Peltikaton paikkaus?
-
tyy
- Jäsen

- Kotisivu: www.tyyn.vuodatus.net
Peltikaton paikkaus?
Voiko konesaumatun peltikaton paikata jotenkin?
Silleen, että se kestäis ainakin 3 vuotta. Reikä ei ole tiettävästi iso, mutta... Jos sitä voi paikata, niin millä ja miten?
-
pexi67
- Jäsen

Re: Peltikaton paikkaus?
et kertonut reijän kokoa mutta esim. naulanreijän voi tinata ja suurenman reijän voi paikata silleen että vaihtaa osan rikkinäisestä rivistä.
pläkkärit korjaa tämmöisiä. otapa yhteyttä oikeaan peltiseppään ei rännikauppiaaseen.
pläkkärit korjaa tämmöisiä. otapa yhteyttä oikeaan peltiseppään ei rännikauppiaaseen.
kaikki, on helppoa kun sen vaan oppii?
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Korjattavissahan nuo on melkein aina. Niin, ja konesaumakaton pitää olla tosi vanha ja loppu että se kannattais kolmen vuodenkaan päästä tehdä uusiksi, se on nin hyvä perusinvestointi että semmoista kannattaa huoltaa ja korjata vaikka isompiakin vikoja sen sijaan että laittaisi jonkun ryppypellin tilalle.
Pekka
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
-
tyy
- Jäsen

- Kotisivu: www.tyyn.vuodatus.net
Tuo kolme vuotta tulee vain siitä, että sitä ennen en lisälainaa saa yhtään mihinkään isompaan remonttiin... Että jokaisen nurkan ja kalliimman korjauskohteen on vain kestettävä sinne asti... (ja tietysti mielellään sen ylikin..)
Mutta nyt on kattoa tutkittu ja isommilta korjauksilta vältytään. Piipun reunusta kun rustaa parempaan kuosiin, se taitaapi olla siinä... Yläkertahan on muutoinkin menossa remonttiin, tai sitä on jo aloitettu tyhjentämään, niin kuivat kuivikkeet sinne tulee jokatapauksessa tän talven aikana. Ei siis pitäis olla enään vaaraa lisähomehtumisista tms...
Ensikesänä olis tarkoitus maalata se katto uudelleen. On päässyt híeman ruostumaan. Enkä mielelläni sitä kattoa vaihda, kun talo on museoviraston suojelukohde ja sitä rataa... Toki pienempiä korjauksia ulkopuolelle olen tehnyt jo nyt, ilman että olen mistään lupia museovirastolta kysellyt. Mutta katto on taas niin näkyvä, ettei sitä taida ihan, tosta noin vain, uskaltaa lähteä muuttamaan...
Positiivista siis todellakin se, että nyt selviää ihan pienellä korjauksella, eikä katto ole mistään kohtaan puhki
Muoks. Siis tässähän kävi silleen, että vanhin laps soitti mulle töihin, et keittiössä sataa vettä sisälle...
Mutta nyt on kattoa tutkittu ja isommilta korjauksilta vältytään. Piipun reunusta kun rustaa parempaan kuosiin, se taitaapi olla siinä... Yläkertahan on muutoinkin menossa remonttiin, tai sitä on jo aloitettu tyhjentämään, niin kuivat kuivikkeet sinne tulee jokatapauksessa tän talven aikana. Ei siis pitäis olla enään vaaraa lisähomehtumisista tms...
Ensikesänä olis tarkoitus maalata se katto uudelleen. On päässyt híeman ruostumaan. Enkä mielelläni sitä kattoa vaihda, kun talo on museoviraston suojelukohde ja sitä rataa... Toki pienempiä korjauksia ulkopuolelle olen tehnyt jo nyt, ilman että olen mistään lupia museovirastolta kysellyt. Mutta katto on taas niin näkyvä, ettei sitä taida ihan, tosta noin vain, uskaltaa lähteä muuttamaan...
Positiivista siis todellakin se, että nyt selviää ihan pienellä korjauksella, eikä katto ole mistään kohtaan puhki
Muoks. Siis tässähän kävi silleen, että vanhin laps soitti mulle töihin, et keittiössä sataa vettä sisälle...
-
pexi67
- Jäsen

Museovirastosta puheenollen niin olen itse esim. paikannut porvoon kaupungintalon katon tinamalla ja oli museoviraston suojelema kohde.
sekin katto on jostain 1880-luvulta ja tinaus riitti ja uudet jalkarännit/syöksytorvet (vuonna.1994 tai 5). jos vain mitenkään on mahdollista niin kannattaa säilyttää vanha saumapeltikatto ja korjata aikaisemmin mainituilla tavoilla.
sekin katto on jostain 1880-luvulta ja tinaus riitti ja uudet jalkarännit/syöksytorvet (vuonna.1994 tai 5). jos vain mitenkään on mahdollista niin kannattaa säilyttää vanha saumapeltikatto ja korjata aikaisemmin mainituilla tavoilla.
- lmfmis
- Jäsen

- Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430
Tinaaminen olisi hienoa. Onko jossakin ohjeet?
Myös bitumilätkällä paikkaus onnistuu hyvin. Lämmitetään paikalleen kaasulla ja hyvä tulee. Ennen sai kaupasta Icopal Musta-pekka bitumilevyä joka oli hyvää tavaraa mutta en ole nykyisin nähnyt.
PAikkasin siis näin meillä nuo jalkarännit 12 v sitten ja vieläkin on hyvät. Oma peltiseppä neuvoi näin tekemään.
Myös bitumilätkällä paikkaus onnistuu hyvin. Lämmitetään paikalleen kaasulla ja hyvä tulee. Ennen sai kaupasta Icopal Musta-pekka bitumilevyä joka oli hyvää tavaraa mutta en ole nykyisin nähnyt.
PAikkasin siis näin meillä nuo jalkarännit 12 v sitten ja vieläkin on hyvät. Oma peltiseppä neuvoi näin tekemään.
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Itselleni peltiseppä antoi paikkapalan peltiä, jonka reunat oli hienoisesti muotoiltu ja kehotti liimaamaan Sikaflexillä. Hyvin on kestänyt kuutisen vuotta paikallaan.
Minä puolestani tein konesaumapeltikattoon kuukausi takaperin paikkauksen jeesus-teipillä. Ainakin toistaiseksi paikkaus on pitänyt vettä, eikä sen tarkoitus olekaan kestää maailman tappiin saakka. Halpa väliaikaiskorjaus, joka on mahdollista uusia, mikäli tarvetta ilmenee. Tämä ei tietenkään sovellu kovin suurelle alalle, että ihan koko lapetta en lähtisi teippaamaan. Vaikka voisi tuollaisen harmaan teippikaton asentaminen toisaalta säväyttää naapurustossa...
-
pexi67
- Jäsen

Tinaamisesta että siinä puhdistetaan tinattava alue maalista, ruosteesta ja muusta liasta ja sen jälkeen laitetaan paikattavaan kohtaan happoa(saltsyra) jota saa apteekista, en tiedä tämän päivän sääntöjä mutta joskus on ollut luvanvaraista ostaa kyseistä ainetta. ja sitten tina reikään.lmfmis kirjoitti:Tinaaminen olisi hienoa. Onko jossakin ohjeet?
mutta suosittelen peltisepän käyttöä.
Onko pakkoruotsini aivan hukassa, mutta tarkoitatko siis suolahappoa?pexi67 kirjoitti:happoa(saltsyra) jota saa apteekista
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Suolahapolla voi putsata pinnan. Mä oon jonkun pikkureiän paikannut kattoon ja tinannut jonkun venemoottorin bensatanskin ihan vaan autoliikkeen koritinalla ja samasta kaupasta ostetulla juoksutusaineella, mitähän hemmetin juotospastaa se nyt sitten oli. Siinä on mukana syövyttävää ainetta joka putsaa pinnan siinä kuumentaessa. Hionta pitää tehdä tietysti silti, mutta happopeittaus hoituu sillä aineella.
Eli autotarvikeliikkeeseen tai johonkin Motonettiin nyhtämään myyjää hihasta. Sieltä löytyy tarpeet varmaan helpoimmin.
Pekka
Eli autotarvikeliikkeeseen tai johonkin Motonettiin nyhtämään myyjää hihasta. Sieltä löytyy tarpeet varmaan helpoimmin.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
- lmfmis
- Jäsen

- Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430
pexi67 kirjoitti: mutta suosittelen peltisepän käyttöä.
..eikun tämä on harrastus
Ihan sähkökolvilla lämmitellään paikalleen vai joku muu työkalu?
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Sais olla ainakin 250W sähkökolvi ja tuohan ei ole hätäsen miehen hommaa ollenkaan. Ensin tartutetaan kuumalla kolvilla tinakerros peltiin ja sitten voi nykästä jo töpseliä irti ja hieman jäähtyneemmällä kolvilla "rapata" sellasen hiukan paksumman sauman (tina tarttuu tinaan helpommin kun peltiin). Liian ohut sauma kahden pellin saumauksessa ei kestä mutta ei tartte liioitellakkaan. Jos on paikkapeltiä niin siitä kannattaa hiukka karhentaa sinkkiä että tina tarttuu hyvin kiinni. Ja sitten ei tehdä niin että naulataan se paikkapelti kiinni että pysyy tinauksen ajan, sellasia oon käyny korjailemassa toisten "peltiseppien" jäljiltä 
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
Sikan multiseal-bitumiteippi on hyvä pienten paikkauksien tekemiseen.lmfmis kirjoitti:Tinaaminen olisi hienoa. Onko jossakin ohjeet?
http://www.sika.fi/con_te_sika_multiseal.pdf
Kyllä mä katon korjaisisin ihan tinaamalla kun se on niin helppoa. Joskus on tullut tuplakouruja putsattua porakoneella ja teräsharjalla ja kuumailmapuhaltimella kuumennus ja icopalin kattokittiä päälle, siitä tulee kestävä ja paikkaa pienet reiät mutta kyllä mä silti tinaisisin katon tai isommat korjaisisin perinteisesti vaihtamalla palan peltiä saumaamalla. Tinauksien päälle monasti sutassu kanssa kuumennettuna tuota kattokittiä mutta silloin on katto ollut jo mustaksi tervattu vastaavantyyppisellä mönjällä. Bitumilakkakin käy ruostesuojaukseen vesiränneissä ja katoissa ja tinapaikkauksien päälle. Tinapaikka on hyvä suojata jollakin ettei jätä ihan sellaseksi koska helposti siinä putsatessa raapii sinkin puhki paikan ympäriltä.
http://www.icopal.fi/upload/icopalfi/es ... uokset.pdf
http://www.icopal.fi/upload/icopalfi/es ... uokset.pdf
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "