Kyllä tuli....purkutuomio
Re: Kyllä tuli....purkutuomio
Tämä nyt varmaan on sivuseikka tässä ruljanssissa, mutta milä perusteella tuo seinässä oleva on sädesientä? Sädesieni on kyllä varmasti se pahin oireiden aiheuttaja, mutta on niitä muitakin vaihtoehtoja, jotka ei ole ihan niin dramaattisia. Itse asiassa harvoin kai sädesieni on silminnähtävää, kyseessähän on bakteeri eikä niinkään perinteinen sieni.
Re: Kyllä tuli....purkutuomio
Kaipa se riippuu kokemuksesta, omista taidoista ja asian katselukulmasta näkeekö edessään remontoitavan talon vai purkutalon.
Sääli taloa, sääli kauheata kiirettä. En näe kammottavassa repimisen tahdissa mitään ihannoitavaa: kuka tahansa kädellinen osaa repiä ja tuhota. Asioiden ymmärtäminen, se taas on paljon hitaampaa, vaatii usein aikaa. Ajattelua. Hiljaisuutta.
Sääli taloa, sääli kauheata kiirettä. En näe kammottavassa repimisen tahdissa mitään ihannoitavaa: kuka tahansa kädellinen osaa repiä ja tuhota. Asioiden ymmärtäminen, se taas on paljon hitaampaa, vaatii usein aikaa. Ajattelua. Hiljaisuutta.
Re: Kyllä tuli....purkutuomio
Me tehtiin yläkerran remonttia, niin oli emännän velipoika (ammatiltaan rakennusmies) auttamassa.
Talo kun on 30-luvulla rakennettu hirsitalo, niin yläkerran puulattiat ei oleet enää ihan vatupassin mukaan suorassa. Heittoa oli lattiassa muutamia senttejä. Lähdin huoneesta hetkeksi, niin eikö ollut lankomies jo ottanut sorkkaraudan esille, ja vääntänyt muutaman lattialaudan irti.
Tuosta vähän kimpaannuin, ja käskin laittamaan laudat takaisin paikalleen. Lattia hiottiin, kitattiin pahimmat raot ja maalattiin uudelleen, ja kyllä tuli hyvä. Ei niitä heittoja kukaan huomaa ja kuuluvat asiaan vanhassa talossa.
Lankomieskin oli tyytyväinen, vaikka alkuun oli sitä mieltä, että hän ei olisi pystynyt hyväksymään vinoa lattiaa. Ja voi sitä työn/rahan määrää, minkä olisi joutunut tekemään lattian oikaisemiseksi. Varmaan joutunut purkamaan välipohjan, ellei koko talon. Ei mitään järkeä...
Jos kaiken pitää olla viimeisen päälle suorassa ja vatupassissa, niin ihan viisainta on rakentaa/ostaa uusi talo.
Talo kun on 30-luvulla rakennettu hirsitalo, niin yläkerran puulattiat ei oleet enää ihan vatupassin mukaan suorassa. Heittoa oli lattiassa muutamia senttejä. Lähdin huoneesta hetkeksi, niin eikö ollut lankomies jo ottanut sorkkaraudan esille, ja vääntänyt muutaman lattialaudan irti.
Tuosta vähän kimpaannuin, ja käskin laittamaan laudat takaisin paikalleen. Lattia hiottiin, kitattiin pahimmat raot ja maalattiin uudelleen, ja kyllä tuli hyvä. Ei niitä heittoja kukaan huomaa ja kuuluvat asiaan vanhassa talossa.
Lankomieskin oli tyytyväinen, vaikka alkuun oli sitä mieltä, että hän ei olisi pystynyt hyväksymään vinoa lattiaa. Ja voi sitä työn/rahan määrää, minkä olisi joutunut tekemään lattian oikaisemiseksi. Varmaan joutunut purkamaan välipohjan, ellei koko talon. Ei mitään järkeä...
Jos kaiken pitää olla viimeisen päälle suorassa ja vatupassissa, niin ihan viisainta on rakentaa/ostaa uusi talo.
