tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
tepy
Jäsen
Jäsen

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja tepy »

Mulla on tuollainen ( sigma 17-70mm f2.8-4.5 dc macro) ollut jo pitkään, ei tarvetta vaihtaa, hintalaatu ok. Arvosteluja löytyy varmaan monesta paikkaa.
En tiedä löytyykö versiota sinun kameraan ja vastaako toiveitasi, mutta menee hiukka pidemmälle ja kohtailainen toiminta macroilussa.
Jätin aikoinaan canonin kittilinssin ottamatta ja tuollainen vähän käytettynä tilalle.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Talven selkä taittuu ja lumiukon niska pian katkeaa :-D

Kuva

Porkkanakin tuossa oli mutta puput veivät jo sen kauan sitten ja nyt siitä on tullut siis kyklooppi :-D

Ei tuo onnistunut niinkuin piti mutta kai se pääasia kuvissa on lopulta tilanteen saaminen talteen, vaikkei kultaista leikkausta kai löydykään...
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

Tuuma, muista kyykistyä, se on tärkeää, usein pitää ihan polvilleen mennä, joskus joutuu leuan iskemään turpeeseen :D

Hyvin tuossa on tilanne tallessa ja valokin lähellä sitä 90 asteen sääntöä. Sehän nyt ei ole ehdoton, mutta 90 astetta valonlähteestä sivussa jos kuvaa, niin saa paljon paremmin talteen kaikki muodot ja värit.

Jos haluat sitten lumesta harmaampaa sinisen sijaan, niin valkotasapainon kun laitat varjo-asentoon, pitäisi sen onnistua. Tosin aika usein itse tykkään että mun silmät ovat havainneet sinisyyttä ja samanlaista kameran ruudullakin sitten näkyy, se on ihan hyvä tyylikeino, etenkin auringonlaskun aikaan kun tulee se sininen hetki.

Nikonin omassa View NX 2 ohjelmassa voi toki jälkikäteen valita samoista valkotasapainon asetuksista, jolloin on helppo testailla niiden vaikutusta (rähmällään sai olla tätäkin ottaessa, että näyttäisi kukkulat siltä kuin miltä ne 'livenä' näyttävät):
Kuva

Makroilua, auratuista kohdista jopa maa pilkistelee jo, pian on mun renkaat kovilla...:
Kuva

Tämä ei pienempänä näytä miltään, enkä tiedä näkyykö se kokonaan isona, kannattanee klikata oikealla ja ottaa view image tai vastaava mikä sattuu selaimessa olemaan:
Kuva

Lumessa olevat jäljet on tosi hankala saada mukaan, tuossa meni sellainen eläinten paljon käyttämä polku oikein, muttei se kuvassa tahdo näkyä:
Kuva

Kyllä tuo Tamronkin ihan ok toimii, kunhan ymmärtää, että F8 - F11 on se väli mitä pitää käyttää, valo ei tietty sitten aina riitä, mutta F6 tekee jo suttua, vähän hakusessa vielä asetukset joilla saisi optimaalisen tuloksen, mutta 70-150mm väli on ihan ok, 180mm vielä menettelee, siitä enemmän millejä on jo hankalampi tapaus, pitäisi F11 suuntaan väännellä aukkoa ja sitten ei taas valo tahdo riittää. Jalustalta pitkiä valotuksia, sillä lähinnä saisi sitten parannusta, mutta jos kohde liikkuu, niin ei sekään oikein hyvä ole.

Ikävän liukasta, valinta pitää tehdä liukkauden tai pehmeän ja upottavan väliltä, välillä tietty lapsettaa, tosin kerran olin lentää turvalleni oikein huolella, vain alhainen tilannenopeus pelasti, mutta virhepiste tietty tuli kun piti jalka laittaa maahan :) :
Kuva

Eipä noista omistakaan yksikään tullut oikein sellaisena kuin olisi tahtonut, pitää kai vielä harjoitella
tuuma
Jäsen
Jäsen

Kun tassuttelin sisälle, muistin vasta tuon valkotasapainon :( Otin mä kyykystäkin mutta ne vähän epäonnistui enemmän :( Sinistä on tosiaan vähän liikaa mutta noin sinistä minusta oikeastaan oli.

