Kyllä tuli....purkutuomio

Jokaiselta rintamamiestalon omistajalta on varmasti monesti kysytty: "Löytyikö yllätyksiä". Vanhat talot saattavat joskus todellakin kätkeä sisäänsä niin iloisia kuin surullisiakin yllätyksiä. Remontoidessa niihin sitten törmää.
Avatar
vesahy
Jäsen
Jäsen
Viestit: 3354
Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 19:18
Paikkakunta: Stadi + läntinen Uusimaa

Re: Kyllä tuli....purkutuomio

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Ei tietenkään yhtään helpota sellainen tieto, että kohtalotovereita löytyy. Tässä tapauksessa vanha hävitettiin todella radikaalilla tavalla.
http://www.iltasanomat.fi/videot/kotimaa/1756329
Ves_ku
Jäsen
Jäsen
Viestit: 881
Liittynyt: Su Touko 04, 2008 23:35
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Kyllä tuli....purkutuomio

Viesti Kirjoittaja Ves_ku »

Omsitajan suhtautuminen tilanteeseen ainakin on ihailtava. Ihan pienestä et lannistu. Nyt kannattaa kuitenkin pitää kunnon henkäsy tauko ja miettiä asiaa vähän pitempään.

Kannattaa todella hyvin selvitellä perustuksien kunto ja hormiston kunto. Ja tosiaan saattaa olla, että vanhaan perustukseen ei uutta taloa saa tehdä. Myöskään hormi ei tule täyttämään nykyisiä määräyksiä.

Tietty jos on hyvää pataa paikallisen rakennustarkastajan kanssa ja saa homman meneen hiukan laajempana remonttina niin mikäs siinä sitten.
Kun Savolainen puhuu siirtyy vastuu kuulijalle. Koskee tässä tapauksessa myös Hämäläistä.
Ahti71
Jäsen
Jäsen
Viestit: 160
Liittynyt: Su Loka 29, 2006 11:49
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kyllä tuli....purkutuomio

Viesti Kirjoittaja Ahti71 »

Jaksamista ja tsemppiä "uuden" projektin kanssa, nyt ensin hiukan happea ja sen jälkeen ajan kanssa miettimään mihin ryhtyy.
Viimeksi muokannut Ahti71, Ti Marras 10, 2009 19:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ahti71
Jäsen
Jäsen
Viestit: 160
Liittynyt: Su Loka 29, 2006 11:49
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kyllä tuli....purkutuomio

Viesti Kirjoittaja Ahti71 »

vesahy kirjoitti:Ei tietenkään yhtään helpota sellainen tieto, että kohtalotovereita löytyy. Tässä tapauksessa vanha hävitettiin todella radikaalilla tavalla.
http://www.iltasanomat.fi/videot/kotimaa/1756329
http://www.adressit.com/elakeika

Loppujen lopuksi rintsu kestää brankkaria pidempään, kiitos allekirjoituksestasi.
Avatar
nallevilla
Jäsen
Jäsen
Viestit: 45
Liittynyt: To Elo 20, 2009 16:20
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Re: Kyllä tuli....purkutuomio

Viesti Kirjoittaja nallevilla »

vesahy kirjoitti:Ei tietenkään yhtään helpota sellainen tieto, että kohtalotovereita löytyy. Tässä tapauksessa vanha hävitettiin todella radikaalilla tavalla.
http://www.iltasanomat.fi/videot/kotimaa/1756329
Meikin tuota hetken harkitsimme, mutta ne kauniit takapihan koivut...

Vastauksia edellisiin. Edelleen täynnä optimismia :-D

Reippaat apupojat olivat tänään jo katon purkaneet. Tontilla on runsaasti tilaa (2000m2) säilöä yhtä sun toista ja lisäksi taloa paljon isompi ulkorakennus (liiteri/vaja/autotalli). Romua mahtuu! Tontti on kuiva, koska on pienessä rinteessä.

Talon ympärille on jo tehty tänä syksynä asianmukaiset salaojat ja sadevesisysteemit kaivoineen päivineen. Nämäkin ammattimiesten tekemiä.
Sokkeliasiakin on kunnossa. Siihen valetaan vielä hieman korotusta.
Kyllä, pottukellari puretaan ja tehdään sille osalle uusi perustus.

