tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
Maatilallinen
Jäsen
Jäsen

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja Maatilallinen »

pvalila kirjoitti:Kuka nuo villat alkujaan jätti paikoilleen laittamatta? Mitä muuta se sama ukko teki? Voivat olla muutkin jutut vasemmalla kädellä tehtyjä, tyyliin moni kakku päältä kaunis.
Tuskin niitä siellä on koskaan ollutkaan, muistaakseni tuonne ei ole ollut mitään asiaa. Tietysti kierukka on vaihdettu mutta ei silloin poistettu kuin miesluukun päältä villat, ei kauluksen ympäriltä.

Yksi ongelma varaajan eristyksessä on myös leivinuuni, joka sijaitsee kattilahuoneessa, luukut tosin leivinhuoneessa seinän toisella puolella. Tuo tulee niin lähelle varaajaa että tuskin siellä välissä on villaa juuri ollenkaan, ainakin uuni on kuuma. Vaikea olisi väliä päästä katsomaan, joutuisi pellityksiä purkamaan urakalla joten olkoon miten on.

Stiga Park hajosi taas, kestihän se peräti melkein jo kaksi leikkuukertaa tänävuonna :roll: Edellinen kesä menikin jo epäilyttävän hyvin, ainoastaan kytkinpoljin napsahti poikki ja saattoi jotain muutakin pientä olla.

Noh, nyt kesken ajon kuului edestä jumalaton paukahdus, tuli vähän hihnan käryä nokkaan ja leikkuu loppui. Ajoin vähän taaksepäin ja katsoin että mahtoiko terät lentää pellolle vai mikä tuli. No eipä näkynyt teriä missään, niimpä piti ajaa sitten ylös katsomaan missä vika voisi olla.

Kurkkasin taskulampulla leikkuulaitteen alle ja selvisi että terät pyörii täysin vapaasti ja on iskeytyneet toisiinsa, murtopultit on poikki ja terät pilalla. Niimpä sitten avasin leikkuulaitteen kannen. Hammashihna oli jauhautunut pitkin kotelon seinämiä, ei kuitenkaan katkennut ja muovisen kiristyshihnapyörän "huullos" pettänyt.

Hetken tutkittuani totesin tuon kiristyspyörän laakerin leiponeen kiinni, jonka johdosta hihna on sitten alkanut luistaa tuon pyörän yli samalla jauhautuen ja hihnapyörän tarpeeksi lämmettyä on huullos pettänyt ja hihna lentänyt irti. Silloin terien synkronointi on tietysti hävinnyt ja terät iskeytynyt toisiinsa tuhoutuen.

Menihän se jo yksi kesä ilman leikkuulaiteongelmia, mutta eipä tosiaan ole ensimmäinen kerta kun leikkuulaite on remontissa. Siihen on vaihdettu teriä, laakereita ja hihnapyöriä milloin minkäkin takia. Tuo on ollut suurin vaikeus koko koneessa, tietysti lisänä muita ongelmia kuten vaijerien venymisiä / katkeamisia, se kytkinpolkimen varren katkeaminen, hihnapyöriä koneen puolelta, B&S männänrengas ja mitähän muutakin lie :roll:

Maanantaina matka käy taas varaosatiskille, tarvitsee uuden hammashihnan, kiristyspyörän ja terät. Periaatteessa kaikki terät eivät voi olla tuhoutuneet vaan yksi tai kaksi. Mutta noihin pitäisi vaihtaa terät aina pareittain saman akselin molempiin päihin, samassa pussissa olevat terät on tasapainotettu.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

pvalila kirjoitti:Vakavointi tästä puuttuu, mutta hinta ei ole paha:

http://www.keltainenporssi.fi/23221406
Paljokohan kehtaisi pyytää viallisesta 70-300mm APO Sigmasta?
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
tuuma
Jäsen
Jäsen

Maatilallinen kirjoitti: Stiga Park hajosi taas
Ei sinulta ainakaan vastoinkäymiset ole vähentyneet :wink:

Mulla on kolme B&B työnnettävää ja kaikissa motti toimii, enkä ole koskaan huoltanut. Nyt ajattelin että Klippon rungossa olevasta voisi kai öljyt vaihtaa jos siinä edes öljyä on. Nuo ajettavat ovat toki paljon monimutkaisempia. Murray on mulle tuttu kun pari kesää ajoin kiinteistöhuollossa semmoisella. En tiedä huoltiko sitäkään kukaan mutta aina se toimi.
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

Stiga oli munkin sähkösaha, ei se kovin montaa tuntia käyttöä kestänyt.

Mun tönittävä leikkuri on Murray, halvin mitä silloin sai, siinä on yksi suunnitteluvika tuo aisan kiinnitys, on sellainen läpivienti kopasta ja koppa niin heikkoa tavaraa, että se läpivienti laajenee jokaisella käytöllä, toinen on sitten renkaiden kiinnitys, kun ei ole akseleita, vaan läpipultilla samaisessa pehmeässä kopassa kiinni. Ei muutoin ole ongelmia tuossa ollut.

Stiga merkkiset jätän kyllä kauppaan, Partner merkkiset taisi olla osittain myös Stigoja nykyään.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Tuuma, sen risan APOn käyttöarvo lienee suurempi kuin mitä siitä saattaa rahaa saada.

Soita johonkin huoltoon ja kysy alustava arvio korjaustyön hinnasta.

Samalla saattavat kertoa sulle vähän siitä, mikä laitteessa todennäköisesti on rikki.

Tuo 18 - 200 mm on kuitenkin oleellisesti eri putki, vaikka toki se suuren osan APO:nkin hommista osaa hoitaa.

Enempi se on korvike sille sun kittilinssillesi.

jtbo, eikö sulla kuitenkin olisi paljon hommia myös sähköketjusahalle? Onko se Stiga korjaamattomasti rikki? Sen laippahomman sä sait mun mielestäni jo kuntoon.

Maatillisella lienee jo monta tuttua myyjää siellä ruohonleikkurin varaosia myyvässä liikkeessä? Moikataan kuin tuttua?
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

pvalila kirjoitti:Tuuma, sen risan APOn käyttöarvo lienee suurempi kuin mitä siitä saattaa rahaa saada.

Samalla saattavat kertoa sulle vähän siitä, mikä laitteessa todennäköisesti on rikki.

Tuo 18 - 200 mm on kuitenkin oleellisesti eri putki, vaikka toki se suuren osan APO:nkin hommista osaa hoitaa.

jtbo, eikö sulla kuitenkin olisi paljon hommia myös sähköketjusahalle? Onko se Stiga korjaamattomasti rikki? Sen laippahomman sä sait mun mielestäni jo kuntoon.

Maatillisella lienee jo monta tuttua myyjää siellä ruohonleikkurin varaosia myyvässä liikkeessä? Moikataan kuin tuttua?
Mitä ihmettä sähkösahalla tekee mitä ei pokasahalla ja polttomoottorisahalla tee? Enhän ole käyttänyt sisätiloissa sahaa koskaan.

Hyvin paksua savua siitä tuli pois, eikä se enää sitten oikein tahtonut sahata moisen jälkeen tietenkään, varmaankin korjaus maksaa enemmän kuin uusi vastaava ja veikkaan samaa tuuman putken osalta, korjausarviot usein maksaa jo 50€.

Ei se laippahomma täysin kuntoon tullut, se kun on sellainen suunnitteluvika tuossa, että pienellä virityksellä sitä laippaa pitää paikoillaan noin millin ulkona oleva tappi. Eli ei sillä mitään käytännössä tee, kun hetkenä minä hyvänsä se tappi saattoi pettää...