On minulla vielä matkaa sinne noissa kuveissa :-D

Se olisikin tylsää jos liian helppoa olisi!

Ai, siellä kasvaa tuota napanöyhtää puissa, luulin että vasta pohjoisessa mutta sinähän oletkin pohjoisessa kun täältäpäin katselee :-D

Onko sulla oikein nastakiekot fillarissa!
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Mulle ei ole oikein vielä iskenyt inspiraatio kuvien ottamiseen, ollut vähän harmeja suunnalla ja toisella.

jtbo, kerran kun kameran ulos otin niin huomasin, että tuo 55 mm on kovin lyhyt yläpää zoomille. Jotain silläkin kyllä teki, kun hätävarana turvauduin siihen digizoomiin.

Pitäisi jossain vaiheessa oikein testata, missä määrin tuo digizoomi on parempi kuin kroppaaminen rehellisesti puuceen ruudulla.

Jos se on parempi kuin kroppi raw-kuvasta, niin se tarkoittaa, että kameran prossulla on käytettävissään sellaista kennolta tulevaa informaatiota, jota raw-kuvaan ei tallenneta. Noin voi hyvinkin olla, sillä oikeasti kennolta ei mitään valmista kuvaa tule, vasta prossu sen mielessään rakentelee. Esimerkiksi eri värille herkkiä pisteitä on kennolla eri kohdissa, ei mikään kennon piste ole oikeasti herkkä kaikille väreille.

jtbo, kiitokset linkistä. Tuonne olen joskus ominkin päin eksynyt ja mielestäni arviot pitää aina suhteuttaa linssin hintaan: halvalta linssiltä kuvaajat eivät odota yhtä paljon kuin kalliilta.

Jotain hyvääkin, Sitikka meni tänään läpi katsastuksesta. No, yksi juttu pitää korjata: meikä laittoi polttimon huonoon asentoon viimeisen lampunvaihdon yhteydessä ja kuvio on vähän poskellaan. Tuota varten eivät onneksi vaatineet uutta käyntiä!
Viimeksi muokannut pvalila, To Maalis 28, 2013 22:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Pahus kun joutui vain tällaisen screenshot:in ottaa mun hymystä mutta satanen rikki on aina satanen rikki...

Perskules, pitäisi vaihtaa mönjät, kun puhuvat että tehot hiipuu ajan myötä. Enpä ole tosin huomannut. Melkoinen kontrasti on valokuvauskielellä ilmaistuna tuossa lämpötila erossa.
Liitteet
Solar_Collectors_28_03_2013.jpg
Solar_Collectors_28_03_2013.jpg (10.67 KiB) Katsottu 6318 kertaa
Viimeksi muokannut tuuma, To Maalis 28, 2013 22:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Mulle ei ole oikein vielä iskenyt inspiraatio kuvien ottamiseen, ollut vähän harmeja suunnalla ja toisella.

jtbo, kerran kun kameran ulos otin niin huomasin, että tuo 55 mm on kovin lyhyt yläpää zoomille. Jotain silläkin kyllä teki, kun hätävarana turvauduin siihen digizoomiin.

Pitäisi jossain vaiheessa oikein testata, missä määrin tuo digizoomi on parempi kuin kroppaaminen rehellisesti puuceen ruudulla.

Jos se on parempi kuin kroppi raw-kuvasta, niin se tarkoittaa, että kameran prossulla on käytettävissään sellaista kennolta tulevaa informaatiota, jota raw-kuvaan ei tallenneta. Noin voi hyvinkin olla, sillä oikeasti kennolta ei mitään valmista kuvaa tule, vasta prossu sen mielessään rakentelee. Esimerkiksi eri värille herkkiä pisteitä on kennolla eri kohdissa, ei mikään kennon piste ole oikeasti herkkä kaikille väreille.

jtbo, kiitokset linkistä. Tuonne olen joskus ominkin päin eksynyt ja mielestäni arviot pitää aina suhteuttaa linssin hintaan: halvalta linssiltä kuvaajat eivät odota yhtä paljon kuin kalliilta.
Harmi että kuvausolosuhteet siellä ovat olleet heikot... Mutta alamäen jälkeen on aina ylämäki, vai mitä Jtbo?

