leivinuunin kaakelointi
leivinuunin kaakelointi
Onko kellään kokemusta maalatun leivinuunin kaakeloinnista.Maali irtoilee laikuttain ja uuninluukun yläpuoli on palanut karrelle.Pitääkö maali raapia pois ennen kiinnityslaastin laittamista,vai kestääkö laasti maalin päällä.Mikä olisi helpoin tapa hioa maalipintaa?
- apache
- Jäsen

- Kotisivu: http://mettahyvonen.blogspot.com
- Viesti:
Re: leivinuunin kaakelointi
Hmm.. jos näin ihan maallikkona miettisi, niin jos se maali irtoilee laikuttain ihan muuten vainkin, miten siinä päällä voisi mikään laasti pysyä?2422 kirjoitti:Onko kellään kokemusta maalatun leivinuunin kaakeloinnista.Maali irtoilee laikuttain ja uuninluukun yläpuoli on palanut karrelle.Pitääkö maali raapia pois ennen kiinnityslaastin laittamista,vai kestääkö laasti maalin päällä.Mikä olisi helpoin tapa hioa maalipintaa?
Kaikki irtoava maali kannattaa ottaa pois.
Nopein ja helpoin tapa hioa maalipinta pois olisi käyttää kulmahiomakoneessa kuppitimanttia. Valitettavasti tuo on myös se pölyisin tapa.
Nopein ja helpoin tapa hioa maalipinta pois olisi käyttää kulmahiomakoneessa kuppitimanttia. Valitettavasti tuo on myös se pölyisin tapa.
Irtoava pois ja laatoittamaan.
Varmaa on, että totuuden puhuja paljastuu aina.
-
MX1K
- Jäsen

- Kotisivu: http://mx1k.wippiespace.com/
http://mx1k.wippiespace.com/images - Viesti:
Muurari sano asiasta että vaihtelevalla menestyksellä onnistuu nuo...
Toisista putoo puolet viikossa ja toiset kestää 30 vuotta.
Itse en lähtis ottamaan riskiä vaan hakisin purkin maalia kaupasta ja sutisin yli.
Toisista putoo puolet viikossa ja toiset kestää 30 vuotta.
Itse en lähtis ottamaan riskiä vaan hakisin purkin maalia kaupasta ja sutisin yli.
Mulle on sanottu niin että takoissa ja helloissa pitäis olla kuorimuuraus jotta laatta pysyy, eli pintalämpötila ei saisi olla kovin kova.
Leivinuuneissahan ei kai normaalisti pinta niin kovasti lämpene kun massaa on paljon, tää nyt oli taas enempi pohdintaa kun selkeetä tietoa.
Leivinuuneissahan ei kai normaalisti pinta niin kovasti lämpene kun massaa on paljon, tää nyt oli taas enempi pohdintaa kun selkeetä tietoa.
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
Kyllä normaalisti vanhat ja myös uudemmatkin leivinuunit on tehty ilman kuorimuurausta eli liekki tai ainakin kuuma savu menee siinä heti pintatiilen takana kanavissa, eli huonosti laatat pysyy pinnassa kiinni. Maalia vaan tai voihan sitä kokeilla vaikka antiikkilaastia jos ei muuraus paljoa elä enää lämmitellessä, värimuutos vaan voi olla aikaa myöten mahdollista eli valkonen pinta kellertyy ainakin kuumimmista paikoista.
Emmää mitää tiiiä kunha arvailen
Emmää mitää tiiiä kunha arvailen
Mä laatoitin oman muurin kyljen pari vuotta sitten. Oli siinä aiemminkin muutama rivi kaakeleita, hakkasin vanhat pois ja uutta tilalle. Laastin sekaan sotkin jotain Kiillon litkua, jonka olis tarkoitus tehdä laastista elastista
Hyvin on pysyneet, tosin tuskin niissä joskus 50-luvulla laatoitetuissa kaakeleissa oli käytetty mitään erikoislaastia. Oli aika haastava laatoittaa, ei nimittäin ollut muurarilla ollut suorakulmaa tai vatupassia mukanaan. Oli sisänurkkaa ja ulkonurkkaa, pystypintaa ja vaakatasoa. Ja bonuksena hallitus halus boordia ja kuviolaattaa 
Muuri tuskin niin kuumaksi menee kuin esimerkiksi puuhellan kylki tulipesän kohdalta, olen siitä mitannu yli 100 asteen lämpötiloja parhaimmillaan ja siinä on yksi tiili lappeeltaan ainoastaan.
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "