Mistä ja millaisia huokolevyjä?
Mistä ja millaisia huokolevyjä?
Ajatuksena olisi lisäeristää yläkerran makuuhuoneita huokolevyllä. Millaisia erilaisia niitä on? Olen ymmärtänyt, että niitä on valmiiksi pinnoitettuja, kuten Halltex. Huokoleijona taas on vastaavasti sellainen, jonka pinnoitus vaatii monta työvaihetta. Tiedättekö muita huokolevyn valmistajia? Onko sellaisia, jotka voisi suoraan maalata tai tapetoida päälle? Eli etsimme helppoa ratkaisua, mutta haluaisimme silti itse maalata/tapetoida pinnan mieleiseksemme. Valmiiksi pinnoitetut eivät oikein sytytä. Millaisiin olette siis törmänneet?
Re: Mistä ja millaisia huokolevyjä?
Kotimainen versio: http://www.suomenkuitulevy.fi/fi/tuotte ... okoleijona
Ja sitten on vastaavia tuontilevyjä tarjolla. Kysäise paikalliselta rautakauppiaalta.
Ja sitten on vastaavia tuontilevyjä tarjolla. Kysäise paikalliselta rautakauppiaalta.
-
Tinakenkäpoika
- Jäsen

Kellään tietoa millä noita vanhoja huokolevyjä katoissa on pinnoitettu, kun ei se näytä pelkältä maalilta oikein, enenpi tulee mieleen joku paperimassa joka on telattu pintaan?
-
kakluuni
- Jäsen

Liitumaalilla ainakin on maalattu ennen.
Työvaiheiden määrä ja helppous on vähän makuasia. Itse olen pistänyt huokoleijonaa kaikkiin ulkoseiniin eikä se mitenkään erityisen työlästä ole. Pahimpiin koloihin ja vasaranjälkiin olen sipaissut tasoitetta ja sen jälkeen päälle makulatuuripaperi ja lopuksi tapetti. Vaivaa on vähän enemmän kuin normaalissa tapetoinnissa, koska kerroksia tulee kaksi, mutta mielestäni helpompaa kuin kipsilevyjen tasoittaminen. Toisaalta sitä makulatuuria ei tarvitse sovittaa niin kauhean tarkkaan, kun kerran päälle tulee varsinainen tapetti. Periaatteessa voisi varmaan tapetoida suoraankin kuitulevylle, mutta minusta tulee siistimpi jälki kun paperia on kaksi kerrosta. Kuitulevy pitää esiliisteröidä tai pohjamaalata ennen tapetointia. Yhdessä huoneessa meillä on maali makulatuuritapetin päällä. Minusta pelkkä maali kuitulevyn päällä ei ole kovin nätti, mutta se nyt on lähinnä makuasia.
-
Oto Hascak
- Jäsen

- Kotisivu: www.suorakon.com
- Viesti:
Ei varmaan vastaa ihan suoraan kysymykseen, mutta jos päädytte tapetointiin, niin pohjatöiksi riittää pariin kertaan suoritettu esiliisteröinti. Ei ihan hullumainen työmäärä ja työvälineiksi kelpaa liisteri sekä liisteriharja.anttise kirjoitti:Eli etsimme helppoa ratkaisua, mutta haluaisimme silti itse maalata/tapetoida pinnan mieleiseksemme.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
http://www.suorakon.com
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Ei se nyt niin vaikeaa ole. Lue vaikka ketju
http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=395
Siellä on kysytty ja vastattu miljoona erilaista huokolevykysymystä levyjen kliinnittämisestä tapetointiin.
Musta kuulostaa, että olet tainnut ymmärtää tuon huokolevyjen asennuksen ja tapetoinnin paljon monimutkaisemmaksi proseduuriksi kuin se onkaan.
Pekka
http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=395
Siellä on kysytty ja vastattu miljoona erilaista huokolevykysymystä levyjen kliinnittämisestä tapetointiin.
Musta kuulostaa, että olet tainnut ymmärtää tuon huokolevyjen asennuksen ja tapetoinnin paljon monimutkaisemmaksi proseduuriksi kuin se onkaan.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Kiitos näistä!
Luin tuon ketjun ja totesin, että päädymme huokoleijonaan ja makulatuuri- tai sanomalehtipaperiin. Ei se niin työläältä sitten kuitenkaan vaikuta, vaikka onhan siinä aika monta vaihetta. Suunnitelmissa on vaalea tapetti, joten ehkä varmuuden vuoksi laitamme makulatuurin, jos sanomalehti vaikka sattuisi kuultamaan läpi. Mistä makulatuuripaperia saa ostettua? Niitäkin on ilmeisesti eri vahvuisia markkinoilla? Ohut tuntuisi mukavammalta, eli ei sanomalehtipaperia vahvempi. Onko sellaista ja jos, niin missä? Osaatteko sanoa...
Tampereen rakennustorilta ostin omani. On paksumpaa kuin sanomalehti, mutta se onkin tarkoitettu päälle maalattavaksi. Vaikka vain yksi huone tuli maalille, niin pistin silti tuota samaa niihinkin huoneisiin, jotka jäi tapetille.
Toimiiko huokolevy muuten seinssä, jos alla on about k600-koolaus? Mulla on vinon hirsiseinän päällä vanha oikaisukoolaus, jonka päällä oli laudoitus+pinkopahvit. Vaatiiko tämä rakenne tukevuuden kannalta laudoituksen uudelleen alle vai voisinko laittaa suoraan koolauksen päälle huokolevy+liisteröinti+tapetti?
terv,
K
terv,
K
En minä ainakaan uskaltaisi pistää sisäseinään 12 mm huokolevyä k600-koolaukseen. On se sen verran pehmeätä. Paksumpaa en ole itse käyttänyt, joten en osaa sen tukevuutta arvioida. RT-kortissa (http://www.suomenkuitulevy.fi/files/dow ... ti2009.pdf) on esimerkkirakenne, jossa on käytetty paksumpaa (22 mm) levyä sisäpuoliseen lämmöneristykseen selluvillan ja k/k 400 oikaisurimoituksen kanssa.KMS kirjoitti:Toimiiko huokolevy muuten seinssä, jos alla on about k600-koolaus? Mulla on vinon hirsiseinän päällä vanha oikaisukoolaus, jonka päällä oli laudoitus+pinkopahvit. Vaatiiko tämä rakenne tukevuuden kannalta laudoituksen uudelleen alle vai voisinko laittaa suoraan koolauksen päälle huokolevy+liisteröinti+tapetti?
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Huokolevy ei oikeen ole hyvä pelkän koolauksen päällä, vaikka käyttäis 25 mm levyä. Se paksumpi kestää kyllä muuten, mutta siihen kun ei saa oikein mitään kiinnikään, jos alla ei ole hirttä tai lautaa. Jos ne vanhat umpilaudat on olemassa, niin lyö toki seinään takaisin.
Voit myös hakata levyt suoraan hirteen. Tämä olisi lämpötaloudellisesti viksumpaa, se ilmarako hirren ja laudoituksen välissä heikentää levyn tehoa reilusti.
Pekka
Voit myös hakata levyt suoraan hirteen. Tämä olisi lämpötaloudellisesti viksumpaa, se ilmarako hirren ja laudoituksen välissä heikentää levyn tehoa reilusti.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Minä purin vanhat oikaisukoolaukset pois kun palautin kattokorkeuden suunnilleen alkuperäiseksi. Ensin meinasin oikaista seiniä kun osalla matkalla oli tuo koolaus, mutta sitten päätin että vanhassa talossa saa olla kierot seinät. Ainoastaan aivan kauheat montut suoristin laudalla ja toppasin raot täyteen pellavarivettä. Vanhojen oikaisukoolausten välissä oli jossain kohdissa aika paljon tyhjää ja sen kyllä huomasi talvella. Nyt kun levyt on suoraan hirressä kiinni, niin seinät ei ole läheskään niin kylmät kuin ennen.
