Puunsuojaa vai ei?

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
Vastaa Viestiin
Uotila
Uusi jäsen
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Kesä 05, 2009 20:24
Paikkakunta: Rauma

Puunsuojaa vai ei?

Viesti Kirjoittaja Uotila »

Moro,

Nyt on teetetyt julkisivulaudat (höylätty kuusipontti + rimat) saapuneet tontille, mutta jatko toimenpiteet hieman epävarmat vielä. Käsitelläkkö puun suojalla vai laittaakko suoraan seinään käsittelemättä.

Tarkoitus olisi puunpinnan antaa "avautua" 1-2 vuotta ja sitten maalata öljy tms maalilla.

Mitä mielipiteitä löytyy foorumilaisilta ja juurikin höylätyn pinnan kanssa ollaan tekemisissä.

Rakenne seinässä ilmaraolla 22+22mm

Oma ajatus:

- puut lämpimään
- odotus 1-2 vko
- kyllästys
- hidaskuivuminen
- puut pihalle pakkaseen
- odotus 1-2 vko
- puut seinään
- odotus 1-2vuotta
- öljymaali pintaan

- Ville
Avatar
pelkka
Jäsen
Jäsen
Viestit: 2054
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 23:58
Paikkakunta: Läntinen Uusimaa

Re: Puunsuojaa vai ei?

Viesti Kirjoittaja pelkka »

Tarkennatko Ville mitä tarkoitat puunsuojalla? Jotain tiettyä kemiallista ainettako?

(Tervetuloa foorumille myös!)

pelkka
Uotila
Uusi jäsen
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Kesä 05, 2009 20:24
Paikkakunta: Rauma

Re: Puunsuojaa vai ei?

Viesti Kirjoittaja Uotila »

Niin, maalikaupan setä ehdoitti vinhaa tms pintaan. Vaihtoehtoja voi ehdoittaa...

Tuossa nyt hieman asiaa pähkäilleenä ajatteli jättää tuon kyllästämis vaiheen vasta kun tavarat on seinässä näin säästäisi työlään ja hankalan vaiheen puiden sisälle roudauksessa. Luulisi puiden pärjäävän sen aikaa, kun kevät tulee ja ilmat lämpenee (talvellahan ilman pitäisi olla kuivempaa).

Ville

Ps. Ehdoitusia puunsuojaukseen otetaan vastaan.
markokoo
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1029
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 22:23
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Puunsuojaa vai ei?

Viesti Kirjoittaja markokoo »

Uotila kirjoitti:Niin, maalikaupan setä ehdoitti vinhaa tms pintaan. Vaihtoehtoja voi ehdoittaa...

Tuossa nyt hieman asiaa pähkäilleenä ajatteli jättää tuon kyllästämis vaiheen vasta kun tavarat on seinässä näin säästäisi työlään ja hankalan vaiheen puiden sisälle roudauksessa. Luulisi puiden pärjäävän sen aikaa, kun kevät tulee ja ilmat lämpenee (talvellahan ilman pitäisi olla kuivempaa).
Panu Kaila / Kesällä töitä teki maalari kpl 4.31 Puunsuoja öljymaalin pohjana
"Värittömiä puunsuojia alettiin 1950-luvulla tarjota myös öljymaalauksen esikäsittelyksi. Vanha hyvä suositus puupinnan vanhentamista vuodella ennen maalaamista oli pitkään voimassa, mutta siksi ajaksi tarjottiin venhentamismuutoksia torjuvaa puunsuoja-ainetta."
Kpl 4.34 Öljymaali puunsuojaa vastaan: .."Kankon tutkimuksen jälkeen aloin kutsua puusuoja-aineita puunsyöjä-aineiksi"

Asiasta muuallakin Kailan tiiliskivissä. Kailan tavalle tyypillisesti lukija joutuu tekemään itse johtopäätökset. Minä olen jättänyt rauhassa vanhenemaan.

Joskus aiemmin menin luottamaan maalikauppiaaseen (joka tietenkin haluaa purkkejaan myydä) ja laitoin uusiin paikkalautoihin väritöntä puunsuojaa. Aivan kamalan tikkuisia ne olivat maalausvaiheessa, mutta syynä voi olla myös täysin luokaton puun laatu.
sisur142
Jäsen
Jäsen
Viestit: 100
Liittynyt: Ke Joulu 02, 2009 7:34
Paikkakunta: tampere

Re: Puunsuojaa vai ei?