Mun lukema opus neuvoi ottamaan JPEG+RAW -moodilla niin voi sitten juurikin korjailla sitä mitä JPG tallentaa väärin tuosta RAW:sta jos siltä tuntuu ja sen käsityksen minä sain että uppoaa ihan käsittelemättä RAW moodilla ohi DSP:n mutta jos asia onkin toinen niin en oikeastaan sitäkään ihmettele.

Tullut mieleen että jos olisi innostunut kuvauksesta filmiaikaan niin olisi kyllä mennyt rulla poikineen, ainakin mulla :lol:

Mulla on tarina filmikuvauksesta mutta luulen että olen sen jo kertonut, jolloin kamera pöllittiin jossain päin englantia jne. Jos löydän nuo kuvat ja saan skannattua niin kerron kiusaksenne lisää. Siihen reissuun meni vuoden säästöt plus kaverilta lainaama kamera ja lyhyt zoomi, joka kai sitten on linssi nimeltään..., se pitkä zuumi jäi talteen ja kun en mitään silloin ymmärtänyt niin kaveri huokaisi että se putki tuli reissusta kotiin...
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti: Jotain hyvääkin, Sitikka meni tänään läpi katsastuksesta. No, yksi juttu pitää korjata: meikä laittoi polttimon huonoon asentoon viimeisen lampunvaihdon yhteydessä ja kuvio on vähän poskellaan. Tuota varten eivät onneksi vaatineet uutta käyntiä!
Nyt taisit tosiaan korjailla tilastoja C5:den suhteen reippaasti! Hieno juttu, mikään ei masenna enempää kuin kaksi sivuinen tarina vioista ja puutteista...

Taidat ottaa kanttikivet ja routakuopat iisisti ettei alustaan tarvi jatkuvasti ala- ja yläpalloja vaihdella :roll:

Ai että mä oikeastaan olen iloinen aina kun ei löydy mitään hitsattavaa; silloin jokseenkin loppuu mielenkiinto täysin. Nimim. Aika monta popparipaikkaa "liimanneena" saappiin paklaten ja kädet ristissä toivoen ettei huomaa että pääsee jälleen seuraavalla viikolla kouluun reilu sadan kilometrin päähän syömään rakettispaghettia :lol:

edit: Kylläpä on eroa monitorilla miltä kuvat näyttävät! Nyt ymmärrän miksi Jtbo vähän taiten kritisoi tuota mun lumikuvaa. Kiikkustuolissa digikuvia katsellessa on syytä olla sitten sellainen näyttö, joka ei kellasta kuvia... :-D

edit2: Ei taida yläpalloja olla enään kovin monessa autossa, tai ei monessa ennenkään ollut, tuli vain erään automerkin parissa nekin tutuksi kun ei ollut MacPherson vielä käynyt kylässä...
jtbo
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:Kun tassuttelin sisälle, muistin vasta tuon valkotasapainon :( Otin mä kyykystäkin mutta ne vähän epäonnistui enemmän :( Sinistä on tosiaan vähän liikaa mutta noin sinistä minusta oikeastaan oli.

On minulla vielä matkaa sinne noissa kuveissa :-D

Se olisikin tylsää jos liian helppoa olisi!

Ai, siellä kasvaa tuota napanöyhtää puissa, luulin että vasta pohjoisessa mutta sinähän oletkin pohjoisessa kun täältäpäin katselee :-D

Onko sulla oikein nastakiekot fillarissa!
Jos kuvassa on sen verran sinistä kuin mielestäsi ulkona omin silmin oli, niin silloinhan se on justiinsa oikein, tosin mikään pakkohan ei ole aina pyrkiä samaan luonnolliseen näkymään, voi käyttää erilaisia illuusioita tehokeinoina, myös tuota sinisyyttä, kuvauksessa on se hyvä puoli, että ei ole sellaista absoluuttisen oikeaa tapaa, vaikka enemmistö suosikin tiettyä tapaa ja vaikka se tietty tapa olisikin hyvin suotava, niin aina voi poiketa siitä ja rikkoa sääntöjä, esimerkiksi kultaisen leikkauksen osalta voi tehdä siten, että tahallaan pistääkin pikkaisen sivuun sen kohteen, tai ihan kuvan reunaan, sillä voi saada oikein mainion taustakuvan esimerkiksi, jos jokin kohde kehystää kuvaa sivulta.
Toki hyvä se on harjoitella ja opiskella, että tarvittaessa osaa tehdä juuri sen minkä haluaa, mutta ei pidä kangistua sääntöihin ja kaavoihin, pitää antaa luovuudelle tilaa hengittää.
Tosin en minä osaa vielä edes kaikkia perusjuttuja, mutta silti väitän niinkuin muka tietäisin jotain :D

