Pakastin pakkasessa?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Avatar
tareone
Jäsen
Jäsen
Viestit: 177
Liittynyt: Ti Syys 11, 2007 21:48
Paikkakunta: Järvenpää
Järvenpää
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Pakastin pakkasessa?

Viesti Kirjoittaja tareone »

Meillä on suht uus arkkupakastin ollut kylmällä kuistilla kaks vuotta, ei ongelmia. Edellisellä asukkaalla myös. Ei tuolla taida kuitenkaan pakkasen puolelle mennä ainakaan näillä etelän nykyisillä talvilla.
pekkap
Jäsen
Jäsen
Viestit: 232
Liittynyt: Su Tammi 29, 2006 19:44
Paikkakunta: Salo

Re: Pakastin pakkasessa?

Viesti Kirjoittaja pekkap »

vesahy kirjoitti:Minkä hintaisia nuo vikavirtasuojat nykyään ovat?
3-vaiheiset eivät tule kalliiksi (hinta esim Finparttialla jotain parikymppiä+ALV). Yksivaiheisilla sen sijaan tulee melkein 3 kertaa kalliimmaksi (1-vaiheinen maksaa melkein saman kuin kolmevaiheinen, ja niitä joutuu ostamaan kolminkertaisen määrän). Lisäksi yksivaiheiset vievät keskuksesta kaksinkertaisen tilan.
3-vaiheisten haittapuoli on se, että jos missä tahansa suojatuista kolmesta ryhmästä tapahtuu laukaisu, kaikki ryhmät ovat sitten pimeänä.
(itse olen kyllä kalustanut uuden keskuksen pelkästään kolmivaihesuojilla).
vmj
Jäsen
Jäsen
Viestit: 245
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 16:27
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Pakastin pakkasessa?

Viesti Kirjoittaja vmj »

tareone kirjoitti:Meillä on suht uus arkkupakastin ollut kylmällä kuistilla kaks vuotta, ei ongelmia. Edellisellä asukkaalla myös. Ei tuolla taida kuitenkaan pakkasen puolelle mennä ainakaan näillä etelän nykyisillä talvilla.
Jos olet vähänkin epävarma niin tarkista asia. Valmistajalta pitäisi löytyä tieto alhaisimmasta käyttöympäristön lämpötilasta. Tämä tosiaan riippuu käytetystä kylmäaineesta ja kompressorin öljyistä. Ainakin AEG:lla mainitaan joidenkin jääkaappi/pakastiminmallien alhaisimmaksi käyttöympäristön lämpötilaksi +10 astetta.
ei oo rintamamiestalo eikä mikään jos tulilankaa ja nalleja ei rempassa löydy
zzz
Jäsen
Jäsen
Viestit: 328
Liittynyt: To Marras 15, 2007 19:17
Paikkakunta: Tampere

Re: Pakastin pakkasessa?

Viesti Kirjoittaja zzz »

Mikä öljy menee pikku pakkasessa niin kovaksi ettei kompura jaksa pyöriä? Käynnistyyhän autokin vielä -35 asteessa. Jos kompura vähänkin pyörähtää niin kyllähän se öljy nopeasti lämpiää.
Nyt pitää myös muistaa ettei se pakastin edes yritä käynnistyä jos pakkasta on enemmän kuin -18 astetta.

Nuo valmistajan suosituslämpötilat on usein aivan puuta heinää. On laitettu joku lämpötila kun jotakin on pitänyt laittaa.
Avatar
tareone
Jäsen
Jäsen
Viestit: 177
Liittynyt: Ti Syys 11, 2007 21:48
Paikkakunta: Järvenpää
Järvenpää
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Pakastin pakkasessa?

Viesti Kirjoittaja tareone »

vmj kirjoitti:
tareone kirjoitti:Meillä on suht uus arkkupakastin ollut kylmällä kuistilla kaks vuotta, ei ongelmia. Edellisellä asukkaalla myös. Ei tuolla taida kuitenkaan pakkasen puolelle mennä ainakaan näillä etelän nykyisillä talvilla.
Jos olet vähänkin epävarma niin tarkista asia. Valmistajalta pitäisi löytyä tieto alhaisimmasta käyttöympäristön lämpötilasta. Tämä tosiaan riippuu käytetystä kylmäaineesta ja kompressorin öljyistä. Ainakin AEG:lla mainitaan joidenkin jääkaappi/pakastiminmallien alhaisimmaksi käyttöympäristön lämpötilaksi +10 astetta.
Se ei ole tieto, vaan valmistajan suositus. Onhan esim. kameroissa suosituksia käyttöympäristön lämpötilasta ja kameroitahan ei saisi valmistajien mukaan käyttää nollaa alhaisemmissa lämpötiloissa ja hiukankin kosteimmissa olosuhteissa.
Avatar
vesahy
Jäsen
Jäsen
Viestit: 3354
Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 19:18
Paikkakunta: Stadi + läntinen Uusimaa

Re: Pakastin pakkasessa?

