Systeemi kytketään vaihtovirtainvertterin(?) kautta siihen vaiheeseen, missä on enin ja tasaisin kuorma, eli liki hitu/yli sen 2kW. Ottaa ylimäärän verkosta ja syöttää ylijäämää verkoon päin. Paikallinen sähköfirma myy sähköä siirtoineen tosiaankin sen á 0.17€/kWh edestä
Tässä nyt reissussa sähläämässä, niin homma seis sen aikaa. Akusto tuohon kyllä tarttis lisätä ja säätää systeemiin siirtyminen niiden varaan, jos verkosta loppuu juissi kesken.
Aurinkosähköstä
- Kauppis
- Jäsen

- Kotisivu: http://palaios.com
- Viesti:
Re: Aurinkosähköstä
isompi leka tänne!
Mistä luit tuollaista. Olen itse suunnitellut hankkivani sähkömopooni LiFePo-akut lyijyakkujen tilalle.tuuma kirjoitti:Toinen asia minkä hiljattain luin niin yksityisten ei kuulemma jonkun kumman lain mukaan ole mahdollista ostaa Li-Ion akkuja ajoneuvokäyttöönMikähän sekin syy on mutta artikkelissa kaverilla oli lyijyakkuauto, jota ei voi päivittää parempiin akkuihin vaan joutuu ostamaan sitten käytettynä vaikkakin sanoi että nekin passaa.
Oli joku Kainuussa ilmestyvä lehti, jonka vuokramökin lehtipinosta bongasin ja jossa oli juttua kaverista joka oli ostanut käytetyn Elcat sähköauton. Kaavaili sen muuttamista lyijyakuista Li-Ion akkuihin mutta manasi ettei niitä (saa) myydä kuluttajille uusina, olikohan joku EU-direktiivi taas. Aikani kahlailin nettiä niin en siltikään tuollaista kieltoa mistään löytänyt. Alibaban sivuilla oli Kiinasta kaupan jos minkälaisia paketteja, joten taitaa olla että sanomiseni on "Busted"ascomm74 kirjoitti:Mistä luit tuollaista. Olen itse suunnitellut hankkivani sähkömopooni LiFePo-akut lyijyakkujen tilalle.tuuma kirjoitti:Toinen asia minkä hiljattain luin niin yksityisten ei kuulemma jonkun kumman lain mukaan ole mahdollista ostaa Li-Ion akkuja ajoneuvokäyttöönMikähän sekin syy on mutta artikkelissa kaverilla oli lyijyakkuauto, jota ei voi päivittää parempiin akkuihin vaan joutuu ostamaan sitten käytettynä vaikkakin sanoi että nekin passaa.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Tämä kesä on jostain syystä pistänyt auringon voiman suhteellisen vähän kiinnostavaksi, kun ei se mollukka kertakaikkiaan näyttäydy.
Tosin jos sadetta keräisi isoon torniin ja valuttaisi siitä sitten sähköä, niin tuota kyllä on riittänyt
Tosin jos sadetta keräisi isoon torniin ja valuttaisi siitä sitten sähköä, niin tuota kyllä on riittänyt
Haa,
Meidän vanhan navetan peltikaton lape (n200m2) on suoraan etelään, räystäs on aika korkealla (yli neljässä metrissä) ja puustoa ei juuri edessä ole (loputkin voidaan kaataa). Voiskos tuollaiseen laittaa koko lappeen kokoisen tai ainakin sellaisen 100m2 aurinkopaneelikentän? Onko aurinkosähköjärjestelmä sitä tehokkaampi, mitä enemmän pinta-alaa? Tuleeko sähköä aurinkoisena pakkaspäivänä? Voiko tuollainen olla järkevä investointi, jos ylimääräisen sähkön saa myytyä järkevällä hinnalla, ja itse saa oman aurinkosähkön ilmaiseksi?
Meidän vanhan navetan peltikaton lape (n200m2) on suoraan etelään, räystäs on aika korkealla (yli neljässä metrissä) ja puustoa ei juuri edessä ole (loputkin voidaan kaataa). Voiskos tuollaiseen laittaa koko lappeen kokoisen tai ainakin sellaisen 100m2 aurinkopaneelikentän? Onko aurinkosähköjärjestelmä sitä tehokkaampi, mitä enemmän pinta-alaa? Tuleeko sähköä aurinkoisena pakkaspäivänä? Voiko tuollainen olla järkevä investointi, jos ylimääräisen sähkön saa myytyä järkevällä hinnalla, ja itse saa oman aurinkosähkön ilmaiseksi?
Aurinko antaa energiaa täällä n. 1000 kWh/m^2/a ja parhailla auinkokennoilla siitä saa nykypäivänä talteen max 20%. Kennot muuntavat nimenomaan säteilyenergiaa sähköksi eli sähköä tulee myös talvella jos aurinko vain paistaa
Elikkäs jos käytetään poliittissävytteisessä hömpässä käytettäviä laskumenetelmiä voisit saada sähköä vuotuisella tasolla n. 40000 kWh.
Totuus on kuitenkin jotain muuta... kennosi ovat optimikulmassa aurinkoon nähden vain tiettyyn kellon- ja vuodenaikaan ja sen lisäksi aurinko tyypillisesti paistaa silloin kun sähkönkulutus on minimissään... eli sähköntuotantosi onkin aivan jotain muuta kuin 40000 kWh ja sen lisäksi se ajoittuu pääasiassa ajalle jolloin sähköä tarvitaan vähän ja kovin hyviä varastointimenetelmiä ei ole olemassa.
Jos olisi olemassa syöttötariffi pienaurinkovoimaloille homma voisi olla kannattava, mutta syöttötariffi ei kuitenkaan ole kokonaisuuden kannalta hyvä ratkaisu.
Elikkäs jos käytetään poliittissävytteisessä hömpässä käytettäviä laskumenetelmiä voisit saada sähköä vuotuisella tasolla n. 40000 kWh.
Totuus on kuitenkin jotain muuta... kennosi ovat optimikulmassa aurinkoon nähden vain tiettyyn kellon- ja vuodenaikaan ja sen lisäksi aurinko tyypillisesti paistaa silloin kun sähkönkulutus on minimissään... eli sähköntuotantosi onkin aivan jotain muuta kuin 40000 kWh ja sen lisäksi se ajoittuu pääasiassa ajalle jolloin sähköä tarvitaan vähän ja kovin hyviä varastointimenetelmiä ei ole olemassa.
Jos olisi olemassa syöttötariffi pienaurinkovoimaloille homma voisi olla kannattava, mutta syöttötariffi ei kuitenkaan ole kokonaisuuden kannalta hyvä ratkaisu.
Rahallisestihan näissä pienissä "aurinkovoimaloissa" ei ole mitään järkeä. Perustamiskustannukset ovat niin kovat verrattuna valtakunnan verkosta otettavan sähkön määrän säästöön verrattuna, ettei sitä paneelien tehokkaan toimintaiän aikana saa takaisin. Ja vaikka saisikin, niin muutaman kympin säästö on ihan yhtä tyhjän kanssa.
Mutta näitähän kannattaakin miettiä periaatteellisella tasolla. Itsekin olen pari paneelia hankkinut ja vaikka persnettoa niillä teenkin, niin silti se on minusta kannattavaa ja fiksua hommaa. Kivahan se on saada kalliilla ilmaista energiaa
Mutta näitähän kannattaakin miettiä periaatteellisella tasolla. Itsekin olen pari paneelia hankkinut ja vaikka persnettoa niillä teenkin, niin silti se on minusta kannattavaa ja fiksua hommaa. Kivahan se on saada kalliilla ilmaista energiaa