Kongo

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Re: Kongo

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

Pientä kuvapäivitystä.

Psykologille piti tehdä jo telinettä, jotta muuraaminen onnistuu. Tämä palomuuri on kokonaisuudessaan psykologin aikaansaannosta. Tai sen verran autoin, että muurasin viisi ensimmäistä varvia malliksi. Ei ehkä yhtä nopea kuin ammattimuurari, mutta jälki ei juurikaan häpeä. Nurkat suorassa, tiilet passissa ja tasapaksut saumat, ei voi muuta kuin hämmästellä. :-D Kuvassa näkyy vasikkaniska (heittoniska/vekseliniska jne). Kattoniska on katkaistu piipun kohdalta ja se roikkuu kierretangolla ja mutterilla viereisten niskojen päällä poikittain kulkevassa niskassa ikään kuin vekselinä tai vasikkana.
Kuva

Tässä seison olohuoneen pönttiksen paikalla. Se suunniteltu IV-putki olisi kulkenut juurikin tuossa kohtaa, jossa käteni on. Nyt palomuurin ja piipun väliin jää tiilen levyinen tyhjä tila. Kuvassa näkyy piipun kyljestä törröttäviä rautalankoja. Noita lankoja on joka neljännessä saumassa ja muuraan ne palomuurin tiilien saumaan, siis sidon muurin ja piipun toisiinsa. Piipun ja palomuurin välissä on sentin vahvuinen palovilla. Kuvassa on etualalla musta Kastorin kamiina, joka on liitetty tällä hetkellä ilmanvaihtohormiin nuohuosluukun kohdalta. Varsinaiset nuohousluukut asennan paikoilleen vasta, kun aloitan rappaustyöt. Kastoriin on jo parit tulet viritelty ja piipun veto on todettu hyväksi. :-)
Kuva

Tässä on makuuhuoneen pönttiksen paikka. Kuvassa näkyvä on palomuuri on psykolookin työmaata. Yhteen nurkkaan pystytettiin pystyohjuri, jotta ei tarvi passilla jokaista nurkkaa muurata. Ohjurilla ei tule ihan niin nättiä jälkea, mutta se nopeuttaa työtä pirusti.
Kuva
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
johny_t
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja johny_t »

Great job! viini

-J-
Jokapaikanhöylä
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jokapaikanhöylä »

Tätä projektia on ollut todella mielenkiintoista seurata, täytyy tässäkohtaa nostaa jo hattua varmaan sadannen kerran, todella kunnioitettavaa puurtamista viini

Mistähän oikeen löytäisi tollasen psykologin tännekin? Olis monenmoista tarkenpaa kättä vaativaa pikkuhommaa hyvin suunniteltuna, kunhan vaan joku tulisi ja toteuttaisi - voisi itse keskittyä niihin suurempiin linjoihin ja taivaanrannanmaalaukseen smiley_074 ...hommaa toki hankaloittaa se, että siitä psykologista tulisi vain kesäpsykologi, mietintää mietintää...
"Köyhän pitää osata kaikkea.."

"Älä koskaan tee tänään sitä, minkä voit jättää huomennakin tekemättä.."

"Ole säästäväinen, säästä itseäsi.."
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Jokapaikanhöylä kirjoitti:Mistähän oikeen löytäisi tollasen psykologin tännekin?
Suomi24:sta... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Sieltä oma psykolookini matkaan tarttui. Täytyy vielä sen verran psykolookia hehkuttaa, että jos se ei muuten olisi niin pirun nätti ja ihana, niin olisin sen varmaan palkannut töihin. :-D On kyllä äärimmäisen hieno tapaus eli mulla on käynyt mieletön munkki.
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Eilen olin yhden vauriokartoitusprojektin sivujuonteena palotarkastajan kanssa tutkimassa kahta 80-luvun savupiippua. Noissa oli tulisijoina pirun iso leivinuuni+rupuliesi yhdistelmä sekä kaksi kaakeliuunia. Siinä palotarkastajan kanssa jutellessa kysäisin piruuttani hänen näkemystään savupiippujen pellityksiin sekä hattuihin. Tämän kokeneen (lue 60v) palotarkastajan näkemys oli äärimmäisen jyrkkä: piippuja ei saa missään nimessä pellittää ja aktiivisessa käytössä oleva piippu ei tarvitse hattua. Hattu on hyödyllinen sitten, kun piippu on satunnaisessa käytössä.

Ja nuo piiput sekä tulisijat saivat kaikki käyttökiellon... Perustukset olivat pettäneet eli väärässä paikassa oli oikaistu.