Sanovat, että naava ei viihdy jos ilma on saasteista, mulla on tuota pihapuissakin, lisäksi kaikenlaista jäkälää kasvaa puiden pinnalla. http://www.ymparisto.fi/default.asp?con ... 18404&lan= tuolla on jotain aiheesta, joku linkki bioindikaattoreihin on myös oikealla, en tutkinut mitä pitää sisällään, kun luulen tietäväni lukemattakin :P

En kirjottelisi nyt, jos ei olisi nastakiekkoja, noillakin tahtoo lipsua välillä ja en juuri kävelyvauhtia lujempaa ajele, no rahamiehillä on sitten satoja nastoja eikä murhetta lipsumisesta, mutta mulla on vain markkinoiden halvimmat aikoinaan jotka oli ja nastoja on harvassa. Sen verran nuo raapii, että kerkeää tajuamaan jalan pistää maahan eikä kovin helposti ole rähmällään, mutta ei paljoa muuta tee, tosin kyllä se tuo mulle riittääkin.

Ikävä on muuten tarkentaa käsin ilman kakkuloita kun Tamron ei suostu tarkennusta tekemään, hieman sai arpoa sitä oikeaa tarkennusta, kun käytännössä näkee sen, että on sumeaa, terävää ja taas sumeaa, mutta siitä terävästä ei näe, että missä se on parhaimmillaan, sen tietää, että se on niiden kahden sumean keskellä, joten sumean rajalta sumean rajalle ja sitten arviosta keskelle metodi toimii kohtalaisesti. Aurinkolasit kun on mukana niin ei ole sitten niitä kertoimia ja käsivarren mitta ei oikein riitä jos vähänkään tarkempaa pitäisi nähdä.

Mun pitäisi lukea vielä miten tuo +/- säätö etsimessä pitäisi oikein mun virittää kohdalleen, sillä saattaisi olla jotain merkitystä käsitarkennuksen sujuvuuteen.

Onkohan muuten Canonilla vastaavaa? http://www.nikondigitutor.com/eng/d3100/index.html Luulisi, että on, mutta voihan tuosta aina soveltaa Canonille sopivat viritykset, voi olla ihan hyödyllinen lueskeltava. Niin ja ehkä Sony tarjoaa myös vastaavaa pvalilan kameralle?

Nikonillahan on sitten se valokuvien hosting palvelu, kun rekisteröi sinne kameran, niin saa 20 gigaa ilmaista tilaa. Muutenkin olen tykännyt, että ihan hyvä asiakkaan jälkihoito on ollut Nikonilla, luultavasti myös muilla, kun harvemmin kilpailijat jää laakereilleen lepäilemään jos joku keksii jotakin joka koetaan hyväksi. Sitten joskus alan ehkä jonkinlaista portfoliota tekemään, jos sitä niin hyväksi edes pääsee milloinkaan.

-----
Kiilaillaan näköjään...

Niin, sen voin sanoa, että mäkiä kyllä on, tasaista jää vähän kaipaamaan ;)

RAW formaatilla olen nyt ottanut, tuo Nikonin oma View NX osaa sen kanssa toimia ihan kivasti mielestäni, jpeg kuvaan verrattuna aika tolkuttoman paljon enemmän yksityiskohtia tulee mukaan. Jos en väärin ole ymmärtänyt, niin RAW formaattiin kyllä tulee kohinansuodatukset ja dynamiikan venytykset jos ne on päällä, tosin tulee kuvattua toisinaan ilman kohinanpoistoja, tai no eihän niitä kokonaan saa pois päältä edes raw moodissa kuvaten, ISO800 ja NR pois päältä on oikeasti noise reduction = low. ISO400 lähtien taisi olla jonkinlainen aina päällä ja se tuhoaa vähän yksityiskohtia tässä D3100 kamerassa.
JPG moodissa sitten tehdään kaikenmaailman ihmetemppuja ja pienet yksityiskohdat on helposti tuhnua.
Parasta on kuvata RAW moodissa, sitten ohjelmalla muuntaa JPG muotoon, toki noissa ohjelmissakin on eroja sitten, esimerkiksi JPG muunnos View NX 2 ohjelmalla tekee jotain säätöjä, mutta sillä saa paremman tuloksen mielestäni kuin Irfan viewillä.

