Mikä lumikola?

Keskustelua otsikon mukaisesti
jtbo
Jäsen
Jäsen

Mikä lumikola?

Viesti Kirjoittaja jtbo »

Tein haun ja olen pvalilan kanssa ainoa joka on lausunut sanan lumikola tässä foorumissa, joten herätetäänpä tästä aiheesta hieman ajatuksia ilmoille.

Millainen lumikola on nyt käytössäsi?

Onko se hyvä, onko jotain mitä tahtoisit siinä muuttaa? Jos vähän vielä suuntaa saisi käyttäjän pituusluokasta, niin auttaisi kummasti.

Onko jostain kolasta erittäin huonoja kokemuksia?

Olen itse lykkinyt nyt lunta Fiskarsin keltakuuppaisella lasikuitukolalla, joka tuli talon mukana ja selkään kovasti käy tuo huono asento, mokomassa on puolet liian lyhyt aisa, joten jotain uutta pitäisi etsiä, vaan kun ei tahtoisi ostaa sikaa säkissä. Mittaa on melkein 190cm joten tiskipöytien korkeus, kuten kaikki muukin yhdelle koolle mitoitettu on yleensä alimittaista, niinpä tässä samalla ajattelin hieman kartoittaa mikä olisi kola jossa olisi parhaiten pisemmille ihmisille sopiva aisa.

Jos noista lumikolista sitten saataisiin tänne jonkinlainen mikä mihinkin ja millaisellekkin olisi se paras, niin ja tietty kustannustehokas ratkaisu smiley_074
Tinakenkäpoika
Jäsen
Jäsen

Re: Mikä lumikola?

Viesti Kirjoittaja Tinakenkäpoika »

Tollanen taittoaisa :) fiskarssi ottaa selän päälle jo 180 cm mittaisella kääpiöllä,älä siis sitä ainakaan osta.
Esko Epäkesko
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Esko Epäkesko »

jtbo kirjoitti:Tein haun ja olen pvalilan kanssa ainoa joka on lausunut sanan lumikola tässä foorumissa, joten herätetäänpä tästä aiheesta hieman ajatuksia ilmoille.

Millainen lumikola on nyt käytössäsi?

Onko se hyvä, onko jotain mitä tahtoisit siinä muuttaa? Jos vähän vielä suuntaa saisi käyttäjän pituusluokasta, niin auttaisi kummasti.

Onko jostain kolasta erittäin huonoja kokemuksia?

Olen itse lykkinyt nyt lunta Fiskarsin keltakuuppaisella lasikuitukolalla, joka tuli talon mukana ja selkään kovasti käy tuo huono asento, mokomassa on puolet liian lyhyt aisa, joten jotain uutta pitäisi etsiä, vaan kun ei tahtoisi ostaa sikaa säkissä. Mittaa on melkein 190cm joten tiskipöytien korkeus, kuten kaikki muukin yhdelle koolle mitoitettu on yleensä alimittaista, niinpä tässä samalla ajattelin hieman kartoittaa mikä olisi kola jossa olisi parhaiten pisemmille ihmisille sopiva aisa.

Jos noista lumikolista sitten saataisiin tänne jonkinlainen mikä mihinkin ja millaisellekkin olisi se paras, niin ja tietty kustannustehokas ratkaisu smiley_074
Ensimmäistä kertaa minullakin on nyt käytössä omaan 198cm varteen sopiva kola. Fiskarssi sai lähteä eikä takas tule. Löysin nimittänä lähirautakaupasta (RautaNet-ketjua) Mikko-nimisen lumikolan jatkovarrella. Säätömahdollisuuksia kaksi ja jatkokappale on taivutettu siten, että se nousee parikymmentä senttiä ylöspäin. Ei oo koskaan ollut piha näin hyvin kolattu kuin nyt. Hintaa jäi omalla alennuksella jotain 60+ Euroa. Tulispas taas lunta, että pääsis kolaamaan...:)

