ilmalämpöpumpun sijainti
ilmalämpöpumpun sijainti
Mikä ILP:n sijainti on pelannut perinteisen pohjan omaavassa rintsikassa? Meillä on asentajan suosituksesta laitettu ILP olohuoneen takanurkkaan ja se on lisännyt vetoa ikävällä tavalla olohuoneessa, lisäksi ei lämmitä eteistä ja keittiötä juurikaan (ko huoneet ongelmallisia kylmyyden suhteen). Pönttöuuni olohuoneessa. Portaat lähtevät meillä eteisestä yläkertaan. Nyt olemme miettineet ILP:n uudelleen asennusta eteiseen tai portaikkoon. Minkälaisia kokemuksia teillä on?
- jklaukka
- Jäsen

Re: ilmalämpöpumpun sijainti
Meillä oli edellisessä asunnossa (rmt) ILP keittiössä. Siinäkin oli syytä sammutta ILP "kynttiläillallisilla". Muutoin toimi hyvin. Ruokaa laittaessa oli hyvä laittaa liesituuletin päälle, ettei käryt leviä.
Eteiseen olisi laitettu, mutta ei saatu mahtumaan mitenkään. Olohuoneseen tai makuuhuoneeseen en laittaisi.
Eteiseen olisi laitettu, mutta ei saatu mahtumaan mitenkään. Olohuoneseen tai makuuhuoneeseen en laittaisi.
Löytyy olohuoneen nurkasta, kuvaan sijoittaen ihan oikeassa ylänurkassa kohti eteistä. Painaa suoraan lämmintä ilmaa eteisen puolelle enkä moiti vetoisuutta. Takka tuvassa, tasoittaa lämpöä hienosti alakerrassa. Ainut huono että kesällä kylmä ei tahdo mennä yläkertaan.
Alunperin ostin ILP:n yläkertaa varten, koska meillä on perinteinen "kahden asunnon talo", portaat ylös kylmältä kuistilta ja kylmä yläeteinen. ILP oli yläkerran ainoana sähköisenä lämmönlähteenä, kunnes se vajaatäytön takia jäätyi ja hajosi. Nyt olen kääntänyt portaikon eteiseen ja takuukorjaajan kanssa asensimme ILP:n alakerran eteiseen ,oven yläpuolelle. Alakerta on perinteinen ympäri käytävä ja portaat lähtevät siitä oven vierestä ylös.
Nyt kun kylmä on saapunut, yläkerran patterit edelleen paketeissa
ILP puhaltaa, pyyntö + 22c ja yläkerrassa on noin +18.5c astetta. Puuta olemme polttaneet viime vuotta vähemmän, , lokakuun keskilämpötila oli huomattavasti vuotta 2008 alempi, portaikon alapuolinen eristys vielä työn alla eli puuttuu täysin( alapuolella lämmittämätön perunakellarin portaikko. Kaikesta huolimatta tuntuisi olevan edellis syksyä lämpimämpi, etenkin tuo ILP lämmittää tuon eteisen mukavasti. Lokakuu 2008 meni 1005kW/h, tuolloin yläkerta oli päivät +16c ja 2009 meni 1300kw/h , pyykkiä on pesty ja kuivattu aika paljon enemmän, kun nuo junnut kasvaa ja sotkee koko ajan vain enemmän.
Siis mielestäni tuo eteinen on aika hyvä paikka pumpulle, ainakin meidän perus-Panasonic ei ollut mukava makuutiloissa, enkä välttämättä haluaisi sitä tuohon pään yläpuolelle, kun televisiota katselen.
Nyt kun kylmä on saapunut, yläkerran patterit edelleen paketeissa
Siis mielestäni tuo eteinen on aika hyvä paikka pumpulle, ainakin meidän perus-Panasonic ei ollut mukava makuutiloissa, enkä välttämättä haluaisi sitä tuohon pään yläpuolelle, kun televisiota katselen.
Meillä tuo puhaltaa eteisen oven yläpuolella. Ilma tuntuu ihan hyvin leviävän koko asuntoon.
