Perinnemestarin rintamamiestalo kirja

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Lunttilan herra
Jäsen
Jäsen

Re: Perinnemestarin rintamamiestalo kirja

Viesti Kirjoittaja Lunttilan herra »

kyllä tuosta tulee ainakin mun raamattu kun tätä tönöö yritän pystyssä pitää =)
tintu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tintu »

Olen lukenut vasta yleissivistävän alkuosan ja silmäillyt sieltä täältä joitain muita lukuja.

Kyllähän tästä kirjasta selviää, mitä rintamamiestalon omistaminen ja korjaaminen parhaimmillaan on, eli monesti vaativanakin paljon antava harrastus ja joillekin myös elämäntapa. Harrastusosuuteen kuuluu minun mielestäni tietty just myös tuo yleissivistävän tiedon ja taustan haltuunotto, se että oma asumismuoto ja valinnat nivoutuu osaksi kulttuuriperintöä ja vielä paremmassa tapauksessa osaksi sen vaalimista (tekijästä riippuen tiukkapipoisempaa tai maltillisempaa), eikä vain ja ainoastaan rakennusteknisten asioiden selvittäminen itselleen. Kiva siis, että tämä ydinosa rintsikkatietoutta on nyt kirjoissa ja kansissa ihan omana nimikkeenään, eikä hajallaan netissä ja muissa lähteissä. Valtavan hyvää työtä on tekijä tehnyt.

Just nyt toivon, että mullakin olisi joskus riittävästi aikaa, rahaa ja varsinkin energiaa pistää esimerkiksi tuo piha muistuttamaan pikkasen enemmän jotain Elisabeth Kochin Oma puutarhani -kirjan perinnepihaa (tai muuta aikalaistavan tyyppistä mallipihaa) perinnekasveineen, liuskekivineen ja oikeinleikattuine omenapuineen. Nyt se on vain tällaista auttavaa ylläpitoa ja koirien ja lasten ehdoilla menemistä (tallotut kukkapenkit ja tramppikset + yleinen saamattomuus). Tai sitten jos voimat ei jostain kumman syystä olisikaan lisääntymään päin vaikka oma aika olisi, ja meikäläisestä ei vaan tulisikaan sellaista virkeää puutarhassa pörräävää ja autoa ajavaa eläkeläistä, ja sitä hankkiutuisikin vielä joskus kaava-alueelle jonkun toisen talovanhuksen kimppuun, niin toivottavasti niitä ei siinä vaiheessa ole kaikkia rintsikoitakaan ihan viimeistä myöten pilattu, vaan jotain on osattu ylläpitää ja korjata tälleen kirjan osoittamalla maltilla. Ja tietysti sitä toivoo jo ihan yleisen kulttuuriperinnön kannalta. Mutta itseltä ainakin jäisi sitten varmaan myös tuo "haastava kellari" edelleen ihan alkuperäiskuntoonsa, jos sitä ei olisi jo pilattu, että puolensa kai yleisessä tarmonpuutteessakin. (Ja minkä vuoksi muuten noita hyväkuntoisia alkuperäiskuntoisia taloja kuitenkin vielä vanhemmiltakin sukupolvilta on varmaan on jäänytkin: ihmiset on tulleet vanhoiksi.)
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Satuin muuten vain selailla nettiä perinnejutuissa ja sitten löysin tuon kirjan ja kuukeli neuvoi tähän ketjuun... mietin silloin että kannattaako ostaa vai ei, kai sitten :-)
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
honkanen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja honkanen »

Mitä rintamamiestaloihin tulee, niin Perinnemestarin kirja ottaa mielestäni Kailan Talotohtorin paikan kirjahyllyssä Rakennusapteekki-biblian ja pankin velkakirjan välissä. Kirja on huolella toimitettu, sen graafinen asu ja infografiikka ovat tasokkaita. Aihepiiriin perehtyneelle moni teema on tuttu, mutta uutta faktaa tai näkökulmia omien näkemysten vertailukohdaksi tulee runsaasti. Kirjan luettuaan omaa tuttuakin taloa katsoo entisestään viisastuneena.

Näkökulma on nimensä mukaisesti perinnerakentamisen silmälasien läpi katsottu, mikä paikoin korostuu kipurajoille. Etenkin ensimmäisestä talostaan haaveilevien tai taloonsa vasta muuttaneiden on hyvä tiedostaa tämä. Kuten tätä foorumiakin lukiessa käy nopeasti ilmi, yhtä ainoaa oikeaa tapaa ei ole, vaan kunkin on valittava se oma kultainen keskitiensä tai äärilaitansa oman vakaumuksensa mukaisesti. En itse jaksa uskoa, että reaalimaailmassa muovitapetti olisi rakenneriski talon rungolle, mutta teoriassahan asia lienee kuten kirjassa kerrotaan. Ei kuitenkaan ole syytä menettää yöuniaan, vaikka oma talo ei olisi sataprosenttisesti orgaaninen ja originaali. Tämä on ainoa asia mitä itse jäin kirjassa kaipaamaan – kenties sellainen mestarin isällinen taputus olalle, että älähän hättäile, hyvä siitä tulee.

Yhtä kaikki, kirjoittajan näkemykset ovat kiihkottomia: Näkökulma on selkeä, mutta kieliasu on sinänsä kohtalaisen neutraalia hengeltään. Näin ollen se täyttää yleisteoksen paikan mallikkaasti.

Olen itse ammattitoimittaja ja valokuvaaja ja siten useaan otteeseen miettinyt vastaavan teoksen tekemistä. Näemmä toiset eivät jää miettimään, vaan tekevät. viini Kirja on vaatinut valtavan työn ja paneutumisen, joka jo itsessään on tukemisen arvoista. Ennen kaikkea uusi yleisteos perustelee hankintansa kuitenkin sisällöllään. Suosittelen vahvasti.
Zape
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja Zape »

On kyllä erinomainen kirja! Ensimmäistä kertaa selkeästi, kansantajuisesti ja yksityiskohtaisesti selitetty monet, monet asiat. Sattui ilmestymäänkin erinomaiseen saumaan, kun ollaan juuri miettimässä remontteja omaan taloon :)

Suositeltava hankinta siis ehdottomasti kaikille! Näkökulma on toki perinnerakentamissa, mutta niiden faktojen ymmärtämisen kautta on sitten halutessaan helpompi soveltaa myös uudempia rakenneratkaisuja niin, että talo säilyy terveenä.
listuri
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja listuri »

Onko mulla maanantaikappale kirjasta vai onko teillä muillakin kahden perheen tarinassa sama eka kappale (etsittiin taloa 4 vuotta jne.)? Kummankohan perheen kohdalla se on oikea? Täytyy varmaan valittaa kustantajallekin.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

listuri kirjoitti:Onko mulla maanantaikappale kirjasta vai onko teillä muillakin kahden perheen tarinassa sama eka kappale (etsittiin taloa 4 vuotta jne.)? Kummankohan perheen kohdalla se on oikea? Täytyy varmaan valittaa kustantajallekin.
No, sitten mullakin on :(
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Karhis
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Karhis »

Moi vaan! Ensimmäiseen painokseen sattui taittajan virhe...Meidän kappaleessa (Tämä on meille loppuiäksi) on eka kappale tarttunut mukaan toisen lapsiperheen elämästä. Toinen painos on jo onneksi uunista ulos, ttä nmä pienet kauneusvirheetkin saadaan pois häiritsemästä.

Terv. Riikka Ikonen eli nimim. Karhis
Vastaa Viestiin