Muurin vesieristys kylppärissä?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
HillyMan
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja HillyMan »

HS kirjoitti:
HillyMan kirjoitti:Mulle on ammatti ihmiset sanonut että vesieristeen alle aina praimeri,
Sori jos tulee vielä sekavammaksi mutta esim Ardex ei vaadi primeriä omien tasotteiden päälle. Käytännössä primeri kuitenkin kannattaa laittaa koska se lisää työaikaa huomattavasti. Vähintään yhtä tärkeää on että eristettävä pintaa on tarpeeksi kovaa. Esimerkiksi rappaus tai tiilitasoite ei ole tarpeeksi kovaa.
En tunne ko. tuotetta mutta voi olla näin.
Monesti on niin että eri tuoteperheillä on hieman eri työohjeet.

Parempi kumminkin antaa yleisohjeeksi että aina primeri niin ei tule epäselvyyksiä, siitä primeristä ei kumminkaan pitäisi mitään haittaa oleman vaikka laittaisi varmuuden vuoksi. Lisäksi se on melko halpa takuu työn onnistumiselle, varsinkin kun sen voi ohentaa ja kannattaa ohentaa vedellä. Ohennettuna sen pitäisi jäädä höyryä läpäiseväksi, raakana ei pidä käyttämän. Edes kyprokin kanssa vaikka ohje niin sanoisikin, itse olen aina ohentanut kyprokin kanssakin ilman ongelmia.
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
Toppo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Toppo »

Mä vedin muurin kylkeen Thomsit CM18 laastin, jonka kampasin auki ja painoin siihen EK-Gyprocin kiinni (Levyhissillä - vastakkaisesta seinästä tukea ottaen). Tähän olis tarkoitus vetää normaali vedeneristys ja laatta.. Saapa nähdä mikä tulee - tää oli ihan oma päähänpisto.. Herättääkö asiantuntijoissa mitään ajatuksia?
HS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja HS »

HillyMan kirjoitti:
Parempi kumminkin antaa yleisohjeeksi että aina primeri niin ei tule epäselvyyksiä
Olen kyllä sitä mieltä että paras yleisohje on työohjeen lukeminen :-)
Ja jos työohje on epäselvä niin vakavasti otettavalla valmistajalla on kyllä tekninen neuvoja langan päässä.
HillyMan
Jäsen
Jäsen

Jos on ostanut tuotemerkin x tasoitteen ja tuotemerkin y vesieristeen niin kumman työselostetta noudatat?

Tasoitteessa sanotaan että et tarvitse primeria kun käytät tuotemerkin x vesieristettä mutta sulla onkin tuotemerkin y vesieriste jossa ei puhuta primerista tai tasoitteesta mitään, et laita primeria ja se kuorii levynä irti. Tuotemerkin y tasoitteen ohjeessahan luki siellä kaupan hyllyssä selkeesti että pitää olla primeri kun laitat tuotemerkin y vesieristeen.

Ei se aina ole niin yksinkertaista jos ei ole aikaisempaa kokemusta :wink:

Tarkoitan vain että jos on yhtään epäselvää niin aina primeri, siitä ei ammattimiesten mukaan ainakaan haittaa ole vaan päinvastoin.
HS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja HS »

HillyMan kirjoitti:Jos on ostanut tuotemerkin x tasoitteen ja tuotemerkin y vesieristeen niin kumman työselostetta noudatat?

Tasoitteessa sanotaan että et tarvitse primeria kun käytät tuotemerkin x vesieristettä mutta sulla onkin tuotemerkin y vesieriste jossa ei puhuta primerista tai tasoitteesta mitään, et laita primeria
Nimenomaan tälläisessä tapauksessa PITÄÄ varmistaa vesieristeen valmistajalta työohje ja YHTEENSOPIVUUS joka myös on tärkeä asia.
Mututuntumalla ei minun mielestä kannata tehdä mitään muuta kun ehkä lotota.
Toppo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Toppo »

Mahdetaankohan näille aineille muuten mitään yhteensopivuustestejä tehdä? Maxitilta ainakin olen saanut puhelimitse loistavaa palvelua - (yllätyin oikein kun asiantuntija soitti perään parikin kertaa kun oli asiaani tarkemmin syventynyt :-) ), mutta tuskin hekään osaavat auttaa kysymyksiin heidän tuotteidensa sotkemisesta valmistaja X:n tuotteisiin.. Ja onhan se tietty loogistakin että jos valmistaja X:n tuote on halvempi, niin siihen hintaan ei välttämättä kovin kattavaa puhelintukea sisälly..
JJ
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JJ »

HS kirjoitti:Sori jos tulee vielä sekavammaksi mutta esim Ardex ei vaadi primeriä omien tasotteiden päälle. Käytännössä primeri kuitenkin kannattaa laittaa koska se lisää työaikaa huomattavasti. Vähintään yhtä tärkeää on että eristettävä pintaa on tarpeeksi kovaa. Esimerkiksi rappaus tai tiilitasoite ei ole tarpeeksi kovaa.
Eikös Ardex maksa mansikoita? Tyyliin 75e/säkki...
juhani
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja juhani »

