Läskit lompakot
- vesahy
- Jäsen

Re: Läskit lompakot
Minä myös tein aika tarkan liiketoimintasuunnitelman osana suorittamaani ammattitutkintoa. Selväksi tuli, että yrittäjälle itselleen jää aika vähän kouraan kun siitä laskutuksesta ensin ovat muut, etuoikeutetut osapuolet ottaneet omansa päältä. Kun laskelmat teki "käännetyssä" järjestyksessä siten, että kuukausiansioksi asetti tuhat euroa kuussa, niin viimeisen viivan alle taisi jäädä jotain kolme ja puoli tonnia, siis laskutettavaa. Ja siihen omaan osaan pitää todella laskea sitten firman rutiineiden pyörittämiseen käytetty aikakin. Vaikka joutuisi kirjanpitoa vääntämään aamuyön pimeinä tunteina.
Se minua huvitti todella paljon, kun kaverit sanoivat, että "sittenhän sä saat puhelimet ja autot firman piikkiin kun sulla on firma". Niin tietenkin saan, mutta kyllä ne rahat on ensin ansaittava.
Se minua huvitti todella paljon, kun kaverit sanoivat, että "sittenhän sä saat puhelimet ja autot firman piikkiin kun sulla on firma". Niin tietenkin saan, mutta kyllä ne rahat on ensin ansaittava.
-
Oto Hascak
- Jäsen

- Kotisivu: www.suorakon.com
- Viesti:
Aamen. Edelleenhän saisi sitä asiakkaan laskua pienennettyä, jos ajaisikin ne työjutut omalla autolla omaan laskuun ja puhuisi työpuhelut omalla puhelimella omaan laskuun. Kun ne kaikki tekee omaan laskuun, niin se valmiiksi pieni kymmenen euron kuukausipalkka verojen jälkeen taitaa mennä jo miinuksen puolelle!vesahy kirjoitti:Se minua huvitti todella paljon, kun kaverit sanoivat, että "sittenhän sä saat puhelimet ja autot firman piikkiin kun sulla on firma". Niin tietenkin saan, mutta kyllä ne rahat on ensin ansaittava.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
Kiitos vastauksista!
Olisi mukava jos nämä kaksi ketjua voisi yhdistää, koska vahingossa se tuli nyt kahteen kertaan.
Jonkin verran olen jo rauhallisempi tämän eilisen madonluvun jälkeen, ja epäilin tehneeni yhden elämäni pahimmista erehdyksistä ostamalla talon, kun olisin voinut vain asua leppoisasti kohtuukustannuksilla kerrostalossa, huoletonna, ja vähän nähdä muaoilmaa...
80 tuhatta kellariin on aivan tavaton määrä rahaa, ja jos sen puolittaa, niin kokolailla paljon on tuokin. Tulee mieleen, että tuolla hinnalla olisi mahdollista päällystää kaikki pinnat kellarissa ihan oikeasti 24-karaatin lehtikullalla, ja vielä saattaisi jotain jäädä taskun pohjallekin.
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin remontoiminen vaikeusasteeltaan ei ole ydinfysiikkaa, mutta rahaa palaa nähtävästi CERNin hiukkaskiihdytintäkin nopeammin. Tietenkin ymmärrän, että tekijän on saatava sivukulunsa maksettua ja elätettävä perheensä, mutta jotain on pahasti vialla, kun katson omaa tulorahoitusta suhteessa lasketettuihin tunteihin. Jos noilla tuntilaskutuksilla ei vielä pysty leveästi elämään, kuten eräs kirjoittaja viittasi, on yhtälö nähtävästi surkea molemmille osapuolille...
Rakentaminen on kalliimpaa kuin koskaan, mutta onko se parempaa kuin koskaan, on toinen asia.
Moni kirjoittaja suosittelee talossa asumista ja remontin tekemistä pikkuhiljaa. Näinhän tässä on todellakin tehtävä, koska haaveilut kunnostamisesta törmäävät näihin astronomisiin hintoihin, ja yritän vain toistaiseksi sopeutua tähän erehdykseeni...
