Itse rakennusalalla olleena tiedän useammankin vanhan (noin 20-50 luku) ison kohteen missä on kellarien osalta nimen omaan huonon suunnittelun takia remontti tehty huonommaksi mitä alkuperäinen ratkaisu ollut. (Näissä EI käytetty salaojittavaa lämmöneristettä.) Näistä tuotteista minulla ei henk koht kokemusta ole. Mutta näihin tuotteisiin netin kautta hieman tutustuttuani, niin olen ajatellut, että nekin kohteet olisi varmaan toiminut noilla tuotteilla ja loppupeleissä tullut vielä halvemmaksi...Matti Alander kirjoitti:Ongelma on kyllä huomattu ja siihen yritetään paneutua. Suunnittelijoille korostetaan koulutuksessa nykyisin, että jos rakenne jostain syystä kuitenkin kastuu, on suunniteltava miten rakenne pääsee kuivumaan.
Rakenteen kastumisen estämisen suunnittelu ei ole vaikeaa, mutta kun sen sitten pitäisi pystyä vielä kuivumaankin mahdollisimman hyvin tulee haastetta.
Eiköhän me kuitenkin olla menty melkoisesti eteenpäin ja myös tämän erinomaisen palstan avulla.
Oma mielipide tässä nyt vaan on se, että suunnittelijat eivät ymmärrä noista maan alaisista rakenteista monissa tapauksissa yhtään mitään.
Rakennusalan ammattilaiset osaavat kyllä asentaa tuotteen kuin tuotteen oikein, kunhan se rakenne osattaisiin vaan suunnitella ensin oikein.
Sitten vielä jos työmies yrittää ylemmille tahoille vaikka kertoa mielipidettä että ei tule toimimaan niin... no sanotaanko näin, että saatetaan jopa pitää hankalana...