No kerronpa miten itse olen tuosta kuvan ottamisesta edistynyt:
Eli kuvassa näkyvien "kattotuolien" eli 2/4":sten päälle laitoin 12mm tuulensuojalevyä puskusaumoin jatkot tuen päällä. Tuuletusrakoa jää siten se 100mm. Sitten tein koko matkalle uudet koolaukset 2/6":sta 60cm koolausvälillä. Näillä koolauksilla on myös kantavuutta katon suhteen. Alapää on ylimmän hirsikerran päällä ja yläpää katon harjaa kannattelevaa puuta vasten. Nämä koolaukset on tuettu vielä ylhäältä noin 40cm alaspäin, molemmin puolin naulatuin 22mm laudoin, jollloin koolauksesta muodostuu A:n mallinen. Eristyksenä on 150mm pellavaa näiden koolausten välissä, yksi koolausväli yhtenä nauhana aina eli lappeelta lappeelle ilman katkoja. Pellavan saa helposti pysymään paikoillaan ampumalla naulapyssyllä sen reunasta kiinni koolaukseen muutamasta paikkaa. Toimi hyvin kannallisella ulkovuorausnaulalla. Sitten päälle ilmansulkupaperi hakasnaulaimella harvakseltaa kiinnitellen. Tällä hetkellä maalailen uulan pellavaöljymaalilla paneeleita ja kuivuminen kestää tolkuttoman kauan.... Kattoon asti olen saanut kiinniteltyä koko pituudeltaan A:n sakaran eli horisontaalisen osan koko matkaltaan ja pari lautaa toista lapetta. Paneelit siis tulee vaakasuuntaisesti suoraan koolauksiin kiinni. Tai paneeli on väärä sana sillä teen katon valkoiseksi maalatusta 23 x 95 raakapontista.
Kuvassa näkyvän päätykolmion tein samalla tyylillä, paitsi, että tuulensuoja tuli suoraan kuvassa näkyviin lautoihin kiinni (aloitustilanteen rakenne sisältä ulospäin lauta, lujalevy tms., ilmarako, uusi ulkovuoraus) ja tuon luukun kohdalle tein nätin pikku ikkunan antamaan lisävaloa tupaan kunhan aikanaan tiputan välikaton kokonaan alas. Yksin tekemällä etenee melko hitaasti ja työtä on taas kerran helevetisti enemmän kun alkuun ajatteli. Kai se on niin, että jos aina projektin alussa itselleen työmäärän rehellisesti tunnustaisi niin ei tulisi koskaan aloitetuksi... Onneksi on sauna valmis.
Edit: löytyi toinen kuva mistä selviää tuulensuojien kiinnitys