Kiitos kommenteista. Mulla on vaan niin ruokottoman kierot seinät, että koolausta on pakko käyttää. Lisäksi hirret on vaihdettu uusiin n. vyötärön korkeudelle asti ja ne uudet hirret tulevat suoraan. Seinä siis kallistuu vasta n. 120cm korkeudelta eteenpäin, joten se näyttäisi aika hullulta, jos pinta menisi sen mukaan:-)
Koolauksien väliin ajattelin laittaa pellavaeristettä tai mahdollisesti ekovillaa. Mulla on talon ulkopuolella vastaavanlainen oikaisukoolaus, jonka tekemä ilmatila täytettiin märkäpuhaltamalla sinne ekovillaa. Aikaisemmin vastaavissa kohdissa oli purua (oikaisukoolaus on tehty 40-luvulla). Koolauksia en viitsi purkaa, koska ne toimivat samalla följareina ja ovat täten kiinni läpipulteilla.
-kaapo
Koolauksien väliin ajattelin laittaa pellavaeristettä tai mahdollisesti ekovillaa. Mulla on talon ulkopuolella vastaavanlainen oikaisukoolaus, jonka tekemä ilmatila täytettiin märkäpuhaltamalla sinne ekovillaa. Aikaisemmin vastaavissa kohdissa oli purua (oikaisukoolaus on tehty 40-luvulla). Koolauksia en viitsi purkaa, koska ne toimivat samalla följareina ja ovat täten kiinni läpipulteilla.
-kaapo
Apropoo, tuosta koolauksesta.
Meillä on tarkoitus koolata muutama seinä laudalla. Seinä on purueristeinen, viiden tuuman rungon ympärille tehty ja sisällä rakenne on tapeettia muutama kerros - pinkopahvi - vaakalauta -purut. Koolauksen tarkoitus on pääasiassa saada siisti ja suora sisäpinta ja paikka minne hukuttaa sähköjohdot. Pintamateriaaliksi olen miettinyt 13mm kipsilevyä. Nyt heräsi kysymys tuosta eristämistarpeesta ulkoseinien osalta. Tuonnehan jää väliä noin 22 milliä, laudan paksuuden verran. Kannttaisiko/pitäisikö tuo väli eristää (selluvilla tai pellava tai peräti kivivilla) niiltä kohdin kun seinän takana on ulkoilma? Tuosta tulee toki kotelo, jossa ilma pääsee kiertämään jos ei eristä, mutta onko tuolla laudan syvyisellä kotelolla merkitystä? Etenkin kun meillä on tarkoitus jättää nuo seinäpaperit (tapeetit ja pinkopahvit) sinne alle.
Meillä on tarkoitus koolata muutama seinä laudalla. Seinä on purueristeinen, viiden tuuman rungon ympärille tehty ja sisällä rakenne on tapeettia muutama kerros - pinkopahvi - vaakalauta -purut. Koolauksen tarkoitus on pääasiassa saada siisti ja suora sisäpinta ja paikka minne hukuttaa sähköjohdot. Pintamateriaaliksi olen miettinyt 13mm kipsilevyä. Nyt heräsi kysymys tuosta eristämistarpeesta ulkoseinien osalta. Tuonnehan jää väliä noin 22 milliä, laudan paksuuden verran. Kannttaisiko/pitäisikö tuo väli eristää (selluvilla tai pellava tai peräti kivivilla) niiltä kohdin kun seinän takana on ulkoilma? Tuosta tulee toki kotelo, jossa ilma pääsee kiertämään jos ei eristä, mutta onko tuolla laudan syvyisellä kotelolla merkitystä? Etenkin kun meillä on tarkoitus jättää nuo seinäpaperit (tapeetit ja pinkopahvit) sinne alle.
ei oo rintamamiestalo eikä mikään jos tulilankaa ja nalleja ei rempassa löydy