-
tomimikael
- Jäsen

- Viestit: 12
- Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 22:00
- Paikkakunta: Kymenlaakso
Re: Kyllä tuli....purkutuomio
Samaa mieltä edellisen kanssa. Olen ollut aikanaan apupoikana remontissa missä rintsikkaa remontoi nuori mies jolla ei kokemusta muualta kuin betoniviidakosta, yläkerran kammarin lattiaa kun oli oiottu kaksi päivää hän luovutti...
Re: Kyllä tuli....purkutuomio
pelkka kirjoitti: En näe kammottavassa repimisen tahdissa mitään ihannoitavaa: kuka tahansa kädellinen osaa repiä ja tuhota. Asioiden ymmärtäminen, se taas on paljon hitaampaa, vaatii usein aikaa. Ajattelua. Hiljaisuutta.
Meilläkin reipas purkumies purki päivässä huoneen keskikerroksessa rakentamiskuntoon eli käytännössä viikossa tehtiin tarvittavat purkuhommat ja mulla kesti melkein vuoden saada homma valmiiksi...
Äkkiä sitä purkaa ja pirusti paljon enemmän menee aikaa tehdä taas asuttavaa...
-
Oto Hascak
- Jäsen

- Viestit: 2338
- Liittynyt: La Huhti 08, 2006 15:26
- Paikkakunta: Pirkanmaa/Sastamala
- Kotisivu: www.suorakon.com
- Paikkakunta: Sastamala
- Viesti:
Re: Kyllä tuli....purkutuomio
Jeesuksen tosi. Purkuhommat on vielä sen verran yksinkertaista ja helppoa, että niihin on helppo saada talkooväkeä. Sitten kun aletaan tehdä jotakin uutta puretun tilalle, niin homma vaikeutuu ja hidastuu oleellisesti, eikä se talkooväki tule käymään kuukausitolkulla omien töidensä ohella ilmaisena apuna (poislukien isät, äidit ja vastaavat, jotka ovat velvollisia lapsukaisiansa/lapsenlapsiaan auttamaanCardan kirjoitti:pelkka kirjoitti:käytännössä viikossa tehtiin tarvittavat purkuhommat ja mulla kesti melkein vuoden saada homma valmiiksi...
Äkkiä sitä purkaa ja pirusti paljon enemmän menee aikaa tehdä taas asuttavaa...
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
http://www.suorakon.com
Re: Kyllä tuli....purkutuomio
Heh, osuit yllättävän oikeaan tässä ketjun aloitusviestin sarkasmiosuudessa. On näköjään niin, että hankkeesi hyväksi ei tältä foorumilta tukea juurikaan irtoa. Tsemppiä!nallevilla kirjoitti:Nyt on kai aika poistua tältä foorumilta....mistähän löytäisi "melkeinuudisrakentajafoorumin"
Re: Kyllä tuli....purkutuomio
Tukeakin on monenlaista. Yksi on selkääntaputtelu. Toinen on tapa esittää erilaisia näkemyksiä, osin inhorealistisiakin, ja varoituksia mahdollisesti odotettavissa olevista ongelmista. Tämä on mielestäni tämän palstan parhainta antia. Eiköhän tässä vilpittömästi hyvässä tarkoituksessa olla aina itse kukin äänessä, olkoonkin että mielipiteet ja näkemykset eivät varmasti aina kaikkia miellytä.
Eivät uudisrakentaminen ja korjaaminen välttämättä niin vastakkaisia ole. Monessa vanhassa ei alkuperäistä pintaa juuri näe.
Asumisesta täällä monesti enemmän puhutaankin kuin taloista, ja hyvä niin.
Eivät uudisrakentaminen ja korjaaminen välttämättä niin vastakkaisia ole. Monessa vanhassa ei alkuperäistä pintaa juuri näe.
Asumisesta täällä monesti enemmän puhutaankin kuin taloista, ja hyvä niin.