Laitoin tavallisen tuulettimen puhaltamaan rappuun päin, jotta saa yläkertaankin paremmin lämpöä.
Ainoastaan yläkerran makuuhuoneessa on patteri ollut välillä päällä, mutta muualla ei ole tarvinnut.
Laitoin tavallisen tuulettimen puhaltamaan rappuun päin, jotta saa yläkertaankin paremmin lämpöä.
Ainoastaan yläkerran makuuhuoneessa on patteri ollut välillä päällä, mutta muualla ei ole tarvinnut.
Jos on ympäriavoin, nelijakoinen pohja perinteiseen tapaan (keittiö, mh, oh, eteinen), kannattaa ilppi pistää puhaltamaan kohti jotain oviaukkoa ja pitää alakerran ovet auki. => Ilma lähtee kiertämään ympäri alakertaa lämmittäen kaikki huoneet. Näin meillä ja toimii. Sijoittamisessa kannattaa ottaa huomioon se, että lämpimimmäksi tulee tietysti eka ja toka huone, kolmas on talvisin hieman viileämpi ja neljäs taas hieman viileämpi, mutta lämpöerot eivät ole ainakaan meillä suuria. Lisäksi kannattaa sijoittaa se ilppi siihen huoneeseen, jossa melu ja puhina häiritsevät vähiten.
Meillä ilppi on laitettu eteiseen, josta se puhaltaa kohti olohuoneen oviaukkoa. Oh:n jälkeen seuraavaksi lämmin siirtyy työhuoneeseen ja viimeisenä keittiöön, joka on viilein. Järjestely on sikäli hyvä, että keittiössä on ruuanlaittoa ja usein näin ollen muitakin lämmönlähteitä (kuten uuni). Jos pelkkä ilppi on lämmittämässä, niin lämpö tippuu ehkä 0,5-1 astetta aina seuraavaan huoneeseen mentäessä kierron suunnassa.
Vedontunnetta ei mielestäni ole, paitsi jos menee johonkin oviaukkoon seisomaan, niin tuntee ilmavirran kierron suunnassa.
Meillä ilppi on laitettu eteiseen, josta se puhaltaa kohti olohuoneen oviaukkoa. Oh:n jälkeen seuraavaksi lämmin siirtyy työhuoneeseen ja viimeisenä keittiöön, joka on viilein. Järjestely on sikäli hyvä, että keittiössä on ruuanlaittoa ja usein näin ollen muitakin lämmönlähteitä (kuten uuni). Jos pelkkä ilppi on lämmittämässä, niin lämpö tippuu ehkä 0,5-1 astetta aina seuraavaan huoneeseen mentäessä kierron suunnassa.
Vedontunnetta ei mielestäni ole, paitsi jos menee johonkin oviaukkoon seisomaan, niin tuntee ilmavirran kierron suunnassa.
ikämajaRajamäki
Monilla lienee ilppi eteisessä syystä että laite pitää meteliä. Saatteko te joilla se siellä on lämpöä portaikosta yläkertaan saakka? Edes yläaulaan? Itse olen sen ammattiasentajan suosituksesta eteiseen ulko-oven yläpuolelle ajatellut sijoittaa puhaltamaan suutinta säätämällä molemmille sivuille niin että toinen reuna puhaltaa oviaukon kautta olohuoneeseen ja toinen kohti eteisestä ylös lähteviä portaita. Porras meillä täysin avoin lattiapinnasta kattoon joten vois toimiakin? Peräkammariin/keittiöön saakka lämpöä tuskin ihan riittää mutta siellä meillä on varaava takka/puuliesi. Ja plaani on siis ympärijuostava. Yläkerrassa perimmäisessä huoneessa pieni varaava takka.
EDIT: tarkemmin ketjua luettuani huomasin että tuossa yllä Ahti71:n tapaus on kovasti samanlainen kuin meillä. Rappusten alta(tikkaat perunakellariin) tuulettuvasta alapohjasta tuleva kylmä ja dunkkis oli meillä vain niin karmeeta että laiton rossipohja-rakenteella umpeen kun meillä sinne ryömintätilaan/perunakellariin pääsee eri ovesta ulkokauttakin. Meillä edelleen porrashuone+yläaula täysin eristämättömiä. Juuri tuon eristeen puuttumisen vuoksi olen kovin epäileväinen tuleeko siitä ilpistä tarpeeksi lämpöä.