Olisi mukava jos nämä kaksi ketjua voisi yhdistää, koska vahingossa se tuli nyt kahteen kertaan.
Jonkin verran olen jo rauhallisempi tämän eilisen madonluvun jälkeen, ja epäilin tehneeni yhden elämäni pahimmista erehdyksistä ostamalla talon, kun olisin voinut vain asua leppoisasti kohtuukustannuksilla kerrostalossa, huoletonna, ja vähän nähdä muaoilmaa...
80 tuhatta kellariin on aivan tavaton määrä rahaa, ja jos sen puolittaa, niin kokolailla paljon on tuokin. Tulee mieleen, että tuolla hinnalla olisi mahdollista päällystää kaikki pinnat kellarissa ihan oikeasti 24-karaatin lehtikullalla, ja vielä saattaisi jotain jäädä taskun pohjallekin.
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin remontoiminen vaikeusasteeltaan ei ole ydinfysiikkaa, mutta rahaa palaa nähtävästi CERNin hiukkaskiihdytintäkin nopeammin. Tietenkin ymmärrän, että tekijän on saatava sivukulunsa maksettua ja elätettävä perheensä, mutta jotain on pahasti vialla, kun katson omaa tulorahoitusta suhteessa lasketettuihin tunteihin. Jos noilla tuntilaskutuksilla ei vielä pysty leveästi elämään, kuten eräs kirjoittaja viittasi, on yhtälö nähtävästi surkea molemmille osapuolille...
Rakentaminen on kalliimpaa kuin koskaan, mutta onko se parempaa kuin koskaan, on toinen asia.
Moni kirjoittaja suosittelee talossa asumista ja remontin tekemistä pikkuhiljaa. Näinhän tässä on todellakin tehtävä, koska haaveilut kunnostamisesta törmäävät näihin astronomisiin hintoihin, ja yritän vain toistaiseksi sopeutua tähän erehdykseeni...
Nyt menee jo otsikon ohi mutta...vesahy kirjoitti:Ja siihen omaan osaan pitää todella laskea sitten firman rutiineiden pyörittämiseen käytetty aikakin. Vaikka joutuisi kirjanpitoa vääntämään aamuyön pimeinä tunteina.
Siellä yrittäjä kurssilla myös sanottiin ettei ihan kaikkea kannata yrittää tehdä itse. Moni yksin yrittäjä kuitenkin härkäpäisesti haluaa tehdä ihan kaiken itse myös ne hommat, joita ei oikein osata ja siksi niihin tuhraantuu hitosti aikaa. Ei se tilitoimisto niin kauheasti maksa, ne tekee homman monta kertaa nopeammin ja todennäköisesti vähemmillä virheillä. Ei se tilitoimistokaan remontteja itse tee vaan palkaa remontti firman, joten eikö ole loogista että remontti firma ei tee tilitoimisto hommia vaan palkkaa tilitoimiston.
Oma lukunsa on että jos esim. verotuksessa tekee virheitä niin ne voi maksaa TODELLA paljon.
-
tyy
- Jäsen

- Kotisivu: www.tyyn.vuodatus.net
No, kellaria ei ole itse tullut remontoitua, mutta uuden suihkun ja keittiön (ei ihan valmis vielä) mutta itse kun olen tehnyt, niin rahaa on mennyt n 3500e tarvikkeisiin, kalusteihin ja pitää tuo sisällään myös työkaluja.
Niin, ei ole omakotitalossa asuminen koskaan ollut halpaa tai vaivatonta, paitsi ehkä sellaiselle joka on perinyt talonsa tai rahansa, ja silloinkin on luotava lumet, putsattava räystäskourut, tyhjennettävä paskakaivot ja tilkittävä piipunjuurta.zac kirjoitti:En ajatellutkaan tätä sijoituksena vaan kotina, mutta moisilla rahasummilla kunnostelu on normaalille palkkatyöläiselle järjetön harrastus, ja ehkäpä olisi sittenkin mukavampaa vaikkapa vaan matkustella koko rahan edestä...
