Ikkunoiden kittausongelma
Tärpättiä
Pieni loraus tärpättiä tekee kitistä niin pahaa, ettei kelpaa linnuille. Siis niin pieni, ettei ohenna kittiä.
Kailan ongelma on just se, että hän on enempi katsellut kuin suunnitellut korjauksia. Mutta kai vuosikymmenien tarkkailukin jotain opettaa... Tosin olen huomannut myös jumittumista jonnekin 70-luvulle eli ettei pysy kärryillä tämän hetken tuotteista ja menetelmistä. Jopa restauroinneissa ovat materiaalit ja käsitykset muuttuneet
Silti Panu Kaila on tehnyt superarvokasta työtä vanhojen talojen ymmärtämisen hyväksi.
Kailan ongelma on just se, että hän on enempi katsellut kuin suunnitellut korjauksia. Mutta kai vuosikymmenien tarkkailukin jotain opettaa... Tosin olen huomannut myös jumittumista jonnekin 70-luvulle eli ettei pysy kärryillä tämän hetken tuotteista ja menetelmistä. Jopa restauroinneissa ovat materiaalit ja käsitykset muuttuneet
Silti Panu Kaila on tehnyt superarvokasta työtä vanhojen talojen ymmärtämisen hyväksi.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Jestas, tuli taas pulpautettua puuveneviisautta taloasiaan kun ei sen kummemmin joutanut ajattelemaan.
Mä teen kitin pellavaöljyyn kun sen pitää olla mahdollisimman pitkään joustavaa, eli kun petaan kitillä veneen puuosia toisiinsa. Ja kiireellä ajattelematta lipsahti tuo juttu sitten ikkunoihin. Siihen petauskittiin pitäisi muuten virallisen ohjeen mukaan panna lyijymönjää mukaan, vaan sitä kun ei tahdo saada.
Eli otetaan se pellavaöljy takaisin, mutta valkopippurikommentti on kyllä kurantti. Jos pinnat putsataan aina hyvin ennen maalausta niin valkopippurin tupsuttelu pintaan on ihan sama kun hieroisi nyrkillisen sahajauhoja pokaan, maalaisi päältä ja väittäisi että nyt on kuulkaa hyvä.
Kyllä mäkin sitä pippuria Kailan innoittamana kokeilin, mutta ei kyllä anna luonto perään maalata paskan päälle kun on koko ikänsä yrittänyt olla saamatta skeidaa ja sotkua maaliin tai lakkaan. Kun maali kuivuu pippurin päällä niin se jauho vielä näkyy alta. Joka hitusen joka huipun kohdalla on maali ohutta ja kun se kuluu puhki niin alla onkin rasvaisen kitin sijaan kuiva pippurinmuru joka imaisee veden sisään ja vanuttaa vielä maalinkin pilalle päältään. Ja oisko elukat käyneet yhdestä pokasta maistamassa kerran, ettei se mulla ole iso ongelma ollut vaikka uutta kittiä on jo leivottu tänkin talon ikkunoihin toista ämpärillistä.
Siihen voin kyllä uskoa että pippurin veivaaminen kitin sekaan voi toimia, tai jos joku keksii hyvän chiliöljyn jota litkauttaa kittiin mukaan niin sekin voi auttaa. Mielessä kävi että kun ovat ruvenneet troppaamaan venepohjamyrkkymaaleja tabascolla niin käviskähän se tähänkin, mutta Tabascokin on vesipohjaista eikä tekisi mieli turhaan lotrata vettä kittiin mukaan.
Sori siitä pellavaöljystä, se tuli ihan vahingossa, vaikka väitän kyllä että tiiän paremmin :)
Pekka
P.S: Kailalla on kyllä vahva kokemus entisöintihommista, mutta kun olen vähän samanlainen luonne niin alan pikkuhiljaa huomata että missä kohti se sortuu samaan kuin mää, pitkälle vieviin johtopäätöksiin muutaman kokeilun perusteella
Erityisesti se pilkahtelee Kevät toi maalarin-kirjan kohdalla, Talotohtorissa ei lipsauksia juuri ole.
