Vesitakka
Re: Vesitakka
Kirjoittelin vuosi sitten ahkerasti tälle palstalle Vesimiilu keksinnöstäni. En voi sitä teille juuri kaupata kun en ole saanut valmistusta käyntiin. Itsellä se on kyllä käytössä. Huomaan että samat ongelmat vaivaavat joihin minäkin olen törmännyt.
Huone jossa takka on, kuumenee lämmittäessä likaa, tarvitaan aina varaaja, lämmintä käyttövettä ei saa suoraan takasta ja järjestelmä on vaikea sovittaa yhteen olemassa olevan keskuslämmityksen kanssa.
Olen ratkaissut kaikki edellä olleet ongelmat, kerron niistä lyhyesti.
-Lämpö varataan vain veteen. Muuraus on vain palopesässä vesitilan sisällä. Lämmön luovutustehoa vedestä sisätiloihin säädetään tehokkaasti.
-Erillistä varaajaa ei tarvita. Uuni on 500 litran varaaja ja huonetilassa.
-Käyttöveden lämmitys on takan yhteydessä ja toimii veden 40 asteen lämpötilaan saakka.
-Vesimiilusta voidaan järjestää erillinen patterikerto tai sillä voidaan varata jo olevaa varaajaa.
Nyt energia-avustusta on muutettu niin että muuratut ja valmistakat jäävät sen ulkopuolelle ellei niissä ole mahdollisuutta liittää se vesikiertoiseen keskuslämmitykseen ja uunin on tuotettava puolet enrgiasta. ( mitä sitten tuo puolet tarkoitaakaan?)
Huone jossa takka on, kuumenee lämmittäessä likaa, tarvitaan aina varaaja, lämmintä käyttövettä ei saa suoraan takasta ja järjestelmä on vaikea sovittaa yhteen olemassa olevan keskuslämmityksen kanssa.
Olen ratkaissut kaikki edellä olleet ongelmat, kerron niistä lyhyesti.
-Lämpö varataan vain veteen. Muuraus on vain palopesässä vesitilan sisällä. Lämmön luovutustehoa vedestä sisätiloihin säädetään tehokkaasti.
-Erillistä varaajaa ei tarvita. Uuni on 500 litran varaaja ja huonetilassa.
-Käyttöveden lämmitys on takan yhteydessä ja toimii veden 40 asteen lämpötilaan saakka.
-Vesimiilusta voidaan järjestää erillinen patterikerto tai sillä voidaan varata jo olevaa varaajaa.
Nyt energia-avustusta on muutettu niin että muuratut ja valmistakat jäävät sen ulkopuolelle ellei niissä ole mahdollisuutta liittää se vesikiertoiseen keskuslämmitykseen ja uunin on tuotettava puolet enrgiasta. ( mitä sitten tuo puolet tarkoitaakaan?)
- lmfmis
- Jäsen

- Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430
Tuollainen Kratkin vesitakka tuli nähtyä...Maja Eko 12kW
Tukevan oloinen malli, vermikuliittilevyt palopesässä että palaminen tehokasta ja toisioilma ja pelti jolla ohitetaan lämmityskenno. Varotilanteita varten vesitilassa kierukka johon termari päästää kylmää vettä. Täytyy katsoa onko kierukka myös kuparia niin voisi jollain virityksellä käyttää käyttövedellekkin...
Puolitoista tonnia Virosta kotiovelle.
Tukevan oloinen malli, vermikuliittilevyt palopesässä että palaminen tehokasta ja toisioilma ja pelti jolla ohitetaan lämmityskenno. Varotilanteita varten vesitilassa kierukka johon termari päästää kylmää vettä. Täytyy katsoa onko kierukka myös kuparia niin voisi jollain virityksellä käyttää käyttövedellekkin...
Puolitoista tonnia Virosta kotiovelle.
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Teepäs tuohon 12 kw tulet, niin säteilytehoa sisälle tulee yli puolet. Kohta on huoneessa tukalan kuuma eikä vettä saa lämmitettyä. On kuin saunan kiuas vesikierrolla. Laite vaatii lisäksi varaajan joka maksaa enemmän kuin uuni. Sitten tarvitaan painevesi ja kiehumisen estolaitteisto. Jos haluaa kaminan vesi kannattaa jättää pois.
- lmfmis
- Jäsen

Palopesä vuorattu vermikuliitilla ja kaksinkertainen lasi auttaa kyllä. Yläosa on taas vesivaipassa ja pnta on lataustermostaatin määrittämä 72 astetta....
Tuollainen kaipaa kyllä kivivillat ympärilleen jos ei halua turhan lämmintä.
Muut rojut jo onkin
Tuollainen kaipaa kyllä kivivillat ympärilleen jos ei halua turhan lämmintä.
Muut rojut jo onkin
Päivitellään vähän käyttötietoja.