Se on kuitenkin aika monelle oma valinta tämä asumismuoto - harvaapa varmaan tähän pakotetaan - ja ihan jo noin yleisen taloudenpidon vuoksi siitä kannattaisi ottaa kunnolla selvää ennen ekan talon hankintaa, ettei niin kovin moni asia tulisi yllätyksenä.
Mun on vaikeata hahmottaa että mitä kaikkea vaikkapa kerrostaloasukki ajattelee haaveillessaan omakotitalosta, kun itse olen rm-talosta lähtöisin. Meillä tehtiin kaikki ite: remontit, rakentaminen, huonekalut, vaatteet, kasvimaat, ruoka. Ja myöhemmällä iällä kaupungissa asuessa oli selvä että haluan masokistisesti niitä samoja asioita joita silloinkin, koska ne tuntuvat mielekkäiltä. Sittemmin lisäksi tuli veden kantaminen kaivolta, kompostikäymälän tyhjennys, polttopuiden teko ja puilla lämmitys. No sen kasvimaan kanssa on vähän niin ja näin, sille ei aika tahdo riittää.
Mutta joskus harvoin kun saan näppeihini jotain sisustuslehtiä yms. niin aika kaukana tää on semmoisesta elämästä. Pitäiskin joskus toimittaa joku Varjo-Suomela tai Varjo-Avotakka... kyllä sitä välillä hihittelee kun miettii että miltähän tämäkin toissaviikkoinen puoliksimaatunut uloste näyttäisi paksulla kiiltävällä aikakauslehtipaperilla. (Tyhjensin tänään huussin, siitä tämä maanläheinen puheenaihe.)
Nyt alkaa mennä off topikiksi, siis lopetan.
-
Oto Hascak
- Jäsen

- Kotisivu: www.suorakon.com
- Viesti:
Hölmöksi mieheksi tuo Pelkka höpisee aika fiksuja. 
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
Oto, kyllä mä sulle vielä hölmön miehen näytän! (käärii hihojaan antaumuksella) (koko päivän kirjoittanut byrokraattista soopaa paperinpyörittäjille)
p.
p.
Pelkka kirjoittaa asiaa. Ihan kaikkia kommentteja en antaumuksella lukenut. Mutta. Monesti tuntuu, et nykypäivänä vanhan talon ostajat romantisoivat liikaa. Eli halutaan asua vanhassa miljöössä, sekun on niin siistiä. Kuitenkin ennen vanhan talon ostoa pitäisi olla jotenkin realistinen kuva siitä mitä tuleman pitää. Ja siihenhän auttaa vaikka lapsuuden kokemukset tai vaikka tämän foorumin lukeminen. Sen jälkeen, sit yrittää tehdä päätökset. Tälläkin palstalla välillä kysellään sellaisia asioita, et mielleen vääjämättä tulee, et kannattikohan sitä vanhaa taloa ostaa.. Ja nyt en todellakaan halua ketään loukata!! Kirjoitan osin omasta kokemuksesta. Vaikka tiesinkin mitä tuleman pitää, niin kyllä se välillä uuvuttaa ja saa miettimään onko tässä talossa pakko asua? Onneksi ne on vaan hetken mielihäiriöitä
Eihän tätä asumismuotoa voita mikään. Tänäänkin töistä tullessa ekaksi piti eli sai virittää tulet kakluuneihin, kantaa saunaan vedet ja puut ja sisälle lisää puita. Ja ne puut on ensin pitäny metästä kaataa, karsia jne..