- nallevilla
- Jäsen

- Viestit: 45
- Liittynyt: To Elo 20, 2009 16:20
- Paikkakunta: Pohojammaa
- Viesti:
Re: Kyllä tuli....purkutuomio
Täällähän on ollut vilkasta keskustelua
Vastaan, mihin muistan....
Ammattimiehistä: Siinähän se vaikeus onkin (olikin). Luotettavia, pitkän linjan ammattilaisia ja erilaiset näkemykset. Maallikon on vaikea löytää se punainen lanka. Talomme oli siksi aika erikoinen tarkasteltava, että sisäpuoli (siis purut yms) olivat siistit, mutta runkopuut ja vinolaudoitus laho. Ja katto. Rakennustarkastajakin sanoi, että eipä olisi uskonut. Hän oli alunpitäen sitä mieltä, että talon saa kuntoon suht vähillä korjauksilla.
Tässä vaiheessa, kun rungon, vinolaudoituksen ja katon kunto on kokonaan paljastunut, kaikki ovat yhtä mieltä: järkevintä tehdä uusi.
Vauhdista: Meillä oli aikomus laittaa talo kerralla kuntoon. Taloa ei kukaan tarvitse tällä hetkellä asumiseen; kukaan ei siis asu jossain murjussa tai odota kodittomana taloon pääsyä. Taloon muutetaan, kun se valmistuu...sitten joskus.
Niin, ja perheestä löytyy sekä ihan aito savolainen piällysmies että nopeita ratkaisuja tekevä karjalainen. Molempia jo toisessa polvessa
Tilanne nyt: Päätimme rakentaa uuden rintsikan. Totta kai olisimme voineet tilata valmiin paketin tai tehdä jotain ihan muuta. Mutta, tuollainen rintsikka on meidän tarpeisiimme juuri sopiva.
Talolle on saatu purkulupa, uuden rintsikan piirustukset on tehty ja rakennuslupa saatu, LVI- ja sähkötöiden tekijä löydetty ja valvoja palkattu.
Nyt huokaisemme hetken, teemme suunnitelmia, kyselemme tarjouksia, suunnittelemme keittiön, jne....
Työmaakokous on ensi viikolla. Päivitän sitten kuulumiset blogiin.
Vastaan, mihin muistan....
Ammattimiehistä: Siinähän se vaikeus onkin (olikin). Luotettavia, pitkän linjan ammattilaisia ja erilaiset näkemykset. Maallikon on vaikea löytää se punainen lanka. Talomme oli siksi aika erikoinen tarkasteltava, että sisäpuoli (siis purut yms) olivat siistit, mutta runkopuut ja vinolaudoitus laho. Ja katto. Rakennustarkastajakin sanoi, että eipä olisi uskonut. Hän oli alunpitäen sitä mieltä, että talon saa kuntoon suht vähillä korjauksilla.
Tässä vaiheessa, kun rungon, vinolaudoituksen ja katon kunto on kokonaan paljastunut, kaikki ovat yhtä mieltä: järkevintä tehdä uusi.
Vauhdista: Meillä oli aikomus laittaa talo kerralla kuntoon. Taloa ei kukaan tarvitse tällä hetkellä asumiseen; kukaan ei siis asu jossain murjussa tai odota kodittomana taloon pääsyä. Taloon muutetaan, kun se valmistuu...sitten joskus.
Niin, ja perheestä löytyy sekä ihan aito savolainen piällysmies että nopeita ratkaisuja tekevä karjalainen. Molempia jo toisessa polvessa
Tilanne nyt: Päätimme rakentaa uuden rintsikan. Totta kai olisimme voineet tilata valmiin paketin tai tehdä jotain ihan muuta. Mutta, tuollainen rintsikka on meidän tarpeisiimme juuri sopiva.
Talolle on saatu purkulupa, uuden rintsikan piirustukset on tehty ja rakennuslupa saatu, LVI- ja sähkötöiden tekijä löydetty ja valvoja palkattu.
Nyt huokaisemme hetken, teemme suunnitelmia, kyselemme tarjouksia, suunnittelemme keittiön, jne....