Pakkaset tuli ja muurauskelit loppuivat. Kongo nauttikoon horrosta talven ajan, paitsi jos innostun koolausniskoja nakuttelemaan alapohjaan. Arki-iltoina väkertelen sisäpuitteet loppuun ja jos oikein innostun, niin otan väliovet työn alle. :-) Talvi mennee hyvin pitkälti Turussa psykolookin huoneistoremppaa koputellessa, talkoot pitää maksaa takaisin. :wink: Jos saan jostain ostettua käytetyt Haki-telineet, niin sitten voin koputella yläkerran ikkunat paikoilleen, ne kun ovat kuitenkin valmiit (saranat puuttuu).
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Oto Hascak kirjoitti: Jos saan jostain ostettua käytetyt Haki-telineet, niin sitten voin koputella yläkerran ikkunat paikoilleen, ne kun ovat kuitenkin valmiit (saranat puuttuu).
Mitästä joutavaa telineitä, lainaa multa hyvät tikkaat :lol: :lol:

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

^Mä en uskaltaisi nousta niille sun pitkille tikkaille edes maisemia katselemaan, saati sitten että koittaisin jotakin muka niiltä tehdä! :mrgreen: Ei kestäisi kantti, ei todellakaan (mikä voi olla kyllä pelkästään hyvä asia :lol: ).
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Mutta vakavammin, mihins sä telineitä tarttet ikkunan asennuksessa, sisäpuoleltahan se käy? Tai sitten nostolavalta, jos nyt välttämättä haluaa roikkua seinällä.

Mut mä oon kyllä asennellu niitä ihan vaan sisältä. Sitten vaan ikkunasta roikkumalla (tai tikkailla) karmilaudat ympärille ja lasit sieltä sisältä nostellen saranoilleen.

Olenko mä jotenkin aivan päätön noiden korkean paikan tekemisten kanssa? Okei, mä en enää ikinä näytä kellekään kuvia niistä mun tikkaista, mutta viimeks olin just samaa syntiä tekemässä kun piti asentaa tuuliviiriä. Katonharjaan pääsee ihan yhtä hyvin pukkihyppelyä harjaa pitkin tai tikkailta alhaalta. Ja sitä ei voi asentaa, jos ei jompaakumpaa käytä. Ei se sen pelottavampaa ole.

Senkun asennat ne ikkunat äläkä iukuta. Eiks se oo niin että "aina yltää kymmenen senttiä pidemmälle" :lol:

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Pekka Huhta kirjoitti:Mutta vakavammin, mihins sä telineitä tarttet ikkunan asennuksessa, sisäpuoleltahan se käy? Tai sitten nostolavalta, jos nyt välttämättä haluaa roikkua seinällä.
Alakerran karmit mäkin asensin sisäkautta ilman mitään ongelmia. Yläkerta on hankalampi, paljon hankalampi. Pelkät karmit saisin helposti paikoilleen ja puitteidenkaan nostaminen saranoille ei olisi ongelma, mutta se kaikki muu asiaan liittyvä työ olisi liian hankalaa. Ulkovuorauspaneelit tuli lätkittyä ylipitkinä paikoilleen ja nyt niitä pitää katkoa aukon ylä- sekä alareunasta. Periaatteessa jos vuorilaudat askartelisi yhtenäiseksi paketiksi, niin ne saisi asennettua paikalleen, jos saisi ne aukosta mahtumaan pihalle tai sitten köysillä nostettua maasta paikoilleen. :lol: Mutta kun ne yläkerran puitteet on sen verran pienet, että 80:n kilon elopainon ylittävä mies ei sen kokoisesta aukosta mahdu tekemään yhtikäs mitään työkalut käsissään. :mrgreen: Ainahan voisin asentaa ikkunat paikalleen ja tehdä listahommat sitten joskus ulkokautta valmiiksi, mutta sille tielle en haluaisi lähteä... :lol:

Toisekseen oon rakennustelineistä haaveillut kauan ja niille olisi ihan oikeasti käyttöä. :-D Telineet ostan, ennemmin tai myöhemmin. Joku viisaampi olisi ne ostanut ennemmin, sillä olisi niistä ollut aika paljon iloa tässä projektissa tähänkin mennessä... :lol:

Jos joku haluaa mulle myydä käytettyä telinettä (esim. Haki), niin pistäkää viestiä. Saa myös vinkata, jos tietää hyvän hankintapaikan! :-D
Pekka Huhta kirjoitti:Olenko mä jotenkin aivan päätön noiden korkean paikan tekemisten kanssa?
Miehen on tehtävä, mitä miehen on tehtävä. :wink: Mutta hullu sä silti oot. :mrgreen: Oli mielenkiintoinen projekti, kun purin piipun muuraustelineet katolta. :? Aika vekkuli olo purkaa telineet ja samalla seistä tyhjän päällä. Sen verran alkoi psykolookia kylmätä se projekti, että pakotti mut köyttämään itseni köydellä kiinni savupiippuun! :mrgreen:
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Ihan ensiksi, mikähän prkl siinä on, että mitäs pidempää ja hartaammin kirjoitettua postausta yrittää lähittää, sitä varmemmin yhteys katkeaa juuri sillä hetkellä? Katkoja meillä on luvattoman paljon.
Pekka Huhta kirjoitti:Olenko mä jotenkin aivan päätön noiden korkean paikan tekemisten kanssa? Okei, mä en enää ikinä näytä kellekään kuvia niistä mun tikkaista, ...
Mulla on niin heikko pää, että huimaa jo kun katselen maton reunalata alas lattialle. Mutta niin vaan viiem kesänä opin kiipeämään tuonne kuuteen metriin ilman kauhua, vain terve pelko säilyttäen. Siten, että siellä pystyi jotain muutakin tekemään kuin pitelemään kiinni. Mutta mulla taitaa olla tavallista tukevammat telineet ja niiden kaiteeksi olen naulannut vahoja paneleita sen verran, että ei läpi näy. Pekan tikaskuvia katselen edelleen kauhun ja kunnioituksen sekaisella ihmetyksellä.
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