Viesti Kirjoittaja sisur142 »

Nykyään puunsuoja on hyödytön, koska on yleensä samaa vesiohenteista muovilitkua, kuin kaikki muutkin (Tikkurilan) lateksit.
Ohuempaa toisn.
Nykyään ei ole puunsuojakyllästeitä, koska kaikki puunsuoja-ominaisuudet antavat aineet on EU:n toimesta kielletty.
Jos haluaa "teollisuushomeelta" suojautua puun pinnassa, lyijyoktanoaattia 2% petroliöljymaalin sekaan, kertamaalaus riittää, riippuen puun ominaisuuksista, maalaus toiseen kertaan 6-10 v kuluttua.
Teollisuushome on sitä mustaa pilkkua maalin pinnassa, sillä ei taas ole mitään tekemistä sinistymisen kansssa.
Teollisuushome on enemmänkin ulkonäöllinen haitta, ei lahota puuta, eikä hyppää kenenkään nenään.
Petroliöljymaali on hengittävä heti kuivuttuaan, eikä vaadi mitään puun "vanhentamisia", koska on kaikkein tunkeutuvin maali.
Petroliöljymaalilla voi myös maalata pakkasella, jos ilma ja puu on muuten kuivaa.
Petroliöljymaalin läpi ei myöskään naulojen tai muiden rauta-osien ruoste tule läpi.
Keijo
Jäsen
Jäsen
Viestit: 939
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 17:22

Re: Puunsuojaa vai ei?

Viesti Kirjoittaja Keijo »

Uulatuotteella ainakin on homeenestoainetta, joka ei sisällä muovia (eikä lyijyä). Ja Kailasta huolimatta olen käyttänyt valttia varsin monessa paikassa. Vanhojen ikkunankarmien kyllästykseen olen käyttänyt pellavaöljyä ja valttia 70/30 suhteella. Ulkokäyttöön tulevat laudat olen käsitellyt valtilla etukäteen mikäli on tiedossa ettei heti maalata. Uulan ohjekin on että ulkokäytössä pohjalle pitäisi laittaa joku homeenestoaine. Tietysti suosittelevat omaansa...
Janetski
Jäsen
Jäsen
Viestit: 265
Liittynyt: La Helmi 16, 2008 22:03
Paikkakunta: Joroinen

Re: Puunsuojaa vai ei?

Viesti Kirjoittaja Janetski »

Nykyään ei ole puunsuojakyllästeitä, koska kaikki puunsuoja-ominaisuudet antavat aineet on EU:n toimesta kielletty.
Jos haluaa "teollisuushomeelta" suojautua puun pinnassa, lyijyoktanoaattia 2% petroliöljymaalin sekaan, kertamaalaus riittää, riippuen puun ominaisuuksista, maalaus toiseen kertaan 6-10 v kuluttua.
Teollisuushome on sitä mustaa pilkkua maalin pinnassa, sillä ei taas ole mitään tekemistä sinistymisen kansssa.
Teollisuushome on enemmänkin ulkonäöllinen haitta, ei lahota puuta, eikä hyppää kenenkään nenään.
Petroliöljymaali on hengittävä heti kuivuttuaan, eikä vaadi mitään puun "vanhentamisia", koska on kaikkein tunkeutuvin maali.
Petroliöljymaalilla voi myös maalata pakkasella, jos ilma ja puu on muuten kuivaa.
Petroliöljymaalin läpi ei myöskään naulojen tai muiden rauta-osien ruoste tule läpi.
Kyllä ns. puuta suojaavia yhdisteitä on paljonkin olemassa vielä ja niitä käytetään sen minkä asetukset antavat myöden. Sinällään sana puunsuoja on mielestäni aika väärin sanottu. Ei se puu puunsuojaa tarvitse välttämättä, eikä sinällään sitä maaliakaan. Jos perusasiat ovat kunnossa, säilyy ulkovuorauskin ilman mitään suojaa vuosikymmeniä, saatikka paksu hirsiseinä joka menee vaikka vuosisatoja. Maalaus on edelleen tänäkin päivänä ulkonäkökysymys. Mustaa pilkkua saattaa tulla maalin kun maalin pintaan, oli siellä joukossa mitä tahansa. Tuota lyijyoktoaattia voi toki laittaa joukkoon, ei se maali siitä pilalle mene. Petrooli, kuten eivät oikeastaan mitkään muutkaan maalit, ei ole parhaimmillaan tuoreella höyläpinnalla. Suosittelen aina höylätyn pinnan kanssa karhennusta tai sitten vaan vuosi kaksi odottelua. Pakkasella maalaukseen suosittelen kokeilemaan keittomaalia, se nyt yleensä toimii aina. Öljymaalin kanssa menee niin arpapeliksi lopputuloksen kanssa että en suosittele. Ja kyllä se ruoste tulee petroolin läpi ihan samalla tavalla kuin muistakin maaleista. :-)

Homeenestoaine on sideaineeton tuote, se ei siis muodosta pintaa lainkaan. Siksi sitä suosittelemme omien maaliemme alle. Tämän takia se myös käy minkä vaan maalin alle. Se on myös ainut pohjuste joka käy aidon keittomaalin alle. Esimerkiksi Valtti ei sovellu keittomaalin alle ollenkaan.

