Kaverini näppäränä teoreetikkona laskeskeli rahallisia hyötyjä lisäeristykselle.
Aika yllättävää oli että 70mm renovaa, joka tällähetkellä halvimman tarjouksen mukaan maksaa 1200,- /150m2, asennettuna seinään tuo vuodessa n. 450,- säästöt lämmityskuluissa.
Minulle on aiemmin yleensä käytetty vanhaa virttä siitä että ei se maksa koskaan itseään takaisin...
Siinä mielessä yllätti positiivisesti.
Toki tuo laskenta on paperilla mutta on siinä varmaan jotain suuntaa.
Uskon että se tuo jotain säästöä vaikkapa 200€/a, mutta en tuota 450€ niele kyllä pelkällä seinien eristyksellä. Mutta kylmäsiltojen ja tiiviyden parantuessa asumisolot paranee,painaa kohtalaisesti. Se että tuo lisäeristys on toimiva seuraavat 50 vuotta ilman isompaa huoltoa on se juju minusta miksi itse alan siihen hommaan. Ilpit tuo tietty säästöä ehkä paremmin, mutta niiden toiminta-aika ei ole kumminkaan 10 vuotta enenpää maksimissakaan siksi sitten molemmat. Siksi ainakin oman järjen mukaan tuollainen kohtuullinen lisäeristys(esim. 0.6->0.3) ei ole hölmöä ollenkaan. Niin ja sitten se yläpohjaki vielä..
Talo on vienyt perinteisesti 3500-4000 litraa öljyä vuodessa. Nyt on toukokuussa 09 laitettu tyhjään säiliöön 2200 litraa, remppa tehtiin sitten kesällä 09 - ja vielä riittää tätä vauhtia öljy maaliskuulle jos pakkaskelit jatkuu. (Nyt Helmikuun alku -10) Kauemminkin riittää jos kelit lämpenee. Vuoden kokonaiskulutus menee luultavasti 2500 litraan. Tuota pitää varmaan verrata 4000 litran kulutuksiin kun on ollut näin kylmääkin.
Säästö on noin 900 eur vuodessa tätä vauhtia. Isompikin jos öljyn hinta tuosta nousee. Jos ei laske ulkoveroilusta muuta kuin "eristeremontin osuuden" niin takaisinmaksu on eristysremontile on alle 4 vuotta.
Mulla ois samanlainen homma edessä, tuttu kaveri kävi lämpökameran kanssa katsomassa et mistä vuotaa lämpöä ja kivijalasta hohkasi aika paljon.
Se mainitsi ite et ois sellasta eristävää sementtiä tai vastaavaa joka ajais sen asian ettei kivijalasta lämpö hohkais pois päin onko tuttua tavaraa vai legendaarista puppua?
bruman kirjoitti:Se mainitsi ite et ois sellasta eristävää sementtiä tai vastaavaa joka ajais sen asian ettei kivijalasta lämpö hohkais pois päin onko tuttua tavaraa vai legendaarista puppua?
En tiedä miten tuo taipuu kivijalan eristykseen... valumuottiin valamalla, ei kait muuten... työohjetta en kyllä ole siihen hommaan nähnyt, mutta periaatteessa varmaan mahdollista.
Tuo on hieman suolaisen hintaista tavaraa, mutta erittäin mukavaa kanniskella ja käyttää sekä ainakin oman kokemuksen mukaan hoitaa hommansa varsin mallikkaasti.
Tämä toki on vain minun tyytyväisen asiakaan mielipiteeni... fuktisol-miehet voivat nyt heittää mantransa ja kertoa miksi tuota ei missään nimessä saa laittaa vanhaan taloon.
Kiitoksia kannanotoista. Selluvillan kannalla olen ollu, mutta tuo Parocin Renova kiinnostaa, koska yksi työvaihe jäisi pois. Tosin se kosteuskäyttäytyminen vanhan rakenteen päällä hieman vielä epäilyttää kun ei haluaisi pilata taloa, jos sen vaan jotenkin voi välttää. Niin ja ikkunathan siirrän ulospäin, jotta vanha tyyli säilyisi sen osalta.