Viesti Kirjoittaja vesahy »

zzz kirjoitti:Mikä öljy menee pikku pakkasessa niin kovaksi ettei kompura jaksa pyöriä? Käynnistyyhän autokin vielä -35 asteessa.
Ei käynnisty auto edes viiden asteen pakkasessa, jos moottorissa ei ole talvikäyttöön tarkoitettua öljyä. Minä tiedän sen varmuudella, sillä olen sen verran kauan pulannut vanhojen autojen kanssa. Tilanne on helpottunut vasta näiden synteettisten öljyjen myötä. Niinkin varmasti käynnistyvä auto kuin Saab 96 saattoi hyytyä kadun varteen kymmenen asteen pikkupakkasella, jos öljynä oli vain 10W-30 mineraaliöljy. Myös akut ovat kehittyneet noista ajoista, uusissa on selvästi pitempi vieteri.

Tuskin yhdenkään pakastimen valmistaja laittaa vehkeeseensä talvikäyttöön tarkoitettuja öljyjä.
tareone kirjoitti:Se ei ole tieto, vaan valmistajan suositus.
Valmistajan suositusta kannattaa noudattaa.
vmj
Jäsen
Jäsen
Viestit: 245
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 16:27
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Pakastin pakkasessa?

Viesti Kirjoittaja vmj »

zzz kirjoitti:Mikä öljy menee pikku pakkasessa niin kovaksi ettei kompura jaksa pyöriä? Käynnistyyhän autokin vielä -35 asteessa. Jos kompura vähänkin pyörähtää niin kyllähän se öljy nopeasti lämpiää.
Nyt pitää myös muistaa ettei se pakastin edes yritä käynnistyä jos pakkasta on enemmän kuin -18 astetta.
Tavalliselle oikosulkumoottorille (varaus: en tiedä minkälaisia moottoreita kodin kylmälaitteiden kompressorissa on) ominainen piirre on momenttikäyrässä oleva monttu alhaisilla kierroksilla. Riittävän sakea öljy tai muu kitkaa tuottava syy saa aikaan sen, ettei moottori koskaan pääse tuon montun ylitse. Kodin kylmälaitteiden tehonkulutus on käytännössä kompressorin sähkömoottorin kuluttama teho, tyypillisesti muutamasta kymmenestä watista alkaen. Tällaisilla tehoilla ei mitään suurta vääntömomenttia saada aikaan, eikä tilannetta paranna öljyn suuri viskositeetti.
zzz kirjoitti: Nuo valmistajan suosituslämpötilat on usein aivan puuta heinää. On laitettu joku lämpötila kun jotakin on pitänyt laittaa.
Onneksi olkoon, sait juuri fysiikan Nobelin. Kerro minullekin miten todistat sen, että kodin kylmälaitteissa yleinen kylmäaine, isobutaani (R600a) toimii -12 astetta alemmissa käyttölämpötiloissa? AEG varmaan maksaa hyvän korvauksen kun laitteiden käyttöalue kasvoi juuri merkittävästi...
ei oo rintamamiestalo eikä mikään jos tulilankaa ja nalleja ei rempassa löydy
zzz
Jäsen
Jäsen
Viestit: 328
Liittynyt: To Marras 15, 2007 19:17
Paikkakunta: Tampere

Re: Pakastin pakkasessa?

Viesti Kirjoittaja zzz »

Kuten joku aikaisemmin mainitsi esim. digikameran suositus käyttölämpötila on plussan puolella. Tarkoittaako tämä että Suomessa ei saa ottaa talvella ulkona kuvia? Minä ainakin olen ottunut lapsista kuvia pulkkamäessä, myös kovalla pakkasella ja sukulaisten albumeja kun pakosta joutuu joskus selaamaan niin myös he ovat ottaneet pakkasessa kuvia.

