alapohjan tilanne talven jäljiltä

Jokaiselta rintamamiestalon omistajalta on varmasti monesti kysytty: "Löytyikö yllätyksiä". Vanhat talot saattavat joskus todellakin kätkeä sisäänsä niin iloisia kuin surullisiakin yllätyksiä. Remontoidessa niihin sitten törmää.
Vastaa Viestiin
Timbba
Jäsen
Jäsen

Re: alapohjan tilanne talven jäljiltä

Viesti Kirjoittaja Timbba »

Taas mahtuu ulkosuuliin muutenkin kuin vatsaa sisään päin vetämällä. Otin eilen projektiksi siivota kaiken remontista jääneen puutavaran pois kuljeksimasta. Tulihan sieltä purkutavarasta hyvää kakkosnelosta kun poisti naulat, sekä aivan loistavaa pattinkitavaraa, alunperin arviolta kokoa 3x6, kun poisti muutaman sentin lahonnutta puuta. Lisäksi tuli vino pino laudan pätkistä sahattua polttopuuta. Vanha laminaattikin löysi uuden omistajan. Kaikki ovat siis tyytyväisiä

Ensimmäinen talvi ollaan nyt asuttu lattiaremontin jälkeen. Lattia on nyt huomattavasti lämpimämpi kuin ennen, eikä sukat pyöri jalassa. Korvausilmaventtiilit siinä hötäkässä unohtui asentaa, mutta otetaan se kesän projektiksi.

Sitten ryömintätilan kunto. Uuden osan ryömintätila on kuiva, mutta vanhan osan ryömintätilan maa-aines on paikoitellen kosteaa talon länsipäädyssä, jossa maan pinta on alempana kuin ulkopuolen maakerros. Täytynee hankkia jonkunlainen kosteusmittari ja hiukan mittailla noita ryömintätilan kosteusprosentteja ja katsoa mitä tuleman pitää.
Timbba
Jäsen
Jäsen

Nyt on sitten koko homma jälkipuinteineen pulkassa. Myyjähän todettiin heti alkumetreillä varattomaksi, joten sieltä ei käytännössä ole mitään luvassa.

Saatiin kuitenkin onneksi nyt tämä asia loppuun käsitellyksi, eikä tullut muita kuin taloudellisia tappioita. Mutta niinkuin joku viisas on aina sanonut, niin oppirahat on aina maksettava. Eikä tullut avioeroa eikä terveyshaittoja, se on pääasia.

Kiitos vielä kaikille ketjuun osallistujille. Erityiskiitokset Pelkalle ja Otolle.

Mukavaa loppuvuotta kaikille!
.
Wolfheart
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Wolfheart »

Ei noita vanhempia kuvia olis tuolla kuvat.fi palvelussa, kun kuvaboxi on yhdistyny sen kanssa, niin nuo vanhat linkit ei enää toimi.
Timbba
Jäsen
Jäsen

Aihki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Aihki »

Lainataanpa ketjua. Omassa tönössä on SUUNNITEILLA hieman samansuuntaisia hommia. Viemäriremontin ohessa on tarkoitus purkaa pois koko lattia. Samalla poistetaan imuautolla kaikki törky pois maan pinnalta rossipohjasta (purua, tiilienmurskaa, puutavaraa) ja osa hienosta hiekasta. Tilalle tarkoitus olisi puhaltaa lecasoraa.

Lattian rakenteeksi olin suunnitellut alhaalta ylöspäin laudoitus >paperi (X5) > ekovilla puhallettuna > paperi (X5) > lastulevy > pintamateriaali (keittiöön ja eteiseen linoleumia, olohuone ja työhuone korkkia).

Alla muutama kysymys, jos joku jaksaisi vastailla ja kommentoida...

1) Olen ymmärtänyt, että lattian pitäisi harventua alaspäin. Timbba näkyy laittaneen alimmaiseksi kaksi kerrosta 12 mm Huntonin tuulensuojalevyä, oliko se ALAPOHJALEVYÄ? Onko pelkona, että alaosasta tulee lian tiivis ja eristävä? Kumpaa suosittelette, tuulensuojalevyä vai laudoitusta paperin kera?