Kaiken kaikkiaan se on kovasti oikeassa, mutta jopa tällaiselle puristille käy hermon päälle Talotohtorin julistava sävy. Että uskonhan mää pirskatti että lateksi on myrkkyvä, mutta joutavaako sitä jankkaat joka luvussa. Ehdottomuuskin on ihan oikein silloin kun se on oikeassa paikasa, mutta jankuttaminen on varmaan kyllä vienyt siltä kirjalta juuri ne lukijat jotka olisivat kirjan viisautta eniten kaivanneet. Ne pikkuisen puolivälin modernimmalle puolelle taipuvat, jotka oisivat voineet uskoa jos ei ois oltu niin mahdottoman julistavia.
Mä teen kitin pellavaöljyyn kun sen pitää olla mahdollisimman pitkään joustavaa, eli kun petaan kitillä veneen puuosia toisiinsa. Ja kiireellä ajattelematta lipsahti tuo juttu sitten ikkunoihin. Siihen petauskittiin pitäisi muuten virallisen ohjeen mukaan panna lyijymönjää mukaan, vaan sitä kun ei tahdo saada.
Eli otetaan se pellavaöljy takaisin, mutta valkopippurikommentti on kyllä kurantti. Jos pinnat putsataan aina hyvin ennen maalausta niin valkopippurin tupsuttelu pintaan on ihan sama kun hieroisi nyrkillisen sahajauhoja pokaan, maalaisi päältä ja väittäisi että nyt on kuulkaa hyvä.
Kyllä mäkin sitä pippuria Kailan innoittamana kokeilin, mutta ei kyllä anna luonto perään maalata paskan päälle kun on koko ikänsä yrittänyt olla saamatta skeidaa ja sotkua maaliin tai lakkaan. Kun maali kuivuu pippurin päällä niin se jauho vielä näkyy alta. Joka hitusen joka huipun kohdalla on maali ohutta ja kun se kuluu puhki niin alla onkin rasvaisen kitin sijaan kuiva pippurinmuru joka imaisee veden sisään ja vanuttaa vielä maalinkin pilalle päältään. Ja oisko elukat käyneet yhdestä pokasta maistamassa kerran, ettei se mulla ole iso ongelma ollut vaikka uutta kittiä on jo leivottu tänkin talon ikkunoihin toista ämpärillistä.
Siihen voin kyllä uskoa että pippurin veivaaminen kitin sekaan voi toimia, tai jos joku keksii hyvän chiliöljyn jota litkauttaa kittiin mukaan niin sekin voi auttaa. Mielessä kävi että kun ovat ruvenneet troppaamaan venepohjamyrkkymaaleja tabascolla niin käviskähän se tähänkin, mutta Tabascokin on vesipohjaista eikä tekisi mieli turhaan lotrata vettä kittiin mukaan.
Sori siitä pellavaöljystä, se tuli ihan vahingossa, vaikka väitän kyllä että tiiän paremmin :)
Pekka
P.S: Kailalla on kyllä vahva kokemus entisöintihommista, mutta kun olen vähän samanlainen luonne niin alan pikkuhiljaa huomata että missä kohti se sortuu samaan kuin mää, pitkälle vieviin johtopäätöksiin muutaman kokeilun perusteella
Kaiken kaikkiaan se on kovasti oikeassa, mutta jopa tällaiselle puristille käy hermon päälle Talotohtorin julistava sävy. Että uskonhan mää pirskatti että lateksi on myrkkyvä, mutta joutavaako sitä jankkaat joka luvussa. Ehdottomuuskin on ihan oikein silloin kun se on oikeassa paikasa, mutta jankuttaminen on varmaan kyllä vienyt siltä kirjalta juuri ne lukijat jotka olisivat kirjan viisautta eniten kaivanneet. Ne pikkuisen puolivälin modernimmalle puolelle taipuvat, jotka oisivat voineet uskoa jos ei ois oltu niin mahdottoman julistavia.
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
-
Oto Hascak
- Jäsen

- Kotisivu: www.suorakon.com
- Viesti:
Re: Tärpättiä
Ehdottomasti samaa mieltä. Kyllä Kaila huippu äijä on ja tekee helkkarin arvokasta työtä, sitä en missään nimessä kiistä.Sepi kirjoitti:Silti Panu Kaila on tehnyt superarvokasta työtä vanhojen talojen ymmärtämisen hyväksi.