Mitä remontin kalleuteen tulee, niin kyllä se maksaa. Varsinkin, jos ei itse osaa tehdä mitään. Kyse ei oikeastaan ole osaamisesta vaan rohkeudesta tarttua hommiin. Itsellä ei mitään koulutusta rakennusalalta, joskus jonkun remonteissa autellut. Monta kertaa olenkin todennut, et ikinä ennen en oo tämmöstä tehnyt ja nyt taas
Mutta kyllä työ tekijäänsä opettaa ja tämä foorumi. Ja itsellä tärkeänä tukena ollut rmt:ssä asuva kummiukko.
Talossani olen uusinut yläkerran makuuhuoneet. Purkua ja uuden rakentamista uusista ja vanhoista materiaaleista. Alakerrassa vanhan vessan purku ja sen laajentaminen suihkutilalla varustetuksi. Olkkarin ja ruokailuhuoneen lattioiden purku ja rossipohjan alalautojen uusiminen. Sit vanhat lattialaudat takas ja lisäeristäminen, uudet seinä ja kattopinnat. Toisen kuistin uusiminen. Lattialämmitys, uudet pinnat, kaapiston rakentaminen. Vielä kesken. Ulkopuolista apua sähköissä, jotka meni lähes kokonaan uusiksi. Ja vessan valu ja laatoitusvaiheessa, kun ei oma aika ja uskallus riittänyt. Näihin rahaa mennyt reilut 20 tuhatta. Onneksi silloin sai ammattimiehet sopivaan hintaan(verokortilla). Nyt esim. saman sähkärin tuntiliksa on melkeen tuplaantunut.
Ja nyt sinne saunaan. Saunakaljat vaan jäi ostamatta
Mitä remontin kalleuteen tulee, niin kyllä se maksaa. Varsinkin, jos ei itse osaa tehdä mitään. Kyse ei oikeastaan ole osaamisesta vaan rohkeudesta tarttua hommiin. Itsellä ei mitään koulutusta rakennusalalta, joskus jonkun remonteissa autellut. Monta kertaa olenkin todennut, et ikinä ennen en oo tämmöstä tehnyt ja nyt taas
Talossani olen uusinut yläkerran makuuhuoneet. Purkua ja uuden rakentamista uusista ja vanhoista materiaaleista. Alakerrassa vanhan vessan purku ja sen laajentaminen suihkutilalla varustetuksi. Olkkarin ja ruokailuhuoneen lattioiden purku ja rossipohjan alalautojen uusiminen. Sit vanhat lattialaudat takas ja lisäeristäminen, uudet seinä ja kattopinnat. Toisen kuistin uusiminen. Lattialämmitys, uudet pinnat, kaapiston rakentaminen. Vielä kesken. Ulkopuolista apua sähköissä, jotka meni lähes kokonaan uusiksi. Ja vessan valu ja laatoitusvaiheessa, kun ei oma aika ja uskallus riittänyt. Näihin rahaa mennyt reilut 20 tuhatta. Onneksi silloin sai ammattimiehet sopivaan hintaan(verokortilla). Nyt esim. saman sähkärin tuntiliksa on melkeen tuplaantunut.
Ja nyt sinne saunaan. Saunakaljat vaan jäi ostamatta
Ite kun tekee, niin tulee mitä sattuu...
Kannattaa priorisoida. Ensin keskikerros tai vintti, riippuen tarpeiden kiireellisyydestä. Näihin menee teettämällä arvion mukaan 80 000. Jos talossa aikoo asua samalla, ei koko kämppää voi muutenkaan laittaa remonttiin kerralla. Ei edes koko yläkertaa, ehkä pääty kerrallaan. Jos nuo hankkeet palastelee yhden kesän projekteiksi vaikka neljälle vuodelle, voi ehtiä tehdä jonkun verran itsekin. Melkein on niin että jos itsellä on sama palkka kuin timpurilla, yhden päivän timpurin palkan maksaakseen on itse tehtävä 4–5 päivää töitä eli jos vain pystyy itse jotain tekemään niin kannattaa tehdä. Harvalla meistä on niin kovat palkat etteikö hitaana timpurina tienaisi paremmin kuin omissa töissä.zac kirjoitti: Hämmästyttävintä oli kuitenkin rakennesuunnittelijan esittämä kustannusarvio remontista:
- Kellarin kuntoonlaitto kokonaisuudessaan 80 tuhatta, jossa vaikka huonekorkeutta ei tarvitsisi nostaa, niin kuitenkin olisi syytä piikata lattiaa puoli metriä auki ja ulkopuolelle sitten normaali salaojitus. Sisäpuolelle tuolla olisi tarkoitus saada sorat, vesieritykset ja lattialämmitys ja saunan kunnostus.
