valmisuuni vai paikalle muurattu?

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
peppi p
Uusi jäsen

valmisuuni vai paikalle muurattu?

Viesti Kirjoittaja peppi p »

Haluaisimme taloomme takka-leivinuunin, jossa on takka alapuolella ja leivinuuni yläpuolella. Kermansavella on hienoja sellaisia, mutta hintaa on yli viisi tonnia. Mahtaisiko muurarin suunnittelema ja paikalle muuraama vaihtoehto tulla halvemmaksi, entä olisiko tiedossa muita, edullisempia uunivalmistajia?
kakluuni
Jäsen
Jäsen

Re: valmisuuni vai paikalle muurattu?

Viesti Kirjoittaja kakluuni »

Aikaisemmista viestiketjuista löydät paljon keskustelua tästä asiasta.
anttiaa
Jäsen
Jäsen

Re: valmisuuni vai paikalle muurattu?

Viesti Kirjoittaja anttiaa »

Itse olen käynyt puolenvuoden uunimuurauskurssin ja näinollen olen ehdottomasti ollut paikallamuurattavien uunien kannattaja. Tollaisessa uunikompleksissa vain tuppaa menemään turkasesti aikaa kun se tehdään huolellisesti viimeistä piirtoa myöten, sotkuistakin se homma on. Tämän ajan trendi kun on nopeus ja tehokkuus, argumentoidaan kun joku teki sen ja sen yhdessä päivässä. Ja sellainenko sitten on hyvä.

Valmistakoissa tietty on puolensa. Pystytys on nopeaa, eivätkä muurarin kamppeet ole viikko/päivätolkulla olohuoneessa levällään. Ainakin asutussa talossa sellainen on harmillista.

Onpa myöskin olemassa eräänlaisia kompromissejakin eli hankitaan valumassasta tehty takka-leivinuunin sisus ja se "kuorrutetaan" eli muurataan päälle ulkokuori. Kolleegani kehui, että em. menetelmä on ihan kelpo ja sillä säästyy ainakin 2 päivän muuraustyö.

Kuorellisen takkauunin voi muutoin muurata mitä moninaisemmaksi, vain mielikuvitus on rajana.

Kustanuksiltaan paikalle muurattu takkauuniyhdistelmä asettuu nähdäkseni puoleen tuosta mainitsemastasi summasta.

Olen muutoin naapurikunnasta ja s-posti löytyy nimimerkin alta.
Vastaa Viestiin