Olen näköjän unohtanut kuvata blogiin uuden "kuistin" rungon ja sokkelin. Se on isompi kuin vanha kuisti ja siitä tulee täysin lämmin tila. Ja harjakattoinen. Talon kattopellit säästetään siihen. Uutta samanalaista ostetaan sitten lisää; räystäätkin tulee pidemmät kuin aiemmin.
"Kuistille" tulee myös tilat ulkovaatteille. Kuisti ei ole uudessa erillistä tilaa, vaan avoin muuhun tilaan. Näin saadaan yläkerran portaatkin pidemmiksi ja loivemmiksi.
Saunaa ei taloon tule. Se rakennetaan pihaan joskus (tai korjataan vanha). Aiemminkin talon vessassa oli pöntön ja lavuaarin lisäksi pesukone ja suihkukaappi. Meillä on samat systeemit täällä mökillä (jossa asumme) ja se sopii meille erinomaisesti. Pesukoneen päällä vielä kuivausrumpu.

Talossahan oli jo avattu keittiön ja olkkarin välinen seinä, ilmalämpöpumpun toiminnan tehostamiseksi. Uudessa olohuone ja keittiö tulevat olemaan yhtä tilaa. Keittiössä hääräävä isäntä ei siis jää yksin. Tai emäntä.

"Piirtäjä" on ehkä huono sana ihmisestä, joka on ammattilainen ja piirtänyt taloja työkseen 20 vuotta. Hallitsee homman ja tietää määräykset. Ei ole sukua. Valvoja on kylläkin sukua, vankan ammattiatidon omaava rakennusmestari :-)

Olemme onnekkaita, koska meillä on apuna monta rakennusalan (oikeaa) ammattilaista (palkalla ja talkoilla) sekä muutama ahkera apumies. Osaavat tehdä ohjattuna monenmoista.

Voi tietty olla, että suunnitelma on susi.....mutta sitten se täytyy muuttaa viini
Foorumin Riesa ja Maanvaiva
Avatar
nallevilla
Jäsen
Jäsen
Viestit: 45
Liittynyt: To Elo 20, 2009 16:20
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Re: Kyllä tuli....purkutuomio

Viesti Kirjoittaja nallevilla »

Ves_ku kirjoitti:Omsitajan suhtautuminen tilanteeseen ainakin on ihailtava. Ihan pienestä et lannistu. Nyt kannattaa kuitenkin pitää kunnon henkäsy tauko ja miettiä asiaa vähän pitempään.

Kannattaa todella hyvin selvitellä perustuksien kunto ja hormiston kunto. Ja tosiaan saattaa olla, että vanhaan perustukseen ei uutta taloa saa tehdä. Myöskään hormi ei tule täyttämään nykyisiä määräyksiä.

Tietty jos on hyvää pataa paikallisen rakennustarkastajan kanssa ja saa homman meneen hiukan laajempana remonttina niin mikäs siinä sitten.
Perustus on tukittu melkoisen tarkkaan, mutta tietysti tarkistetaan vielä paremmin, kun loput alapohjasta puretaan.


Paikallinen rakennustarkastaja on juuri niin tarkka mies kuin pitääkin. Hän on käynyt talolla viimeksi eilen.
Kukapa nyt haluaisi taloaan huonosti rakentaa. Tämä on tarkoitus jättää vielä jollekin lapsista perinnöksi :!:

Juuri äsken sainkin tiedon, että pojat olivat antaneet hormille purkutuomion. Porukan tuntien, se on jo huomenna purettu ja kärrätty pois. Mutta, ei hätää, muurari tulee heti, kun tarvitaan. Kiitos isäni!

Isosta suvusta on toden totta hyötyä! Aina joku tuntee jonkun hyvän ammattimiehen, jonka työstä jollain on jo hyviä kokemuksia.
Foorumin Riesa ja Maanvaiva
Ves_ku
Jäsen
Jäsen
Viestit: 881
Liittynyt: Su Touko 04, 2008 23:35
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Kyllä tuli....purkutuomio

Viesti Kirjoittaja Ves_ku »

Aika nopeesti hoituu sielläpäin noi rakennuslupa asiat.Täällä kun menee jotain ehdotteleen niin ensin pistetään vastaan ja sit mahdollinen käsittely kootusti kerran kuussa.
Kun Savolainen puhuu siirtyy vastuu kuulijalle. Koskee tässä tapauksessa myös Hämäläistä.
tarpola
Jäsen
Jäsen
Viestit: 911
Liittynyt: La Syys 15, 2007 21:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kyllä tuli....purkutuomio

Viesti Kirjoittaja tarpola »

No tuo alkaa jo kuulostaa siltä miltä pitääkin. Olette tekemässä uudistaloa ja se pitää tehdä kuten uudistalo. Vanhasta voi ottaa oppia ja vanhoja materiaaleja kannattaa käyttää, jos käyttökelpoista tavaraa on hyödynnettävissä. Mutta vanhoihin rakennusosiin ei kannata jumittua.

Kellariasia tuli mieleen siksi että esimerkiksi oman talon tapauksessa talo on muuten ok mutta siirtäisin sitä mielelläni viitisen metriä paikoiltaan. Uudelleen rakentaessa voi tuollaisenkin asian korjata (ja monta muutakin, vaikka vaihtaa peilikuvaksi joka on tosi työlästä noin muuten :wink: ) jos sitä hoksaa vain ajatella ennen sokkelin valua. Jos siis tekee uuden sokkelin.
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viestit: 2338
Liittynyt: La Huhti 08, 2006 15:26
Paikkakunta: Pirkanmaa/Sastamala
Kotisivu: www.suorakon.com
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Re: Kyllä tuli....purkutuomio

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

nallevilla kirjoitti:"Piirtäjä" on ehkä huono sana ihmisestä, joka on ammattilainen ja piirtänyt taloja työkseen 20 vuotta. Hallitsee homman ja tietää määräykset. Ei ole sukua. Valvoja on kylläkin sukua, vankan ammattiatidon omaava rakennusmestari :-)
-----
Olemme onnekkaita, koska meillä on apuna monta rakennusalan (oikeaa) ammattilaista (palkalla ja talkoilla) sekä muutama ahkera apumies. Osaavat tehdä ohjattuna monenmoista.
nallevilla kirjoitti:Isosta suvusta on toden totta hyötyä! Aina joku tuntee jonkun hyvän ammattimiehen, jonka työstä jollain on jo hyviä kokemuksia.
Lukaisin eilen sen teidän blogin läpi ja selailin hieman kirjoituksiasi tällä foorumilla. Molemmissa tapauksissa törmäsin siihen, että hehkutit kovasti noita teidän ammattilaisia. Vauriokartoittajakin oli nimenomaan vanhoihin taloihin perehtynyt ammattilainen ja ei mitään muuta tuntunut olevankaan, kun pelkkää ammattitaitoa kaikilla. Suhtaudu nyt vielä pikkuisella varovaisuudella kaikkiin tontilla pyöriviin ammattimiehiin, kun ei ne hommat ole tähän mennessä ihan putkeen menneet. Tällä viittaan ihan siihen, että miten ón mahdollista peruskorjata vanhaa taloa muutama kuukausi ammattilaisten toimesta ja ideasta, mutta sitten lätkäistäkkin purkutuomio talolle ja alkaa tehdä uutta osittain vanhoille perustuksille osittain vanhoja rakennusosia kierrättäen..?

Hiukan malttia tässä vaiheessa ja jonkinlaiset kokonaissuunnitelmat. Lisäksi jonkun on noustava esille ja pidettävä kaikki narut käsissään ja tiedettävä, että mitä siellä tontilla tapahtuu.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
Zener
Jäsen
Jäsen
Viestit: 283
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2008 16:11
Paikkakunta: Heinola

Re: Kyllä tuli....purkutuomio

Viesti Kirjoittaja Zener »

Joo...kyllä varmaan kannattaisi tehdä vielä joku toinenkin arvio, ennenkuin töllin puskee kumoon. Noita "asiantuntijoitakin" on niin moneen lähtöön.

Kaveri kanssa teetti kattoremontin rintsikkaansa, ja kattomiehet naureskelivat, että eikö oli viisaampi repiä mökki maan tasalle. Piipun vieressäkin oli kuulemma niin lahoa, että sai käsin kaapia laudat pois. Mutta kyllähän tuosta vielä asuttava talo saatiin.

Noissa kuvissa näytti, että tuo sädesieni on siinä ulkopuolen vinolaudoituksessa. Eikait siinä, kun vaihtaa nuo lahonneet puuosat uusiin, homemyrkkyä ja uudet lämpöeristeet. Jos itse pystyy tekemään, niin ei ole edes mahdottoman kallista.
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viestit: 2338
Liittynyt: La Huhti 08, 2006 15:26
Paikkakunta: Pirkanmaa/Sastamala
Kotisivu: www.suorakon.com
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Re: Kyllä tuli....purkutuomio

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

Zener kirjoitti:Joo...kyllä varmaan kannattaisi tehdä vielä joku toinenkin arvio, ennenkuin töllin puskee kumoon. Noita "asiantuntijoitakin" on niin moneen lähtöön.
Selvennän vielä sen verran, että sinänsä se on ihan sama, että pusketaanko tölli nurin vai ei. Periaatteessa ihan sama, että korjataanko vanhaa vai tehdäänkö uutta, mutta tehdään sitten mitä tehdään, niin kannattaa oikeasti suunnitella ja miettiä ennen töiden tekemistä. Tähän mennessä ei ole tuntunut oikein kukaan, ammattilainen tai maallikko, tietävän mitä tehdään ja miten tehdään. Jos vanhan korjaaminen teetettynä on kallista, niin on se uudenkin rakentaminen. Kyseessä on taloudellisesti sen luokan uhrauksia, että niiden kanssa painitaan normaalioloissa muutama vuosikymmen.

Nyt on peruskorjauksen sijaan jo purkutyöt kovassa vauhdissa, mutta mitään konkreettista ei ole paperilla uuden talon suhteen. Ne rakennusluvat ja rakennuspiirustukset kannattaa hoitaa pois päiväjärjestyksestä ennen kuin puolen pirttiä on jo tehtynä, niin ei tule ikäviä yllätyksiä vastaan.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
tarmasti
Jäsen
Jäsen
Viestit: 237
Liittynyt: Su Helmi 26, 2006 11:18
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Kyllä tuli....purkutuomio

Viesti Kirjoittaja tarmasti »

vesahy kirjoitti:Ei tietenkään yhtään helpota sellainen tieto, että kohtalotovereita löytyy. Tässä tapauksessa vanha hävitettiin todella radikaalilla tavalla.
http://www.iltasanomat.fi/videot/kotimaa/1756329
Tässä IL:n jutussa piilee vielä lohduton tieto hometaloista hinnanalennusta oikeusteitse hakeville: Talo maksoi 150.000 ja oikeuskulut 100.000.
http://www.iltalehti.fi/viihde/20091110 ... 4_vi.shtml
Anu
Jäsen
Jäsen
Viestit: 246
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 19:41

Re: Kyllä tuli....purkutuomio

Viesti Kirjoittaja Anu »

Aivan hillitön tahti! Olen karjalaista nopeatempoista sukua, mutta kyllä tässä vauhdissa meikäläistäkin alkaa hengästyttää. :shock:

Tsemppiä teille pikkuprojektiinne!
koeffte
Jäsen
Jäsen
Viestit: 467
Liittynyt: Ti Helmi 12, 2008 14:28
Paikkakunta: tusby

Re: Kyllä tuli....purkutuomio

Viesti Kirjoittaja koeffte »

Anu kirjoitti:Aivan hillitön tahti! Olen karjalaista nopeatempoista sukua, mutta kyllä tässä vauhdissa meikäläistäkin alkaa hengästyttää. :shock:
!
nyt olisi ehkä tarvittu yhtä savolaista piällysmieheksi :-D

Blogissa mainitaan että hormit hyvässä kunnossa nuohoojan mukaan,nyt "asiantuntijat" sen ilmeisesti kuitenkin kelvottamana purkavat?!

tsemppiä rojektiin,mitä ikinä teettekin, mutta nyt ne kunnon suunnitelmat,luvat,kustannuslaskelmat jne jne. niinkuin Otokin mainitsi.
Avatar
heikkih
Jäsen
Jäsen
Viestit: 425
Liittynyt: Ke Heinä 18, 2007 10:40
Paikkakunta: Oulu

Re: Kyllä tuli....purkutuomio

Viesti Kirjoittaja heikkih »

Omalta kannalta katsottuna kuulostaa hassulta tuo ajatus käyttää vanha kellari, piippu ja peltikatto.

Meillä nimittäin sokkeli oli aika lailla surkea ja olen vahvistellut sitä mutta oikesti olisi ollut kiva tehdä uusiksi kun vain olisi saanut talon pois päältä.
Hormin reikää piippuun tehdessä arvelutti vanhan muurauksen kunto siinä määrin että olisin ilman muuta muurannut uuden piipun, jos talo ei olisi ollut tiellä.
Ja koko profiilipeltikatto tuli laitettua kierrätykseen kun taloon tuli laajennusosa.

:-)
Vastaa Viestiin