Ehdoton "osta" suositus pitkälle ihmiselle.
mikal
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja mikal »

K-raudasta haettu vihreä kuuppainen Masi? Ei loppupelis kovin iso ja liukunut aina huonosti. Itsellä mittaa reilut 180 ja selkä tulee kipeäksi. Jollekkin per*****n pygmille tehty. Maksoi kuitenkin ihan rahaa.
sirrobin
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja sirrobin »

Paska lihaskunto..siitä se selekä kippeytyy. Nyt tulee kommenttia että salilla käyn 12 kertaa viikossa ja reenaan selekää jne mut kun reenaat lumikolalla 12 kertaa viikossa niin saadaan asia kuntoon. Fiskarsin talkkari täällä ja hyvin toimii. Välillä meinaa höylä vain ottaa liian hyvin.
johny_t
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja johny_t »

Eipä ole tainneet lumeen liittyvät ketjut olla vuosiin niin suosittuja kuin viimeisen parin viikon aikana. :lol:

Täällä hommaa hoitaa joku 160 senttiselle suunniteltu, iän ikuisen vanha kola. Välillä on tullut työnneltyä naapurin Fiskarssin Pro-mallilla, joka vaikuttaa ihan pätevältä, mutta aisa saisi olla pidempi.

Kiitos vinkistä tuohon Mikko-nimiseen kolaan. Täytyy katsastaa mistä niitä saisi ja sitten teloa jotenkin tämä oma vanha käyttökelvottomaksi, jotta raaskii ostaa uuden.

Jotenkin myös mielensyövereissä muistikuva, että jossakin lehdessä olisi ollut viime vuosina testi kolista. Mahdollisesti TM Rakennusmaailma?

-J-

p.s. Pääkäyttäjien pituudet 182 & 194
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

Tuo kola mikä itselläni on, on kyllä sellainen, että kolausasennossa jo saa olla vähän kumarassa, että kädet yltää ja jos liuttaa kerätyn lumen kera, niin saa varren likelle polvia laskea, ihmekunto saa olla, että siinä kipeydy, kun pari tuntia heiluu moisessa asennossa, johan sitä sanotaan ettei selkä kumarassa pitäisi edes nostella mitään :lol:

Tuossa ylempänä mainittuun Mikko lumikolan säädettävä-aisaiseen malliin linkki:
http://www.hakkarainen.com/?l=fin&p=2&s=1&pp=4

Puuilossa Mikko talkkari olisi aika edukas, mutten löytänyt säätömallia, sieltä toki voisi tiedustella saatavuutta, kunhan paikalliset puljut selaa ensin läpi, mikäli se osoittautuu parhaaksi valinnaksi, jota se toki nyt vaikuttaisi olevan:
http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=1583
ata66
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ata66 »

On se hienoa, minä olen lykkinyt fiskarssilla takapuoli pystyssä ja alkaa tuntumaan. Olenkin ihmetellyt mistä selkä on tullut helläksi. Kyllä oikeesti pitää olla säädettävä aisa. Kenelleköhän nuo vakiomittaiset on tehty?
Elämä on jatkuvaa opettelua ja myyntipuheisiin kannattaa suhtautua varauksella
hämäläinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja hämäläinen »

Tämän talon pihaa ei ole tainnut koskaan lykkiä yli 170senttinen. Minun 158sentilleni tuo talon mukana tullut ikivanha lasikuitukola on oikein passeli. 50-lukulaisen keittiöni tasojen ja puuhellankin korkeus on minulle sopiva. Mukava kokata oikeassa asennossa.
cahtty
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja cahtty »

Tinakenkäpoika kirjoitti:Tollanen taittoaisa :) fiskarssi ottaa selän päälle jo 180 cm mittaisella kääpiöllä,älä siis sitä ainakaan osta.
Ja on tuon lisäksi vielä onneton notkuva rimpula. Ja kuuppakin on onnettoman pieni. Onneksi saa pieneen tilaan uuden paremman tieltä. Vaikka onhan lumet tuollakin kyllä siirtyneet, ei siinä mitään.

