tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
tuuma
Jäsen
Jäsen

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Olen aika pahasti nyt otettu ihan :oops:

Niin, en tiedä mutta en mä saa oikein mitään kuvaa onnistumaan automaatilla, luulen etten oikein oivalla mitä se automaatilla surisee ja pärisee että joitain pisteitä vilkkuu etsimessä ja sitten kun räpsäyttää niin joko kuva on epätarkka tai ylivalottunut (mun mielestä). Sitten vain manuaalilla veivaillut sun ohjeen mukaan kaikenlaisia asetuksia yritys-erehdys -menetelmällä.

Tuossa taisi olla tuvan hehkulamput valona, sekunnin valotus, ISO800 ja niitä muita parametreja muistakaan enään :-D
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
honkanen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja honkanen »

Itse olen sanonut ja itseäni viisaammat ovat kirjoittaneet vähän sen suuntaista, että se automaattivalotus on kuitenkin japanilaisen insinöörin näkemys oikeasta valotuksesta...kun pääsee jyvälle, niin täysmanuaali käyttöön. Lähestymistapa on sitten sellainen, että etukäteen mietitään ja päätetään minkälaista kuvaa ryhdytään tekemään ja sitten otetaan yksi kerrallaan ne työkalut käyttöön lopputulokseen pääsemiseksi (analogiaa toki remppahommiin, kun foorumilla ollaan) – valotusajalla ja himmenninaukolla hallitaan valon määrä kuvassa, liike, ja kuvan syvyysterävyys. ISO-herkkyydellä hankitaan sitten pelivaraa valotuksen onnistumiseksi. Yhtä kaikki: kun noista pääsee vähänniinkuin niskan päälle, niin täys- tai puoliautomatiikka muuttuvat rasitteiksi, jolloin niiden välttäminen käykin ihan luonnostaan. viini
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Harri68 kirjoitti:Sit kun on ne telezoomit saanut hommattua, pitääkin jo laajentaa skaalaa toisessa päässä. Itsellä ihan kelpo Tokinan 11-16, mutta kunnon tele puuttuu.
Jotenkin on kuvaaminen viimevuosina jäänyt. Mistäköhän syystä :roll: Pitäisi oikeastaan kaivaa kamera naftaliinista (sieltä stereoiden yms joukosta) ja koettaa harrastaa välillä muutakin kuin remppaamista ja kanoja.

Harri, sä voi tehdä sellaisen varovaisen siirtymän eli aloitat kuvaamalla kanoja... :lol:
pvalila
Jäsen
Jäsen

Meikä on vasta alustavasti tutustunut kameraan, yhtään oikeaa kuvaa en ole ottanut.

Mutta kyllä tuo ihan täysautomaattina paukuttaa erehtymättä todella terävää kuvaa, melkein pelottavan tarkasti jopa.

Mulle on suuri haaste oppia kameran toiminnot niin hyvin, että osaan säätää asetukset kohdalleen ilman että kamera tarvitsee laskea alas.

Tuossa touhussa EVF auttaa aika paljon, haluttaessa kaikki menut näkyvät etsimessä aivan samalla tavalla kuin kameran takanäytössä: kameraa ei siis tarvitse laskea alas ruudun vilkuilua varten.

Meikäläisen kourissa eivät vain taida sormet jne. olla aivan samoissa paikoissa kuin kameran suunnittelijoilla: vaikka otan rungosta miten kiinni, niin mistään asennosta en pysty säätämään kaikkia nappuloita, otetta on välillä pakko vaihtaa.

Tilanne tietenkin paranee, kun nappuloiden sijainti alkaa edes jollain tavalla olla motorisessa muistissa.

Minä muuten luulen, että SLT käyttäytyy kuvatessa aika eri tavalla kuin perinteinen SLR. Se esimerkiksi ennen laukeamista näyttää ne tarkennuspisteet, joita se aikoo tarkennuksessa käyttää (automatiikan valitsemat pisteet voi tietenkin itse vaihtaa toisiin, mutta kyllä se yleensä aika hyvin tuntuu tajuavan, mikä kuvassa on tärkeää ja mikä ei).