EDIT: tarkemmin ketjua luettuani huomasin että tuossa yllä Ahti71:n tapaus on kovasti samanlainen kuin meillä. Rappusten alta(tikkaat perunakellariin) tuulettuvasta alapohjasta tuleva kylmä ja dunkkis oli meillä vain niin karmeeta että laiton rossipohja-rakenteella umpeen kun meillä sinne ryömintätilaan/perunakellariin pääsee eri ovesta ulkokauttakin. Meillä edelleen porrashuone+yläaula täysin eristämättömiä. Juuri tuon eristeen puuttumisen vuoksi olen kovin epäileväinen tuleeko siitä ilpistä tarpeeksi lämpöä.
-
Rintamamiestalollinen
- Jäsen

Meillä ilppi on perinteisesti eteisen oven yläpuolella ja viime talvena se toimi hyvin lämmittäen alakerran, muttei juuri yläkertaa. Kesällä lämpöeristin portaikon ja nyt pumppu toimii hyvin epätaloudellisesti sammuen ja käynnistyen jatkuvasti. Tilanne on siis kulutuksen suhteen samankaltainen kuin autolla ajo liikennevaloissa. Syyksi olen savutikkujen avulla havainnut kaiken lämmön karkaavan yläkertaan, koska kylmä ilmapatja ei ole enää porrasaukossa vastassa ja estämässä lämpimän ylösvirtauksia. (Yläkerran porrasaukko on kattoon asti avoin, kun taas alakerran oviaukoissa on normaali n. 50cm seinä aukon yläpuolella.
Fysiikan lakien mukaan lämmin virtaa ylöspäin ja tässä tapauksessa helpoin reitti on porrasaukko, koska se on auki kattoon saakka. Laitoin nyt testimielessä n. 50cm levyn porrasukon suulle, jotta kaikki aukot voisivat olla "samanarvoisia" virtausten suhteen, mutta savupiippu ilmiö tietysti imee lämpöjä yläkertaan voimakkaammin.
Tästä syystä olen alkanut harkitsemaan toisen sisäyksikön hankintaa yläkertaa varten. Silloin sähkönkulutus kasvaisi ehkä n. 200W/h nykyiseen verrattuna, mutta vastaavasti sähköpatterit pysyisivät todennäköisesti kylminä enemmän ja sitä kautta kokonaistaloudellisuus saattaisi kasvaa. Tämä vielä vaatii tutkimista, miettimistä ja kokeiluja, mutta onneksi minulla on sähkön kulutuksesta graafit olemassa viikkotasoilla kuvattuna 3n vuoden ajalta, joten vaikutuksia on helppo seurata.
Sisäyksikön sijainnin määrittely ei siis olekkaan niin yksinkertaista ja helppoa, kuin äkkiseltään saattaisi kuvitella. Pelkkään asentajan sanaan ei kannata sokeasti luottaa, vaan miettiä myös itse ja keskustella muiden kanssa.
Fysiikan lakien mukaan lämmin virtaa ylöspäin ja tässä tapauksessa helpoin reitti on porrasaukko, koska se on auki kattoon saakka. Laitoin nyt testimielessä n. 50cm levyn porrasukon suulle, jotta kaikki aukot voisivat olla "samanarvoisia" virtausten suhteen, mutta savupiippu ilmiö tietysti imee lämpöjä yläkertaan voimakkaammin.
Tästä syystä olen alkanut harkitsemaan toisen sisäyksikön hankintaa yläkertaa varten. Silloin sähkönkulutus kasvaisi ehkä n. 200W/h nykyiseen verrattuna, mutta vastaavasti sähköpatterit pysyisivät todennäköisesti kylminä enemmän ja sitä kautta kokonaistaloudellisuus saattaisi kasvaa. Tämä vielä vaatii tutkimista, miettimistä ja kokeiluja, mutta onneksi minulla on sähkön kulutuksesta graafit olemassa viikkotasoilla kuvattuna 3n vuoden ajalta, joten vaikutuksia on helppo seurata.
