tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
jtbo
Jäsen
Jäsen

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja jtbo »

tuuma kirjoitti:Jtbo oli oikeassa, tuossa on sellainen nappi, joka on käsittääkseni myös Nikon:issa ja jota painamalla voi tarkistaa syväterävyyden etsimestä suoraan. Himmeämmältä näyttää siis kohde mitä suurempi aukkoarvo. Sitä pohjassa pitäen otetaan objektiivi pois lennosta, jolloinka se aukko jää siihen asentoon. Tiedä sitten mihin mutta näyttäisi joku aukon arvo ainakin jäävän.

Lähikuvauksessa suurellakaan aukolla ei ole toivoa kovinkaan suuresta syväterävyyden alueesta saatikaan mikroskooppikuvauksessa, jota olisi myös kiva joskus kokeilla. Linssin voi lukeman mukaan tehdä vanhasta mikroskoopin linssistä ja vessapaperirullan hylsystä...

Mä taisin ainakin kerran pistää rassin porakoneeseen, eri tehokas tapa mutta pelkäsin eniten rikkovani itse viemärin...
Vain niistä tosi kalleista Nikoneista moinen löytyy, ei perusmalleissa sellaisia hienouksia ole.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

jtbo kirjoitti:
tuuma kirjoitti:Jtbo oli oikeassa, tuossa on sellainen nappi, joka on käsittääkseni myös Nikon:issa ja jota painamalla voi tarkistaa syväterävyyden etsimestä suoraan. Himmeämmältä näyttää siis kohde mitä suurempi aukkoarvo. Sitä pohjassa pitäen otetaan objektiivi pois lennosta, jolloinka se aukko jää siihen asentoon. Tiedä sitten mihin mutta näyttäisi joku aukon arvo ainakin jäävän.

Lähikuvauksessa suurellakaan aukolla ei ole toivoa kovinkaan suuresta syväterävyyden alueesta saatikaan mikroskooppikuvauksessa, jota olisi myös kiva joskus kokeilla. Linssin voi lukeman mukaan tehdä vanhasta mikroskoopin linssistä ja vessapaperirullan hylsystä...

Mä taisin ainakin kerran pistää rassin porakoneeseen, eri tehokas tapa mutta pelkäsin eniten rikkovani itse viemärin...
Vain niistä tosi kalleista Nikoneista moinen löytyy, ei perusmalleissa sellaisia hienouksia ole.
Oletko varma? Erillistä nappia ei varmaankaan löydy mutta tuollaiset jutut piilotetaan nykyisin menuihin.

Mulla on muistaakseni kamerassa nappi, johon liittyvän toiminnon voi valita menuista. Ja yksi niistä vaihtoehdoista on juuri tuo syvyysterävyysjuttu.
jtbo
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti: Oletko varma? Erillistä nappia ei varmaankaan löydy mutta tuollaiset jutut piilotetaan nykyisin menuihin.

Mulla on muistaakseni kamerassa nappi, johon liittyvän toiminnon voi valita menuista. Ja yksi niistä vaihtoehdoista on juuri tuo syvyysterävyysjuttu.
Täysin varma, se on seikka joka on esiintynyt mm. arvosteluissakin useasti. Menuissahan on esimerkiksi peilin lukitus, mutta ei se ole sitä kuten kalliimmissa, ei siinä lukitun peilin tilassa voi kuvia ottaa, sen saa lukittua putsausta varten...
warixenjalka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja warixenjalka »

tuuma kirjoitti:Sinä kun olet jalopuun ystävä niin siperian lehtikuusi kestää mainiosti kosteutta... Ei se oikeastaan kovin kallista edes ole kun paljon myyvät terassipuuksi myrkkypuun sijaan.

Huolesi on ihan aiheellinen, niin minäkin olen ajatellut peltikaton kyseessä ollessa. Kaipa huoli on kuitenkin marginaalinen vai onko? En tiedä.

