Kylppärin lattiakaivon vesieristeen vahvike?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Tare66
Jäsen
Jäsen

Kylppärin lattiakaivon vesieristeen vahvike?

Viesti Kirjoittaja Tare66 »

Oon tässä joutoaikoinani remontoinut rintsikkani kylppäriä, eli olen nyhtänyt vanhan muovimaton pois lattiasta ja olisi tarkoitus saada tuo tila laatoitetuksi.

Ensi töikseni tein tuohon lattiaan tasoituksen ja vähän "fallaus" hommia, eli vanhan betoni lattian kaato oli senverta julma, ettei laatoitus olisi onnistunut, jotenka korotin tuota lattiaa parisen senttiä lattakaivon kohdalta ja siitä loivennellen kautta lattian.

Nyt tuota tilaa vesieristellessäni törmäsin ongelmaan, kun tuohon lattiakaivon ympärille joutuu laittamaan tuon kiillon ohjeen mukaan kaksi 30x30cm:n vahvikekangasta ristiin. Nyt kun tuo vesieriste on kuivunut, kuten kiillon ohjeessa sanotaan kaiversin tuohon kankaaseen reiän, joka on 40mm pienenpi kuin tuo kaivo, yritin tuota kaivon kiristysrengasta paikoilleen, ja tottahan toki tuo kangas vesieristeineen repesi :evil:

Tietenkin on fyysinen mahdottomuus, että tuo kangas vesireisteineen venyisi niin paljon, jotta tuon renkaan saisi "fallauksilla" upotettuun kaivoon kivuttomasti paikoilleen, näin ollen homma meni uusiksi tuon kaivonkohdan eristyksen kanssa.
Olisko jollain hyviä neuvoja mitenkä tai millä tämmöisen "syvennys kaivon" vesieristys tulisi suorittaa?
Tinakenkäpoika
Jäsen
Jäsen

Re: Kylppärin lattiakaivon vesieristeen vahvike?

Viesti Kirjoittaja Tinakenkäpoika »

Googlella jos haet Upovieser vesieristyslaippa, niin pääset hieman helpommalla. Tosin huonoa on kai että pitäs olla ko. valmistajan lattiakaivo. :( Tuon valmistajan kaivoilla ja vedeneristelaipoilla tein täällä kaikki lattiakaivot,toivottavasti pitävät
annitatjana
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja annitatjana »

Laitoitko vanhaan lattiakaivoon korokerenkaan? Jos se on valurautakaivo, niin silloin korokerengas pitäisi "valaa" ARDEX FB -injektiohartsilla.
Tare66
Jäsen
Jäsen

annitatjana kirjoitti:Laitoitko vanhaan lattiakaivoon korokerenkaan? Jos se on valurautakaivo, niin silloin korokerengas pitäisi "valaa" ARDEX FB -injektiohartsilla.

En laittanut mitiäkään korokerenkaita, kun tuo vanha muovinen lattiakaivo oli valettu betonin sisään, olis mennyt piikkaushommiksi ja hirveä pärstinki.
Tare66
Jäsen
Jäsen

Tinakenkäpoika kirjoitti:Googlella jos haet Upovieser vesieristyslaippa, niin pääset hieman helpommalla. Tosin huonoa on kai että pitäs olla ko. valmistajan lattiakaivo. :( Tuon valmistajan kaivoilla ja vedeneristelaipoilla tein täällä kaikki lattiakaivot,toivottavasti pitävät
Tämmöinenkö? http://kauppa.taloon.com/PublishedServi ... VI-3319661

Mitenkä syvä noissa uponorin laipoissa on tuo kaulus, eli peittäiskö tuon parinsentin lattiakorotus kerroksen?
annitatjana
Jäsen
Jäsen

Mitä kylppärin lattian alapuolella on? Yleisin kohta missä vesieriste falskaa on juurikin lattiakaivon ympärys, kun se joutuu kovimmalle rasitukselle. Itse en suosittelisi mitään muuta vaihtoehtoa, kuin saman valmistajan korokerengasta mitä lattiakaivokin on. Jotkut muutkin renkaat voivat näennäisesti sopia yhteen, mutta korokerenkaan profiili ei välttämättä istu täydellisesti tiivisteeseen. Jos lattiakaivon kohdalla vesieristys ei jatku saumattomasti kaivoon, koko vesieristykseltä menee mielekkyys pois.
JouniV
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JouniV »

Hellou kaikki taas...