Sisäyksikön sijainnin määrittely ei siis olekkaan niin yksinkertaista ja helppoa, kuin äkkiseltään saattaisi kuvitella. Pelkkään asentajan sanaan ei kannata sokeasti luottaa, vaan miettiä myös itse ja keskustella muiden kanssa.
Kannattaa ottaa huomioon, että jos haluaa ilmaa virtaavan johonkin, niin ilmalla pitää olla myös paluureitti. Umpiperään on paha yrittää puhallella. Ja toinen juttu on sitten se, että ilma liikkuu älyttömän huonosti kahteen suuntaan samassa aukossa. Tästä syystä ainakaan meillä ei saanut lämpöä yläkertaan hirveästi liikkumaan.
ikämajaRajamäki
Ei se ilma sieltä yläkerrassa pääse enää pahemmin muualle virtaamaan kuin tuuletushormista ja muista raoista pihalle. Meillä kun vielä toistaiseksi yläaulan seinät ja katto paneloitu mutta täysin eristämättömiä. Keskikerroksessa kierto on tarkoitus saada toimimaan niin että olohuoneeseen suunnattu ilmasuihku tekisi kierroksen sydänmuurin ympäri avonaisten oviaukkojen kautta ja tultuaan takaisin eteiseen jatkaisi toiseen suuntaan(kohti yläkertaa vieviä rappusia) suunnatun suihkun mukana. Matkan varrella osa lämmenneestä ilmasta mennee keittiössä piipun poistohormista pihalle - jos sinne saakka ylipäätään jaksaa kiertää. Kyselen näitä ennekuin laite asennetaan - tilattu on jo vaan asennuspaikkaa vielä pähkäilen. Mielellään en enempiä sisäyksiköitä laittais kuin yhden.
Mielenkiintoinen juttu, mutta meillä on lämpö noussut yläkertaan ihan mukavasti vaikka reitti ilpiltä ei erityisen suora olekaan. Yläkerran poistoventtiilit ovat kyllä auki, mutta täytyy hieman miettiä olisiko tuohon lämpimyyteen jokin muukin syy: itse en tuota pullojuttua edes miettinyt, vaan pidin aivan normaalina että lämmin ilma nousee ylös.wekkuli kirjoitti:Kannattaa ottaa huomioon, että jos haluaa ilmaa virtaavan johonkin, niin ilmalla pitää olla myös paluureitti. Umpiperään on paha yrittää puhallella. Ja toinen juttu on sitten se, että ilma liikkuu älyttömän huonosti kahteen suuntaan samassa aukossa. Tästä syystä ainakaan meillä ei saanut lämpöä yläkertaan hirveästi liikkumaan.
Mulla on porrastorin auki ylös asti. Voisin olettaa, että lämpö nousee ensin tuonne porrastornin yläosaan ja leviää sieltä oviaukon kautta yläkertaan: korvausilma ilmeisesti valuu oviaukon alaosan kautta portaita pitkin alas.
Minulla ilppi on television päällä eikä se ole mitenkään haitannut katselua, niin perhanan hiljainen tuo on.
Sä et katsele vissiin mykkäelokuvia... Ei vaan, hiljainen kuin mikä tuo Pvalilan on, kun kerran tuli ihan siellä käväistyä.pvalila kirjoitti:Mielenkiintoinen juttu, mutta meillä on lämpö noussut yläkertaan ihan mukavasti vaikka reitti ilpiltä ei erityisen suora olekaan. Yläkerran poistoventtiilit ovat kyllä auki, mutta täytyy hieman miettiä olisiko tuohon lämpimyyteen jokin muukin syy: itse en tuota pullojuttua edes miettinyt, vaan pidin aivan normaalina että lämmin ilma nousee ylös.