Sekin on muuten kummaa kun tehdään huopakatto. Tiukkaan kääritään höyläämätön lautapinta pikivaippaan. Väkisinhän sinne kosteutta pääsee mutta miten se pääsee pois? Alakautta toki haihtuu mutta kun ajattelee niin luulisi että mukavan lämpimät ja kosteat olosuhteet siellä laudoissa varmaan on?
Tuon takia (myöskin) katon lappeet pitää olla hyvin tuulettuvat. Meillä oli ainakin suurin osa katon vanhoista ruodelaudoista kovempia, kuin nykyisin suoraan R-marketin hyllystä saatava tavara. Talo tehty kuitenkin 30-luvulla.
- Puolihullu varttisavolainen -
pvalila
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:
pvalila kirjoitti: Oletko varma? Erillistä nappia ei varmaankaan löydy mutta tuollaiset jutut piilotetaan nykyisin menuihin.

Täysin varma, se on seikka joka on esiintynyt mm. arvosteluissakin useasti. Menuissahan on esimerkiksi peilin lukitus, mutta ei se ole sitä kuten kalliimmissa, ei siinä lukitun peilin tilassa voi kuvia ottaa, sen saa lukittua putsausta varten...
Eikös suosituimpiin kameroihin saa ladattua kolmansien osapuolten firmiksiä, joissa on kaikenlaisia lisäominaisuuksia?
pvalila
Jäsen
Jäsen

Mulla on nyt tuolla pihalla muutamat kymppikympit parrut petinä odottamassa huomista peltikuormaa.

Helppouden vuoksi saatan tilata kaikki tarvittavat jutut taloon.comista.

Onkohan sekin muuten virolainen firma?
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

pvalila kirjoitti:Mulla on nyt tuolla pihalla muutamat kymppikympit parrut petinä odottamassa huomista peltikuormaa.

Helppouden vuoksi saatan tilata kaikki tarvittavat jutut taloon.comista.

Onkohan sekin muuten virolainen firma?
Taitaa jotenkin olla? Kallis rahti jos jonkun pienen ostaa mutta sitten taas tosi paljon saa samalla rahtihinnalla. Hinnat ovat hyvin kilpailukykyisiä kylläkin, ei paljoa halvemmalla saa r-kaupasta vaikka olisi saanut tinkattua alennuksiakin mahdolliselle omalle tilille.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
tuuma
Jäsen
Jäsen

Minä se en saa aikaiseksi kuin kuvatuksia :(

Meitin konnaa ulkoilutettiin tänään pihalla:
Kuva

mansikanlehdet taisi olla maukkaimpia...
Kuva

Ahnaasti voikukanlehtikin menee, melkein hyppäsi :-)
Kuva
tuuma
Jäsen
Jäsen

Niin ja joku ötökkäkin ilmestyi, sirkka?

Kuva

Kuva

Kuva
pvalila
Jäsen
Jäsen

En muistanutkaan, että teillä asuu tuo toinenkin konna... :lol: :lol: :lol:

Mulle ei rempan aikana kertynyt mitään hyvää alennuskorttia. Baukkaria minä enimmäkseen käytin.

Puutavara mulle tuli Vantaan Vaneriaitasta, mutta edullisuudesta en tiedä.

Palvelu oli kyllä hyvää, ja tavara ensiluokkaista.

Jos korotus tehdään tosiaan tuollaisilla 50 * 200 mm parruilla niin kuinka mä kiinnitän ne vanhojen kattotuolien päälle?

Jotkut metalliset ruuvilevyt ovat yksi vaihtoehto, toinen yleinen tapa on käyttää vanerilappuja.

Hinta taitaa olla aika tavalla sama.

Vanerin kanssa ruuvien katkeamisen pelko on kaiketi vähän pienempi, jos talo vähän liikahtelee. Nuo metallilätkät olisi kaiketi hyvä kiinnittää naulaamalla?
tuuma
Jäsen
Jäsen

Vanerilätkiä ja ziljoona naulaa, konepyssyllä. Jos tuo yllä oleva oli mielipidekysymys :-)
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:Vanerilätkiä ja ziljoona naulaa, konepyssyllä. Jos tuo yllä oleva oli mielipidekysymys :-)
Vaikka pyssyllä ampuu äkkiä zijoona naulaa niin ne pitää kyllä kotkata käsin vasaralla, siihen ei naulapyssy pysty.

Ellei nauloja kotkata (taivuteta puun läpi mennyttä naulan osuutta) niin heikoksihan rakenne jää. Kakkoskasin läpimitta ei ole kuin kaksi tuumaa, vähän yli kahden tuuman naula ihan vain suorana ei kauheasti pidä.