Nyt ei olla mun vahvalla alueella (ja saatan tehdä itsestäni tyhmän) mutta eikös tuo -12 ole R600a höyrystymislämpötila? Toisin sanoen jos ollaan tuon kylmemmässä aine ei vain höyrysty ---> ei kylmennä. Aine siis virtaa nestemmäisenä. Virtausvastus putkistossa lämmittää pikku hiljaa kylmäainetta kunnes se lämpiää yli -12 asteen jolloin se alkaa taas toimimaan.
Mikähän mahtaa olla R600a:n jäätymislämpötila eli siis se lämpötila jolloin se jähmettyy?

Joka tapauksessa valmistajan suositus +10 ei ole lähelläkään todellista ongelma lämpötilaa -12. Suositus lämpötila siis on puuta heinää.

Joka tapauksessa porukoilla kaksi arkkupakastinta toimii verannalla ihan hyvin. Verannalla yksinkertaiset lasit eikä muutenkaan mitään eristystä, joten lämpötila lienee aika lähellä ulkolämpötilaa. Samoin yhdellä tutulla (ammatiltaan kylmälaite asentaja) pakastimet ovat vastaavanlaisella verannalla.
vmj
Jäsen
Jäsen
Viestit: 245
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 16:27
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Pakastin pakkasessa?

Viesti Kirjoittaja vmj »

zzz kirjoitti: Joka tapauksessa valmistajan suositus +10 ei ole lähelläkään todellista ongelma lämpötilaa -12. Suositus lämpötila siis on puuta heinää.

Joka tapauksessa porukoilla kaksi arkkupakastinta toimii verannalla ihan hyvin. Verannalla yksinkertaiset lasit eikä muutenkaan mitään eristystä, joten lämpötila lienee aika lähellä ulkolämpötilaa. Samoin yhdellä tutulla (ammatiltaan kylmälaite asentaja) pakastimet ovat vastaavanlaisella verannalla.
Ei kameran käyttäminen pakkasessa ole mikään uusi juttu, mutta jos menet valittamaan valmistajalle ettei tämä oikein toimi pakkasessa vaan hyytyy niin veikkaanpa, että sieltä tulee aika pian vastaus ettei käyttöolosuhteet vastaa suunniteltuja. Kameran tapauksessa todennäköisin haitta on paristojen tehon laskeminen pakkasessa. Tätä puoltaa ainakin omat kokemukseni järkkärin kuljettamisesta rinkassa talvivaelluksilla, jolloin kamera on vuorokausia ulkoilman lämpötilassa. Muuta haittaa kuin patterien heikko toiminta en ole huomannut. Pakastimen tapauksessa haittana voi olla sen kompressorin hajoaminen joko öljyn tai kylmäaineen ominaisuuksien muuttumisen myötä. Itse veikkaan, että kylmälläkin verannalla pakastin käydä puksuttaa normaalisti sen verran usein ettei koneisto pääse kovin pahasti jäähtymään. Olisi tietysti mielenkiintoista tehdä testi pitämällä laitetta pari viikkoa -25 asteessa ja sitten hissukseen nostaa lämpötilaa ja katsoa miten kompressorin kanssa käy.

Pienin haitta mikä näiden rajojen rikkomisesta voi tulla on ongelmat takuuasioiden kanssa ja pahimmillaan päästään rakentamaan uutta taloa raunioille. Kukin taaplaa tässä tyylillään, eihän kaikki pidä turvavöitä autolla ajaessaankaan.
ei oo rintamamiestalo eikä mikään jos tulilankaa ja nalleja ei rempassa löydy
zzz
Jäsen
Jäsen
Viestit: 328
Liittynyt: To Marras 15, 2007 19:17
Paikkakunta: Tampere

Re: Pakastin pakkasessa?

Viesti Kirjoittaja zzz »

Sen kyllä uskon että pakastin voi mennä rikki tai ainakin elinikä lyhentyä mutta tulipalo... :shock:
Lämpösuoja kyllä suojaa moottorin jos sen kuumenemista pelätään ja vaikka lämpösuoja olisikin rikki on moottorin syttyminen silti aika epätodennäköistä (tulee oikosulku ennen syttymista ---> laukee sulake). Sulakkeet puolestaan suojaa kaapeloinnin.
Muutenkin se että moottori ei lähde pyörimään ei missään nimessä saa aiheuttaa tulipalon vaaraa kodinkoneessa. Moottori voi jumiutua muistakin syistä kuin pakkasesta.