Oma käsitykseni vain on se, että taitaa olla enemmänkin teorian kuin käytännön miehiä.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
-
Villa Edita
- Jäsen

Muutamassa ikkunassa tuota pippuria olen käyttänyt, niin toistaiseksi ainakin ovat talvehtijat antaneet kittien olla rauhassa. Mitä tuohon kitin maustamiseen tuleen, niin omat kittailut ovat siloisia. Joten tuo maalipintakin on tasainen, eli näitä ohentavia ropoja ei juurikaan ole. Tuo onnistui ainakin suht tuoreella kitillä hyvin.
Kyllä Kaila mielestäni hyvää näkemystä tuo perinnerakentamiseen ja vanhojen tapojen noudattamiseen. Olkoonkin sitten että enempi keskittyy tuohon teoriaan. Mulla tuo talotohtori oli alkujaan eräänlainen oppiteos, kunnes tässä omien oppien myötä on uskaltanut vähän omiakin sovelluksia ja näkemyksiä käyttää. Toistaiseksi ainakin tölli on pystyssä pysynyt.
Kyllä Kaila mielestäni hyvää näkemystä tuo perinnerakentamiseen ja vanhojen tapojen noudattamiseen. Olkoonkin sitten että enempi keskittyy tuohon teoriaan. Mulla tuo talotohtori oli alkujaan eräänlainen oppiteos, kunnes tässä omien oppien myötä on uskaltanut vähän omiakin sovelluksia ja näkemyksiä käyttää. Toistaiseksi ainakin tölli on pystyssä pysynyt.
-
ankkuli
- Jäsen

Mulle myivät ikkunaproggikseen samaa kamaa K-raudassa. Vasta pari ekaa lasia kitattuani tavasin tuoteselostetta tarkemmin, ja huomasin tuon suosituksen käyttää vain kuivissa ulkotiloissa. Ikkunan karmi ei mun mielestä ole ainakaan sateella ja tuulella kovin kuivapakoistinen kirjoitti:Mää käytin lakkakittiä. On ny vähän huono omatunto, mutta kun kaupan setä sanoi että sitä voi käyttää. Kyllä sekin näyttäis toimivan. Aika näyttää sit kestävyyden.![]()
Täällä kuvia mun proggiksesta: http://www.saunalahti.fi/~shad0w/kuisti/kuisti.html
Kellarin ikkunat tuli laitettua tuolla, mutta katotaan jos keksis toisen aineen asuintilojen ikkunoihin. On muuten pirun monta lasia RMT:ssä.
Piti oikeen laskea:
- kellarissa 5 pientä ikkunaa
- vinteille 4 pientä ikkunaa
- alakerrassa 5 ikkunaa, joista 4 on 2 osaisia, ja yksi kolmiosainen
- yläkerrassa 6 yksiosaista ikkunaa
- Verannalla 6 ikkunaa.
Kuistin ikkunoita lukuunottamatta kaikissa tuplapokat. Tekee 62 yhteensä. Jos saa viikonlopussa tehtyä 4 pokaa+vastaavat karmit, menee kaikkien laittoon 15,5 viikonloppua. Että sillee.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Noo, 62 ikkunaa on sekin jo paljon. Jos meidän tönöstä laskee yksittäiset ikkunaruudut (hiukka pikkuruutuikkunoita) niin niitä ruutuja on kakssataa kakskymmentä jotakin. Mä olen jo ottanut tavaksi luvata tintata jokaista joka pottuilee mulle ikkunanpesusta: yhden pokan tekemiseen menee tuplasti se aika kun koko talon ikkunoiden pesuun...
Kattoikkunat oli ainoot joita en viittiny ruveta kunnostamaan, ne teetin pokineen karmeineen puusepällä. Piti laittaa ne seinään jo viime kesänä, mutta ei joutanut. Ovat nytten kuistilla työn alla...
Pekka
Kattoikkunat oli ainoot joita en viittiny ruveta kunnostamaan, ne teetin pokineen karmeineen puusepällä. Piti laittaa ne seinään jo viime kesänä, mutta ei joutanut. Ovat nytten kuistilla työn alla...
Pekka
-
ankkuli
- Jäsen

>220 ruutua?? On siinä kamala kihnuttaminen...
Mites, isossa osassa ikkunoita on muuten lasi kiinni kapealla rimalla, ja ilmeisesti kittiä on käytetty tosi vähän jos ollenkaan. Osa ulkorimoista on tosi heikossa kunnossa. En löytänyt äkkiseltään juttua tommosen rimakiinnityksen korjaamisesta juttua. Kannattaako laittaa pelkällä rimalla, pelkällä kitillä, vai ohuella kittikerroksella JA rimalla?