Tuolla on adjusted versiot, joissa säätelin vähän säätimiä ja sitten on ihan pelkät 100% cropit, JPG ja PNG, lisäksi vielä NEF joka on Nikonin RAW formaatti, ainakin Irfan view osaa näyttää ne, jos on se lisäpaketti Irfanin sivuilta laitettu. Äkkisestään ovat kaikki suht samanlaisia, mutta kun rupeaa katsomaan tarkemmin niin huomaa kuinka yksityiskohtia katoaa JPG muodossa ja se on sentään parhaalla mahdollisella laadulla tallennettu View NX 2 ohjelmalla, sitä parempi taitaa maksaa, ehkä? Eli mielestäni sen JPG muodon voi unohtaa, jos haluaa oikeasti laadukkaan kuvan esittää.

Kohisee aika paljon ISO800 moodissa jo, tuossa oli kohinansuodatus pois, eli käytännössä matala taso päällä, 165mm ja 1/250, tuo tykkäsi vähän heilua tuulessa, tietty vapaalta kädeltä kuvattu, hyvin huomaa sen kuinka valovoima loppuu jo varjossa kirkkaana päivänä Tamronissa, kun F8 pitää olla tai muuten kärsii kuvanlaatu aika rankasti, käytännössä tuo on siis F8-F32 putki, kuten ilmeisesti muutkin kuluttajaluokan tuollaiset.
http://jtbo.pp.fi/images/road_pics/phot ... w_jpg_png/

En nyt alkanut muutamien megojen kuvia tähän iskemään suoraan :lol:

Tässä tuhnu esikatselukuva, joka näyttää aivan karsealta, pikselimössöä, mutta kohinakaan ei pahasti tuossa erotu:
Kuva