Mulla on porrastorin auki ylös asti. Voisin olettaa, että lämpö nousee ensin tuonne porrastornin yläosaan ja leviää sieltä oviaukon kautta yläkertaan: korvausilma ilmeisesti valuu oviaukon alaosan kautta portaita pitkin alas.
Minulla ilppi on television päällä eikä se ole mitenkään haitannut katselua, niin perhanan hiljainen tuo on.
Mäkin lasken niin että lämmin ilma nousee ylös mutta kyllähän tuossa Wekkulilla on tehokkaampi/nopeampi ajatus varmaan mielessä. Jos on vapaat reitit niin homma käy nopeammin eikä tarvi noita vikkelämpiliikkeisiä molekyylejä siellä ylhäällä liian kauan odotella.
Tuon sijoittaminen on selvästikin hyvin tärkeä ja pohdinnan paikka kun siirto on melko hankala/kalliskin.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
-
Rintamamiestalollinen
- Jäsen

Olen tässä pitkin viikkoa yrittänyt savutikkujen avulla selvittää ilmavirtauksia, mutta ei tästä taida tulla hullua hurskaammaksi. Faktaa on ainoastaan se, että viime talvena portaikon ollessa eristämätön, ILPpi kävi tasaisesti ilman mainittavampia katkoja ja nyt se katkoilee kaiken aikaa, mikä näkyy myös selvästi sähkönkulutusseurannassani.
Savutikuilla olen nähnyt, kuinka esim keittiön oviakolla(vastaseinällä ILPpiä) savu pyörähtää ympäri palaten ILPin ilmanottoon ja sitten näppärästi yläkertaan. Yläkerrassa savu hajaantuu, eikä pysty näkemään, mistä se karkaa pois. Tästä voisi tietysti "pussiteorian" perusteella päätellä, että talosta puuttuu katto, mutta näilläkin keleillä lumet pysyy katolla tasaisesti ja nyt rauhoittavasti myös portaikon kohdallakin. Nuo ritilät portaissa taitavat olla seuraava kokeellisten testauksien kohde
Nää on näitä henkimaailman asioita, mutta haasteena mielenkiintoinen selvittää
Savutikuilla olen nähnyt, kuinka esim keittiön oviakolla(vastaseinällä ILPpiä) savu pyörähtää ympäri palaten ILPin ilmanottoon ja sitten näppärästi yläkertaan. Yläkerrassa savu hajaantuu, eikä pysty näkemään, mistä se karkaa pois. Tästä voisi tietysti "pussiteorian" perusteella päätellä, että talosta puuttuu katto, mutta näilläkin keleillä lumet pysyy katolla tasaisesti ja nyt rauhoittavasti myös portaikon kohdallakin. Nuo ritilät portaissa taitavat olla seuraava kokeellisten testauksien kohde
Nää on näitä henkimaailman asioita, mutta haasteena mielenkiintoinen selvittää
Eteisen oven päälle asennnetulta sisäyksiköltä on löydettävissä lähestulkoon täysin piiloon asennettava putkitusreitti ulkoyksikölle; ajattelin laittaa sisäyksikön läpivedon kuistin puolelle ja siellä panelin takana suoraan alas ja kuistin alle tuulettuvaan alapojhjaan josta edelleen n. metrin vaakavedon jälkeen perusmuurin tuuletusaukosta ulos ulkoyksikön taakse/viereen. No onhan tuossa toki tekemistä, samalla kun teen kuistille kiinteän saranoidun penkin niin eteisen vastainen seinä saa koolauksen+panelipinnan, johon siis tuo ILPin kaapelisto on tarkoitus integroida. Sinänsä pidän koteloimatonta pinta-asennusta erittäin asiallisena mutta iLPin ulkoverhoiluja pitkin kiipeileviä putkikoteloita en kärsi kattella. Meillä kun vielä kaiken lisäksi ulkoverhous mennee maalauskäsittelyyn ja vaurioituneita lautoja vaihtoon lähivuosina.