- keskikerros oli halvin, johon menisi ainoastaan 30 tuhatta, käsittäen keittiön ja pienen vessan uusimisen ja muualla pintaremontin.
- Yläkertaan tulisi varata ainakin 50 tonnia, jos mielii saada toimivan suihkun ja jonkin verran siirrellä seiniä sekä muuttaa pari muutman neliön kylmää tilaa lämpimäksi.
Jos aloittaa tärkeimmistä, voi olla että vuosien mittaan moni remonttitarve kevenee kummasti ja elämä asettuu vanhoihin raameihin. Antaa ajan tehdä remonttia. Kannattaa ehkä myös aloittaa helpoimmista, kokemuksen kertyessä uskaltaa tehdä haastavampia remontteja. Esimerkiksi kun on purkanut yhden pään yläkertaa ja eristänyt sen uudelleen, tietää miten talo on rakennettu ja toisessa päädyssä seuraavana kesänä homma on jo tuttua ja joutuisaa.
Kellarin voi antaa olla sillänsä, jos ja kun sitä ei kuitenkaan varsinaiseen asumiseen tarvita. Jos saunominen on niin tärkeää että siitä haluaa maksaa tuon 80 000 niin valinta on vapaa, mutta lämmittämätön kellari talon alla on sekin moneen asiaan ihan kelvollinen.
...80 000 eurolla saattaa saada myös melko mukavan uuden pihasaunan. Jossa on extrahuonekin lisäksi.
Tämä tietysti oletuksella, että on tontilla tilaa / rakennusoikeutta.
Ja samalla täyttyy viisaus riittävästä tuuletusvälistä, kun rakentaa märkätiloja vanhaan puutaloon...
Jussi
ps. Niin, siis se riittävä tuuletusväli on kahdeksan metriä...
Tämä tietysti oletuksella, että on tontilla tilaa / rakennusoikeutta.
Ja samalla täyttyy viisaus riittävästä tuuletusvälistä, kun rakentaa märkätiloja vanhaan puutaloon...
Jussi
ps. Niin, siis se riittävä tuuletusväli on kahdeksan metriä...
Täytyipä oikein ottaa kynä ja paperia esille ja laskea oman saunan ja kodinhoitohuoneen kustannuksia. Kaikki kuititkin olen jemmannut mutta nyt laskin ulkomuistista luultavasti aika lähelle.
Sauna ja kodinhoitohuone on rakennettu vanhalla huonejaolla savimaasta asti v.41 rakennetun ruotsalaistalon kellariin. Pinta-alaa on saunassa n.6 m2 ja khh:ssa 20m2.
Tilasta on purettu yksi väliseinä ja kaiki sisäpinnat sokkelin pintaa myöden, lukuunottamatta sauna-osan rivinteerauksia. Lattiavalu ja hieno hiekka sen alta poistettiin.
Lattiaan tuli kapillaarikatko, eristeet, viemärit, vesijohdot, vesik. lattialämmitys ja valu. Väliseinät ja khh rivinteeraukset tehty siporexistä. Lattiat laatoitettu ja seinät sekä katot paneloitu. Seinät osin maalattu. Sähköt kokonaan keskusta myöden uusittu. Uudet vesikalusteet. Uudet ikkunat. Saunaan tuli käytetty aitokiuas ja rinnalle sähkö.
Kaikki materiaalit omasta mielestäni varsin laadukkaita. Saunaan tosin laitoin nuukuuksissani tavalliset kuusipaneelit.