Kun kameralla on ottanut kuvan, ei sitä tarvitse laskea alas ja kurkkia näytöstä, millainen kuva tuli: kuva näkyy hetken myös EVF:ssä.

Potrettikuvan jos kameralla ottaa, niin se tallentaa filmille kaksi versiota kuvasta: normaalin kuvan ja tiukemmin rajatun version, jonka rajauksen kamera itse tekee.

Manuaalitarkennusta en ole vielä kokeillut, täytynee testailla sitäkin.
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

Kyllä tuo d3100 myös vilkuttelee tarkennuspisteitä, tarkennusmoodejakin on monia, osassa voi itse sitten valita sen pisteen mihin yritetään hakea sitä tarkkuutta.

Huomasin muuten tässä, että mulla on näköjään pisemmässä putkessa UV filtteri paikoillaan, se on joku tosi halpa malli vieläpä, ellen väärin muistele, niin se teki jotain ongelmaa kuvaan. En edes muista milloin tuon olisin siihen ruuvannut, joten pitänee kokeilla kuvauksia ilman sitä, jos löytyisi se puuttuva tarkkuuskin.

Tuuma, valkotasapainolla kannatta leikkiä, ne kuvajaiset eivät aina oikein kerro totuutta, jotenkin hankala välillä sen suhteen, etenkin näin talvisin tahtoo sinertää aika helposti tai sitten on värit kokonaan pielessä.

pvalila kun kuvaa jäällä jossain vaiheessa, niin ehkä ISO auto voisi olla hyvä. Sanotaan jos kuvaat jäätä mukaan, niin on aivan toisenlainen valotustarve kuin jos jäätä ei tule kuvaan. Tuolloin voisi olla hyötyä, jos kamera voisi säätää ISO arvon itse. Samoin luulen, että ei kannata koko valotusta hoitaa itse, videokuvassa kai ei niin ole samanlaisia säätöjä, mutta still kuvissa usein valitaan valotuksen pituus itse ja joku tietty väli ISO arvolle, sitten kamera hoitaa aukon ja ISO arvon valitsemisen.
Tietty jos pitää hallita syväterävyyttä tietyksi, niin sitten sen aukon hoitaisi itse ja nuo muut kamera hoitaisi taas automaatilla, se on aika vaikeaa käsin yrittää säätää kaikkea nopeasti liikkuvassa ja vaihtelevassa valossa, kun siinä jäälläkin on kohtia joissa valotus on erilainen oltava, lamppujen valo ei aivan tasainen ole, jää voi olla kulunut jossain, sitten on maalauksia mahdollisesti yms.

Niin kyllä minä lasken kameran käsistäni useinkin säätämisen ajaksi, ei kaikelle edes ole nappuloita.

Hmm, on muuten mahdollista, että mulla on ollut pyöräilykuvissa kohinansuodatus pois päältä, se teki paljon tuossa d3100 mallissa kuvan terävyyteen heikennystä, ellen ihan väärin nyt muistele, tosin kovin vähän kohinaa minä mielestäni siinä olen havainnut, mutta pois se oli päältä, en muista edes oliko se jotenkin tilakohtainen, olen niin vähän kuvannut tuolla d3100 kameralla, kun siinä on niitä puutteita ollut, jotka ovat kiusanneet.