Vanerilappu kattotuolin molemmin puolin olisi tosi vahva ratkaisu. Vähän ylimitoitettukin itse asiassa, koska nyrjähtämistä vastaan rakenne pitää kyllä tukea jollain muulla tavalla kuin tukeutumalla vanhaan kattotuoliin.

- Eihän mun vanhat kattotuolit tällä hetkellä ole mitenkään erityisen hyvin tuettu kyljelle kellahtamista vastaan, ihan vain isoilla nauloilla ne on päistä kiinni hakattu. Nyrjähtämistä vastaan tässä nykyisessä rakenteessa toimii yhtenäinen laudoitus vanhan huopakaton alla.

Tuo pieni kattoikkuna on muuten aika kallis mieliteko. Pelkkä ikkuna maksaa noin 570 euroa mutta aivan hemmetisti sen asentamiseen uppoaa työtä.
warixenjalka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja warixenjalka »

pvalila kirjoitti:Jos korotus tehdään tosiaan tuollaisilla 50 * 200 mm parruilla niin kuinka mä kiinnitän ne vanhojen kattotuolien päälle?

Jotkut metalliset ruuvilevyt ovat yksi vaihtoehto, toinen yleinen tapa on käyttää vanerilappuja.

Hinta taitaa olla aika tavalla sama.

Vanerin kanssa ruuvien katkeamisen pelko on kaiketi vähän pienempi, jos talo vähän liikahtelee. Nuo metallilätkät olisi kaiketi hyvä kiinnittää naulaamalla?
Meillä kiinnitettiin juurikin noilla naulaus-/ruuvauslevyillä ja ankkurinauloilla, joiden seuraksi naulasin myös muutaman pitemmän galvanoidun lankanaulan.

____________________________________________________________________________________________________________________________________

Ei tuo Tuuma sirkka ole. Jonkin sortin jääräksi veikkaisin, eli siis kovakuoriainen. Vai oliko tarkoitus kuvata "naapurin Sirkkaa" auringonottopuuhissa? :lol:

Meidän rappusilla oleili kaksi kappaletta tämmösiä koppiksia. Tukkimiehentäiksi olen kuullut noita kutsuttavan. Varmaankin tuore puutavara houkutellut ne meitin torpalle. Ellei jopa ole tulleet sen tuoreen tavaran mukana.
Liitteet
IMG_4618.JPG
IMG_4618.JPG (37.22 KiB) Katsottu 5327 kertaa
IMG_4622.JPG
IMG_4622.JPG (33.75 KiB) Katsottu 5363 kertaa
- Puolihullu varttisavolainen -
pvalila
Jäsen
Jäsen

Pellit tuli pihaan.

Pieni askel ihmiskunnalle...
jtbo
Jäsen
Jäsen

Tuuman ötökällä on silmät kuin niillä ufomiehillä mitä leffoissa näkee, tosin scifiin ulkoavaruuden hörhöt on aika usein plagioitu hyönteismaailmasta.

Tavallaan meillä on alieneita siis ihan omilla pihoillamme.

Noita tukkimiehentäitä täälläkin on ollut, klapit niitä ehkä houkuttaa, sahoillahan noita yleensä on, keväisin ihan mustanaan saattaa olla, samoin niitä hevosmurkuiksi sanottuja.

Kerran olin pohjoisessa sellaisessa asumuksessa työn puolesta, jossa molempia mustanaan vilisti pitkin lattioita, kiipesivät sitten kattoon ja sieltä ne tukkimiehentäit tipahtelivat alas, kannatti varoa vähän sitä missä kohtaa evästä laittoi, että ei tullut lisäproteiinia soppaan.

Niillä on silmät sarvien päässä:
Kuva

Tuuma, sirkka on tälläinen:
Kuva
Kuva

Mun pitäisi ostaa käytetty edullinen moottorisaha, sähkösahasta tuli toimintasavut pihalle ja mun hermo ei oikein riitä pokasahalla tukkien sahaamiseen, on meinaan todella hidasta touhua, jossa ei tunnu tapahtuvan sitten yhtään mitään vaikka kuinka sitä sahaa eestaas kiskoisi...
Vastaa Viestiin