Poltto puut itse tehden...

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
whiski
Jäsen
Jäsen

Re: Poltto puut itse tehden...

Viesti Kirjoittaja whiski »

johny_t kirjoitti:
whiski kirjoitti:Tota ei tuo lämpöarvo miksikään muutu terveessä rangassa puun osalta. Ainoa heikentävä seikka on se että puun määrä on vähäisempi. Usein jopa rangan lämpöarvo voi olla myös huomattavn suuri, johtuen sen hitaasta vuosikasvusta, koska ei ole saanut riittävästi valoa ja ravinteita. Niin runko voi olla 50 vuotta vanha ja korkeintaan kymmenenkin senntiä halkaisija vaan. Tällöin on lämpöarvo voi olla jopa suurempi sillä puunosalla, kuin tehokuurin saaneella tukilla.

Ei se kateus ja kiittämättömyyskään riitä, siihen kun pitää lisätä se todellinen perisuomalainen synti, eli ahneus.
Juujuu, sen takia mulla oli silmäniskuhymiö :P
Juu kyllä sen huomasin, mutta kun osuit asian ytimeen sillä lämpöarvolla. Moni tosiaan luuee, että terveen rangan lämpöarvo on pienempi, kuin tukkipuun, eikä ollenkaan ajattele, että on sillä tukillakin latva, joka on mitoiltaa rankaa, eikä kelpaa sahalle :roll: Kun taas ihan rankapuu voi olla todella kuumaa poltetavaa, kuten tuossa jo aiemmmin mainitsin.

Toisaalta taas, kun on nuuka, niin kyllä meillä laitetaan lahovikaistakin pesään, toki ensin kuivattu, ettei märkänä. Lämpöarvo on pienempi, mutta metkasti sekin puu vaan lämmittää.
Wanha wirttynyt Whiski

Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
tervetuloa Suomen pelkokertoimeen, tänään vuorossa Kotikokin erikoinen!
johny_t
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja johny_t »

Mää polttaisin saunassa ainoastaan paksuja kuusenoksia, ne tuntuu olevan tosi tiukkaa puuta!
Niissä on vaan älyttömän kova homma karsia!
Sehän siinä on, että oli puun paksuus mikä tahansa alku vaiheessa niin sille joutuu tekee samat temput. Tästä syystä moni sorsii ohuita rankoja, niistä kun ei synny hetkessä kasallista poltettavaa.

Täälläpäin lahot ja muut epäkurantit poltetaan kesäisin grillissä makkaroita grillatessa ja öisin grillin ääressä nuokkuessa. Siinä touhussa lämpöarvoilla ei ole merkitystä, elävä tuli on tärkeintä.

-J
ripe
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://www.fiarosa.fi

Viesti Kirjoittaja ripe »

Jos puu on kuivaa, voi päätellä puun lämpöarvon aika pitkälle painosta. Pesässä jos polttaa esim. 5kg. koiviua, tai vaihtoehtoisesti kuusta on lämpöarvo sama.
Mitä saunan pesään tulee, niin kyl sauna taas lämpiää nopeammin havupuun laudansokalla ja mielestäni pienenmällä kg. märäällä kuin esim koivuhaloilla.
Tietysti kait se kiuas läpiäis nopeesti koivulaudan sokallakin.
Mielestäni saunassa kannattas polttaa pienenmät puut ja isommat halot sitten takassa.
ripe
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://www.fiarosa.fi

Viesti Kirjoittaja ripe »

johny_t kirjoitti:Mää polttaisin saunassa ainoastaan paksuja kuusenoksia, ne tuntuu olevan tosi tiukkaa puuta!

-J
Joo pihkasissa kuusenoksissa on kova lämpöarvo ja ne palaa nopeasti. Kiuas lämpii nopeesti, tosin on siinä kiuaskin kovilla.
johny_t
Jäsen
Jäsen

Lämmitellään vanhaa ketjua.

Pikkuhiljaa kannattaa aloittaa sahojen ja kirveiden teroittelu. Parhaat ajat vuodesta metsätöiden tekemiseen ovat pian käsillä. Kunhan pakkaset hieman laskevat niin on aika laittaa puuta pinolle kuivumaan ja odottelemaan kevätaurinkoja. :-D

Muistakaahan kaikki puulla lämmittävät että keväällä 2010 kaadettua uuneihin vasta syksyllä 2011!

-J-
Cardan
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Cardan »

johny_t kirjoitti:Lämmitellään vanhaa ketjua.

Pikkuhiljaa kannattaa aloittaa sahojen ja kirveiden teroittelu. Parhaat ajat vuodesta metsätöiden tekemiseen ovat pian käsillä. Kunhan pakkaset hieman laskevat niin on aika laittaa puuta pinolle kuivumaan ja odottelemaan kevätaurinkoja. :-D

Muistakaahan kaikki puulla lämmittävät että keväällä 2010 kaadettua uuneihin vasta syksyllä 2011!