Terävimmän kuvan sai mielestäni siten, että kohinansuodatus pois, ADL pois, sitten sopivan pieni ISO ettei tule kohinaa liikaa ja mieluusti manuaalitarkennus.
tuuma
Jäsen
Jäsen

honkanen kirjoitti:Itse olen sanonut ja itseäni viisaammat ovat kirjoittaneet vähän sen suuntaista, että se automaattivalotus on kuitenkin japanilaisen insinöörin näkemys oikeasta valotuksesta...kun pääsee jyvälle, niin täysmanuaali käyttöön. Lähestymistapa on sitten sellainen, että etukäteen mietitään ja päätetään minkälaista kuvaa ryhdytään tekemään ja sitten otetaan yksi kerrallaan ne työkalut käyttöön lopputulokseen pääsemiseksi (analogiaa toki remppahommiin, kun foorumilla ollaan) – valotusajalla ja himmenninaukolla hallitaan valon määrä kuvassa, liike, ja kuvan syvyysterävyys. ISO-herkkyydellä hankitaan sitten pelivaraa valotuksen onnistumiseksi. Yhtä kaikki: kun noista pääsee vähänniinkuin niskan päälle, niin täys- tai puoliautomatiikka muuttuvat rasitteiksi, jolloin niiden välttäminen käykin ihan luonnostaan. viini
Mukava kuulla ammattilaisen näkökulma, saat sen kuulostamaan niin helpolta :-)

Pvalila, olet vissiin kuvannut ulkona tai jotain kaukaisempia kuin metrin päässä olevia kohteita?

Jtbo, melkeinpä alkoi tuntumaan siltä että olen ehkä oikeassa; automaatilla kuvaaminen taitaa olla vaikeampaa... Minäkin lueskelin että tuosta canuunasta voi määräillä ja valita tarkennuspisteitä sun muuta minkä pohjalta automatiikka sitten säätelee... ja niinpä niin, hetken päästä aloin kuumeisesti etsimään manuskasta miten saan kameran automaattiasetukset takaisin tehdasasetuksiin ja huokaisin kun löysin :lol: :lol: :lol:

Automatiikka noin niinkuin yleisesti pitäisi olla ihmistä palvelevaa eikä ihmistä sekoittavaa mutta toisaalta, tottahan se on, että jokainen automaatiovimpain on ensin ohjelmoitava ja käyttöönotettava. Sitten vasta voi heittää jalat pöydälle ja katsella kun automaatio hoitelee hommat, kunnes tulee jotain vikaa, vikaa, vikaa :wink:
jtbo
Jäsen
Jäsen

Tuumalle jotain puuhaa, niin ja pvalilan hauvelin kuvia odotellessa ;)

Kuva
tuuma
Jäsen
Jäsen

^ Ei pysty vastaamaan tuohon ei! Viesti on selvä sekä kuvaajalta että kuvauksen kohteelta :cool:
jtbo
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:^ Ei pysty vastaamaan tuohon ei! Viesti on selvä sekä kuvaajalta että kuvauksen kohteelta :cool:
Ei se aina niin selvää ole, tämä ei nyt ole vielä kovinkaan valmis, mutta jotain ehkä kertoo kuinka selvää oikeastaan onkaan, vai onko sittenkään?
Kuva

Kuvaajana hallitset sitä todellisuutta jonka kuvan katsoja näkee, siinä hyvin voidaan hahmotaa se kuinka todellisuuksia on osapuilleen yhtä monta kuin on silmäparejakin.

Tosin mun pitää taas hommata uusi karvankerääjä, karvanhukkauksen aika alkaa olla käsillä ja nykyisessä ei ole oikein tehoja, uudella kiipeilypuukin on taas 5min karvaton, kunnes joku siinä käy pyörimässä.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Jotain helppoakin tässä meidän koirassa on: sillä ei ole lainkaa karvoja. Silkkiterrierillä on hiukset, ei karvaa: siitä siis jää autoon jne. hiuksia aivan yhtä paljon (=vähän) kuin ihmisestä.

Sitä en tiedä, millainen on tyypiltään silkkiterrierin hilse. Siis noin allergian näkökulmasta tuota mietin, muistaakseni juuri kissan/koiran/marsun/whatever hilse on pääasiallinen allergiaoireiden aiheuttaja.