Niin, kyllä se näyttö aika paljon tosiaankin vaikuttaa, en tiedä yhtään miltä nuokaan kuvat näyttää jollain kunnollisella IPS paneelilla, mun näytössä on oikeastaan aika huono kuvanlaatu, kun on sitä vanhaa tekniikkaa ja tosi hankala säätää niin, että värit näkyisi edes sinneppäin, gamman säätäminenkin aika tuskaa ollut ja en muista olenko käyttiksen uudelleen asennuksen jälkeen säätänyt gammaa 2.2:een, joten mun kuvat voi olla ihan liian tummia tai vaaleita :o Läppärissä gamma on kai jotain 3 eikä saa säädettyä, kun siinä on joku firmisbugi, ei suostu säätämään näytön kirkkautta, mutta jos virtajohdon nyppää irti niin himmenee, tai kirkastuu, se vähän vaihtelee...
tuuma
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:Jos kuvassa on sen verran sinistä kuin mielestäsi ulkona omin silmin oli, niin silloinhan se on justiinsa oikein, tosin mikään pakkohan ei ole aina pyrkiä samaan luonnolliseen näkymään, voi käyttää erilaisia illuusioita tehokeinoina, myös tuota sinisyyttä, kuvauksessa on se hyvä puoli, että ei ole sellaista absoluuttisen oikeaa tapaa, vaikka enemmistö suosikin tiettyä tapaa ja vaikka se tietty tapa olisikin hyvin suotava, niin aina voi poiketa siitä ja rikkoa sääntöjä, esimerkiksi kultaisen leikkauksen osalta voi tehdä siten, että tahallaan pistääkin pikkaisen sivuun sen kohteen, tai ihan kuvan reunaan, sillä voi saada oikein mainion taustakuvan esimerkiksi, jos jokin kohde kehystää kuvaa sivulta.
Toki hyvä se on harjoitella ja opiskella, että tarvittaessa osaa tehdä juuri sen minkä haluaa, mutta ei pidä kangistua sääntöihin ja kaavoihin, pitää antaa luovuudelle tilaa hengittää.
Tosin en minä osaa vielä edes kaikkia perusjuttuja, mutta silti väitän niinkuin muka tietäisin jotain :D
Kiitos, jotkuthan lätkii lateksia seinille ja muut sitten ihastelee miten upeaa taidetta ja jopa valokuvauksellista jälkeä syntyy :-)
jtbo kirjoitti:Sanovat, että naava ei viihdy jos ilma on saasteista, mulla on tuota pihapuissakin, lisäksi kaikenlaista jäkälää kasvaa puiden pinnalla. http://www.ymparisto.fi/default.asp?con ... 18404&lan= tuolla on jotain aiheesta, joku linkki bioindikaattoreihin on myös oikealla, en tutkinut mitä pitää sisällään, kun luulen tietäväni lukemattakin :P
Ei täällä tuota naavaa ole mutta jäkälä kyllä on pureutumassa saapin maaliin kiinni :-) :(
jtbo kirjoitti:En kirjottelisi nyt, jos ei olisi nastakiekkoja, noillakin tahtoo lipsua välillä ja en juuri kävelyvauhtia lujempaa ajele, no rahamiehillä on sitten satoja nastoja eikä murhetta lipsumisesta, mutta mulla on vain markkinoiden halvimmat aikoinaan jotka oli ja nastoja on harvassa. Sen verran nuo raapii, että kerkeää tajuamaan jalan pistää maahan eikä kovin helposti ole rähmällään, mutta ei paljoa muuta tee, tosin kyllä se tuo mulle riittääkin.
Nastat, pienetkin ovat mannaa. Taisin sanoa millä polveni joskus pilasin? 1cm nastat kevarissa...
jtbo kirjoitti:Ikävä on muuten tarkentaa käsin ilman kakkuloita kun Tamron ei suostu tarkennusta tekemään, hieman sai arpoa sitä oikeaa tarkennusta, kun käytännössä näkee sen, että on sumeaa, terävää ja taas sumeaa, mutta siitä terävästä ei näe, että missä se on parhaimmillaan, sen tietää, että se on niiden kahden sumean keskellä, joten sumean rajalta sumean rajalle ja sitten arviosta keskelle metodi toimii kohtalaisesti. Aurinkolasit kun on mukana niin ei ole sitten niitä kertoimia ja käsivarren mitta ei oikein riitä jos vähänkään tarkempaa pitäisi nähdä.

Mun pitäisi lukea vielä miten tuo +/- säätö etsimessä pitäisi oikein mun virittää kohdalleen, sillä saattaisi olla jotain merkitystä käsitarkennuksen sujuvuuteen.
Tokihan diopterikorjaus piti löytää heti ykkösenä, en minä mitään enään näe kumpaankaan suuntaan :( Omien silmien polttoväli taitanee olla jossain kahdessa metrissä :(

Oikeastaan heti lueskelin tuosta korjauksesta ja jos ei riitä niin joitain lisäpalikoita saa etsimen välille lisää vai oliko se putkeen? Tuossa omassa riitti sentäs se kaikkein viimeisin asento. Juurikin tuota miettinyt että miten tämmöinen vajaanäköinen voi tarkentaa ylipäätään mitään.

Noihin kameran mukana tulleisiin softiin en ole vielä perehtynyt muutakuin että lukenut että voisi oikeastaan videokuvaakin tuottaa softan kautta, muutenhan tuossa ei ole siihen mahdollisuutta.
jtbo
Jäsen
Jäsen

Onko se jäkälä vai sammal joka siihen saappiin puree? Täällä ainakin sellainen vihreä sammal on sellainen, joka kasvaa kaikessa joka on yli vuoden paikoillaan...

En minä oikein tuota diopteria vieläkään ymmärrä, pitäisi säätää niin että etsimen pisteet näyttää tarkalta, no ainahan ne, kunhan malttaa odottaa hetken, vaan meinaakohan ne että ihan heti pitäisi näyttää tarkalta? Tappiin '-' suuntaan kun väänsin, niin nopeammin on tarkempaa, en tosin tiedä pitäisikö ilman laseja tuosta sihtailla, vai lasien kanssa, mutta olen lasien kanssa tavannut sihtailla, jotenkin helpompaa :D

Ilman laseja pitää säätää aika liki nollaan, outoa.
tuuma
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:Onko se jäkälä vai sammal joka siihen saappiin puree? Täällä ainakin sellainen vihreä sammal on sellainen, joka kasvaa kaikessa joka on yli vuoden paikoillaan...

