Vinttiremppa alkuun - vielä apuja!
Re: Vinttiremppa alkuun - vielä apuja!
Millaihan ennen on hoidettu noiden kattopuitten tuuletus? kun esim. yläkerroksen vinokaton osuus on tehty lähes samanlailla kun talon seinät.. ja jos jälkeen päin on vielä laitettu ns. kattoja päällekkäin niin kuinkahan on ilman kierron?.. Tehdäänkö nykyään vallan tuo tuuletus noilla ilmaraoilla esim. kun tehdään vaikka lämmin vintti?
Näyttää siltä, että rahoituskin alkaa olla plakkarissa
Kun olen saanut vintin siivottua projektin alkua varten, on seinissä näkösillä vinolaudoitus. Sen verran olen päässyt tuonne "komeroihin kurkkimaan, että paikoitellen näkyy ruskeaa paperia / pahvia vinolaudoituksen päällä. Otanko ne pois vai jätänkö paikoilleen? Ja vinolaudoitukseen pitäisi ilmeisesti laittaa kiinni laudat tuuletusrakoa (?) varten ja siihen tuulensuojat -> villat jne. Onko väliä laittaakko laudat pystyyn vai vaakaan? Minkä takia tuulensuojia ei voi laittaa suoraan vinolaudoitukseen kiinni?
Kun olen saanut vintin siivottua projektin alkua varten, on seinissä näkösillä vinolaudoitus. Sen verran olen päässyt tuonne "komeroihin kurkkimaan, että paikoitellen näkyy ruskeaa paperia / pahvia vinolaudoituksen päällä. Otanko ne pois vai jätänkö paikoilleen? Ja vinolaudoitukseen pitäisi ilmeisesti laittaa kiinni laudat tuuletusrakoa (?) varten ja siihen tuulensuojat -> villat jne. Onko väliä laittaakko laudat pystyyn vai vaakaan? Minkä takia tuulensuojia ei voi laittaa suoraan vinolaudoitukseen kiinni?
Varmaan pinkopahvia se pahvi, kyllä sen sinne voi jättää. Laita ne villat vaan sinne kakkosnelosten väliin tai jos haluat vahvemman kerroksen niin koolaa lisää. Laita ne tuulensuojalevyt vinokatoille ja tasakatolle. En tiedä kannattaako niitä sisäpuolelta alkaa laittamaan seiniin.tcb1967 kirjoitti:Näyttää siltä, että rahoituskin alkaa olla plakkarissa![]()
Itse olen kanssa tuumaillut tosta tuulensuojan seiniin laittamisen järkevyydestä
, mutta kun kaikissa ohjeissa niin on tehty en ole sen kummemmin asiaa kyseenalaistanut. Samoissa ohjeissa myös mainittu, että tuulensuojat AINAKIN seiniin ja vino-osuuksille. Voi näitä ohjeistusten erilaisuutta!
Juu ei niitä sinne yläpohjan suoralle osalle tartte (siis tuulensuojia). EIkös se jotenkin niin mene "oikein", että kun vanhasta on kyse niin mitä sisemmäksi mennään niin sitä tiukempaa tavaraa pitää eristeessä olla. NÄin olen jostain lukenut.