Enkä muutenkaan muista kuulleeni että esim. pesukone, jääkaappi tms. moottorin sisältävä vekotin olisi syttynyt. Tietääkseni palot lähtevät lähinnä löysistä liitoksista tai elektroniikka härveleistä (laitteen sisällä yksittäinen kompenenti kuumenee ja sytyttyy tai sytyttää pölyn, yksittäisen komponentin oikosulku ei riitä laukaisemaan sulaketta). Lämmityslaitteet on tietysti oma lukunsa.
Avatar
Kauppis
Jäsen
Jäsen
Viestit: 873
Liittynyt: To Huhti 10, 2008 10:34
Paikkakunta: Kiihtelysvaara - idässä
Kotisivu: http://palaios.com
Viesti:

Re: Pakastin pakkasessa?

Viesti Kirjoittaja Kauppis »

ei niihin suojiin voi luottaa. Pariinkin kertaan on kahvipannu sulanut keittimen kanssa klimpiksi. Siinä ei ole iso onnettomuus ollut kaukana.

Suomessa palaa useita taloja, autoja, vajoja, veneitä, ihan vuositasolla, johtuen sähkölaitepaloista.
Oli suojasysteemit tai ei.

Yksi läheltä piti hetki:
http://www.vantaansanomat.fi/Uutiset/Ju ... sairaalaan

Mikähän oli tämä uudehko sähkölaite parvekkeella?

Tukesin sivuilta:
http://94.199.118.145/fi/Toimialat/Sahk ... vallisuus/

Ja kuvia polttokokeista:
http://www.tukes.fi/fi/Palvelut/Aineist ... aitepalot/

MTV3:n tyyli kertoa samasta:
http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto.shtm ... /07/456523

Ei ne niitä lämpötilasuosituksia ja ohjeita turhana tehtaalla/maahantuojan toimesta anna. Ja vakuutusyhtiö ei muuten sitten korvaa, jos sisäkäyttöön tarkoitettu pakastin kärähtää ulkolämpimällä verannalla.

Ellei vehje ole erikseen tarkoitettu ja nimenomaan valmistettu ulkokäyttöön.
isompi leka tänne!
ultimate welder
Jäsen
Jäsen
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Marras 17, 2009 21:31
Paikkakunta: Kuivahjärvi

Re: Pakastin pakkasessa?

Viesti Kirjoittaja ultimate welder »

Muutama vuosi sitten omassa kylppärissä näkyi ilmiliekkejä,pistorasian ja pyykinpesukoneen väliin kytketty vikavirtasuoja paloi iloisella liekillä,ja pesukone senkun pyöritteli kalsareita!
Onneksi haistoin palaneen käryn ajoissa,olisi voinut koko tönö palaa vikavirtasuojan takia!
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2bc6d+u ... r-mms.html

-Kaikkea se piru hullulla teettää-
Keijo
Jäsen
Jäsen
Viestit: 939
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 17:22

Re: Pakastin pakkasessa?

Viesti Kirjoittaja Keijo »

Itse asiassa syttyvistä kodinkoneista yllättäen numero ykkönen on pesukone. Televisiot ja muu elektroniikka on sen verran hyvin palosuojattua että ne eivät syty läheskään niin helposti kuin laite, jossa on sisällä 1-2 kilowatin lämmitysvastus. Mietipä skenaariona mitä tapahtuu, jos pesukone vikaantuu niin että se ei ota vettä mutta pistää silti lämmitysvastuksen päälle tai että tulee vesikatko sopivassa kohdassa pesuohjelmaa.

Palosuojauskäytössä ne vikavirtasuojat pistetään tonttikeskukseen (tai ryhmäkeskukseen) eikä pistorasiaan.
sisur142
Jäsen
Jäsen
Viestit: 100
Liittynyt: Ke Joulu 02, 2009 7:34
Paikkakunta: tampere

Re: Pakastin pakkasessa?

Viesti Kirjoittaja sisur142 »

Öljyjen ja kylmäaineen lisäksi, n. -83 vuodesta eteenpäin käytetyt PTC-starttireleet eivät kestä kosteus ja lämpötilavaiheteluita niin hyvin kuin vanhemmat "Klixon"-tyyppiset starttireleet, vaan juuri silloin kun kompressori ei jaksa käynnistyä kohmeisena muuttuu PTC tulikuumaksi juuri tuon POSITIVE TEMPERATURE COEFFICIENTinsa johdosta, murenee ja sytyttää tulipalon.
Klixonilla varustettu ei sytytä, koska kytkennän "DIFF" on erilainen.
Kylmäkompressoreita on myös starttimomentiltaa useita erilaisia, joten toinen lähtee käymään kylmässä ja toinen ei.
"Paremmisssa" laitteissa käytetty käynnistysapuna kondensaattoria.
Teoreettista hapatusta lisää: Vanha, väljä ja kaasun vähyydestä kärsivä toimii pakkasessa paremmin, koska joutuu käynnistymään useammin, pysyy siis norjempana.
Avatar
Kauppis
Jäsen
Jäsen
Viestit: 873
Liittynyt: To Huhti 10, 2008 10:34
Paikkakunta: Kiihtelysvaara - idässä
Kotisivu: http://palaios.com
Viesti:

Re: Pakastin pakkasessa?