Sopivaa rimaa saisi luultavasti metritavarana. Jos noita rimoja alkaa laittelemaan niin mitenköhän pitäisi käsitellä?
Seuraavaa suunnittelin:
- jos rima ja poka näyttää hyvältä, en irrota ollenkaan, pelkkä hionta+ylimaalaus
- rapistuneelle mutta ehjälle rimalle skrapaus+ hionta+ pohjamaali+ päälimaali
- irtonainen tai irvistävä rima irti, pokan+riman skrabaus+hionta+pohjamaalaus->rima kiinni-> päälimaalaus. siis siten, että pohjamaalaa rimat/pokat erikseen ja päälimaalaa kasauksen jälkeen
Vaihtoehtoisesti:
- kaikki vähänkin rapistuneet rimat pois ja reilusti kittiä kehiin
Toi rima voisi olla jopa helpompi ja siistimpi vaihtoehto...?
Mites, isossa osassa ikkunoita on muuten lasi kiinni kapealla rimalla, ja ilmeisesti kittiä on käytetty tosi vähän jos ollenkaan. Osa ulkorimoista on tosi heikossa kunnossa. En löytänyt äkkiseltään juttua tommosen rimakiinnityksen korjaamisesta juttua. Kannattaako laittaa pelkällä rimalla, pelkällä kitillä, vai ohuella kittikerroksella JA rimalla?
Sopivaa rimaa saisi luultavasti metritavarana. Jos noita rimoja alkaa laittelemaan niin mitenköhän pitäisi käsitellä?
Seuraavaa suunnittelin:
- jos rima ja poka näyttää hyvältä, en irrota ollenkaan, pelkkä hionta+ylimaalaus
- rapistuneelle mutta ehjälle rimalle skrapaus+ hionta+ pohjamaali+ päälimaali
- irtonainen tai irvistävä rima irti, pokan+riman skrabaus+hionta+pohjamaalaus->rima kiinni-> päälimaalaus. siis siten, että pohjamaalaa rimat/pokat erikseen ja päälimaalaa kasauksen jälkeen
Vaihtoehtoisesti:
Toi rima voisi olla jopa helpompi ja siistimpi vaihtoehto...?
tuohon ankkulille: sitä rimaa kannattaa kysellä hyvinvarustetuista puutavaraliikkeistä (
) lasituslistan nimellä.
sun työlistasi on ihan oikean suuntainen, kyllä ne sillä tulee kuntoon. ole varovainen poistoissa ja naulauksissa: vanha lasi on todella haurasta.
yleensä muuten lasituslistoin kootussa ikkunassa ei ole käytetty kittiä lainkaan.
kerrataan nyt vielä tuo optio kitille eli Tremcon Mono 321; ei kelpaa linnuillle ja säilyy elastisena pitempään.
ja puuikkuna pysyy kunnossa jos pitää maalipinnan ehjänä - eli paikkamaalauskierros muistiin huoltokirjaan.
sun työlistasi on ihan oikean suuntainen, kyllä ne sillä tulee kuntoon. ole varovainen poistoissa ja naulauksissa: vanha lasi on todella haurasta.
yleensä muuten lasituslistoin kootussa ikkunassa ei ole käytetty kittiä lainkaan.
kerrataan nyt vielä tuo optio kitille eli Tremcon Mono 321; ei kelpaa linnuillle ja säilyy elastisena pitempään.
ja puuikkuna pysyy kunnossa jos pitää maalipinnan ehjänä - eli paikkamaalauskierros muistiin huoltokirjaan.