15.12.2011 vaihdettiin uusi sähkömittari ja siitä tähän päivään mennessä on kulunut sähköä 13325kw/h. Muita muutoksia mitä on tehty kevään aikana, niin tuli vaihteeksi todettua ettei köyhän kannata ostaa halpaa, ultin vilppi sanoi sopimuksensa irti 31.1.2012, joten kevät meni aika pitkälle takan varassa. (onneksi se oli olemassa!!!)
Kevään aikana sain "edukkaasti" sanyon co2 vilpin ja sillä mennään nyt. on melutaso jotain ihan muuta kuin edellisellä!!!
Olisi tarkoitus saada vielä kytkettyä tässä syksyn mittaan 1m3 puskurivaraaja vanhan lisäksi, saisi polttaa takkaa huolettomammin ilman että kuumenee niin äkkiä järjestelmä ja pitemmän luovutusajan lämmölle.
15.12.2011 vaihdettiin uusi sähkömittari ja siitä tähän päivään mennessä on kulunut sähköä 13325kw/h. Muita muutoksia mitä on tehty kevään aikana, niin tuli vaihteeksi todettua ettei köyhän kannata ostaa halpaa, ultin vilppi sanoi sopimuksensa irti 31.1.2012, joten kevät meni aika pitkälle takan varassa. (onneksi se oli olemassa!!!)
Kevään aikana sain "edukkaasti" sanyon co2 vilpin ja sillä mennään nyt. on melutaso jotain ihan muuta kuin edellisellä!!!
Olisi tarkoitus saada vielä kytkettyä tässä syksyn mittaan 1m3 puskurivaraaja vanhan lisäksi, saisi polttaa takkaa huolettomammin ilman että kuumenee niin äkkiä järjestelmä ja pitemmän luovutusajan lämmölle.
Mulla on neljäs versio vesitakasta. Jokaisella on lämmitetty yksi talvi. Nykyisin palopesä ja kaikki muut palokaasujen kanavat on kokonaisuudessaan vesivaipan ympäröimiä. Lukku on umpinainen valurautainen johon lisäsin 4 mm levyn sisäpuolelle. Edelleen luukku tunnin lämmityksen jälkeen on 250 - 280 astetta ulkopinnastaan. Lasit ei pidättele säteilyä ollenkaan varsinkaan kun luukku on noin järkyttävän suuri. Mulla säiliö on kokonaisuudessaan vuorattu ja veden ollessa 80 ulkopinta on n. 40.
Siitä huolimatta edelleen lämmön tulo sisälle lämmityksen aikana on vaikeimmin hallittavissa. Olen kuitenkin lämmittänyt kaiken käyttöveden 16.10.2011 lähtien myös kesän ajan.
Olen seuraillut vesitakka keskusteluja ja aina on sama vaikeus. Ei saada vettä lämpiämään. Niinpä keskustelut ja puolestapuhujat on loppuneet.
Siitä huolimatta edelleen lämmön tulo sisälle lämmityksen aikana on vaikeimmin hallittavissa. Olen kuitenkin lämmittänyt kaiken käyttöveden 16.10.2011 lähtien myös kesän ajan.
Olen seuraillut vesitakka keskusteluja ja aina on sama vaikeus. Ei saada vettä lämpiämään. Niinpä keskustelut ja puolestapuhujat on loppuneet.
- lmfmis
- Jäsen

Kuullostaa vesiuunilta eikä takalta.
Täytyy siinä lasi olla jos se olohuoneeseen tulee...
Täytyy siinä lasi olla jos se olohuoneeseen tulee...
Niin kuulostaa ja onkin mutta kunnollisessa varaavassa uunissa ei voi olla lasiluukua. Liekin katseleminen tässä yhteydessä on kallista leikkiä.
Lämmitin tämän iltapäivällä ja vesi (500 l) on nyt 58. Ulkona on 15,5 ja sisällä 24,4. Uunin ulkopinta on 37,7 ja se on kolmen metrin päässä. Tässä ei ole mitään esipainetta eikä tarvita varajäähdytystä. Veden keittäminen tässä on yhtä vaarallista kuin perunakattilassa. Keittelin tätä toissa kesänä tuntikaupalla täydellä teholla. Tuli vähän höyryä ja välillä luikahdus vettä. 10 kw teholla vettä muuttuu höyryksi 17 l tunnissa. Tämän höyryn tilavuus normaalipaineessa on n. 25 kuutiometriä. Veden pinta laskee silloin n. 20 milliä.
Tämän voi turvallisesti lämmittää vaikka täysin kuivaksi. Olen ajatellut jatkossa suoritaa jännityksen poistohehkutuksen polttamalla tätä ilman vettä valmistumisen loppuksi.