Aijjuu, Murrayssakin on se vika, että jos ei ole kovin tasaista maa, niin jumii siihen ja kun työntää, niin aisa painuu vaan kaksinkerroin ja koppa muotoutuu uusiksi. Aivan s******* rasittavaa kun tasaistahan täällä ei juuri ole ja pahuksen rakkine liimautuu siihen maahan kiinni niin että kun yrittää työntää niin aisa kyllä liikkuu, kun tunkeutuu koppaan väljistäen ne reiät täysin muodottomiksi joista aisa menee kopan läpi ja joita vasten aisan pitäisi muka nojata, mutta kun kopan materiaali ei ole riittävän lujaa niin aisa kyllä jatkaa matkaa joka kerran kun tökkää ja tuloksena on rullautunutta kopan metallia.

Asiaa ehkä auttaisi jos olisi kunnon leveät suuren halkaisijan pyörät ja kunnon akselit, ehkä peräti jopa laakerit niille pyörille. Mäkäräisiä aivan sairaasti, pistin matalaksi korkeammaksi virahtanutta heinää, jossa noita mokomia lupiineja kasvaa, niitä kun katkoo aina ennen kuin kukka tulee, niin pysyvät jotenkin kurissa.
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Tuuma, sen risan APOn käyttöarvo lienee suurempi kuin mitä siitä saattaa rahaa saada.

Niin, enempi mä tykkään tuon APO:n macro ominaisuudesta, vaikka kaukanahan se on oikeasta makrolinssistä. Sitä käyttäessä mä oikeastaan vaihdan etsimen LCD:hen niin näen onko tarkennettu edes sinnepäin. Etsimen kanssa mulla on edelleen se ongelma ettei diopteri korjaus riitä ja joutuu arvaamaan tarkennuksen, pieleenhän se useimmiten tuolla tavoin menee :-D

Mulle kelpaisi oikeastaan tuo kittilinssi ja sitten pidemmälle mentäessä voisi olla välissä tyhjääkin eli semmoinen 500mm olisi kiva, suurella aukolla. Kaikkeahan voi haaveilla :(
pvalila
Jäsen
Jäsen

Tuumahan osti vuosi sitten superedullisesti klippon itselleen; käytettynäkään siinä eivät sentään aisat tunkeudu kopan läpi.

Sähkösaha on aivan loistava vehje pokasahan ja polttomoottorisahan täydennykseksi.

Polttoainekulut ovat paljon pienemmät kuin polttomoottorisahalla ja melukin on aivan eri luokkaa.

Ja pokasahaan verrattuna pöllit katkeavat paljon, paljon nopeammin ja hommaa myös jaksaa tehdä pidempään.

Mulla itse asiassa on sähkösaha enkä oikeastaan näe mitään mieltä hankkia pokasahaa tai polttomoottorisahaa (mulla on myös sekä pokasaha että polttomoottorisaha, mutta molemmat ovat aika heikossa hapessa juuri vähäisen käytön takia). Tuo mun ketjusahani on Tallinnan Baukkarista reilusti alle satasella ostettu Makita, Suomen Baukkarilla ei ole Makitan myyntioikeuksia.

Ai niin, on mulla muuten myös sellainen pikkuruinen ketjusaha joka nököttää 2,75 cm pituisen varren päässä. Sillä on hyvä karsia puustoa, ulottuvuus saisi tosin olla vähän suurempi. Sen ostin Vantaan Baukkarista, jotain sekin saa myydä...

Siinä on tosin liian pieni laippa.
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:
Niin, enempi mä tykkään tuon APO:n macro ominaisuudesta, vaikka kaukanahan se on oikeasta makrolinssistä. Sitä käyttäessä mä oikeastaan vaihdan etsimen LCD:hen niin näen onko tarkennettu edes sinnepäin. Etsimen kanssa mulla on edelleen se ongelma ettei diopteri korjaus riitä ja joutuu arvaamaan tarkennuksen, pieleenhän se useimmiten tuolla tavoin menee :-D

Mulle kelpaisi oikeastaan tuo kittilinssi ja sitten pidemmälle mentäessä voisi olla välissä tyhjääkin eli semmoinen 500mm olisi kiva, suurella aukolla. Kaikkeahan voi haaveilla :(
Kyllä nuo sun kuvasi ovat mun mielestäni jo niin macroa ettei enempää luulisi kaipaavan!