Kustannuksia tuli materiaalien ja vuokrattujen työvälineiden osalta reilu 7000€.
Kaikki työt tein itse päivätöiden ohessa noin vuoden aikana (eikä paljon tullut hikoiltua, tahti oli aika rento), talkoopäiviä niiden hikisimpien hommien kanssa tuli ehkä 10.
Ulkopuolelta ostettua työtä 550€ lattialämmön kytkentä ja 100€ tutulle sähkärille.
Eli yhteensä siinä 8000€.
Tuosta jos tuplaa pinta-alan ja hinnan, niin pääsee varmaan aika lähelle rmt:n kellaritiloja.
Eli poitti tässä on se että, jos itse tekee ja ostelee harkitusti tavaraa pidemmällä aikavälillä, niin remontin teko on mahdollista ilman lainarahaa ja stressiä.
Sauna ja kodinhoitohuone on rakennettu vanhalla huonejaolla savimaasta asti v.41 rakennetun ruotsalaistalon kellariin. Pinta-alaa on saunassa n.6 m2 ja khh:ssa 20m2.
Tilasta on purettu yksi väliseinä ja kaiki sisäpinnat sokkelin pintaa myöden, lukuunottamatta sauna-osan rivinteerauksia. Lattiavalu ja hieno hiekka sen alta poistettiin.
Lattiaan tuli kapillaarikatko, eristeet, viemärit, vesijohdot, vesik. lattialämmitys ja valu. Väliseinät ja khh rivinteeraukset tehty siporexistä. Lattiat laatoitettu ja seinät sekä katot paneloitu. Seinät osin maalattu. Sähköt kokonaan keskusta myöden uusittu. Uudet vesikalusteet. Uudet ikkunat. Saunaan tuli käytetty aitokiuas ja rinnalle sähkö.
Kaikki materiaalit omasta mielestäni varsin laadukkaita. Saunaan tosin laitoin nuukuuksissani tavalliset kuusipaneelit.
Kustannuksia tuli materiaalien ja vuokrattujen työvälineiden osalta reilu 7000€.
Kaikki työt tein itse päivätöiden ohessa noin vuoden aikana (eikä paljon tullut hikoiltua, tahti oli aika rento), talkoopäiviä niiden hikisimpien hommien kanssa tuli ehkä 10.
Ulkopuolelta ostettua työtä 550€ lattialämmön kytkentä ja 100€ tutulle sähkärille.
Eli yhteensä siinä 8000€.
Tuosta jos tuplaa pinta-alan ja hinnan, niin pääsee varmaan aika lähelle rmt:n kellaritiloja.
Eli poitti tässä on se että, jos itse tekee ja ostelee harkitusti tavaraa pidemmällä aikavälillä, niin remontin teko on mahdollista ilman lainarahaa ja stressiä.
Ruotsalaistalo kellarikerroksella, vuosimallia -41, n.100m2, sähkö- ja puulämmitys, VILP.
Harkitkaa vuorotteluvapaata...
Kannattaa myös harkita suuren remontin kohdalla jäämistä vuorotteluvapaalle mikäli mahdollista. Itse näin tein ja en ole katunut.On varmasti taloudellisesti kannattavaa,ja voi tehdä päivisin=jää aikaa muuhunkin.
Itse teen lyhennettyä työaikaa, tästä sovittiin työnantajan kanssa jo työsuhdetta aloitettaessa. "Ylimääräiselle" vapaa-ajalle on aina löytynyt kotityömaalla käyttöä.
Vuorotteluvapaan ehdot eivät aina täyty, mutta jos työnantajan kanssa voi sopia palkattomasta vapaasta, on sekin monesti kannattavampaa kuin maksaa toiselle omasta nettopalkastaan.
Vuorotteluvapaan ehdot eivät aina täyty, mutta jos työnantajan kanssa voi sopia palkattomasta vapaasta, on sekin monesti kannattavampaa kuin maksaa toiselle omasta nettopalkastaan.