Lämmitin tämän iltapäivällä ja vesi (500 l) on nyt 58. Ulkona on 15,5 ja sisällä 24,4. Uunin ulkopinta on 37,7 ja se on kolmen metrin päässä. Tässä ei ole mitään esipainetta eikä tarvita varajäähdytystä. Veden keittäminen tässä on yhtä vaarallista kuin perunakattilassa. Keittelin tätä toissa kesänä tuntikaupalla täydellä teholla. Tuli vähän höyryä ja välillä luikahdus vettä. 10 kw teholla vettä muuttuu höyryksi 17 l tunnissa. Tämän höyryn tilavuus normaalipaineessa on n. 25 kuutiometriä. Veden pinta laskee silloin n. 20 milliä.
Tämän voi turvallisesti lämmittää vaikka täysin kuivaksi. Olen ajatellut jatkossa suoritaa jännityksen poistohehkutuksen polttamalla tätä ilman vettä valmistumisen loppuksi.
"carfanille" viestittäisin itse pellettispesialistina että edullisin tapa lämmittää Sinulle olisi jos muutat öljykattilasi toimimaan pelletillä, jonka automatikkatasosta riippuen mkasaa Sinulle n 5.000 - 8.000 euroa. Vesikiertoinen pellettitakka on hieman "torttua tortun päälle" ja maksaa halvimmillaankin n 4.000 euroa, eikä oikeastaan sovi olohuoneeseen.
Edullisin investointina on kun hankit olohuoneseesi 2.000 - 3.000 euron välillä olevan ilmakierrätteisen ja tietysti hyvälaatuisen pellettitakan. Tällöin käytät öljyä vain pääosin käyttöveden lämmitykseen koska ilmakierto termostaatin ohjaamana lämiittää lähes koko talon.
Noissa muissa vesitakoissa pitäisi keskittyä enemmän kokonaisuuteen, koska ne tuovat mukanaan noita varaajia ja putkimuutoksia jotka nekin maksavat jotakin.
Kannattaa myös muistaa pelletin olevan noin puolet sähkön ja öljyn hintatasosta ja Venäjän vuosittain lisääntyvä autokanta 2 milj. kpl + Kiina 1 milj + muut maat sitten päälle. Teollisuus, lento- ja kuormaliikenne pitää muusta ölystä huolen.
Edullisin investointina on kun hankit olohuoneseesi 2.000 - 3.000 euron välillä olevan ilmakierrätteisen ja tietysti hyvälaatuisen pellettitakan. Tällöin käytät öljyä vain pääosin käyttöveden lämmitykseen koska ilmakierto termostaatin ohjaamana lämiittää lähes koko talon.
Noissa muissa vesitakoissa pitäisi keskittyä enemmän kokonaisuuteen, koska ne tuovat mukanaan noita varaajia ja putkimuutoksia jotka nekin maksavat jotakin.
Kannattaa myös muistaa pelletin olevan noin puolet sähkön ja öljyn hintatasosta ja Venäjän vuosittain lisääntyvä autokanta 2 milj. kpl + Kiina 1 milj + muut maat sitten päälle. Teollisuus, lento- ja kuormaliikenne pitää muusta ölystä huolen.
Oppes kirjoitti:Mulla on neljäs versio vesitakasta. Jokaisella on lämmitetty yksi talvi. Nykyisin palopesä ja kaikki muut palokaasujen kanavat on kokonaisuudessaan vesivaipan ympäröimiä. Lukku on umpinainen valurautainen johon lisäsin 4 mm levyn sisäpuolelle. Edelleen luukku tunnin lämmityksen jälkeen on 250 - 280 astetta ulkopinnastaan. Lasit ei pidättele säteilyä ollenkaan varsinkaan kun luukku on noin järkyttävän suuri. Mulla säiliö on kokonaisuudessaan vuorattu ja veden ollessa 80 ulkopinta on n. 40.
Meillä on alakerta kuvan mukainen ja nyt oli illalla +22 sisällä lämmintä (patterit kiinni, lattialämmitys sisäeteisessä, makuuhuoneissa ja ph:ssa)
Laitoin tulet takkaan 4kpl isohkoa koivuklapia (halk. 15cm) sekä kymmenkunta listan pätkää syttypuuksi.
Takassa vedenlämpö nousi 63´c ja alkoi kierrättämään järjestelmään lämpöä, eli ei noussut sen korkeammalle, takkahuoneen lämpötila nyt +25,2´c, olohuoneen +24´c, joten en ainakaan itse henk.koht allekirjoita tuota liiallista säteilylämpöä takasta asuintiloihin. Voihan pohjan muoto tehdä sen että ilma kiertää hyvin, vielä kun ilppi on suunnattu ilmaa kierrättämään muihin tiloihin.