Itse olen käyttänyt butyylikumi lappua kaivon ympärillä juuri siksi että se venyy erittäin hyvin ja sille löytyy butyyli massa, jolla saadaan mm erimerkkisen kaivon ympärystä varmasti vesitiiviiksi. Mapein kamat olen ainakin itse havainnut kovin toimiviksi, joskaan ei ihan edullisimmiksi...

muutama linkki oheessa joita kannattaa tuijotella..

http://www.heikkiharu.fi/lvratkaisu?gro ... rid=941174
http://www.heikkiharu.fi/files/hh/tuote ... nauhat.pdf
http://www.heikkiharu.fi/files/hh/tuote ... ex_GB1.pdf

Butyylikumissa on juuri se hienous ettei se ikinä "kovetu" vaan säilyttää reilun joustavuuden aina...
jope
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jope »

Noissa kangas vahvikkeissa on tommosia ongelmia ollut varsinkin jos se kaivo ei ole ihan lattian kanssa samalla tasolla. Siihen ois pitänyt laittaa butyyli laippa joka joustaa enemmän. Parin sentin korotus voi vielä mennä mutta jos kovin tulee tasoituksille korkeutta pitäisi olla korokerengas tai muuten nostaa kaivoa.
shit happens
Aaltju
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Aaltju »

JouniV kirjoitti:Itse olen käyttänyt butyylikumi lappua kaivon ympärillä juuri siksi että se venyy erittäin hyvin ja sille löytyy butyyli massa, jolla saadaan mm erimerkkisen kaivon ympärystä varmasti vesitiiviiksi. Mapein kamat olen ainakin itse havainnut kovin toimiviksi, joskaan ei ihan edullisimmiksi...
Mapein vesieristystavara on todellakin aivan eri planeetalta kuin esim Kiillon ja Cascon p**ka... myös teknisessä mielessä, ei pelkästään myyntimiesten puheissa. Hintakin tosin tuppaa olemaan eri planeetalta. Asentaminenkaan ei aina ole aivan yhtä helppoa kuin kilpailevissa tuotteissa (sama pätee moniin muihinkin Mapein tuotteisiin mistä johtuu taas se että jotkut "ammattilaiset" kiroavat ne alimpaan hornantuuttiin).

Jos itselleen tekee niin kannattaa muutama ylimääräinen euro uhrata ja nähdä hieman ylimääräistä vaivaa... vieraalle tehdessä se sitten on aivan sama mitä vesieristeeksi lykkää kunhan on sertifikaatit kunnossa.

... tuollainen parin sentin korotus menee butyylikumilapulla hienosti ja sen päälle voi laittaa vesieristeen yläpuoliseen asennukseen tarkoitetun korotusrenkaan/kannen asennuskehyksen niin rakenteesta tulee siisti ja virallinen.
PaleRock68
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PaleRock68 »

JouniV kirjoitti:Butyylikumissa on juuri se hienous ettei se ikinä "kovetu" vaan säilyttää reilun joustavuuden aina...
Sorry, mutta pakko 'nusasta pilkkua', näin perjantai iltana. Tuo ei nimittäin voi pitää paikkaansa, sellaista materiaalia ei olekaan joka 'säilyttää joustavuuden aina'.

Miten määritellään sana 'aina' ? Minusta se lähentelee iäisyyttä.

Saattaa olla että jotkut materiaalit säilyttävät joustavuutensa tai joustavuuttaan muutamia vuosia, voi olla että jotkut jopa kymmeniä vuosia, satoihin vuosiin on jo vaikeampi löytää uskoa... puhumattakaan tuhansista tai kymmenistä tuhansista vuosista... ja edes mainitsematta miljoonia vuosia... mutta että 'aina ja iänkaiken' ?