Meillä alkoi remontti juhannuksen jälkeisenä maanantaina. Rahaa on mennyt nyt n. 26000 euroa ja sillä on tehty:
- Tontin viemäriputki uusittu n. 60 m
- Tontin vesiputki uusittu n. 40 m
- Patolevyt ja salaojat
- Sadevesijärjestelmä
- 18 kpl ikkunoita (10 isoa ja 8 pientä). Pikkuikkunat vielä asentamatta.
- Talon sähköt uusittu 1-vaihesähköstä 3-vaihesähköksi (uusi keskus sisälle ja ulos ja kaikki johdot uusiksi puhelimia ja antennia myöten). Tämä on vielä hiukan kesken joissain huoneissa.
- Kuisti purettu sisältäpäin, eristetty ja levytetty ja lattia laatoitettu. Paneelit ja listat vielä puuttuvat.
- Yläkerta purettu kokonaan ja otettu kylmät tilat hyötykäyttöön. Eristetty ja koolattu, lattiat levytetty. Paneelit, listat, tapetit yms pintamateriaalit vielä puuttuvat.
- Pihaan levitelty reipas 20 tn mursketta.
- Alakerran "autotallin" ovien vieressä olevat muurit valettu uudestaan kun vanhat tuhoutuivat salaojien kaivuun yhteydessä.
Eli vielä tarvisi kuistin ja vintin pinnat laittaa kuntoon ja kääntää yläkerran portaan tulemaan sisäeteiseen. Nyt menevät kuistiin.
Ensi vuonna uusitaan keittiö ja alakerran pikku-wc. Samoin eteinen on pakko koolata ja levyttää uudelleen että saa kaikki sisäkeskuksen tienoilla risteilevät johdot seinän sisään.
Kokonaisbudjetti arvioitiin 50000 euroksi ja ainakin vielä ollaan budjetin raameissa.
Tätä ennen ei taloon oltu uusittu kuin öljyjärjestelmä kokonaisuudessaan ja alakerran iso-wc. Muuten ei ole kuin tapetoitu.
- Tontin viemäriputki uusittu n. 60 m
- Tontin vesiputki uusittu n. 40 m
- Patolevyt ja salaojat
- Sadevesijärjestelmä
- 18 kpl ikkunoita (10 isoa ja 8 pientä). Pikkuikkunat vielä asentamatta.
- Talon sähköt uusittu 1-vaihesähköstä 3-vaihesähköksi (uusi keskus sisälle ja ulos ja kaikki johdot uusiksi puhelimia ja antennia myöten). Tämä on vielä hiukan kesken joissain huoneissa.
- Kuisti purettu sisältäpäin, eristetty ja levytetty ja lattia laatoitettu. Paneelit ja listat vielä puuttuvat.
- Yläkerta purettu kokonaan ja otettu kylmät tilat hyötykäyttöön. Eristetty ja koolattu, lattiat levytetty. Paneelit, listat, tapetit yms pintamateriaalit vielä puuttuvat.
- Pihaan levitelty reipas 20 tn mursketta.
- Alakerran "autotallin" ovien vieressä olevat muurit valettu uudestaan kun vanhat tuhoutuivat salaojien kaivuun yhteydessä.
Eli vielä tarvisi kuistin ja vintin pinnat laittaa kuntoon ja kääntää yläkerran portaan tulemaan sisäeteiseen. Nyt menevät kuistiin.
Ensi vuonna uusitaan keittiö ja alakerran pikku-wc. Samoin eteinen on pakko koolata ja levyttää uudelleen että saa kaikki sisäkeskuksen tienoilla risteilevät johdot seinän sisään.
Kokonaisbudjetti arvioitiin 50000 euroksi ja ainakin vielä ollaan budjetin raameissa.
Tätä ennen ei taloon oltu uusittu kuin öljyjärjestelmä kokonaisuudessaan ja alakerran iso-wc. Muuten ei ole kuin tapetoitu.