Pekka Huhta kirjoitti:Juu ja ei. Jos maalaa moderneilla maaleilla, niin näin voi olla, mutta pellavaöljymaalilla pellavaöljykyllästys kokemusperäisesti lisää sekä maalin pysyvyyttä että puun kestoa merkittävästi tommoisessa remonttityössä. Itse asiassa aika ressukan puun saa öljyllä imeytettyä sen verran hyvään kuntoon että sen voi maalata, öljyämättä maali ei tahdo tarttua hapertuneeseen tavaraan.
Onko tää ihan pellavaöljyä eikä vernissaa? Oon lukenut pelotteluja raa'an öljyn homehtumisesta ulkona. Sehän tosin jää maalin alle.
Täytyy syksymmällä kunnostaa pari hieman rapean näköistä pokaa. Olkkarin lounaan puoleisen ikkunan tippanokka on niin pehmeäksi mennyt että siihen voi kaivaa ruuvarilla vaikka sentin syvyisen kolon. Ei taida enää öljyt siihen auttaa. Toivottavasti lasi pysyy paikoillaan vielä muutaman vuoden kun nyt ei kerkeä tekemään uutta tippanokkaa tai vaihtamaan koko alaosaa...
HYvä näytti tulevan, kun kyllästin pokat (oliko se) Tikkurilan "base"-kyllästeellä (pokapuiden päät purkkiin ja loput pensselillä). Sitten saivat kuivua 3 vuorokautta ennen maalausta ovi- ja ikkunamaalilla. Maalin myrkytin sinkkinaftenaatilla (3%) ja Euparen M kasvinsuojeluaineella (0,5%), ettei maali ala kerätä hometta. Valitetavasti kumpaakaan ei enää saa, vaikka Euparen M:ää ei olekaan kielletty. Väittävät, että kyllästyksen jälkeen pitää antaa kuivua sen 3 vrk, tai maali ei tartu kunnolla.
Tuo Euparen M oli 50% tolyylifluanidia - sitä samaa, jota käytetään yhä kyllästysaineissa, joskin turhan pieninä pitoisuuksina. Euparen M piti vesiliukoisena ensin liuottaa veteen ja sitten sinolin kera öljypohjaiseen maaliin.
Se valmis ikkunakitti on pohjakitti-pehmeää, ja ulopuolella pitäisi valmiskittiin lisätä liitujauhoa. Tosin itse käytin aluskitin sijasta akryylimassaa, ja vain ulkopuolelle kittiä (hyi minua). Jos linnut innostuvat popsimaan kittiä, vanha temppu on sekoittaa kittiin vielä jotain vahvaa pippuria.
EU-säädökset ovat tehneet maaleista - varsinkin öljypohjaisista - lähinnä homeen kasvualustaa, niin ettei öljypöhjaista maalia sellaisenaan pidä käyttää ulkomaalaukseen lainkaan. Siihen pitää aina lisätä reippaasti jotain homeenestoa.
Itse olen seuraavaa kaavaa käyttänyt isossa ikkunanmaalaus projektissani;
- Lateksin poisto kaapimella ja kuumailmapuhaltimella. Joudun menemään ihan puupinnalle asti.
- irtonaisen kitin irroitus, tarvittaessa ikkunan irroitus. Ikkunaa ei ole tarvinnut 22 ikkunan jälkeen irroittaa vasta kuin parista ikkunasta.
- hionta käsin. Irroittamattoman kitin päällä olevan lateksin hionta myös varovasti.
- Kuivaan alapokaan uulan puusuojaöljyä. Yleensä ulkoikkuna vaatii tämän.
- Seuraavana päivänä uulan sinkkivalkoisella pohjamaalaus. Todella ohut ja tiukka kerros. Kittiurat huolellisesti.
- Päivän tai parin päästä kittaus.
- 2-7 päivän päästä ensimmäinen maalaus tiukkana ja ohuena uulan pellavaöljymaalilla
- Parin kolmen päivän päästä lopullinen maalaus uulan pellavaöljymaalilla. Lopullisessa maalauksessa en maalaa ikkunan ulkokehää, koska ikkuna saattaa ahdistaa.
Jatkossa kokeilen kittiuraan sellakkaa. Tämä on sellaista työtä että kokemus näyttää pikkuhiljaa parantavan työvaiheita ja -laatua. Vielä on onneksi yli kolmekymmentä ikkunaa työstettävänä. Menee ensi kesään melko varmasti osa ikkunoista, mutta eipä tässä hevosen selässä olla. Täytyy tutkia jos kellariin saisi sopivan tilan missä voisi työstää ikkunoita, mutta luulen että taitaa olla haaveilua. Tilaa kyllä olisi, mutta lateksista lähtevät höyryt kuumailmapuhalluksessa on sen verran häjyt että taitaa olla mukavempaa työstää pihalla niitä.
Pekka Huhta kirjoitti:Juu ja ei. Jos maalaa moderneilla maaleilla, niin näin voi olla, mutta pellavaöljymaalilla pellavaöljykyllästys kokemusperäisesti lisää sekä maalin pysyvyyttä että puun kestoa merkittävästi tommoisessa remonttityössä. Itse asiassa aika ressukan puun saa öljyllä imeytettyä sen verran hyvään kuntoon että sen voi maalata, öljyämättä maali ei tahdo tarttua hapertuneeseen tavaraan.
Onko tää ihan pellavaöljyä eikä vernissaa? Oon lukenut pelotteluja raa'an öljyn homehtumisesta ulkona. Sehän tosin jää maalin alle.
Tää on jääny vastaamatta.
Mulla ei oo ikinä homehtunut pellavaöljy, ja mä oon sitä käyttänyt enempi tynnyreitä kuin edes ämpäreitä. Jos sen jättää paksuksi kerrokseksi pintaan niin että se kuivuu semmoiseksi nahkeaksi rääksi, niin homehtuuhan se. En oo vaan koskaan viittinyt sillä tavalla jättää
Turhat kuivataan pois ja siihen vedetään maali päälle. Mitä se nyt siellä maalin alla muka alkaisi homehtumaan?
Pekka
P.S: se sellakka kittiurassa on tärkeä juttu. Sen puuttumisen rupeaa näkemään siinä viiden-kymmenen vuoden kohdalla kun kitit alkaa irrota puusta...
Ikkunaremontti alkamaisillaan ja pohdin, miten olette suojannut ikkuna-aukon, kun ulkoikkuna on pois paikaltaan tai maalaatte pokaa? Kuitenkin ikkunan kunnostamiseen maalien kuivumisineen menee useita päiviä enkä ole ihan niin optimisti, että koko kesänä ei sataisi. :)
Mulla oli vaihtoehtoisesti joko lastulevy ruuvattu ulkopuolelta peittämään koko ikkuna-aukko, tai sitten laudasta tehty ikkuna-aukon kokoinen kehikko, johon oli ruuvattu lastulevystä kansi. Se sitten sisäpuolelta ruuvattuna kiinni ikkuna-aukon koolaukseen.