;-)
jope
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jope »

Emmää ainakaan ole noissa vesieristeissä mitään veret seisauttavia eroja huomaillut jos vertailee eri valmistajien vastaavia kamoja. Mieluummin tuijottelisin mämmimerkkien sijasta työohjeistuksen noudattamista ja muita huolellisuus kysymyksiä.
Butyyli on aika joustavaa ja kun sen on kerran siihen paikalleen saanut niin eipä tuolla väliä enää ole vaikka vähän kovettuisikin.
shit happens
PaleRock68
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PaleRock68 »

xxxx kirjoitti: ... vieraalle tehdessä se sitten on aivan sama mitä vesieristeeksi lykkää kunhan on sertifikaatit kunnossa....
[/quote]

Eikä vieläkään millään pahalla ketään kohtaan, vaan ihan vain perjantai-illan pikkukriittisiä huomioita...

Mahtaako tuossa yläpuolella... itseasiassa kiteytyä, suhteellisen lyhyesti, yksi tämänpäivän suomalaisen ammattirakentamisen suurimpia ongelmia ja vikoja ?

;-)
annitatjana
Jäsen
Jäsen

Itse olen tehnyt sattuneesta syystä pääasiassa ardexin kamoilla (8+9) mitkä myös maksaa, mutta ehkä vesieristys ei ole se asia missä kannattaa tinkiä. Onko tuo butyylikumiratkaisu VTT:n hyväksymä vaihtoehto korotusrenkaan sijaan pienemmillä kasvatuksilla?
En ole tutustunut Mapein tavaraan, mutta varmasti kannattaisi, hyvää olen kuullut siitäkin. Minullakin on sertifikaatti, ja pyrin tekemään muille yhtä hyvää, mitä itsellenikin :-)
Tare66
Jäsen
Jäsen

JouniV kirjoitti:Hellou kaikki taas...

Itse olen käyttänyt butyylikumi lappua kaivon ympärillä juuri siksi että se venyy erittäin hyvin ja sille löytyy butyyli massa, jolla saadaan mm erimerkkisen kaivon ympärystä varmasti vesitiiviiksi. Mapein kamat olen ainakin itse havainnut kovin toimiviksi, joskaan ei ihan edullisimmiksi...

muutama linkki oheessa joita kannattaa tuijotella..

http://www.heikkiharu.fi/lvratkaisu?gro ... rid=941174
http://www.heikkiharu.fi/files/hh/tuote ... nauhat.pdf
http://www.heikkiharu.fi/files/hh/tuote ... ex_GB1.pdf

Butyylikumissa on juuri se hienous ettei se ikinä "kovetu" vaan säilyttää reilun joustavuuden aina...

Löytyyhän Kiillonkin valikoimissa butyylikumi laippa, oliskohan yhtä hyvä?
Itse nuukuuksissani :oops: aattelin kokeilla tuolla vahvike kankaalla, ei pelittänyt, oppirahoja... kaikki 3 euroo :-)
Aaltju
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Aaltju »

annitatjana kirjoitti:Onko tuo butyylikumiratkaisu VTT:n hyväksymä vaihtoehto korotusrenkaan sijaan pienemmillä kasvatuksilla?
Tokkopa on ainakaan nimenomaisesti niin että käytettäisiin korotusrenkaan korvikkeena.

...mutta se että jollakin nimenomaisella rakenneyksityiskohdalla ei ole VTT:ltä ostettua sertifikaattia ei tarkoita että se olisi väärä, huono tai toimimaton. Tuossa butyylikumilapun venyttelyssä lienee oleellinen asia että sitä ei venytetä liikaa, ei liian terävän kulman yli ja että vesieristekalvo ei alttiiksi mekaaniselle kulutukselle... elikkäs kannen alle pitää laittaa vesieristeen päälle tarkoitettu korotusrengas.
Vastaa Viestiin