Lattiavalut (huominen meni jo :P)

Keskustelua maanpinnan alapuolelta - kellari, salaojat, sokkeli jne.
Kiwikasa.
Jäsen
Jäsen

Re: Kossupullon paikka huomenna!

Viesti Kirjoittaja Kiwikasa. »

Aikaisemminkin voit muurata...
Ei se mene kuin elokuvissa...
PTM
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PTM »

anamasa kirjoitti:Mulla on kellarikylppärissä myös rapid-laatua, joka on nyt reilut pari kk kuivunut. Kävin ekoina päivinä valua kastelukannun kanssa läpi ja vetelin kaadoista sinne valunutta kasteluvettä lastalla reunoille. Muovia oli muutaman viikon, vaikkakaan sitä ei riittänyt ihan joka nurkkaan. Tuskin kastelusta haittaa oli, eikä ole ainakaan halkeillut.
Kävin juuri kastelemassa valun. Kellarissa mukava kosteus% 80 :D seinät näyttää hiukan märältä ja tuntuu, mut onneksi on fuktisolit ulkopuolella niin hengittää sitäkin kautta kosteutta ulos.

Teen kanssa rivinteerauksen pääsääntöisesti 68 harkosta, khh seinät teen 88 harkosta kun tulee pesukoneen poisto ja sit kaapit kiinni niin parempi olla vähän jykevämpi.
--------------------------------------------------
Melkein kaiken voi itse tehdä kun käyttää aivoja, sitten kun aivot ei riitä, niin on hyvä ottaa ammattilainen tekemään.

Ammatilta laattaaja. 5 v. ainakin 200 kylppäriä laatoitettu.
anamasa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja anamasa »

En ole mikään pro näissä jutuissa, mutta lätisen kuitenkin toistaen itse sieltä täältä lukemaani. Tärkeintä on ymmärtää tavallaan maalaisjärjen vastaisesti, että betonin kanssa lutratessa kovettuminen ja kuivuminen ovat täysin eri asioita. Betoni kun ei ole savea. Kovettuminen on kemiallinen reaktio, joka itse asiassa tarvitsee vettä. Betoni kovettuu vaikka veden alla. Kuivuminen on sitten toinen juttu. Kuivumisen odottelussa on kyse lähinnä siitä, että pysyykö siinä mikään kiinni (vesieriste, laatat..).

Google-haku: betoni jälkihoito kertoo kaiken oleellisen, eli kaikkein tärkeintä on pitää valu nyt kosteana.

Hitusen kyllä riepoo tämä perusajatus, että jos tilaan kotiin vaikka tonnin ilmalämpöpumpun, niin asentaja asettaa kaukosäätimen kellon kohdilleen, jättää käyttöohjeet, antaa opastusta ja takuulaput. Sitten kun tilaan tonnilla betonia, niin kuski jättää pihalle kolme tupakin natsaa ja pierun hajun. Voisivat noita nettisivujen infoja edes tulostella ja lyödä asiakkaalle tassuun. Ei ole varmaan ihan yksi tai kaksi taloa, jossa "kovetuskuivattaminen" on aloitettu heti kun betoniauto on horisontissa.
Toljanteri
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Toljanteri »

Kattelin tuota viemäriputkien vetoa, mikäs idea tuossa on ja miksi 32 putkea?
Minä tein mokan, kun laitoin lavuaarin liitännän samalla lailla 32 putkella lattiakaivoon. Kaatoa tuli niin vähän, että putki korahtelee ikävästi jos laskee hiukan reippaammin vettä. Olis pitäny laittaa se 50 mm putki, minkä ensiksi meinasin.
PTM
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PTM »

Toljanteri kirjoitti:Kattelin tuota viemäriputkien vetoa, mikäs idea tuossa on ja miksi 32 putkea?
Minä tein mokan, kun laitoin lavuaarin liitännän samalla lailla 32 putkella lattiakaivoon. Kaatoa tuli niin vähän, että putki korahtelee ikävästi jos laskee hiukan reippaammin vettä. Olis pitäny laittaa se 50 mm putki, minkä ensiksi meinasin.
Ensinnäkin 32 putket tulee pukuh, saunan, sekä pannuhuoneen kuivakaivoista mitkä on liitetty pesuhuoneen kaivoon, joka menee sitten 110 viemäriputkeen.
Kaikki lavuaarien putket on 50.

Lavuaarin putkitus tehdään 50 joka liitetään pääviemäriin. En oo ikinä kuullu et joku laittais lavuaarin poiston lattiakaivoon.
Melkein kaiken voi itse tehdä kun käyttää aivoja, sitten kun aivot ei riitä, niin on hyvä ottaa ammattilainen tekemään.

Toljanteri
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Toljanteri »

PTM kirjoitti:
Toljanteri kirjoitti:Kattelin tuota viemäriputkien vetoa, mikäs idea tuossa on ja miksi 32 putkea?
Ensinnäkin 32 putket tulee pukuh, saunan, sekä pannuhuoneen kuivakaivoista mitkä on liitetty pesuhuoneen kaivoon, joka menee sitten 110 viemäriputkeen.
Kaikki lavuaarien putket on 50.

