Hmmm, tulin uteliaaksi: mikähän on tuommoinen erikoistapaus? Viikon ummetus?Schaza kirjoitti:On sisävessa, onneksi... kylmä vain sekin talvella, kun ei nuuka viitsi pitää lattialämpöjä päällä muuta kuin erikoistapauksissa.
Ei kun mietin tuota asiaa paraikaa itsekin - että laittaisko tulevaan kompostoivaan sisävessaan lattialämmityksen vai ei. Tuleva vessa (nykyinen pukuhuone) kun on pohjoisen puolen ulkoseinän vieressä, ja luonnostaan aika viileä. Toisaalta viileys passaa kyllä mulle, käynhän mä nytkin tuolla pihanperällä eikä mulla siellä ahteri palellu. Toisaalta olishan se aika luksusta, ja tilakin on aika pieni, jotain alle 4 neliötä. Ja lämpö jouduttais sitä kompostoitumistakin. Toisaalta puulattia ja sähköstä riippumattomuus kiehtoo nekin, puu on kyllä mukava mun jalkani alla. Joo. Toisaalta, toisaalta.
Hyvä ollakin: mikään ei oo niin nuijaa kuin vessajono semmosessa asumismuodossa jossa ei oo pihalla huussia. Mä aion kyllä säilyttää noi omani, mitä sitä mettästä tai verstaalta turhaan sisälle tarpeilleen tulemaan.Jos sisävessaan on jonoa, niin pihan perällä on se vanha kunnon paskomalaitos.
Siinä viehättää just se että se on luonnossa, eikä siellä ole kaakeleita (oletus). Tohon haisemispuoleen - taisi kyllä olla vitsi? - mä kehottaisin vaan tsekkaamaan että kuivikkeet on oikeanlaisia. Jos käyttää kutteri/sahajauhoa, turvetta, puiden lehtiä ja/tai hiukan (komposti)multaa niin ei kyllä haise.Tuo pieni punainen tupa tuolla pihan perällä on kovin suosiossa noiden kaupunkilaisvieraiden keskuudessa. En käsitä mikä siinä niin viehättää, kun pa*ka haisee, ja jos ei muurahaiset pure persiiseen niin sitten pakkanen.![]()
Virtsa tosin täytyy erottaa omaan astiaansa ettei se isommin ala reagoimaan ulostebakteereiden kanssa jolloin hajua taatusti syntyy. Mä oon hoitanu homman kahdella sisäkkäisellä laastipaljulla (olikohan ne 45 l ja 60 l) jossa tuota sisempää reijitettyä paljua on korotettu parilla tiiliskivellä. Virtsa saa rauhassa imeytyä isomman paljun pohjalla olevaan kutteri/turveseokseen, josta se haihtuu huussin puisen tuuletusputken kautta ilmaan. Pohjaseoksen vaihdan (kompostoin) pari kertaa vuodessa. Tosi halpaa ja simppeliä, eikä kukaan oo pannu tolle vielä mitään luksusveroa...
Paasto on hyvä konsti moneen vaivaan, on tullut tuota itsekin harrastettua toistakymmentä vuotta. Monet eläimethän tekee sitä luonnostaan kun on tullut syötyä outouksia, miksei sitten ihminen!
pelkka (vanha kuivikekäymäläaktiivi, ja aina valmis puhumaan pask***a)