vesahy kirjoitti:Mulla on niin heikko pää, että huimaa jo kun katselen maton reunalata alas lattialle. Mutta niin vaan viiem kesänä opin kiipeämään tuonne kuuteen metriin ilman kauhua, vain terve pelko säilyttäen.
Mää lukeudun tähän samaan kastiin. Joskus ennen kuin raksahommia alkoi harrastella, niin sanoisin jossakin määrin jopa pelänneeni korkeita paikkoja. Kummasti sitä on vain tottunut korkeisiin paikkoihin eli katot ja telineet eivät juurikaan enään tuota ongelmia.

Muistan perin elävästi sen hetken, kun Kongon vesikaton aluslaudoitus oli naulattu ja askartelin sen jälkeen lapetikkaat harjalle. Kun ensimmäisen kerran kiipesin räystään telineiltä lapetikkaita pitkin harjalle levittelemään pressuja katolle, niin meinasin kuolla kauhusta. Mutta äkkiä se sitten ohi meni. Korkealla olemiseen tottuu, onneksi. Silti ei passaa Vesahyn viisaita sanoja unohtaa: terve pelko säilyttäen.
johny_t
Jäsen
Jäsen

Täällä oli jokunen aika sitten keskustelua piipun malleista, piippuhatuista yms.
Pekka Huhta kirjoitti:Mulla ei oo piipunhattua enkä henno semmoista laittaa vanhaan taloon. Kyllä torvet lämmittämällä kuivuu, tärkeintä on jotta on nättiä :wink:
Liitteessä kuva meikän piippumallista, hatun kanssa. :-)
Ei mielestäni kovinkaan tökerön näköinen, mutta kertokaa nyt toki muutkin mielipiteenne.

Piippu alá Johny
Kuva
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

johny_t kirjoitti:Liitteessä kuva meikän piippumallista, hatun kanssa. :-)
Ei mielestäni kovinkaan tökerön näköinen, mutta kertokaa nyt toki muutkin mielipiteenne.
Eihän tuo hattu tökerönnäköinen ole, mutta ei suoranaisesti mikään kirsikkakaan kakun päällä. Mutta ei hattua oikein tuon sirommaksi ja pienemmäksikään saa. Piippu on ihan jees. Tosin tuossa mallissa tuo ulkoneva kerros on yleensä hieman ronskimmin ulkoneva ja sen päällä kahden tiilen kerros.

Mulle OLI jossain vaiheessa tulossa se "pyöreä" hattu ja se oli siis sellainen, että jos se olisi esimerkiksi tuon sun piipun nokassa, niin tuossa kuvassa ei olisi näkynyt reikiä/aukkoja ollenkaan. Hattu olisi siis tullut piipun pidemmiltä sivuilta alas seiniksi ja ainoastaan lyhyemmiltä sivuilla olisi ollut aukot savulle. Puolipyöreä ja ainoastaan päädyt auki. Kuvaa en löytänyt tähän hätään.

Yhdessä vaiheessa haaveilin jugend-piipusta eli olisi jättänyt kruunun kokonaan pois ja tehnyt sen tilalle kahdeksi ylimmäksi kerrokseksi sisäänpäin suipponevat kerrokset. :mrgreen:
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Joululomilla kävin hakemassa Nokialta viisi peiliovea, kiitokset vaan Laimikolle kaupoista. :-) Nätit ovet ja mikä tärkeintä, niin olivat karmeilla varustetut. Puupaikkauksilta ja suuremmilta korjauksilta vältytää, mitä nyt kätisyyksien vaihtoja voi olla edessä.

Jotakin uutta tuli taas nähtyä. Yksi ovista oli kylmän kuistin ja eteisen välissä. Se oli tiivistetty ihan normaaliin tapaan riveellä, mutta neljä muuta ovea olivat väliovia ja ne oli tiivistetty sanomalehdelle. Sanomalehdet oli pyöritelty "patukoiksi" ja juntattu sitten piukkaan karmin ja seinän saumaan.

Kuva

Siitä sitten vaan talven tullen rapsuttelemaan ja askartelemaan.
johny_t
Jäsen
Jäsen

Kai sä oot ottanu kuvia ja muita dokumentteja ovien restaurointi-projektista?
Varsinkin sarjatyönä tekemisestä olisi kiva kuulla tarkka työseloste. :mrgreen:

-J-
Vastaa Viestiin