Et kai sä vaan hanki elektronimikroskooppia objektiiviksi?

Tuota, miksi sä et pidä silmälaseja päässä kun optista etsintä käytät? Tuota diopterisäätöä käytetään silloin, kun halutaan sillä korvata silmälasit.

Mihin ihmeeseen sinä 500 millin putkea tarvitset? Kroppaa poika kroppaa, siinä sulle pitkää putkea...
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Tuumahan osti vuosi sitten superedullisesti klippon itselleen; käytettynäkään siinä eivät sentään aisat tunkeudu kopan läpi.
Jotain sieltä saattaa kuitenkin tulla rungon läpi...

Kuva

Hyvähän tuo on jos vertaa Sokoksen peltirunkoon, joka sekin tosin yhä toimii :-)
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:
Kyllä nuo sun kuvasi ovat mun mielestäni jo niin macroa ettei enempää luulisi kaipaavan!

Et kai sä vaan hanki elektronimikroskooppia objektiiviksi?

Tuota, miksi sä et pidä silmälaseja päässä kun optista etsintä käytät? Tuota diopterisäätöä käytetään silloin, kun halutaan sillä korvata silmälasit.

Mihin ihmeeseen sinä 500 millin putkea tarvitset? Kroppaa poika kroppaa, siinä sulle pitkää putkea...
Olen mä lueskellut että elektronien kanssa ei tarvisi niinkään murehtia tietyistä vääristymisistä...

En mä osaa kakkuloiden kanssa kuvata, liian monta lasia välissä, vaikkakin käsittämättömän monta lasia on noissa objektiivisseissakin. 20?

Voihan sitä kropata jos olisi mistä kropata. Yksi noista ötökkäkuvista on kropattu muttei sitäkään hirveästi voinut, samoista syistä kun en osaa edelleenkään manuaalilla tarkentaa, vaikka haluasin :(
pvalila
Jäsen
Jäsen

Erottelukyky asettaa tietenkin rajat kroppaukselle, mutta aika järkyttävän pitkä putki on 300 mm kroppirungossa kun päälle laittaa vielä 2X digizoomin (mikä on sama asia kuin RAW-kuva plus 50% kroppaus).

En oikein tajua, kuinka sä otat kuvia silmalasit pois päästä. Jos mä otan lasit pois päästä (noin - 3,5 diopteria) niin mä näen koko maailman utuisena, ihan lähellä olevia juttuja lukuunottamatta. Totta kai kameran etsinkuva näkyy terävänä, jos sen säädän tuolle -3,5:n diopterille, mutta eihän etsinkuvan terävyys riitä alkuunkaan: eihän valokuvaaja voi pyöriä puolisokeana, ei sillä tavalla pysty bongaamaan ympäriltään kuvaamisen arvoisia silmänräpäyksiä.

Lasit päässä kuvaamiseen liittyy joukko ongelmia. Eka ongelma on se, että kuvan rajaaminen on hankalaa. Ratkaisu tähän on se, että surutta ottaa kuvaan mukaan ylimääräistä ja rajailee turhat pois jälkikäteen. Toinen ongelma on se, että lasit päässä meikä ei ole enää pariin vuoteen nähnyt lähelle eli esim. kameran ruudun tarkastelu on hidasta ja hankalaa, kun pitää ensin ottaa lasit pois päästä.
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Erottelukyky asettaa tietenkin rajat kroppaukselle, mutta aika järkyttävän pitkä putki on 300 mm kroppirungossa kun päälle laittaa vielä 2X digizoomin (mikä on sama asia kuin RAW-kuva plus 50% kroppaus).

