Kyllähän ilpit vielä -20C lämmössä antaa enemmän lämpöä ulos kuin mitä ottavat sähköä sisäänsä, eli ei kovin huonosti mielestäni, -5C nykyiset kunnolliset ovat erinomaisia lämmönantajia, kunhan ei sorru noihin etelä-euroopan malleihin, joilla nyt muutenkaan täällä tee mitään, eli ei tosiaan voi yleistää sitä, että -5C alkaisi hyytymään se lämmöntuotto.
Voihan sitä kaikessa nykyään ostaa täyttä skeidaa, näinä päivinä joka tuotteessa pitää selvitellä tarkkaan mikä se tuote oikeasti on mahdollisimman monien käyttäjien kokemuksista, samahan se on noissa tietsikoiden osissa ollut ties kuinka monta vuotta ellei vuosikymmeniä, luvataan kuuta taivaalta ja käytännössä toiset pelaa ja toiset ei niin mitenkään.
Minä en pelletistä oikein pidä, kun sen hinnoittelu on vielä vähän hullua, hieman lisää kilpailua tarvittaisiin maan laajuisesti, halkoja kun mätän takkaani, joka ei ole varaava, niin pääsen siihen noin puoleen sähkön hinnasta, varaavan takan vaihtamalla pääsisikin jo johonkin neljännekseen sähkön hinnasta, eli ilppiä edukkaammaksi, pelletti maksaisi enemmän jo sitten kokonaisuutena.
Lisäksi kun mulle riittää 1800w lämmitystehoa koko taloon jos itse on reissussa, niin ei olisi oikein perusteltua haalia kovempaa lämmitystehoa pellettitakan muodossa.
Kai se jollain alueella kuitenkin on järkevä, missä halkojen hinta esimerkiksi on tähtitieteellisen korkea tai talo on sellainen missä ei ilpillä saa lämpöä kiertämään.
Kuinkas monta ilppiä sellaisen automaattisesti toimivan pellettitakan hinnalla saa? Jos pellettitakka pelaisi tuplaten sen minkä ilppi, niin saisi olla tuplasti kalliimpi, muttei enempää kaikkinensa, kaikki liikkuva osa on kuluva osa ja sellaista laitetta ei pidä ostaa missä sitä ei saa vaihdettua, ei se ilpin huoltokaan ole mikään mörkö eikä se maksa kymppitonneja, joten mielestäni vähän aiheeton sitä pelätä.
Itselleni tulee sellainen kuva, että eskoensiolla ei ole ilpeistä välttämättä täysin oikeaa tietoa, jos jossain kohteessa on IVT:n se joku malli, joka lämmittää lähinnä kesällä, niin huonot arvosteluthan siitä kuulee, noissa vekottimissa on hurjat erot, kuten varmaan pellettitakoissakin.
Itse tykkään kovasti puusta, siinä tarvitsee vaan kävellä kirves kädessä 50m itään ja alkaa heilumaan, niin saa lämmikettä ja kunto nousee samalla, ei pelletissä moinen suju ja ilppi se vasta laiskistaisikin