- pakoistinen
- Jäsen

- Viesti:
Joo mä ihmettelin samaa itsekin jonkin aikaa kun olin jo pari lasia vääntänyt. Mulla on tosin onneks vain kolme klasia väännetty tolla tavaralla. Kyselin asiasta uudestaan K-kaupasta ja vakuutettiin oikein selkeästi, että tavara olis "just samanlaista kuin pellavaöljykitti". Hoh. Hoijaa. No katsotaan miten se kitti kestää siinä ensimmäiset vuodet. Jos jotain ongelmia tulee niin otan klasit mukaan K-rautaan ja pyydän että korjaavat oikeat kitit siihen tai antavat jotain hyvitystä. Heidän maalariosastolla tuntuu olevan kavereita, jotka haistelevat vähän liikaa omia maaleja. On meinaan sen verran osaamattomia neuvoja saatu sieltä aiemminkin. Kohta ei pidä enää luottaa kuin omaan näppituntumaan ja tämän foorumin infoihin.ankkuli kirjoitti:Mulle myivät ikkunaproggikseen samaa kamaa K-raudassa. Vasta pari ekaa lasia kitattuani tavasin tuoteselostetta tarkemmin, ja huomasin tuon suosituksen käyttää vain kuivissa ulkotiloissa. Ikkunan karmi ei mun mielestä ole ainakaan sateella ja tuulella kovin kuivapakoistinen kirjoitti:Mää käytin lakkakittiä. On ny vähän huono omatunto, mutta kun kaupan setä sanoi että sitä voi käyttää. Kyllä sekin näyttäis toimivan. Aika näyttää sit kestävyyden.![]()
Täällä kuvia mun proggiksesta: http://www.saunalahti.fi/~shad0w/kuisti/kuisti.html
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Lasituslistalla tehdyt on kyllä helpompia tehdä, mutta toisaalta kittaamalla saa yleensä pitkäikäisemmän ikkunan, listan alle kun vesi menee helpommin.
Listalliset ikkunat on tehty niin että ensin lasiuraan pannaan pohjakitti, lasketaan lasi siihen päälle ja painellaan lasi tiiviisti kittiin. vasta tämän jälkeen pannaan lista päälle. Eli aluskitti tekee ikkunasta tiiviin, ilman sitä sieltä tuulisi suoraan läpi lasin ja pokan välistä.
Kun lasi lähtee irti kittauksistaan, se alkaa rämisemään. Tiivis ikkuna ei rämise, mutta jos kitti on edes joltain isommalta alueelta irti, niin lasia koputtelemalla kuuluu räminää. Lasilistallisissa ikkunoissa ikkunaa voi hiukka tiivistää niin että ottaa lasilistan pois ja lisää kittiä lasin ympärille ennen kun laittaa listan takaisin, mutta se ei ole hirmu pitkäikäinen korjaus. Toisaalta jos sen sitten maalaa hyvin ympäriinsä, niin välttää se niinkin.
Se yli parisataa ruutua on ihan mukavasti. Pokia on tietty paljon vähemmän, oisko siinä kuudenkymmenen tienoilla, ruutuja per poka on kahdesta vajaa pariinkymmeneen. Kuistin ikkunat on aika pitsiä, semmosia postikortin kokoisia ruutuja.
Pekka
Listalliset ikkunat on tehty niin että ensin lasiuraan pannaan pohjakitti, lasketaan lasi siihen päälle ja painellaan lasi tiiviisti kittiin. vasta tämän jälkeen pannaan lista päälle. Eli aluskitti tekee ikkunasta tiiviin, ilman sitä sieltä tuulisi suoraan läpi lasin ja pokan välistä.
Kun lasi lähtee irti kittauksistaan, se alkaa rämisemään. Tiivis ikkuna ei rämise, mutta jos kitti on edes joltain isommalta alueelta irti, niin lasia koputtelemalla kuuluu räminää. Lasilistallisissa ikkunoissa ikkunaa voi hiukka tiivistää niin että ottaa lasilistan pois ja lisää kittiä lasin ympärille ennen kun laittaa listan takaisin, mutta se ei ole hirmu pitkäikäinen korjaus. Toisaalta jos sen sitten maalaa hyvin ympäriinsä, niin välttää se niinkin.
Se yli parisataa ruutua on ihan mukavasti. Pokia on tietty paljon vähemmän, oisko siinä kuudenkymmenen tienoilla, ruutuja per poka on kahdesta vajaa pariinkymmeneen. Kuistin ikkunat on aika pitsiä, semmosia postikortin kokoisia ruutuja.