Kysyjälle ehdotan kahdenlaista versiota: maalaat laudat irrallaan keittomaalin ja homeeneston 1:1 seoksella. Laudat seinään ja pintamaalaus vuoden tai kahden päästä keittomaalilla. Halpa ja helposti uusittava pinta. Jos haluat maalata öljymaalilla, pohjustaa esimerkiksi sillä Valtilla jos tykkää tai sit homeenestolla, laudat seinään ja vähintään vuosi vanhentumista. Joskus jopa kaksi vuotta voi olla paikallaan, riippuu paljon puutavarasta ja maalauskohteesta. Höyläpinnalla pidän ehdottomasti pellavaöljymaalia parempana vaihtoehtona.

Ja sitten kun puupinnan annetaan vanhentua, pitää muistaa nukkainen ja harmaa puu aina hioa tai kaapia pois pinnasta. Keittomaalilla maalatessa se ei ole niin nuukaa mutta öljymaali on ronkeli.

"Nimim. välillä tuntuu, että liian monta tämän takia maalin irtoilua nähnyt."
Entinen Uulatuotteen edustaja. Leipätyö Colorialla tällä hetkellä.
JukkaK
Jäsen
Jäsen
Viestit: 501
Liittynyt: Ke Helmi 02, 2005 11:18
Paikkakunta: Oulu

Re: Puunsuojaa vai ei?

Viesti Kirjoittaja JukkaK »

Viisaammat ovat kertoneet että homeenestoa, puunsuojaa tms. voi käyttää jos siitä ei jää puun pintaan mitään "kalvoa", joka puolestaan heikentäisi maalin tartuntaa. Toisaalta samoista viisaista suista olen antanut itselleni kertoa, että eipä niistä kyllä juuri mitään hyötyäkään lopptuloksen kannalta ole jos käyttää kunnon maaleja eli se on vähän yks ja sama laittaako vai.

Minulla höyläpintaiset uudet vuorilaudat oli 2 vuotta "raakana" seinässä ennen maalausta. Paikoitellen oli tullut pilkkua pintaan niin pesin seinät laimealla kloriittiliuoksella (= maalikauppojen homepesu, mutta halvempaa marketin hyllyssä). Maalina oli Fintexin keltainen pellavaöljymaali, ja lopputuloksena kertamaalauksella hieno seinä ilman mitään ongelmia.

Yläkerran "lyhdyn" maalasin viime kesänä. Osa paneleista oli vuoden paikallaan ennen maalausta ja osan asensin just ennen maalausta, mutta ne oli olleet jo kuitenkin 3 vuotta pihalla taapelissa "kuivumassa". Noita seiniä en pessyt ennen maalausta, mutta eipä niissä ollut juuri mitään pestävääkään. Voi olla vähän varhaista arvioida näin puoli vuotta maalaukseen jälkeen, mutta eipä noissakaan mitään ongelmaa näytä olevan.

Itse ajattelin niin, että jos puunsuojan/homeeneston puutteesta jotain ongelmaa tulee, niin ainahan sen voi maalata uudestaan :wink:
-----------------------------------------------
Parasta työtä on tekemätön työ!

T. Tietoteknikko
Uotila
Uusi jäsen
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Kesä 05, 2009 20:24
Paikkakunta: Rauma

Re: Puunsuojaa vai ei?

Viesti Kirjoittaja Uotila »

No niin nyt on ollut laudat vuoden seinässä ilman mitään käsittelyä. Eipä ole "korroosiota" tullut minnekkään paitsi yhteen kohtaan minne vesi on päässyt hieman präiskimään.

Ajatus olisi heti, kun keli menee keväällä plussalle laittaa kylläste ja sitten väriä pintaan.

Luulen, että puu laittaessa talven kuivalla ilmalla seinään, siihen ei pääse imeytymään mitään ilmassa olevaa likaa kosteuden mukana. Puu ehtii näin "sulkemaan" pintansa ennen kosteuden tuloa. Kun taas kesällä asennettaessa puu imee kosteuden mukana likaa ja näin tarvii heti suojan. Tämä nyt on maallikon höpinöitä ja täysin arvailua, mutta tulipa tälläinen nyt riskillä kokeiltua. Puun laatu varmaan myös vaikuttaa asiaan, että jos on oikein huokosta (kasvatettua) puuta niin se varmaan homehtuu alta aikayksikön.
Vastaa Viestiin