2) Kannattaisiko sokkeli samalla eristää sisäpuolelta jollain sopivalla eristeellä, kuten spu-eristeellä? Talossa on siis vain pieni perunakellari.

3) Laitoitko Timbba ylimmäisen tuulensuojapaperin vain listojen taakse vai nostitko ylemmäs seinällä? Omassa kohteessa seiniä ei ole tarkoitus purkaa, joten ajattelin nostaa paperin vain listan taakse. Mietityttää saako siitä tarpeeksi tiivistä...

4) Onko kellään kokemuksia Forbon Marmoleum Clickistä?

5) Suosituksia korkkilattioista tai kokemuksia Wicanderin korkkilattioista

Vastauksista kiittäen :-D
Hippula07
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hippula07 »

X5 paperi tulee vain sisäpintaan. Ei sovellu ulkopintaan. Olen kysynyt tämän ekovillalta...

- AJ
Timbba
Jäsen
Jäsen

Itse laitoin paperin listan taakse. Sain asiasta erilaisia neuvoja ja päädyin tuohon, koska säästin seinän purkamisen/uudelleen rakentamisen vaivan. Itse en ole mitään havaittavaa vuotoa huomannut. Toisaalta näin jälkikäteen oon ajatellut, että kun hommaan rupee niin olisi sitten pitänyt tehdä kerralla hommat viimesen päälle niin ei sitten ala vaivaamaan myöhemmin.

Näin jälkikäteen olen muutamasta muustakin asiasta miettinyt, että olisi kuitenkin pitänyt nähdä hieman vaivaa ja tehdä asia toisin. Onneksi kyse on pikkujutuista, jotka pystyy jälkikäteenkin kohtuuvaivalla korjaamaan ja haittaa aiheuttaa lähinnä oman pienen pään sisällä.

Tämmösen projektin huono puoli on se, että kun kyselee eri paikoista neuvoa, niin saa melkein yhtä monta ohjetta kuinka homma täytyy tehdä. Koska oma tietämykseni timpurin hommista oli erittäin rajoittunut, otin paljon selvää asioista ja loppuviimeksi toteutin asiat pääsääntöisesti tämän palstan hyväksi todetuilla neuvoilla. Ja ne asiat jotka ovat jääneet pännimään, olen tehnyt jonkun muun neuvoilla. :oops:
Aihki
Jäsen
Jäsen

Hippula07 kirjoitti:X5 paperi tulee vain sisäpintaan. Ei sovellu ulkopintaan. Olen kysynyt tämän ekovillalta...

- AJ
Ei edes laudoituksen päälle? Laittaako kaikki tosiaan alapohjaan alimmaiseksi tuulensuojalevyä?
Hippula07
Jäsen
Jäsen

Aihki kirjoitti:
Hippula07 kirjoitti:X5 paperi tulee vain sisäpintaan. Ei sovellu ulkopintaan. Olen kysynyt tämän ekovillalta...

- AJ
Ei edes laudoituksen päälle? Laittaako kaikki tosiaan alapohjaan alimmaiseksi tuulensuojalevyä?
Tuulensuojaa tai tervapaperia laittaisin jos laudoittaa umpilaudoituksen. Tuossa "Kongo" -ketjussa on leikkauskuvia alapohjanrakenteesta. En muista millä sivulla, mutta juuri eilen katselin niitä siellä. Tsekkaa ne kuvat läpi.

- AJ
Aihki
Jäsen
Jäsen

Hippula07 kirjoitti:
Aihki kirjoitti:

- AJ
Tuulensuojaa tai tervapaperia laittaisin jos laudoittaa umpilaudoituksen. Tuossa "Kongo" -ketjussa on leikkauskuvia alapohjanrakenteesta. En muista millä sivulla, mutta juuri eilen katselin niitä siellä. Tsekkaa ne kuvat läpi.