-cahtty-
ilves
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ilves »

Meillä ei varsinaista lumikolaa ole koska sille ei löydy ympärivuotista käyttöä, joten meidän kolana toimii Polaris 4wd mönkijä. Puhtaana pidettävää piha-aluetta on sen verran reilusti ettei viitsi koko päivää tehdä lumitöitä. Toinen talvi menossa jo mönkijällä ja en oo katunu ostopäätöstä, istuskelee vaan kyydissä ja painelee peukaloilla nappeja. Kesäisin ajetaan puut metsästä pihaan yms, saatetaan käydä kaupassakin :lol:
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Meillä on parikymmentä vuotta vanha lasikuitukola, jonka pohjassa on suuri sininen K-kirjain, ei muuta tunnistetta. Muuten toimiva, mutta minua risoo sen terävät kulmat, ne kun takertelevat pihan jokaiseen pikku nystyrään. Työskentelystä sen kanssa tulee väkisinkin tökkivää.
ripley
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ripley »

Mulla on Masi-merkkinen lumikola, jossa kyllä aisa on sopivan pituinen itselleni (187 cm), mutta kola halkesi kuupan yläreunasta kun kolailin katolta pudonnutta suojalunta ja polkaisin siitä niinkuin sitä nyt kolatessa yleensä tekee. Kolan käyttöikä jäi tältä osin lyhyeksi vaikka kyllähän sillä pakkaslunta vielä kolailee. 70-luvulla tuli teininä kolattua kotipihaa sellaisella VR:n vanhalla ruosteisella teräskolalla joka jo itsessään painoi niin helevetisti. Eikä ruosteinen pohja ainakaan edistänyt liikkuvuutta! On kolat siitä kyllä parantuneet.
llahti
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja llahti »

Itselleni ostin viikko sitten Mikko LUK-80 kolan Lahden Kodin Terrasta hintaan 59,90.
Pari talvea kolasin pikku-Fiskarssilla selkä kyyryssä, pituutta miehessä 179cm. Kolien aisoissa ei korkeuseroa ole kuin 5 senttiä, mutta se riittää mulle.
Suurin ero lienee ergonomian kannalta Mikon pidempi ja sitä myötä loivempi aisa, jolloin meno ei ole niin tökkivää. Haittapuolena tästä kolaa saa "heittää" tyhjennettäessä enemmän.

Tahti parani oleellisesti, uuteen kolaan mahtuu puolet enemmän lunta ja leveyskin on sopiva.
Lumi pysyy kyydissäkin peremmin, koska kolan kuupan takareuna kaartuu reilusti eteenpäin.

Tyytyväinen olen hankintaani, kestävyyskin pitäis olla kunnossa, koska aisan päät on kiinni tukevassa huulilevyssä.
Toinen vaihtoehto oli Fiskarsin ammattimalli, mutta yli 70 euron hinta oli liikaa.
Ruotsalaistalo kellarikerroksella, vuosimallia -41, n.100m2, sähkö- ja puulämmitys, VILP.
Cardan
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Cardan »

Mulla on se Fiskarsin ammattimalli ja se on kyllä hyvä ja kestää polkasta kuupan reunaa kun sitä kiertää putki. Samoin pohjassa on pari putkea tukemassa kuuppaa. Lisänä käytän välillä pitkävartista lumentyönnintä. Ihan kätevä sekin pienelle alueelle ja käytäviin. Olen 188 cm pitkä eikä kolaaminen käy selän päälle. Toi iso Masi näyttää vähän samanlaiselta pokattuine aisoineen ja jos on halvempi niin mikä ettei. 2000 neliötä kun kolailee niin siinä höyry nousee läskin selästä... :-)
Stigaan en ole valjastanut lumiauraa vielä liikunnallisista syistä, mutta jos lumentulo vielä kauan jatkuu niin kolausinto laskee myös pakkasen puolelle.
Vastaa Viestiin