-J-

Mun piti eilen rynnätä kaatamaan pari koivua, mutta -15 asteen pakkaset piti huolta, että kävin pikaisesti katsastamassa mitkä puut tulen kaatamaan. Silti ei kyllä tule riittävästi eli on siirryttävä ostopuihin ensi talvena. Katsotaan huomenna uudestaan...ellei valkosormisuus yllätä :-)

Otan mielihyvin vastaan yhteystietoja varsinais-suomalaisista halkojen myyjistä.

Sanotaan vaikka alle sadan kilometrin ympyrä (En lähde jäälle) Turusta. Kuljetusta en tarvitse...
valpperi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja valpperi »

ei nyt liity tähän, mut mulla olis tontilla 6 he***tin korkeeta koivua, ja kaikki tietysti ihan talon vieressä, mitäköhän tommoset puunkaadot maksaa, ja haluiskohan joku viedä ne poiskin, en jaksa ruveta klapihommiin, kun ei oo aikaa eikä vehkeitä :-D
zzz
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja zzz »

valpperi kirjoitti:ei nyt liity tähän, mut mulla olis tontilla 6 he***tin korkeeta koivua, ja kaikki tietysti ihan talon vieressä, mitäköhän tommoset puunkaadot maksaa, ja haluiskohan joku viedä ne poiskin, en jaksa ruveta klapihommiin, kun ei oo aikaa eikä vehkeitä :-D
Luulempa, että kun naapureilles mainostat niin tulevat kaatamaan ja vievät pois ihan ilmatteeks.
Jos ahneeks haluat niin luulen että joku vois muutaman kympin jopa maksaa niistä...
Jos et kaatajaan luota ihan 100% ja puut ovat hankalassa paikassa niin vetoliinoilla / taljoilla voi varmistaa ettei puu kaadu mökkiä kohti :-)
Othel
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Othel »

Meillä metsänhoitoyhdistyksen metsuri tuli kaverinsa kanssa, talon ympärillä oli niitä taivaaseen asti yltäviä koivuja kymmenkunta ja samanverran pitkin tonttia, oksia katon päällä, oksapaino pahasti taloon päin, sinne tietysti kans kallellaan, isoja oksia katkeillut ym. Miehet teki räväkästi ja turvallisesti työt, sitä oli hieno katsoa, ja maksettiin yhdistykselle hommasta 100€. Heillä on myös vakuutukset työlleen. Meillä tilattiin vaan kaato, loppu homma hoidettiin itse.

Jatkossakin polttopuuta riittää omalta maalta, ylenmäärin - kuvitelkaa minkä verran noista rungoista ja emännän reidenpaksuisita oksista on jo klapia tehty...

Omalle työlle ei lasketa hintaa.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Itse kun klapinsa tekee, niin ne lämmittävät kolmeen kertaan. Ensimmäinen kerta on kun ne metsässä kaataa ja raahaa rangat peräkärryllä pihalle, toisen kerran kun ne sahaa pesään mahtuvaan mittaan, halkoo ja pinoaa liiteriin. Kolmas kerta on sitten se, kun ne palavat pönttiksessä - silloin voi jo itse lekotella.
valpperi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja valpperi »

Juu tää meijän pikku talo on 50 neliöinen torppa, pysyy lämpimänä ilmalämpöpumpulla, takassa polttelen puita vaan, kun pakkanen menee yli 20 asteen, pihasauna lämpiää kyllä puilla, mut ei tollasta määrää klapia mahdu mihinkään, ja mää kuolen ennen kun ne olis polteltu :-D

täytyy varmaan kysellä ketä noi puut ja niistä saatavat klapit kiinnostais
pelkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pelkka »

(näillä pakkasilla on kyllä mukavaa että talossa on vain 68 lämmitettävää neliötä!)
Maatilallinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Maatilallinen »

Joo, mulla on 300 lämmitettävää neliötä ja halkokattila joka syö halkoa niin paljon kuin ikinä vaan jaksaa ruokkia, ja sitten loput lämmityksestä tapahtuu sähkövastuksilla, joilla tuotetaan lähes puolet energiasta "puulämmitysaikana".

Näillä pakkasilla halot on loppu kun oli varattu "eurotalven" mukaan, ja sähkövastuksilla tuotetaan nyt kaikki lämpö :-D Helppoa ja mukavaa kunnes tulee tasauslasku.
Hoopo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hoopo »

Tuohon sahan juuttumishommaan, sellainen vinkki, että ottaa varalaipan ja varaketjun mukaan. Jos jää ketju kiinni, niin saha irti laipasta ja uusi laippa ja ketju paikalle.
johny_t
Jäsen
Jäsen

Up up!

Joko on foorumilaiset olleet metsähommissa?

Itsellä olisi kova tarve päästä moottorisahan varteen heilumaan, mutta kun on niin kovin muutakin hommaa. Kovasti on puita palanut pitkän pakkasjakson aikana. Toivottavasti tässä on vielä talvea jäljellä, jotta pääsee hyvillä säillä metsään.

-T
Vastaa Viestiin