Työmaakokous on ensi viikolla. Päivitän sitten kuulumiset blogiin.
Foorumin Riesa ja Maanvaiva
Re: Kyllä tuli....purkutuomio
Ihan hyvä ideahan on tehdä rintamamiestalon pohjalle uusi talo, talotyyppihän kun on mitä mainioin. Oisi ollut plussaa jos olisitte kerenneet asua muutaman vuoden vanhassa talossa niin saisi jonkun tuntuman että mitä voisi tehdä toisin esimerkiksi juurikin keittiössä. Tässä loistavassa talotyypissä kun on pientä viilaamista aina kulloisenkin asukkaan maun mukaan
Yksi asia mikä tulee mieleen niin olohuoneen ja teisen välinen oviaukko voisi olla reilu että takan lämpö siirtyy ja yläkertahan näissä on aina jotenkin kummallinen alkuperin. Silti väittäsisin että huonompiakin on korjattu mutta onnea nyt kuitenkin taloprojektin kanssa ja oishan tota kiva seurata täälläkin, ei tota blogia muista jos et täällä hihkase välillä
Yksi asia mikä tulee mieleen niin olohuoneen ja teisen välinen oviaukko voisi olla reilu että takan lämpö siirtyy ja yläkertahan näissä on aina jotenkin kummallinen alkuperin. Silti väittäsisin että huonompiakin on korjattu mutta onnea nyt kuitenkin taloprojektin kanssa ja oishan tota kiva seurata täälläkin, ei tota blogia muista jos et täällä hihkase välillä
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
-
Tinakenkäpoika
- Jäsen

- Viestit: 1032
- Liittynyt: Ke Joulu 05, 2007 19:19
- Paikkakunta: Muurame
- Paikkakunta: Muurame
Re: Kyllä tuli....purkutuomio
Oliskin mielenkiintoista nähdä rintsikka joka eristetty täysin esim. uretaanilla ja jossa on lämmöntalteenotto + muut nyky vermeet.Eli olisko se sit passiivitalo jopa.
-
MX1K
- Jäsen

- Viestit: 378
- Liittynyt: To Marras 20, 2008 7:32
- Paikkakunta: Laitila
- Kotisivu: http://mx1k.wippiespace.com/
http://mx1k.wippiespace.com/images - Viesti:
Re: Kyllä tuli....purkutuomio
Joo, minä en haluaisi nähdä urtsulla eristettyä taloa. :/Tinakenkäpoika kirjoitti:Oliskin mielenkiintoista nähdä rintsikka joka eristetty täysin esim. uretaanilla ja jossa on lämmöntalteenotto + muut nyky vermeet.Eli olisko se sit passiivitalo jopa.
Sitten ketjun alottajan aiheeseen. :)
Henkilökohtainen mielipiteeni toki on että talo olisi kannattanut remontoida, katon voi vaihtaa, runkotolppia uusia, vinolaudotusta vaihtaa jne.
Te nyt teitte oman ratkaisunne ja en sitä lähde arvostelemaan.
Kannattaa nyt toki ottaa se piiiitkä henkäsy heti kun saatte töllin sileeksi ja kellarista purettua soossit pois.
Sitten alkaa se, mitä säästetään, mitä muutetaan, mitä vanhaa hankitaan lisää, mikä uusitaan kokonaan. Nämä kannattaa miettiä ennen kun uus talo on harjakorkeudessa. Ja suurin osa toimenpiteistä myöskin tehdä ennen kun runkotyöt on valmiita. Kannattaa myöskin pitää piirustuslehtiötä matkassa mihin voi piirrellä hahmotelmia suunnitelmille ja ajatuksia muutenkin, niitä voi sitten ajan kanssa jalostaa. Tulee huomattavasti parempaa kun ei tehdä kirvesmiestyylisesti "tölli pystyyn, sisustetaan siinä järjestyksessä kun tavarat osuu hollille ja mitä rautakaupasta löytyy" Hyvin suunniteltu on jo puoliksi tehty.