HS kirjoitti:
HillyMan kirjoitti:Mulle on ammatti ihmiset sanonut että vesieristeen alle aina praimeri,
Sori jos tulee vielä sekavammaksi mutta esim Ardex ei vaadi primeriä omien tasotteiden päälle. Käytännössä primeri kuitenkin kannattaa laittaa koska se lisää työaikaa huomattavasti. Vähintään yhtä tärkeää on että eristettävä pintaa on tarpeeksi kovaa. Esimerkiksi rappaus tai tiilitasoite ei ole tarpeeksi kovaa.
Tarkoitatko ettei rappauspinta olisi sopiva vesieristeen alustaksi mitenkä märkätila tasoite? joka on ainakin hioessa yhtä kovaa kuin tiilitasoite mikä olisi sopiva?

Tjuhani
HS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja HS »

Toppo kirjoitti:Mahdetaankohan näille aineille muuten mitään yhteensopivuustestejä tehdä?
Hyvä pointti. Jos varman päälle haluaa tehdä niin ehdottomasti saman firman tuotteita kannattaa käyttää.
HS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja HS »

JJ kirjoitti:
Eikös Ardex maksa mansikoita? Tyyliin 75e/säkki...
Saatat hyvin olla oikeassa/mansikassa.:roll:
Eikä se kallein aina kuitenkaan ole paras. TM testissä taisi Vetonit vottaa.
Vetonit ei käsittääkseni ole kallein.
HS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja HS »

juhani kirjoitti:
Tarkoitatko ettei rappauspinta olisi sopiva vesieristeen alustaksi mitenkä märkätila tasoite? joka on ainakin hioessa yhtä kovaa kuin tiilitasoite mikä olisi sopiva?

Tjuhani
Rappauspinta on normaalist liian heikko.
Märkätilatasoite on sopiva.
Vetonit TT ei.
Sanoisin että MT:n ja TT:n kovuudessa on aika iso ero.
HS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja HS »

Muistakaa nyt hyvät ihmiset että otatte selvää työohjeesta tai suoraan valmistajalta. Kaikki mitä tässä olen kirjottanut olen kirjoittanut nimimerkillä.
Näinollen minua ei saisi ottaa vakavasti :shock: (hauskoja nää "hymiöt").
Jos on vähänkin epävarma vesieristetaidoistaan niin kannattais varmaan maksaa ammattilaiselle ja säästää jossakin muualla?
HillyMan
Jäsen
Jäsen

Meillä rakennustyömailla käytetään aina primeria oli sitten tuotteet mitkä tahansa, laadunvalvonta vaatii. Tietty nämä remppakohteet on erikseen, puhun nyt isommista savotoista. Uudet pikabetonit pitää hioa ennen primeria ja sen päälle märkätilatasoite jne jne.

Mutta ei siinä mitään jos noudattaa tuotemerkin työohjeita, nehän on tehty niin että ne pelastaa oman nahkansa jos homma kusee.

En vain ymmärrä miksi pitää nostaa moinen haloo asiasta, maksaako primeri liikaa? Vaikka jossain ohjeessa lukeekin että merkin x tasoitteen ja merkin x vesieristeen väliin ei tarvita primeria niin jos sen laittaa niin siitäkään ei ole haittaa. Ainakin tarttuvuus on varmistettu eikä tartte joka pölyhippusta miettiä.
Jos isolla kerrostalotyömaalla laitetaan primeri niin ei sitä laiteta huvikseen, se maksaa sentään siinä mittakaavassa jo jotain. Syy on se että tekijä firma on vastuullinen jos lattiasta tulee kopo ja kaikki piikataan pois. Uskokaa tai älkää mutta näin on käynyt.

Enempää en kinaa tästä asiasta, tehköön kukin tyylillään.
HS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja HS »

Tais mennä mun pointti pahasti ohi. Olen yrittänyt todistaa että ei kannata luottaa kuulopuheisiin ja " näin se naapurin rakennusmies sanoi että pitää dehdä". Mulla EI ole mitään primeriä vastaan, päinvastoin. Hillyman ammattimiehenä ymmärtää primerin tärkeyden, ja hyvä niin. Tavis ei valitettavasti aina ymmärrä, sen takia taviksen pitää noudattaa työohjetta ja tarvittaessa kysyä valmistajalta.
HillyMan
Jäsen
Jäsen

Pahoittelen, taisin ymmärtää hieman väärin.
Tarkoitukseni oli vain korostaa että primeria kannattaa käyttää, tiedän miten "kiva" homma on piikata kaikki pois kun eri kerokset irtoaa toisistaan.

Toki Työohjeita kannattaa ja pitää noudattaa siltä osin kuin ne pitää kutinsa :wink: Hankalaa vain on se että osa halvempien tuotteiden ohjeista on aika ... hmm... tulkinnallisia. Siksi olisi hyvä jos voisi kysyä ihan "oikealta ammattilaiselta", nimimerkin takaa siis minäkin kirjoitan joten..... :wink:
Vastaa Viestiin