Öljytankin mittarista
-
Remppa reiska
- Uusi jäsen
Öljytankin mittarista
Aatelin ruveta tänä talvena seuraamaan kulutusta hyvin tarkkaan mutta tulikin mutkia matkaan.
Öljynmittari ei olekaan Gallonoissa eikä litroissa
Mittari menee nurinpäin eli kun se on täynnä niin se näyttää nollaa ja kun on tyhjä niin se näyttää 138.
Ennen tankkausta mittari näytti 96, tankkauksen(1000 litraa) jälkeen 56.
Elikkäs onko tuohon mitään mittayksikköä olemassakaan? Mittari on vanha olisko 70 luvulta, mittari on niinkuin pieni pallo ja varmaan tankis on jokin koho mikä mittaa öljyn pinnan.
Tämän kun joka osaisi selittää mulle ja vieläpä ymmärtää tämän tekstini niin hyvä, eli onko siinä loppu peleissä mitään järkeä koko mittarissa vaiko se vain näyttää koska vois lisää tilata :)
Öljynmittari ei olekaan Gallonoissa eikä litroissa
Mittari menee nurinpäin eli kun se on täynnä niin se näyttää nollaa ja kun on tyhjä niin se näyttää 138.
Ennen tankkausta mittari näytti 96, tankkauksen(1000 litraa) jälkeen 56.
Elikkäs onko tuohon mitään mittayksikköä olemassakaan? Mittari on vanha olisko 70 luvulta, mittari on niinkuin pieni pallo ja varmaan tankis on jokin koho mikä mittaa öljyn pinnan.
Tämän kun joka osaisi selittää mulle ja vieläpä ymmärtää tämän tekstini niin hyvä, eli onko siinä loppu peleissä mitään järkeä koko mittarissa vaiko se vain näyttää koska vois lisää tilata :)
Re: Öljytankin mittarista
Ilmeisesti näyttää pinnankorkeuden eli lukema olisi cm,pinnantaso ylhäältäpäin
itsellä oli joskus 2kpl 1500l säiliöitä,jossa tuollainen mittari ja itse päättelin litra määrän seuraavasti
säiliön koko 1.7m X 0.7m X 1.35 (l X s X k),josta laskien tilavuus olisi n.1600litraa(liplast 1500L)
tuosta jos laskee 1.7X0.7X0.4 tulee 0.476 m3 eli 476litaa ja jos kaksi säiliötä niin 950l
eli silloin pitäisi suunnilleen paikkansa tuo 1000l=40cm öljyä säiliöissä
Näin sen itse päättelin,tiedä sitten onko oikein,viisammat voi kertoa.
itsellä oli joskus 2kpl 1500l säiliöitä,jossa tuollainen mittari ja itse päättelin litra määrän seuraavasti
säiliön koko 1.7m X 0.7m X 1.35 (l X s X k),josta laskien tilavuus olisi n.1600litraa(liplast 1500L)
tuosta jos laskee 1.7X0.7X0.4 tulee 0.476 m3 eli 476litaa ja jos kaksi säiliötä niin 950l
Jep suorakaiteisessa. Lieriön muotoisen säiliön, joka makaa pitkittäin onkin sitten hiukan hankalampi tarvitaan piitäkin laskuissa. Jossain oli selkeä Excel -arkki joka laski puolesta kunhan vain syötti mitat. En vaan enään muista missä sellaisen näin.opel2004 kirjoitti:Ilmeisesti näyttää pinnankorkeuden eli lukema olisi cm,pinnantaso ylhäältäpäin
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Juu,näin on.
Ei tuolla pysty tarkaa kulutusta mittaamaan,mutta itse arvioin että tuo 1lukema(1cm)
vastasi noin 25l öljyä(2kpl 1500l säiliöitä) ja kyllä se itselle riitti arvioimaan kk kulutusta ihan riittävän hyvin
Ei tuolla pysty tarkaa kulutusta mittaamaan,mutta itse arvioin että tuo 1lukema(1cm)
vastasi noin 25l öljyä(2kpl 1500l säiliöitä) ja kyllä se itselle riitti arvioimaan kk kulutusta ihan riittävän hyvin
- lmfmis
- Jäsen

- Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430
Jos kulutusta haluaa seurata niin polttimeen käyttötuntimittari. Ei ole kallis jos osaa itse asentaa.
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Jos haluat tarkkasti seurata kulutusta, niin voit tehdä niin kuin minä.
Kytkin energiankulutusmittarin öljypolttimen virransyöttöön. Eli käytännössä pistorasia - energiankulutusmittari - pistotulppa. Energiankulutusmittari näyttää ajan, jolloin poltin on käynyt. Öljynkulutuksen aikayksikköä kohti selvitin laittamalla tilapäisesti öljypolttimen letkut 20l pönttöön. Täytin pönttöä useamman kerran mitaten tarkasti täyttömäärän. Laskin kulutuksen käytettyä aikayksikköä kohti. Tulos oli minun tapauksessa n. 2,05l/h. Olen nyt seurannut 2 vuotta öljynkulutusta näin. Esimerkiksi olin viime helmikuussa matkoilla kuukauden ja poltin kävi sinä aikana lähes 500h, vaikka asunnon lämpötila oli pudotettu (vähän horo talo).
Kytkin energiankulutusmittarin öljypolttimen virransyöttöön. Eli käytännössä pistorasia - energiankulutusmittari - pistotulppa. Energiankulutusmittari näyttää ajan, jolloin poltin on käynyt. Öljynkulutuksen aikayksikköä kohti selvitin laittamalla tilapäisesti öljypolttimen letkut 20l pönttöön. Täytin pönttöä useamman kerran mitaten tarkasti täyttömäärän. Laskin kulutuksen käytettyä aikayksikköä kohti. Tulos oli minun tapauksessa n. 2,05l/h. Olen nyt seurannut 2 vuotta öljynkulutusta näin. Esimerkiksi olin viime helmikuussa matkoilla kuukauden ja poltin kävi sinä aikana lähes 500h, vaikka asunnon lämpötila oli pudotettu (vähän horo talo).
Kuulkaas herrat..eikös niin että tuo on siis 1000litraa on 40cm, jolloin 1cm on 25litraa? oisko siis mitään että laitat vaikka joka kuukauden ensimmäinen päivä senttilukeman exeliin ylös ja luot uskomattoman monimutkaisen kaavan =(n2-n1)*25. Tällä tavalla ainakin minä pitelin kirjaa tuossa melkein pari vuotta kunnes nyt lämpö ei lopu..tulee meinaan kaukona nykyään.
JV//
JV//
-
Puulämmittäjä
- Jäsen

Jopas meni tieteelliseksi mokoma arkipäivän asia. Koska käytössäsi on käyntituntimittari niin, hyvä on. Vielä tarvitset öljynpainemittarin "jalkoineen", LVI-kauppias sen sinulle myy. Mittauksen jälkeen paineet pois mittarista normaalin käytön ajaksi. Oletetaan että sinulla on polttimossa normaali 0.5 gallonan suutin. Taulukko on tässä. Paine 9.0 bar. kulutus 1.5 lit/h. Paine 10.0 bar. kulutus 1.6 lit/h. Paine 12.0 bar. kulutus 1.75 lit/h.
Sitten vaan kerrot kuukausittain käyntituntimäärällä kulutus /tunti lukeman niin, siinä se on. Tämä on tarkin tapa hoitaa näin pienet virtausmäärät.
Sitten vaan kerrot kuukausittain käyntituntimäärällä kulutus /tunti lukeman niin, siinä se on. Tämä on tarkin tapa hoitaa näin pienet virtausmäärät.
Löysin kuin löysinkin taulukon. Lämpöpumppufoorumilta.

Ja tuossa alhaalla olevassa linkissä on liite, jossa Excel on niin voi syöttää oman säiliön mitat. Tuolla saa helposti ainakin jotain tolkkua siitä senttimittarista jos ei ala ylläolevia ohjeita ja käyntiaikoja mittaavia virittelemään:
http://lampopumput.info/foorumi/index.p ... 8#msg23368
Ja tuossa alhaalla olevassa linkissä on liite, jossa Excel on niin voi syöttää oman säiliön mitat. Tuolla saa helposti ainakin jotain tolkkua siitä senttimittarista jos ei ala ylläolevia ohjeita ja käyntiaikoja mittaavia virittelemään:
http://lampopumput.info/foorumi/index.p ... 8#msg23368
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
-
Remppa reiska
- Uusi jäsen
JouniV kirjoitti:Kuulkaas herrat..eikös niin että tuo on siis 1000litraa on 40cm, jolloin 1cm on 25litraa? oisko siis mitään että laitat vaikka joka kuukauden ensimmäinen päivä senttilukeman exeliin ylös ja luot uskomattoman monimutkaisen kaavan =(n2-n1)*25. Tällä tavalla ainakin minä pitelin kirjaa tuossa melkein pari vuotta kunnes nyt lämpö ei lopu..tulee meinaan kaukona nykyään.
JV//
Kiitokset kaikille vastaajille auttoi paljon asiaa nämä teidän vastaukset ja ton minäkin sain kun ekana laskin eli 1cm 25 litraa se vaan tuntui melko paljolta mut meen varmaan sillä
teenpä Exel taulukon ei ainakaan kauheen montaa litraa voi heittää.