Nostetaas vanhaa trediä hieman. Eli meillä mielestäni onnistui tuo ilmalämpöpumpun sijoituspaikka loistavasti. Meillä on rintsikka ja kahdessa kerroksessa. Ilpin sisäyksikkö sijoitettiin eteisen jälkeiselle käytävälle. Tästä suoraan on keittiö ja U-käännös sisäykisköstä katsottuna niin on olohuone joka on jaettu puoliksi makuuhuoneeksi. Helpottaa kun on pieni lapsi niin ei tarvitse rappusissa rampata yläkertaan. Kaikki ovet olen ottanut pois, paitsi yläkerran makkarin oven, joka pidetään näin talvisin auki. Ennen taloa lämmitettiin sähköpattereilla joita oli 5. Tällä hetkellä sähköpattereita on talossa vain kaksi. Yksi on kylpyhuoneessa jossa siis luonnollisesti ovi ja jonne ilpin ilma ei oikein pääse ja toinen yläkerrassa, jota ei tarvitse käyttää kuin -20 astetta ja siitä ylöspäin kovilla pakkasilla, tämäkin on sellainen pikku patteri.Vili kirjoitti:Mikä ILP:n sijainti on pelannut perinteisen pohjan omaavassa rintsikassa? Meillä on asentajan suosituksesta laitettu ILP olohuoneen takanurkkaan ja se on lisännyt vetoa ikävällä tavalla olohuoneessa, lisäksi ei lämmitä eteistä ja keittiötä juurikaan (ko huoneet ongelmallisia kylmyyden suhteen). Pönttöuuni olohuoneessa. Portaat lähtevät meillä eteisestä yläkertaan. Nyt olemme miettineet ILP:n uudelleen asennusta eteiseen tai portaikkoon. Minkälaisia kokemuksia teillä on?
Olen ollut erittäin tyytyväinen ilmalämpöpumpun toimintaan. Ajattelin että mitenköhän tässä käy kun reteesti otan sähköpatterit irti seinistä, että saanko olla niitä ruuvailemassa takaisin talvella.
No, nyt sitten tänne etelään sattuikin poikkeuksellisen kovat pakkaset ja pääsi ilppi heti testiin. Tuossa - 20 asteen pakkasillakin siis pelkällä ilpillä alakerrassa on +19 astetta ja yläkerrassa noin +17, mutta siellä on se pieni patteri, jonka laitan päälle ja homma toimii.
-15 asteen pakkasilla ei tarvitse muuta kuin ilpin ja talossa kauttaaltaan meille sopiva lämpö, + 20 - 21 astetta. Näin -20 asteen pakkasilla lämmitetään varaavaa takkaa.
Tuosta ilpin sijoittelusta, niin olen kuullut paljon monelta narinaa, kun ei osunutkaan oikeaan paikkaan. Käy vetoa, meteli hittaa yms.
Tuossa käytävällä kun meillä on se, niin kovilla pakkasilla kun pumpun joutuu laittamaan täysille, niin ei ole meluhaittaa ollenkaan, vedon tunnetta ei ole, rajoittuu vain käytävällä. Matkalla kun ilma tulee pumpulta olohuoneen perälle jossa on "makuuhuone" kulkee ilma vielä takan ohitse. Joilloin takan luovuttama lämpö ajautuu myös perimmäiseen nurkkaan saakka kun ilmalämpöpumppu työntää ilmaa.
Mietinkin että kannattaisikohan tuonne makkarin seinään tehdä pienet räppänät, koska siinä seinän takana on se käytävä jossa sisäyksikkö sijaitsee. Kiertäisi ilma mahdollisesti vielä paremmin?
Meillä on myös kolme koiraa. Eläimistähän lähtee hilsettä/pölyä, niin kyllä huomaa miten hyvin ilpin suodattimet sitä kerää kun putsaan ne kahden viikon välein.
En ikinä enään laita sähköpattereita seiniin jos ei pakko ole. Ainoa mikä harmittaa hieman, niin ulkoyksikkö tuottaa hirmuiset määrät vettä ja astiaa saa tyhjennellä joskus tiheäänkin, mutta se on pieni vaiva hyötyihin nähden. Toinen juttu on se, että miten hyvin noi kestää. Kuullut paljon hyvää tästä laitteesta jonka omistan.