Lavuaarin putkitus tehdään 50 joka liitetään pääviemäriin. En oo ikinä kuullu et joku laittais lavuaarin poiston lattiakaivoon.
Aha juu.
Mulla tuo putki on oikeastaan pesukoneen liitännälle, mutta vetäsin siihen samaan harrastetilasta lavuariin putken.
Ja tosiaan se korahtelu tulee kun putki täyttyy ja imasee ilmaa kaivosta päin, kaivo itsessään ei korahtele, pikkasen tietenkin lirisee.
Mulla on tuo harrastetilan seinä vielä osittain auki, voisin kokeilla laittaa 50 putkea näkyvälle osalle, jospa korina vähenis.
No joo, meni vähän ohi aiheesta, kunhan höpöttelen.
jokihuoko
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jokihuoko »

Mulla oli muovit neljän viikkoa, kolmen viikon jälkeen laitoin varovasti lattialämmitystä päälle. Vaan siitä riippuen mitä työvaiheita siellä kellarissa tehdään myöhemmin, ne muovit suojaa mukavasti lattiaa :)

Kahdeksan viikon päästä uskalsin vasta tehdä korokkeen vessanpöntölle tuon valun päälle... puolen neliötä lecaharkkoa ja 5cm laatta siihen päälle jotta pöntön viemärit sai runkoputkesta seinän viereen. En tiedä voiko noin tehdä mutta teinpä kuitenkin kun ei ollut vaihtoehtoja, mukava valtaistuin ainakin kun pöntön pohja on 25cm lattiasta :D

Vaan jos teet vain esim 10cm harkosta väliseinät niin eikun hommiin muutaman viikon päästä.
"The harder you try, the dumber you look."
jokihuoko
Jäsen
Jäsen

jokihuoko kirjoitti:Mulla oli muovit neljän viikkoa, kolmen viikon jälkeen laitoin varovasti lattialämmitystä päälle. Vaan siitä riippuen mitä työvaiheita siellä kellarissa tehdään myöhemmin, ne muovit suojaa mukavasti lattiaa :)
Tällä siis meinasin sitä että itse joudun toiselta puolen kellaria kärräämään savea vielä kottikärryillä ulos, ja se savi jos jokin on omiaan huonontamaan minkä tahansa tartuntaa siihen lattiaan... olipa se maalia tai kosteussulkua :)
Karhis
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Karhis »

Terve!

Vasta pohjaviemärin kaivupuuhia meidän talolla ja tämä jännitysnäytelmä viel edessä! Voi kun oltais jo tossa....

Ukko on ihan hermona nyt jo kun jännittää tätä kellarin lattian tekoa ja valua -
onhan se sen verran dramaattista ja lopullista, sinne kun jää joku moka lattian alle niin siellä makaa...

Onko joku käyttänyt sitä ns. Tempoa laatan kuivatuksen/kovetuksen apuna ? Kokemuksia?

Kyselee Karhis
jokihuoko
Jäsen
Jäsen

Jos Karhis teillä on kiire sen laatan kanssa (mikä voi sinänsä olla huono lähtökohta) niin voihan sen betonin tilata pikatavaranakin joka kovettuu huomattavasti nopeammin... Jos kuitenkin tilaatte pumppuautolla. Ei ole kauheasti kalliimpaakaan.
PTM
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PTM »

Kuva

Pitäisi olla suhtkoht hyvin muovitettu :-)

Muovit saa olla 3 viikkoa kans suojat kans kun seiniä tasoittaa ja maalailee :)

villelap
Jäsen
Jäsen

Re: Lattiavalut (huominen meni jo :P)

Viesti Kirjoittaja villelap »

Hyvältä näyttää. Kerrankin kunnon muovitus.
PTM
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PTM »

Jos jotain tehdään, tehdään se hyvin.
Laatottajan vikaa et kaikki pitää olla millilleen :P

Karhis
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Karhis »

Niin, siitä tempon käytöstä...juu, ei meillä mikään kiire ole, mutta kun kellari menee pakkasen puolelle, on sen verran rungollaan ja alkuperäiset akkunat ja talo lämpee irtopattereilla ja raksapuhaltimilla tällä hetkellä. Ja puhallin se varmaan huonompi lämmön tuottaja valutilanteessa kun kuivattaa ehkä liikaa?? Että sais sellaisen optimaalisen lämpötilan aikaiseksi. Parin viikon päästä pitäis päästä valuupuuhiin ja voipi vielä olla kylmä. Tempoa on meille suositeltu maalämpöfirman ja lattiavalufirman toimesta.

Kovettuuko toi laatta todella noin nopeesti kävelykuntoon, että noi muovit voi vetää noin nopeesti sinne kaikkialle??
Täällä silmät ymmyrkäisinä seurataan tän ketjun tilanteen kehittymistä, kansa vaatii raportteja :-D Ei siitä kosanderin juomisesta vaan kellarin lattian kehityksestä :wink:

Karhis
tessu

Viesti Kirjoittaja tessu »

Jaa kyllä sitä aikoinaan laitettiin rakennuksilla melkein JOKA kämpässä lavuaari lattiakaivoon menemään!
joko ritilän läpi tai sivuhaarasta.
Meilläkin on kellarissa kaksikin lavuaaria jotka menee lattiakaivon sivuhaarasta viemäriin ja hyvin vetää,jos pystyy laittamaan erillisen viemärin niin ok mutta jos samaan tilaan tulee myös lattiakaivo niin voipi sen lavuaaripoiston vetää lattiakaivoon,noita on paljonkin tehty ja nähty!
Mutta ainahan se erillinen viemäri on tietty parempi jos sen vaan pystyy/mahtuu tekemään.
Vastaa Viestiin