Mitä lakkaa kellarin portaiden pintaan?
Mitä lakkaa kellarin portaiden pintaan?
Kellariin johtaa 10-askelmaiset betoniportaat. Askelmien päällä on tällä hetkellä muovimatto. Lähdin toteuttamaan sellaista ratkaisua, että nypin muovimatot pois ja laitan tilalle pinnat 18mm liimapuulevystä. Proppaan levyt muutamalla ruuvilla betoniin kiinni ja jätän levyt hivenen irti betonipinnasta laittamalla jokaisen levyn alle muutaman pienen kumitassun. Levyt on nyt sahattu jo mittaansa ja pinnoitustöihin piti ryhtyä. Ajattelin ensiki, että vaikka Permolla vetäisisin pinnan mutta kuulemma puiden syykuvioiden pitäisikin jäädä näkyviin. Täytynee siis suorittaa valinta lakkaosastolta (?). K-Raudassa kävin pikaisesti ja siellä suositeltiin Unica Superia ehdottomasti. En oikein ajatukselle lämmennyt, koska muistelen, että se olisi ns. muovilakka. Tietääkseni öljylakkojakin löytyy; ainakin venelakat. Mitä muita lakkoja tuohon käyttötarkoitukseen osaisitte ihmiset suositella? Tuotteen värikartasta pitäisi myös löytyä jonkinmoinen harmaansävy. Vahaa en haluaisi tähän käyttää, kun sen kanssa on sitten ikuisesti jumissa jos haluiskin joskus jotain muuta väriä pintaan.
Kaikki hyvät ehdotukset otetaan huomioon jos perustelut on hyvät. Itsellä menee maaliosastolla aina pää sekaisin kun vaihtoehtoja on niin hirveät määrät (vai johtuisko se maalinhuuruista).
Kaikki hyvät ehdotukset otetaan huomioon jos perustelut on hyvät. Itsellä menee maaliosastolla aina pää sekaisin kun vaihtoehtoja on niin hirveät määrät (vai johtuisko se maalinhuuruista).
"...pankkitilit pyörii väärinpäin..."
-
toivantero
- Jäsen

Re: Mitä lakkaa kellarin portaiden pintaan?
Unica Super on venelakkaa. 
Joo, katos niin onkin paatin kuva purkin kyljessä. Mutta siis kun muistelin noita öljylakkoja niin mieleen tuli joku venekäyttöön tehty öljylakka. Ja kun ei oikein syvällistä tuntemusta ole noista öljylakoista niin sen takia kyselen tässä. Ja siis muutkin ehdotukset kelpaa millä sais kuultavaa pintaa. Eikä mielellään noita muovituotteita tai vahaa.
-
myrskyhaka
- Uusi jäsen
Oliskos tuosta sateenkaarivärit Oyn hartsiöljylakasta mihinkään. En ole itse käyttänyt, joten ei ole käyttökokemusta tuotteesta. Tuo ei anakaan ole mitään muovijohdannaista.
Unica super on uretaanialkydi lakka http://www.tikkurila.fi/ammattilaiset/t ... .509.shtml
Appiukko on käyttänyt unicaa lattioissa mestyksekkäästi jo vuosia ja itse lakkasin tolla työtason, saa nähä miten kestää.
En nyt sen tarkempaa muista mutta kun noita lakkoja kyselin niin toi unica kuulemma kuivaa huomattavasti paljon nopeammin kuin nuo oljylakat ja esimerkiksi huonekalut voi jo kahden viiko päästä kantaa sisään, oli RTV:n myyjän kommentti. Kaksi päivää mulla vei että uskalsi ottaa työtason varovasti käyttöön ja laittaa altaan kiinni. Kannattaa ottaa nuo kuivumisajat huomioon.
Appiukko on käyttänyt unicaa lattioissa mestyksekkäästi jo vuosia ja itse lakkasin tolla työtason, saa nähä miten kestää.
En nyt sen tarkempaa muista mutta kun noita lakkoja kyselin niin toi unica kuulemma kuivaa huomattavasti paljon nopeammin kuin nuo oljylakat ja esimerkiksi huonekalut voi jo kahden viiko päästä kantaa sisään, oli RTV:n myyjän kommentti. Kaksi päivää mulla vei että uskalsi ottaa työtason varovasti käyttöön ja laittaa altaan kiinni. Kannattaa ottaa nuo kuivumisajat huomioon.
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
Niinpä.. Ei viitsisi päiväkausia odottaa sentään, että pääsee taas kellariin viemään pyykkiä pesukoneeseen 
Kannattaiskohan mun muuten lakata noi askelmat alapuoleltakin ennen kiinnitystä vai onkohan sillä mitään merkitystä?
Kannattaiskohan mun muuten lakata noi askelmat alapuoleltakin ennen kiinnitystä vai onkohan sillä mitään merkitystä?
On merkitystä.Levyt saattavat alkaa vääntyä jos lakkaus on vaan toisella puolella.Mulla on itsellä ihan samalla periaatteella tehdyt rappuset kellariin ja pintakäsittelin levyt kevyesti myös alapuolelta ja ovat pysyneet täysin suorina.Päädyin itse lakan sijasta öljyyn pintakäsittelyn osalta.jämä kirjoitti: Kannattaiskohan mun muuten lakata noi askelmat alapuoleltakin ennen kiinnitystä vai onkohan sillä mitään merkitystä?