En oikein tajua, kuinka sä otat kuvia silmalasit pois päästä. Jos mä otan lasit pois päästä (noin - 3,5 diopteria) niin mä näen koko maailman utuisena, ihan lähellä olevia juttuja lukuunottamatta. Totta kai kameran etsinkuva näkyy terävänä, jos sen säädän tuolle -3,5:n diopterille, mutta eihän etsinkuvan terävyys riitä alkuunkaan: eihän valokuvaaja voi pyöriä puolisokeana, ei sillä tavalla pysty bongaamaan ympäriltään kuvaamisen arvoisia silmänräpäyksiä.

Lasit päässä kuvaamiseen liittyy joukko ongelmia. Eka ongelma on se, että kuvan rajaaminen on hankalaa. Ratkaisu tähän on se, että surutta ottaa kuvaan mukaan ylimääräistä ja rajailee turhat pois jälkikäteen. Toinen ongelma on se, että lasit päässä meikä ei ole enää pariin vuoteen nähnyt lähelle eli esim. kameran ruudun tarkastelu on hidasta ja hankalaa, kun pitää ensin ottaa lasit pois päästä.
Tottumuskysymys kai sitten vain tai sitten mulla on valokuvaukseen sopimattomat rillit. Niiden kanssa ei vain istu tuo etsin, tulee liikaa hajavaloa enkä näe mitään niiden kanssa.

Niin, mä haluaisin nähdä kuun kraaterit, ei kai muuta miksi haluaisin pidemmän tuubin :roll: 500mm taitaa olla siihen silti liian vähän :(
pvalila
Jäsen
Jäsen

Tuo reikä Klippossa taitaa olla puhtaasti esteettinen ongelma.
Maatilallinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Maatilallinen »

pvalila kirjoitti:Maatillisella lienee jo monta tuttua myyjää siellä ruohonleikkurin varaosia myyvässä liikkeessä? Moikataan kuin tuttua?
Näinhän se on, kovasti meinasivat jo tyrkyttää uusia leikkureita kun kävin taas hakemassa varaosia kevään ensimmäistä kertaa. Silloin ei tarvinnut kuin B&S käynnistimen kynsiä jotka oli yhdestä työnnettävästä hävinneet ja kaasariin kalvoa, sekä ilmansuodatinta olisin tuohon Stigaan tarvinnut mutta sitä ei ollut vaan piti tilata.

Mulla on tuo yksi työnnettävä Al-Ko Ginge tms. niin siinä on myös runko vähän lahonnut, tänä keväänä viime kesänä katkenneesta ajoleikkurin kytkinpolkimesta sahasin vahvikepaloja ja laitoin pulteilla kiinni niin taas mennään :-D

Myös vanhasta alumiinisesta johtokanavasta on hyvä sahata paloja ja taivuttaa sopivaksi, sitten laittaa pulteilla kiinni.

Tuossa Stigassa on turhan paljon ollut noita leikkuulaitejuttuja, melkeimpä aina sen edestä kuuluvan pamauksen hinta on suunnilleen yhden halvan työnnettävän verran :roll: Liekköhän enään yhden käden sormet riittää laskemaan noita pamauksia mitä nyt 7 vuodessa on sattunut.

Tilalla on noita rakkineita vielä enemmän, nuo vanhemmat Briggsit Vacu-Jet kaasarilla pelaa kyllä ilman huoltoa pitkäänkin, Pulsa-Jet ja Pulsa-Primeriin joutuu kalvoa vaihtamaan aina välillä, kun niissä se on polttoaineen kanssa tekemisissä.

Öljyt on kaikkiin tullut joka kevät vaihdettua ja ilmanputsari putsailtua tai vaihdettua, tarvittaessa kaasarin kalvo pitänyt vaihtaa ja jos on muuta vikaa ollut niin korjata. Noita ajettavia täytyy tietysti huoltaa vielä muualtakin kuin moottorista.

Pitäisi tarkastaa Stigasta vaihteiston öljyt ettei ole tihkunut kaikki pellolle stefojen kautta, mielestäni se vähän vuotaa, ettei kohta tarvitse ruveta vaihteistoa vaihtamaan :roll:
Vastaa Viestiin