- Liitteet
-
- oma pohja.jpg (49.34 KiB) Katsottu 11818 kertaa
Mulla on nyt vuorokautta myöhemmin vesi 38 eli on jäähtynyt 20 astetta. Energiaa on käytetty 14 kwh. Tulta ei ole välillä poltettu. Lämmin käyttövesi on otettu uunista. Suihkun voi vielä ottaa. Huoneessa on nyt 25,3 ja ulkona 13,8. Muuta lämmitystä ei ole koko talossa ollut pääsiäisen jälkeen.
Huomenna lämmitän kun neljä kiinnostunutta tulee tutustumaan laitteeseen.
Huomenna lämmitän kun neljä kiinnostunutta tulee tutustumaan laitteeseen.
itse miettinyt vanhan jämän (öljy/puu) rinnalle vesitakkaa.
varaajan koko ja sydämmen teho vielä harkinnassa.
talo 115m2/404m3 niin riitäiskö tämä: http://www.selmac.se/index.php/kaminer/82 ja varaajaksi vaikka 500l?
öljyä kuluu nyt n. 3000-3500l/v sähköä n.4000kwh.
jos tuota öljyn kulutusta saisi pudotettua n.1000l/v?
rak46: oletko ollut takkaan tyytyväinen? tekisitkö jotain toisin?
talo 115m2/404m3 niin riitäiskö tämä: http://www.selmac.se/index.php/kaminer/82 ja varaajaksi vaikka 500l?
villep kirjoitti:itse miettinyt vanhan jämän (öljy/puu) rinnalle vesitakkaa.
Etsisin luotettavan putkimiehen mikä tulee silloin kuin pitää
En äkkiseltään mitään muuta olisi tehnyt toisin, kuin että olisi pitänyt olla varaaja isompi kuin tuo tämänhetkinen 500ltr. Onneksi on hallilla odottamassa jo se 1000ltr varaaja kytkentää.
En uskalla tuohon riittävyyteen sanoa, tietenkin jos puuta on mitä polttaa ja jaksaa ahkeraan käyttää, niin varmaan saa tiputettua kulutusta, sikäli jos ei talossa entuudestaan ole takkaa, niin henk.koht voin suositella.
Suunnitellessa kannattaa miettiä sitäkin, jos siitä saisi hyödynnettyä sitä käyttövedenlämmitykseen samalla, ainakin varaajaa valittaessa.
On ehkä hankala verrata suoraan minun järjestelmää öljyyn, koska saan kuitenkin suuren osan vuodesta tarpeeni vilpistä ja ilpistä. takkaa käytetään enempi kuitenkin syksyllä ja talvella.
Sinulla käy öljykattila, myös kesäisin ainakin lämpimän veden tuottoon ja ehkä psh lattialämmityksiin? Paljonko se on öljynkulutuksessa, niin varmaan vaikuttaa siihen paljonko kannattaa investoida loppupelissä sekä öljyjärjestelmän käyttöiästä.
Nyt olisi kytketty 1m3 varaaja 500ltr hybridin rinnalle, jännityksellä odottamaan menikö kytkennät ihan oikeinpäin/ optimaalisesti, alkaa putkea olemaan pannuhuoneessa metri poikineen
nyt olisi sitten järjestelmän lämmitys testaus ja samalla näkee sitten mihin asti lämpöä riittää varaajista.
- lmfmis
- Jäsen

Juu, Kratki on nyt pihalla odottaa kantajia (167 kg!) ja wanha takkasydän sai lähteä kiertoon..
Tuo savukaasutermari, sitten ilmanpoisto ja latausventtiili pitäisi laittaa....
Meinasin hoitaa savukaasutermostaatin ihan tuollaisilla Partcon napeilla. Pari kappaletta rinnan niin on redundanssia. Ja pakkosyöttökytkin.
Termovarin saa noin 70 eurolla saksasta....jokin halvempi lähde kiinnostaa.
Olisi kiva laittaa myös lämpömittari takan vesitilaan mutta mistään ei löydy edullista kapillaarilämpömittaria jonka saisi kiinni 1/2" yhteeseen kiinni. Satanen on vähän liikaa jonka sain Onniselta hinnaksi. Noitahan on öljypannut täynnä...Onko vinkkejä?
Tuo savukaasutermari, sitten ilmanpoisto ja latausventtiili pitäisi laittaa....
Meinasin hoitaa savukaasutermostaatin ihan tuollaisilla Partcon napeilla. Pari kappaletta rinnan niin on redundanssia. Ja pakkosyöttökytkin.
Termovarin saa noin 70 eurolla saksasta....jokin halvempi lähde kiinnostaa.
Olisi kiva laittaa myös lämpömittari takan vesitilaan mutta mistään ei löydy edullista kapillaarilämpömittaria jonka saisi kiinni 1/2" yhteeseen kiinni. Satanen on vähän liikaa jonka sain Onniselta hinnaksi. Noitahan on öljypannut täynnä...Onko vinkkejä?