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
Itse käytin tiksin parketti-ässää kellarin portaisiin vaikka onkin polyuretaani-akrylaattilakka. Kysehän on erittäin ohuesta lakasta joka on tarkoitettu lastalla levitettäväksi, eikä siten ole ihan optimi tuohon hommaan, kun pensselillä kerroksia pitää tehdä aika monta, vähintään 4-5. On kuitenkin osoittautunut erittäin kestäväksi pinnaksi, pinnasta tulee helposti siisti, kuivuu todella nopeasti uusintalakkaukseen ja käyttöönottoon (joka oli itselläni ohjaava kriteeri), on käytännössä hajuton ja tietysti työvälineet helposti pestävissä. Itselläni tosin ovat avoportaat ilman että tarvitsisi pohtia mitään kosteussiirtymiä tässä kohdassa. Mulla on myös tausta lakattu ohuesti vaikkei näykään mihinkään, koska askelmat itse asiassa ovat irrotettavat ( joskin vaatii työkaluja ja 10 min aikaa) kun alla on pieni varastotila, ja ihan vain tuon käsittelyn vuoksi vedin ympäriinsä.
-cahtty-
-cahtty-
Unicasta jäi sanomatta että kahesti joutuu ainakin lakkaan, kuten varmaan kaikilla muillakin lakoilla. Eka kerros imeytyy epätasasesti puuhun ja jopa tikuttaa hiukan, välihionta on tarpeen. Kaksi päivää kestää kuivua hiontakuivaksi, sanotaan purkin kyljessä. Että kyllä tuo oman aikansa ottaa, voisiko niitä lakata etukäteen vai onko kiinnitys läpi ja tapitus? Jos selviäin yhellä jälkilakkaukksella asennuksen jälkeen kun etukäteen lakkais ainakin kerran.
Mitä öljyä käytit? Voisin katsoa mitä värikarttaa niiltä löytyy. Onko hyvin käytössä kestänyt? Mitenkäs tuon öljyn kanssa asianlaita sitten on jos joskus haluaa muutosta pintaan. Käykö öljyn päälle muuta kuin toisen sävyinen öljy?Tomppa kirjoitti: On merkitystä.Levyt saattavat alkaa vääntyä jos lakkaus on vaan toisella puolella.Mulla on itsellä ihan samalla periaatteella tehdyt rappuset kellariin ja pintakäsittelin levyt kevyesti myös alapuolelta ja ovat pysyneet täysin suorina.Päädyin itse lakan sijasta öljyyn pintakäsittelyn osalta.
Voisi kuvitella, että lakka olisi aikasten liukas portaassa, varsinkin jos ei laita liukuesteitä.
Miten olisi petsi, siihenhän saa sävyjä mielin määrin ja syyt kuultavat läpi?
Miten olisi petsi, siihenhän saa sävyjä mielin määrin ja syyt kuultavat läpi?
Mulla on haaveena tehdä vähän vastaava homma eli kellarin rappusten pinnottaminen puulla.
Aattelin ajaa levyn etureunaan yläjyrsimellä uran liukulistalle, joku röpelö alumiinilista tms.
Omat kokemukset unicasta on että paljaaseen ihoon se ei ole ollenkaan liukas mutta sukille saattaa olla, en oo tepastellu tolla lakatulla työtasolla
Puuta laittaisin mieluummin kun laattaa tollasille jyrkille rappusille. No toi on joskus sen jälkeen kun kellari on täysin remontoitu.
Aattelin ajaa levyn etureunaan yläjyrsimellä uran liukulistalle, joku röpelö alumiinilista tms.
Omat kokemukset unicasta on että paljaaseen ihoon se ei ole ollenkaan liukas mutta sukille saattaa olla, en oo tepastellu tolla lakatulla työtasolla
Puuta laittaisin mieluummin kun laattaa tollasille jyrkille rappusille. No toi on joskus sen jälkeen kun kellari on täysin remontoitu.
Liukasteluasia on hoidossa. Ostin kaappiin pari rullaa Ikeasta semmoista askelman etureunaan liimattavaa mustaa "hiekkapaperia".
Tee sävytys petsaamalla vesipetsillä niin saat juuri halutun sävyn.Esimerkiksi Herdinin vesipetsit on hyvä vaihtoehto.Öljynä käytin Rustinsin Floor oilia joka samaa tuoteperhettä ehkä tunnetumman Danish oilin kanssa.Nämä öljyt ovat käytännössä värittömiä,ehkä hitusen rusehtavia.jämä kirjoitti: Mitä öljyä käytit? Voisin katsoa mitä värikarttaa niiltä löytyy. Onko hyvin käytössä kestänyt? Mitenkäs tuon öljyn kanssa asianlaita sitten on jos joskus haluaa muutosta pintaan. Käykö öljyn päälle muuta kuin toisen sävyinen öljy?
Hyvin on rappuset kestäneet käyttöä,tosin liukuesteet oli laitettava kun muuten olisi saattanut sukkasillaan käydä vahinko.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
Päädyinpä sitten Uulan venelakkaan. Siitä lakkakartasta löytyi aika hyvä sävy. Satuin yhdessä kaupassa ohi kulkiessani huomaamaan moisen tuotteen ja jäin kyselemään. Ei kuulemma juurikaan Uula itsekään moista tuotetta mainosta. En tiedä miksi niin, mutta hyvä kun löysin, kun vaikuttaa tuoteselosteiden pohjalta hyvältä aineelta. Jotenkin muutenkin tulee aina turvallinen tuntuma kun näitä Uulan tuotteita ostelee :)