En minä oikein tuota diopteria vieläkään ymmärrä, pitäisi säätää niin että etsimen pisteet näyttää tarkalta, no ainahan ne, kunhan malttaa odottaa hetken, vaan meinaakohan ne että ihan heti pitäisi näyttää tarkalta? Tappiin '-' suuntaan kun väänsin, niin nopeammin on tarkempaa, en tosin tiedä pitäisikö ilman laseja tuosta sihtailla, vai lasien kanssa, mutta olen lasien kanssa tavannut sihtailla, jotenkin helpompaa :D

Ilman laseja pitää säätää aika liki nollaan, outoa.
Vihreää toki on joka puolella mutta huolestuin kun harmaata kasvustoa alkoi ilmestymään. Pah, en minä tiedä. Koivun varpukin tosin kuikuilee takaluukun tiivisteen välistä :(

Juurikin tuota manuaalin tarkennuspisteisiin tarkentamista ihmettelin. Ennen manuskan opetuksia tarkensin diopterin siihen mitä etsimen läpi näin, minusta oikea tapa vaikkakin mun epävarmuus on käsin koskeltavissa siitä mikä on oikein ja mikä väärin ja sitten kun valokuvauksessa tuntuu olevan vielä se "en minä oikeastaan tiedä" -metodi niin luulen että olen kaikkein vähiten tietävä ihminen tässä aiheessa :( Uskon vain sen minkä näen, enkä oikeastaan puoliakaan siitä.

Levyraato: http://www.youtube.com/watch?v=j1AAYWWbpws

Huomenna pitäisi vääntäytyä kuuntelemaan livenä seuraavia sanoja: I Want Out... Tulee mieleen Uuno Turhapuron, this is my life...

http://www.youtube.com/watch?v=FjV8SHjHvHk

The Circus, kai sitten? Olen mä kyllä kai jo aivan liian vanha :neutral:

Nerokkaampiakin lauseita ja elämän totuuksiakin toki löytyy mutta minusta yksi sellaisista, johon on paha vastaankaan väittää.

Joopa, joo.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Tuumalla on Saabin suhteen ikävä kausi menossa: auto on ilmeisesti ohittanut sen pisteen, että sen voisi pelastaa, mutta samalla se on jotenkin vielä liian hyvä heitettäväksi pois.

Taitaapi Tuuma vielä muistaa sen, kun viimeisen kerran Saabia siirsi?

Onneksi moottoripyörän asiat ovat paremmin.
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Tuumalla on Saabin suhteen ikävä kausi menossa: auto on ilmeisesti ohittanut sen pisteen, että sen voisi pelastaa, mutta samalla se on jotenkin vielä liian hyvä heitettäväksi pois.

Taitaapi Tuuma vielä muistaa sen, kun viimeisen kerran Saabia siirsi?

Onneksi moottoripyörän asiat ovat paremmin.
Niin, riippuu toki motivaatiosta ja rahatukun paksuudesta onko saappi mennyttä.

Viimeinen matka? Ajoin sen vanhuksien pihalle, vedin käsijarrun päälle ja otin avaimet virtalukosta, siinäpä se. Viimeinen se oli siksi kun vuoden seisseenä, bensapumppu tankissa tai sen kumitötsä millä se oli siellä kiinni syöpyi nykybensojen johdosta ja tukki ilmeisesti bensaputket. Tai no nykybensa oli silloin terra 98:ia, näillä etanolisekoituksilla tuskin senkään vertaa olisi säilynyt :roll:
jtbo
Jäsen
Jäsen

Erinomaisen hyvä päivä kuvaukseen, kun aurinko paistanut koko päivän pilvettömältä taivaalta.

Löysin minä pajunkissan alkuja yhdestä hyvin aurinkoisesta paikasta, vähissä tuntuvat olevan:
Kuva
Vastaa Viestiin