Aika pahan kuvahaasteen jtbo heitti. Tuo lähikuva olisi mun kalustolla vähän hankala ottaa, sillä kittizoomi on pikkuisen lyhyt (18-55mm) ja passelin polttovälin omaava pidempi putki (75-300mm) ei tarkennu kuin 1,5 metriin. Jälkimmäisellä tuota pitäisi silti kai yrittää, ottaa juuri siitä puolestatoista metristä kuva ja sitten kropata tietsikan ruudulla (kaiketi se onnistuisi kyllä kamerallakin, mutta helpompaa tietysti puuceellä).

Sellainen vaikuttava vastaus tuohon kuvaan olisi tietenkin kuva, jossa meidän koira roikkuu jonkun miespuolisen henkilön sukukalleuksissa: koskas se Tuuma olikaan taas tulossa tänne?
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Sellainen vaikuttava vastaus tuohon kuvaan olisi tietenkin kuva, jossa meidän koira roikkuu jonkun miespuolisen henkilön sukukalleuksissa: koskas se Tuuma olikaan taas tulossa tänne?
Miten musta tuntuu päivä päivältä enemmän että voitaisiin oikeastaan photoshopata tuo vierailu vain...
pvalila
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:Kyllä tuo d3100 myös vilkuttelee tarkennuspisteitä, tarkennusmoodejakin on monia, osassa voi itse sitten valita sen pisteen mihin yritetään hakea sitä tarkkuutta.

Niin kyllä minä lasken kameran käsistäni useinkin säätämisen ajaksi, ei kaikelle edes ole nappuloita.
Mulla on tavoitteena lähinnä se, että osaisi edes jotain säätää sokkonakin, laskematta kameraa alas.

Tarkoitatko, että D3100 vilkuttaa tarkennuspisteitä LCD-näytön ruudulla vai tarkoitatko, että myös optisen etsimen kuvassa vilkkuvat tarkennuspisteet? Jälkimmäinen on haastava toteuttaa, se vaatisi sitä, että optisen kuvan päälle voitaisiin jotenkin projisoida LCD-kuva.

Toisaalta, kyllähän sinne optiseen etsimeen projisoidaan (tosin varsinaisen etsinkuvan ulkopuolelle) aukko- ja aikatiedot ym. infoa.
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:
pvalila kirjoitti:Sellainen vaikuttava vastaus tuohon kuvaan olisi tietenkin kuva, jossa meidän koira roikkuu jonkun miespuolisen henkilön sukukalleuksissa: koskas se Tuuma olikaan taas tulossa tänne?
Miten musta tuntuu päivä päivältä enemmän että voitaisiin oikeastaan photoshopata tuo vierailu vain...
Se olisi kamala pettymys meidän koiralle...
jtbo
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti: Mulla on tavoitteena lähinnä se, että osaisi edes jotain säätää sokkonakin, laskematta kameraa alas.

Tarkoitatko, että D3100 vilkuttaa tarkennuspisteitä LCD-näytön ruudulla vai tarkoitatko, että myös optisen etsimen kuvassa vilkkuvat tarkennuspisteet? Jälkimmäinen on haastava toteuttaa, se vaatisi sitä, että optisen kuvan päälle voitaisiin jotenkin projisoida LCD-kuva.

Toisaalta, kyllähän sinne optiseen etsimeen projisoidaan (tosin varsinaisen etsinkuvan ulkopuolelle) aukko- ja aikatiedot ym. infoa.
Kyllähän jo Vivitar VX2 ilmoitti valotuksesta pienellä pisteellä optisessa etsimessään.