Eli lattia- ja välikattomateriaalit kannattaa hankkia valmiiksi. Tai jos hankkii uutta niin selvittää mitä tulee materiaaliksi, mistä saa ja mitä maksaa. Lankkua, paneelia, vai jotain muuta? Kuka myy? Millä tavarat siirtyy sitten h-hetkellä? Ja miljoona muuta asiaa.
Järjestä rakennustarvikkeille hyvät varastointipaikat, tee tilaa piharakennukseen. Hanki laadukkaita pressuja jos joutuu jättämään pihalle, peitä ilmavasti, sillä suunnitelmiin saattaa tulla muutoksia ja tavarat saattaa jotua seisomaan pihalla enemmänkin kuin vuodenajan.
Kun tekee uuden talon rakentamisesta sellasen työvaiheketjun ja käy mielessään sekä paperilla läpi kaikki tarpeet niin homma helpottuu oleellisesti kun rakentaminen ei seiso NIIN paljoa ajatustaukojen takia. :D
Tsemppiä sinne, uuteen projektiinne! ;)
Ps. Soraa piha, kokonaan, myös nurmikot. talon ympärille vähintään 5m leveeltään soraa ympäri, pihatiet niin että pihalle pääsee vetelänäkin aikana kuorma-autolla ja mahtuu myös kääntämään.
Re: Kyllä tuli....purkutuomio
Mikä lämmitys tulee uuteen?
Vai joko sitä sai udella....eenn utelias ole eeen...
Ei kai nyt sentään sähkö....
Vai joko sitä sai udella....eenn utelias ole eeen...
Ei kai nyt sentään sähkö....
Re: Kyllä tuli....purkutuomio
Joo tuo lämmitys kannattaa miettiä erittäin tarkkaan.
Vesikiertoinen lattialämmitys poistoilmalämpöpumpulla ja iso takkaleivinuuni oisi ehkä oivallinen lämmitysmuoto, sillä kun lämpiää käyttövesikin torpan lisäksi. Mitä ahkerammin lämmittää takkaa ja leivinuunia niin sitä halvemmaksi tulee sekä talon että käyttöveden lämmitys, laittaa leivinuunin lähelle tuloventtiilin niin se levittää lämmön ja poistuessaan lämmittää vielä vedenkin
Vesikiertoinen lattialämmitys poistoilmalämpöpumpulla ja iso takkaleivinuuni oisi ehkä oivallinen lämmitysmuoto, sillä kun lämpiää käyttövesikin torpan lisäksi. Mitä ahkerammin lämmittää takkaa ja leivinuunia niin sitä halvemmaksi tulee sekä talon että käyttöveden lämmitys, laittaa leivinuunin lähelle tuloventtiilin niin se levittää lämmön ja poistuessaan lämmittää vielä vedenkin
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
Re: Kyllä tuli....purkutuomio
Oikea ratkaisu laittaa purkuun. Noita runkomätiä homepommeja viritellään liikaa asumiskuntoon vaikka samoilla vaivoilla saa uuden. Lisäksi ei ole mitään takeita että homeet ja pöpöt ei leviä remppaamisen mukana ja yhteydessä uusiinkin materiaaleihin.
Kerran uuden tekee ei kannata suunitteluun ottaa mukaan vanhan rasitteita. Huonejärjestys ja runkorakenne nykyisillä periaatteilla. Jos vanhan kivijalan päälle rakentaa niin kannattaa katsoa oisko viisaasta tehdä sekin uudestaan tai ainakin vahvistaa ja polttaa pinta ja maapohja.
Kerran uuden tekee ei kannata suunitteluun ottaa mukaan vanhan rasitteita. Huonejärjestys ja runkorakenne nykyisillä periaatteilla. Jos vanhan kivijalan päälle rakentaa niin kannattaa katsoa oisko viisaasta tehdä sekin uudestaan tai ainakin vahvistaa ja polttaa pinta ja maapohja.
shit happens