- AJ
Tarkoitit varmaan sivulta 36 löytyvää kuvaa, eli TÄTÄ? Siinähän on juurikin aluslaudoituksen päällä ilmansulkupaperi. Miten muuten Ekovillan X5 ja tervapaperi eroaa toisistaan?
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

Aihki kirjoitti:

- AJ
Mulla on alapohjassa alimmaisena puuta eli ns. rossilaudat, jotka kannattelevat lämmöneristeitä ryömintätilan yläpuolella. Näiden rossilautojen päällä on paperi. Siellä missä rossilaudat olivat säännöllisen kokoisia tai pikemminkin muotoisia, niin pistin niiden päälle tervapaperin eli bitumivuorauspaperin. Valtaosa rossilaudoistani oli tosin vanhoja hirsien pintoja eli olivat vähintäänkin mielenkiintoisen profiilin omaavia. Näiden pintaan oli pakko laittaa x5:sta, koska se kesti ehjänä taittelun/vääntelyn epätasaista alustaa vasten.

Eli jos sulla tulee vaikka 4" laudasta rossilaudat, niin pistä bitumivuorauspaperia niiden päälle. Se on huomattavasti halvempaa kuin x5 ja ihan yhtä hyvää kamaa. Muistat vaan nostaa paperin seinillä ylös ja samoin niskojen kylkiä vasten ylös.

Kaikkihan eivät käytä laisinkaan näitä kyseisiä papereita, koska pitävät niitä liian tiiveinä. Rakennusteknisesti mulla on väärä rakenne eli liian tiivis pinta rossilautojen päällä, mutta en ole tippaakaan huolissani. Noista rakenteista on kuitenkin jo kymmenisen vuotta kokemusta ja seurantaa omalla oppi-isälläni. Eli mulla on siis x5 rossilautojen päällä, ja myös valmiin lattiapinnan eli lautalattian alapuolella.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
Hippula07
Jäsen
Jäsen

Aihki kirjoitti:
Hippula07 kirjoitti:
Aihki kirjoitti:

- AJ

- AJ
Tarkoitit varmaan sivulta 36 löytyvää kuvaa, eli TÄTÄ? Siinähän on juurikin aluslaudoituksen päällä ilmansulkupaperi. Miten muuten Ekovillan X5 ja tervapaperi eroaa toisistaan?
Juuri tuota kuvaa tarkoitin. On siinä ilmansulkupaperi, mutta kuva on varmaan vähän vanhempi kuin X5 paperi. Eli en tiedä paperia mitä tuolla tarkoitetaan. Joka tapauksessa soittelin ekovillalle 2009 kun teimme ulkoseinäremppaa ja siinä yhteydessä ohjeistivat, että ei X5:a ulkopintaan. En väitä ettei se toimisi siellä, mutta ohje oli tuo.

- AJ
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

Hippula07 kirjoitti:Juuri tuota kuvaa tarkoitin. On siinä ilmansulkupaperi, mutta kuva on varmaan vähän vanhempi kuin X5 paperi. Eli en tiedä paperia mitä tuolla tarkoitetaan.
Kuva on käsin piirretty, mutta uuden karhea. Muistaakseni vuodelta 2009 tai 2010. Ilmansulkupaperilla tarkoitan ilmansulkupaperia, se kun on kuitenkin yleisnimi ja valmistajia sekä tuotemerkkejä löytyy useampiakin. Periaatteessa paperi kun paperi toimii ilmansulkuna...
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
Limes
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Limes »

Oto Hascak kirjoitti:
Hippula07 kirjoitti:Juuri tuota kuvaa tarkoitin. On siinä ilmansulkupaperi, mutta kuva on varmaan vähän vanhempi kuin X5 paperi. Eli en tiedä paperia mitä tuolla tarkoitetaan.
Kuva on käsin piirretty, mutta uuden karhea. Muistaakseni vuodelta 2009 tai 2010. Ilmansulkupaperilla tarkoitan ilmansulkupaperia, se kun on kuitenkin yleisnimi ja valmistajia sekä tuotemerkkejä löytyy useampiakin. Periaatteessa paperi kun paperi toimii ilmansulkuna...
Vesihöyrynläpäisykyvyssä kaiketi onkin se ero.
Aihki
Jäsen
Jäsen

Kiitos oikein paljon kaikille vastauksista, lisääkin saa toki vielä laittaa mielipiteitä, kommentteja, neuvoja ja vinkkejä :-D
Vastaa Viestiin