Tuosta näkee millainen näkymä D3100 kamerassa on:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/D ... FINDER.HTM

Noita pisteitä mitä tuossa keskellä on se vilkuttelee punaisena, riippuen vähän mitä asetuksia on säädellyt, niin sen mukaan sitten tietty. En minä oikeastaan muuta kuin valotusmittaria ja noita pisteitä seurailen. peukulla rullasta kääntelen valotuksia tai aukkoja ja sitten yhtä nappia pohjassa kun pitää etusormella ja rullaa niin saa EV arvoa säädettyä, eli yli tai ali valottaa, jos ei luota automatiikkaan. Manuaalimoodissa aukkoa säätää sillä samalla tavalla. ISO moodille voi ohjelmoita toisen näppäimen, mutten ole oppinut käyttämään, kun se vaatisi toisen käden peukaloa jo sitten, ISO moodin säädän yleensä etukäteen, tai sitten unohdan. Valkotasapainoa vaihtoehtoisesti voisi sillä säätää, senkin yleensä joko unohdan tai säädän etukäteen. Salaman saa omasta napistaan esille ja objetkiivistä saa manuaalin tai automaatin sitten liukukytkimellä.

En minä sitten oikein muuta taida tarvitakkaan, salamankin olen menuista säätänyt yleensä -0.7 arvoon ja REAR tietenkin moodiksi, joskus punasilmäisyyden esto, joka on vähän sama muttei kuitenkaan.

Silmäkuvassa 42mm muistaakseni Irfan valehteli, ISO 800, punasilmäisyyden esto salamassa ja tosiaan se -0.7 salamalle, 1/200 valotus ja olikohan 6.3 aukko, tai jossain siellä lähellä. Olisin tietenkin voinut pienentää ISO arvoa, mutta tuossa parempikin aukkoa muuttaa. Aika nopea valotus sai olla, koska ei tuo paikoillaan kovin montaa sekunnin osaa kestä.

Niin ja RAW moodissa tuon kuvan otin, pitäisi olla isompi kortti, että RAW moodia voisi paremmin käyttää, melkein 13M väittää olevan, 4608 x 3072 pikseliä, siitä saa aikamoisia osasuurennoksia jo tehtyä.

Noitahan voi toki monella tavalla ottaa enkä luule, että optimaalisimmat asetukset nuokaan, muttei sillä ole aina niin väliä, sitä pitää vaan ottaa niitä kuvia, niin sieltä löytyy sitten hyviäkin seasta, ei taida ammattilaisiltakaan aina kuvat onnistua, muistan kun yhden ammattikuvaajan muutaman vuoden otokset sain selata läpi erään sm lajin osalta ja kyllä siellä suurempi osa oli sellaisia tärähtäneitä ja valotukset vähän mitensattuun, tarkennus väärässä kohtaa, horisontit vinossa ja sommittelukin siten, että kohteesta saattoi puuttua osa, kun mennyt huti se laukaisuhetki, eli se että saisi aina täydellisen kuvan on sellaista itselle rimakauhun tekemistä.

Enimmäkseen jotain tälläisiä ne mullakin kuvat on:
Kuva

Välillä onnistuu paremmin, mutta paljon on kyse myös siitä miten hallitsee todellisuutta, keskinkertaisesta kuvastakin saa sopivasti leikkaamalla ja hieromalla esiin jotain vähän parempaa.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Miten mä en vieläkään oikein ymmärrä mistä puhutte mutta nyt mulla on sentäs jo kamera mukana a-tallissa.

Jämästä oli tarkoitus ottaa tulesta kuvaa kun hienosti nuoli pitkin seinämiä, epäonnistuin vaikka kuinka säätelin. Sitten yritin kirkkaasta hehkulampusta ottaa sen volframilangasta kuvatusta ja sitten lopulta yritin ottaa kuvan musiikista... Kaikki meni vähän puihin :-D.

Tuolla mitättömällä ämyrillä sain kuitenkin ihan vain lounaassa olevalla asennolla että säädettävän loudnessin avulla Yamahasta silti aikaan kuulemma melua keskikerrokseen, eli edes jotain tänään :mrgreen:

Kuva

Korpikuusen alla on Mörri-möykyn kolo, siellä on...
Vastaa Viestiin