Pekka
-
Oto Hascak
- Jäsen

- Kotisivu: www.suorakon.com
- Viesti:
Tuo on fiksua. Ei ehjää kannata korjata vaan huolehditaan nimenomaan sen ehjänä pysymisestä jatkossakin.ankkuli kirjoitti:- jos rima ja poka näyttää hyvältä, en irrota ollenkaan, pelkkä hionta+ylimaalaus
Puuosien tulisi olla mahdollisimman siloiset, jotta maalipinta saataisiin tasapaksuksi eikä mahdolliset halkeamat kerää vettä ja lahota listoja/pokia. Mutta jos puuosat ovat pientä rapistumaa lukuunottamatta hyvässä kunnossa, niin sitten toimit ihan oikein.ankkuli kirjoitti:- rapistuneelle mutta ehjälle rimalle skrapaus+ hionta+ pohjamaali+ päälimaali
Ainakin alimmaisena oleva vaakasuuntainen kittilista kannattaa vaihtaa kitiksi. Noilla puulistoilla on ongelmana tiiveys... Toisin sanoen ne eivät ole tiiviitä, vaan vesi valuu niiden ja lasin välistä kyntteeseen ja pehmittää ajan kanssa pokan. Lisäksi aurinko kiusaa omalla tavallaan ohutta kittilistaa. Se pienen kokonsa ansiosta kuivuu ja kastuu nopeasti ja tästä prosessista johtuen vääntelehtii. Lisäksi naulat tahtovat korkkata itsensä ylös kastumis/kuivumisreaktion seurauksena.ankkuli kirjoitti:- irtonainen tai irvistävä rima irti, pokan+riman skrabaus+hionta+pohjamaalaus->rima kiinni-> päälimaalaus. siis siten, että pohjamaalaa rimat/pokat erikseen ja päälimaalaa kasauksen jälkeen
Vaihtoehtoisesti:
Mutta jos listat ovat hyväkuntoisia ja tukevasti kiinni, niin ei niitä ole syytä vaihtaa. Alimmat vaakasuuntaiset kittilistat kannattaa korvata siis kitillä, mikäli niissä on vaurioita tai vaurion alkuja.
Sitä se on!ankkuli kirjoitti:Toi rima voisi olla jopa helpompi ja siistimpi vaihtoehto...?
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
Itse päädyin poistamaan lasituslistat ja korvaan ne kitillä. Osa listoista oli hieman huolettomasti naulatu ja lasi oli hieman lohkeillut -> listoja irroittaessa lasi hajoaa -> lasi kauppaan mars siis.
Listat voisi olla nopeempi naputtaa takaisin mutta en luota omaan puutyö taitooni niiden takaisin naulauksessa ja toisaalta asiasta kyseltyäni sain suositutteluja kitin käyttämisestä.
Kittaamisen oppii kyllä mutta pitää sanoa että ekat ikkunat on kyllä aika rumia, no toisaalta lämmittää mieltä kun ihmiset katsoo niitä ja ihmettelevät että miten joku nyt viitsii moiseen ryhtiä.
Eli mulla aikaa kuluu todella paljon yhteen pokaan eli lasi pois, poka puu puhtaaksi, kyllästys pellava öljyllä, sellakka kynteeseen, lasi takas, maalaus (3x) .. mutta kyllä tässä pikku hiljaa oppii ja kesäloma kuluu kuin siivillä.
Rakennusapteekki järjesti ikkunoiden entisöinti kurssin jonne osallistuin ja sen opin pohjalta nyt siis duunaan noita.
hansuli
Listat voisi olla nopeempi naputtaa takaisin mutta en luota omaan puutyö taitooni niiden takaisin naulauksessa ja toisaalta asiasta kyseltyäni sain suositutteluja kitin käyttämisestä.
Kittaamisen oppii kyllä mutta pitää sanoa että ekat ikkunat on kyllä aika rumia, no toisaalta lämmittää mieltä kun ihmiset katsoo niitä ja ihmettelevät että miten joku nyt viitsii moiseen ryhtiä.
Eli mulla aikaa kuluu todella paljon yhteen pokaan eli lasi pois, poka puu puhtaaksi, kyllästys pellava öljyllä, sellakka kynteeseen, lasi takas, maalaus (3x) .. mutta kyllä tässä pikku hiljaa oppii ja kesäloma kuluu kuin siivillä.
Rakennusapteekki järjesti ikkunoiden entisöinti kurssin jonne osallistuin ja sen opin pohjalta nyt siis duunaan noita.
hansuli
Meillä nuo ikkunat on alunperin tehty pohjakittauksella ja lasilistalla. Sisäikkunoissa ei liene väliä käyttääkö listaa vai kittiä? Meillä ainakin jää ikkunoiden väliin näkymättömiin tuo sauma.