Viesti Kirjoittaja Kauppis »

Tukes muisti tiedotteella aihetta sivuten (olen postituslistalla)

http://www.tukes.fi/fi/Palvelut/Tiedott ... OLLISESTI/
Tukes kirjoitti: Vikavirtasuojakytkimiä testattava säännöllisesti
04.12.2009

Vikavirtasuojaus lisää sähköturvallisuutta ja sen avulla voidaan vähentää sähkölaitteista aiheutuvia tulipaloja ja sähkötapaturmia. Vikavirtasuoja-kytkimet tulivat viime vuonna pakollisiksi uusien rakennusten pistorasioihin. Kytkimien toimivuudessa on ollut ongelmia. Tukes kehottaa asukkaita testaamaan laitteensa ja tarvittaessa kääntymään sähköalan ammattilaisten puoleen.

Vikavirtasuojaus tuli viime vuonna pakolliseksi uusien rakennusten kaikkiin pistorasioihin, joihin voidaan liittää siirrettävä sähkölaite. Aiemmin suojaus vaadittiin vain tiloissa, joissa sähkön käyttöolosuhteet olivat tavallista vaarallisemmat, kuten kylpyhuoneissa ja ulkotiloissa.



Sähkölaitteiden käyttöturvallisuus lisääntyy vikavirtasuojauksen ansiosta, sillä vikatilanteissa suojakytkimet laukeavat tavallisia sulakkeita herkemmin ja nopeammin. Jos ihminen koskettaa sähkölaitetta, johon on tullut eristysvika, niin vikavirtasuojakytkin estää sähköiskun saamisen katkaisemalla sähkönsyötön välittömästi. Vikavirtasuojakytkimet eivät korvaa tavallisia sulakkeita, vaan toimivat lisäsuojana erityisesti tällaisissa vikatilanteissa.



Kiinteästi asennettavat vikavirtasuojakytkimet saa asentaa vain sähköalan ammattilainen. Valmistaja vastaa siitä, että tuote on käyttöönotettaessa toimiva ja standardien mukainen. Sähköurakoitsija tekee sähköasennuksille aina käyttöönottotarkastuksen, jossa todetaan vikavirtasuojakytkimien toimivuus. Kytkimet testataan siis heti asennuksen jälkeen, mutta sen jälkeen vastuu on käyttäjällä.



Vikavirtasuojakytkin voi vikaantua käytössä, minkä vuoksi sen toiminta on testattava käyttöohjeen mukaisesti. Kytkimen toiminta tarkastetaan esim. puolen vuoden välein painamalla sen testauspainiketta. Testauksen jälkeen vikavirtasuojakytkin palautetaan toimintaan kääntämällä siinä oleva kytkin I-asentoon. Ellei laite reagoi testipainiketta painettaessa, se on jumittunut, eikä sen toimiminen vikatilanteessa ole varmaa. Laite on tällöin vaihdettava uuteen. Jos vikavirtasuojakytkin laukeaa itsestään toistuvasti, niin vika voi olla talon sähköasennuksissa. Tällöin kannattaa kääntyä sähköalan ammattilaisen puoleen. Luettelo hyväksytyistä sähköurakoitsijoista on Tukesin Internet-sivuilla http://www.tukes.fi.



Sähkölaitteista aiheutuvia tulipaloja on sattunut Suomessa vuosittain yli 1000 ja niissä on kuollut 2000-luvulla keskimäärin 20 ihmistä vuodessa. Tukesin tietoon tulee vuosittain noin 70 sähkötapaturmaa ja niissä on kuollut 2- 4 ihmistä joka vuosi. Vikavirtasuojauksen avulla osa näistä onnettomuuksista olisi voitu välttää.



Lisätietoja:

Ylitarkastaja Jari Tuomi, puh. 010 6052 681 ja ylitarkastaja Mika Toivonen, puh. 010 6052 653. Sähköposti: etunimi.sukunimi@tukes.fi.
isompi leka tänne!
Vastaa Viestiin