Olipa hyvä ja asiallinen tutkimus lattiasienestä, ei menty hysterian puolelle.PetteriKivimäki kirjoitti: http://www.tuuma.net/artikkelit/Lattiasieni.pdf
Punertava pöly lattianrajassa
Re: Punertava pöly lattianrajassa
Re: Punertava pöly lattianrajassa
Samaa mieltä, tulin lukeneeksi huolella, kun mulla kaveri varoitteli tosta sienestä. Haravoin eilen tuuletusluukun kautta kosteita rakennusjätepalasia talon alta. Vielä tarttis yks ala siivota. Talossa on toki kahden seinän vierellä ollu punertavaa pölyä, mutta ne hirret on tilkitty sammalella ja turpeella. Nyt kun löysin täältä ohjeet sen pölyn tutkimiseen, niin voisin kyllä näytteet ottaa ja lähettää tutkittavaks. Kiitos!J&J kirjoitti:Olipa hyvä ja asiallinen tutkimus lattiasienestä, ei menty hysterian puolelle.PetteriKivimäki kirjoitti: http://www.tuuma.net/artikkelit/Lattiasieni.pdf
- PetteriKivimäki
- Jäsen

- Viestit: 2045
- Liittynyt: To Touko 17, 2007 11:32
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Punertava pöly lattianrajassa
Kattokeeha huviksenne Googlesta kuvahaulla "Serpyla Lacrymans", jösses. Mää tulin kerran melkein juosten pois yhdestä autiomökistä Jyväskylän saaresta, kun koko mökki olikin sisältä sienessä - keskellä tuvan lattiaa ollut tuoli oli puoliksi sienen peitossa. 
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Re: Punertava pöly lattianrajassa
Onhan nuo kuvat aika hurjia osa.. Oma kokemus onkin aika kesy tuollaisiin verrattuna.
Re: Punertava pöly lattianrajassa
Näköjään kaikki vaihtoehdot käytiin jo läpi purkutuomiosta pölyjen pyyhkimiseen:-). Mulla oli tollasta ja se oli ammoisina aikoina hyönteisten hirteen tekemistä koloista pölissyttä tavaraa, joka tuli lattian reunaan, kun seinää hakkasi. Kun seinää sitten purettiin (muusta syystä), ei ollut tupajumeja ja hyönteisen käytävätkin olivat vain pinnalla.
k
k
Re: Punertava pöly lattianrajassa
Lahohuoneen lattian purku on tuottanut kaikennäköistä mielenkiintoista tulosta, esim. kävi ilmi että lankut olivat niin ohkaisia että katkesivat paljain käsin, lattiassa ei ollut käytetty nauloja, eivätkä juoksut ole kiinni missään (lojuvat vain sammalkasojen päällä.) Eipä ihme ettei lattiasta löytynyt tasaista kohtaa... Bonuksena alimpana on Gummeruksen kirjapainon jätepaperituotanto vuodelta 1933, kaikkea jännää kirjallisuutta on piilossa.
Lattiasientä voi poimia sekä keväisin että syksyisin.