Ulkopokissa ajattelin käyttää tuota kitin ja lasilistan yhdistelmää kuten aiemminkin. Meillä ikkunoihin riitti/riittää puhdistus ja huoltomaalaus, kellarin ikkunoita lukuunottamatta. Ne oli/on sen verran rapistuneet ja osittain rikki, lasit siis, että olen hionut ihan puulle pokat ja laitan uudet lasit+listat.
Ikkunoita meillä on säädyllinen määrä: 7x kellari, 15x 1krs ja 8x 2krs, eli alle 60 kun vinteillä vain 1xlasit
Käyttäisinköhän sitten nuissa ulkopokissa tuota jmattiksen mainitsemaa Tremcon Mono 321? Olen muuten maalannut öljymaalilla vain karmin ja pokan ulkopuolisen pinnan, muut osat maalarin valkolakalla. Tällästä täälä.
Ulkopokissa ajattelin käyttää tuota kitin ja lasilistan yhdistelmää kuten aiemminkin. Meillä ikkunoihin riitti/riittää puhdistus ja huoltomaalaus, kellarin ikkunoita lukuunottamatta. Ne oli/on sen verran rapistuneet ja osittain rikki, lasit siis, että olen hionut ihan puulle pokat ja laitan uudet lasit+listat.
Ikkunoita meillä on säädyllinen määrä: 7x kellari, 15x 1krs ja 8x 2krs, eli alle 60 kun vinteillä vain 1xlasit
-
ankkuli
- Jäsen

Eipä löydy Tremcoa lähimmästä rautakaupasta, mutta kaippa ne klasit pysyy vastaavalla Sika- tai Kiilto- tuotteellakin.Miks kirjoitti:Käyttäisinköhän sitten nuissa ulkopokissa tuota jmattiksen mainitsemaa Tremcon Mono 321? Olen muuten maalannut öljymaalilla vain karmin ja pokan ulkopuolisen pinnan, muut osat maalarin valkolakalla. Tällästä täälä.
Tota maalarin valkolakkaa mullekin myytiin sisäkarmeihin. Öljymaalia tuli kumminkin sudittua kallarin kaikki ikkunat ympäriinsä, kun varmaan reiluja kosteusvaihteluita on odotettavissa. Meinasin laittaa myös kaikki ulkopokat sillä ympäriinsä, ja karmit puoleen väliin tai ulkopokan huullokseen asti. Sisemmät sitte valkolakalla.
Perjantaina jatkuu taas. Kestää pienikin projekti iäisyyksiä, kun pääsee vain viikonloppuna laittamaan
Ruutuja... ruutuja... onhan niitä meilläkin.
Kellarissa 6kpl (2pientä, 4 normi n.50x 90 cm), keskikerroksessa 12, kuistilla yht 16 pikkuruutua 3 seinällä, vintin portaissa 2 ja vintillä 6. Kaikista pitäisi vaihtaa kitit mutta eteläseinällä on pahimmat joista 2 on työnalla (toinen paikalleen nostoa vaille valmis) eteläseinällä on 8 ikkunaa.
En ole edes laskenut mitä vie aikaa noiden ikkunoiden kunnostus, 2 ikkunaa on vienyt aikaa reilut 2 viikkoa muiden korjauksien lisäksi. Laitoin finfoamit ikkunareikien kohdalla joten sateetkaan eivät haittaa... (jos niitä tulee vielä joskus). On ollut tosi hyvä sää niin on laitettu piha ja at on maalattu.
Kellarissa 6kpl (2pientä, 4 normi n.50x 90 cm), keskikerroksessa 12, kuistilla yht 16 pikkuruutua 3 seinällä, vintin portaissa 2 ja vintillä 6. Kaikista pitäisi vaihtaa kitit mutta eteläseinällä on pahimmat joista 2 on työnalla (toinen paikalleen nostoa vaille valmis) eteläseinällä on 8 ikkunaa.
En ole edes laskenut mitä vie aikaa noiden ikkunoiden kunnostus, 2 ikkunaa on vienyt aikaa reilut 2 viikkoa muiden korjauksien lisäksi. Laitoin finfoamit ikkunareikien kohdalla joten sateetkaan eivät haittaa... (jos niitä tulee vielä joskus). On ollut tosi hyvä sää niin on laitettu piha ja at on maalattu.