on rautaiset putket patteriverkostossa, pitäisikö / suositellaanko että sinne laitetaan jotain ainetta vai ajanko naapurin suosituksilla ja lisään vaan vedet järjestelmään (ja ilmaan sen)
Patteriverkosto tyhjänä, mitäs huomioida?
Patteriverkosto tyhjänä, mitäs huomioida?
Eli on ollut tässä kesän aikana patterit irti levytyksen takia ja nyt alkaa tuntumaan että olisi mukavaa laitaa nuo patterit takaisin... alkaa olla vähäsen vilpoista... Eli meillä
on rautaiset putket patteriverkostossa, pitäisikö / suositellaanko että sinne laitetaan jotain ainetta vai ajanko naapurin suosituksilla ja lisään vaan vedet järjestelmään (ja ilmaan sen)
Re: Patteriverkosto tyhjänä, mitäs huomioida?
Eipä sinne taida olla mitään "säilöntäainetta". Tapana on laittaa sinne ilmaa joukkoon... Siitä alkaa sitten viikon tai kahden ilmaaminen ja kun sieltä ilma/happi poistuu, niin putkissa ei ruostumista tapahdu. Putkien keston kannalta olisi hyvä jos joku keksisi kemikaalin joka heti poistaa vedestä hapen.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Vanhassa vesilämmityskattila ohjeessa neuvotaan täytön jälkeen lämmittämään järjestelmä 90 asteeseen ilman erottumisen parantamiseksi...
Tuskin ihan noihin lämpötiloihin tarvii mennä,oliskohan nuo vapaa kiertoiseen... mutta jonkun aikaa ilmaamaan joutuu,mulla yks patteri mihin jostain syystä kerää ilman,sitä sai toistakuukautta käydä täytön jälkeen ilmailemassa...
Tuskin ihan noihin lämpötiloihin tarvii mennä,oliskohan nuo vapaa kiertoiseen... mutta jonkun aikaa ilmaamaan joutuu,mulla yks patteri mihin jostain syystä kerää ilman,sitä sai toistakuukautta käydä täytön jälkeen ilmailemassa...
- rautarunnari
- Jäsen

meillä yläkerran toinen patteri oli todellinen maanvaiva, aina kun paineet putosivat, niin alkoi liruttamaan. enkä saanut loppumaan, vaikka nykäisin irti seinästä ja käänsin melkein 30 asteen mäkeen. heh.
mutta se ongelma loppui kun nykäsin ne poijes seinistä, nyt vain keskikerros lämpenee pattereilla.
vastauksena tuohon kysymykseen, itse olen vain täyttänyt ja ilmannut, yleensä mennyt kerralla se ilmaus, paitsi tuon yhden onnettoman patterin osalta.
H
mutta se ongelma loppui kun nykäsin ne poijes seinistä, nyt vain keskikerros lämpenee pattereilla.
vastauksena tuohon kysymykseen, itse olen vain täyttänyt ja ilmannut, yleensä mennyt kerralla se ilmaus, paitsi tuon yhden onnettoman patterin osalta.
H
Kaikkien alojen erikoisasiantuntija
-
Jokapaikanhöylä
- Jäsen

Joku on joskus lattanut auton pakkasnestettä, estää korrosiota ja jäätymistä... mene ja tiedä sitten onko todellista hyötyä, jospa jollakin olis omakohtaista kokemusta kerrottavana 
"Köyhän pitää osata kaikkea.."
"Älä koskaan tee tänään sitä, minkä voit jättää huomennakin tekemättä.."
"Ole säästäväinen, säästä itseäsi.."
Voihan tuotakin kayttaa mutta sitten sinulla on lammitysjarjestelmassa veden sijasta ongelmajatetta joka on tyhjennettaessa vietava kierratykseen eika saa laskea viemariin.. Lisaksi glygolilla terastetyissa verkoissa ei saa olla kayttovesikierukoita..Jokapaikanhöylä kirjoitti:Joku on joskus lattanut auton pakkasnestettä, estää korrosiota ja jäätymistä... mene ja tiedä sitten onko todellista hyötyä, jospa jollakin olis omakohtaista kokemusta kerrottavana
Ammattimies saa hyvästäkin huonon!
Hyvin suunniteltu ei ole vielä yhtään tehty!
Hyvin suunniteltu ei ole vielä yhtään tehty!
-
Jokapaikanhöylä
- Jäsen

PETEBJ75 kirjoitti:Voihan tuotakin kayttaa mutta sitten sinulla on lammitysjarjestelmassa veden sijasta ongelmajatetta joka on tyhjennettaessa vietava kierratykseen eika saa laskea viemariin.. Lisaksi glygolilla terastetyissa verkoissa ei saa olla kayttovesikierukoita..Jokapaikanhöylä kirjoitti:Joku on joskus lattanut auton pakkasnestettä, estää korrosiota ja jäätymistä... mene ja tiedä sitten onko todellista hyötyä, jospa jollakin olis omakohtaista kokemusta kerrottavana
Heti tuli oleellisia pointteja, eipä käynyt itsellä edes mielessä
"Köyhän pitää osata kaikkea.."
Niin se pitäis kait olla tuota aurinkojärjestelmien pakkasnestettä propyleeniglykolia,sehän ei tainnut olla niin myrkyllistä... 
- Maatilallinen
- Jäsen

Eipä siinä muuta kuin patterit paikalleen, ei vielä termostaatteja, vedet sisään, kattila päälle, kattilatermostaattiin niin paljon kuin saa asteita ja shunttiventtiili auki.
Sitten vaan ilmaamaan, kattila päällä koko ajan ja paineet pidetään yli 1 bar. Kun ilmat loppuu, kiertovesipumppu käyntiin ja ikkunat auki (voi tulla lämmin), kun kattila sammuu eli lämmöt yli 90 astetta joka putkessa niin pumppu seis ja uusi ilmaus. Sen jälkeen vielä paineet ylös, kattila 80-90 asteeseen, shunttiventtiiliä pienemmälle ja termostaatit pattereihin.
Sitten vaan ilmaamaan, kattila päällä koko ajan ja paineet pidetään yli 1 bar. Kun ilmat loppuu, kiertovesipumppu käyntiin ja ikkunat auki (voi tulla lämmin), kun kattila sammuu eli lämmöt yli 90 astetta joka putkessa niin pumppu seis ja uusi ilmaus. Sen jälkeen vielä paineet ylös, kattila 80-90 asteeseen, shunttiventtiiliä pienemmälle ja termostaatit pattereihin.
Jatketaan tähän vanhaan ketjuun.
Piti laskea kesällä aika paljon patteriverkostosta ulos. Sen seurauksena ilmaa on nyt runsaasti. Yläkerran patteri pihisee ilmauksen aikana hetken, sitten hiljenee. Ikään kuin ei painetta olisi tarpeeksi työntämään ilma ulos. Hirveä lorina kuuluu, ja se häiritsee nukkumistakin.
Jossain kehotettiin nostamaan verkoston paine 1,5:een ja lämmöt ylös. Osaan kääntää kahvasta ja nostaa painetta, mutta milläs tuon paineen laskee sitten takaisin normaaliin?
Piti laskea kesällä aika paljon patteriverkostosta ulos. Sen seurauksena ilmaa on nyt runsaasti. Yläkerran patteri pihisee ilmauksen aikana hetken, sitten hiljenee. Ikään kuin ei painetta olisi tarpeeksi työntämään ilma ulos. Hirveä lorina kuuluu, ja se häiritsee nukkumistakin.
Jossain kehotettiin nostamaan verkoston paine 1,5:een ja lämmöt ylös. Osaan kääntää kahvasta ja nostaa painetta, mutta milläs tuon paineen laskee sitten takaisin normaaliin?
Eikös se paine ole ihan hyvä kun pysyy alle 1.5barin?
Jos laskea pitää niin varosta se kait helpoiten, tulee samalla sen toiminta testattua.
Jos laskea pitää niin varosta se kait helpoiten, tulee samalla sen toiminta testattua.
Noniin, taas huomaa, että kun kysyy typerästi niin saa kysyviä vastauksia.
Siis, jossain ketjussa, jota nyt en löydä, neuvottiin ilmaamaan jotakuinkin näin: paineet 1,5 bar, lämmöt 90 astetta, shuntti täysin auki. Sitten kun koko verkosto lämmennyt, kierto pois ja ilmaamaan.
Jos siis nostan paineet ilmauksen vuoksi 1,5:een, miten lasken sen takaisin normaalipaineeseen, joka mulla n.1,0? Miten varosta päästetään paineetta? Se on vissiin se missä on sellainen punainen, hammastahnatuubin korkin näköinen mutta sitä vähän isompi "korkki".
edit: tässä ketjussa http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... aa*#p98399 ja tämänkin olisin voinut siihen ketjuun laittaa mutta kun en löytänyt sitä silloin...
Siis, jossain ketjussa, jota nyt en löydä, neuvottiin ilmaamaan jotakuinkin näin: paineet 1,5 bar, lämmöt 90 astetta, shuntti täysin auki. Sitten kun koko verkosto lämmennyt, kierto pois ja ilmaamaan.
Jos siis nostan paineet ilmauksen vuoksi 1,5:een, miten lasken sen takaisin normaalipaineeseen, joka mulla n.1,0? Miten varosta päästetään paineetta? Se on vissiin se missä on sellainen punainen, hammastahnatuubin korkin näköinen mutta sitä vähän isompi "korkki".
edit: tässä ketjussa http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... aa*#p98399 ja tämänkin olisin voinut siihen ketjuun laittaa mutta kun en löytänyt sitä silloin...
Jos nostat sen koko verkoston lämmön reilusti ylös niin painehan laskee sen jäähtyessä.
Siis en nyt vaan ymmärtänyt miksei se paine voi olla siinä mihin sattuu ilmauksen jälkeen jäämään? kuitenkin alle sen maksimi käyttöpaineen pysyy jos varot toimii. Onko siihen joku tietty syy miksi sen pitää olla nimenomaan 1.0? järjestelmän toimintaan sen ei kuitenkaan pitäisi vaikuttaa.
Ongelmiahan tulee jos paine on liian alhainen, puulämmityksissä vaihtelee vaaraajan lämmöistä riippuen helposti sen 0.5bar...
Se varo on todennäköisesti siinä korkissa.
Siis en nyt vaan ymmärtänyt miksei se paine voi olla siinä mihin sattuu ilmauksen jälkeen jäämään? kuitenkin alle sen maksimi käyttöpaineen pysyy jos varot toimii. Onko siihen joku tietty syy miksi sen pitää olla nimenomaan 1.0? järjestelmän toimintaan sen ei kuitenkaan pitäisi vaikuttaa.
Ongelmiahan tulee jos paine on liian alhainen, puulämmityksissä vaihtelee vaaraajan lämmöistä riippuen helposti sen 0.5bar...
Se varo on todennäköisesti siinä korkissa.
-
?keskellä kämmentä
- Jäsen

Jos varoa menee räpläämään, se todnäk jää vuotamaan.
Nimim. Vaihdettiin uuteen...
Onhan siellä jossain verkoston tyhjennys hana?
Nimim. Vaihdettiin uuteen...
Onhan siellä jossain verkoston tyhjennys hana?
jos ei tee mitään, ei tule vahinkojakaan :)
- rautarunnari
- Jäsen

varoventtiili ei ainakaan minulla jää jää vuotamaan, vaikka kokeilen. mulla siinä on semmonen pieni musta "liipaisin", jolla se voidaan avata. tämän lisäksi on vesisäiliön (1500l) päällä hana, josta saa paineet pois, samoin tyhjennysyhde on varaajan alareunassa.
Itse ilmasin patterit siten, että kierto oli päällä. kiersin termostaatin kiinni ja ilmasin. kun tuli vettä, niin laitoin kiinni ja avasin termostaatin täysille, lorisi tietysti. ilmasin lisää, termari kokonaan auki. välillä laitoin vähän auki, välillä vähän enemmän. ja kyllä sen saa siis ilmattua kierron kanssakin.
jos yläkerta lorisee, niin silloin voisi kuvitella, että paineet on liian alhaalla, varsinkin puulämmityksessä kylmänä paineet ei riitä enää yläkertaan ja ne lorisee.
H
Itse ilmasin patterit siten, että kierto oli päällä. kiersin termostaatin kiinni ja ilmasin. kun tuli vettä, niin laitoin kiinni ja avasin termostaatin täysille, lorisi tietysti. ilmasin lisää, termari kokonaan auki. välillä laitoin vähän auki, välillä vähän enemmän. ja kyllä sen saa siis ilmattua kierron kanssakin.
jos yläkerta lorisee, niin silloin voisi kuvitella, että paineet on liian alhaalla, varsinkin puulämmityksessä kylmänä paineet ei riitä enää yläkertaan ja ne lorisee.
H
Kaikkien alojen erikoisasiantuntija