Lisäeristys
Lisäeristys
Tällä hetkellä seinärakenne on ulkoapäin seuraava.
-vuorilauta
-tervapaperi
-ruskeapahvi
-puru 10cm
-haltex levy
-laudoitus
-haltexlevy
-muutama kerros tapettia
Arvelin laittaa suoraan tapetin päälle koolaus 32mm ja siihen finnfoam 30mm ja lopuksi paneeli pintaan. Samalla sais uudet sähköt koolauksen väliin. Miltä kuulostaa. Toimiiko?
-vuorilauta
-tervapaperi
-ruskeapahvi
-puru 10cm
-haltex levy
-laudoitus
-haltexlevy
-muutama kerros tapettia
Arvelin laittaa suoraan tapetin päälle koolaus 32mm ja siihen finnfoam 30mm ja lopuksi paneeli pintaan. Samalla sais uudet sähköt koolauksen väliin. Miltä kuulostaa. Toimiiko?
-
kakluuni
- Jäsen

Re: Lisäeristys
Miksi Finnfoam? Hengittävyys kärsii? Maksaako muutenkaan vaivaa lähteä lisäeristämään seiniä? Katto, lattia, ilmavuodot ratkaisevia. En lähtisi tuollaista tekemään. Tästä täällä keskusteltu paljonkin.
Jos sähköt on pakko saada piiloon, niin tee johdoille roilot päälimmäiseen haltexiin ja levytä haltexilla päälle. Finnfoamia en lähtisi laittamaan hengittävyyden, paksuuden ja kyseenalaisen hyödyn takia.
Ystävällisin terveisin Mize
-
Tinakenkäpoika
- Jäsen

Asian virestä liipaten. Mistä kummasta johtuu tuo uskomus finnfoamin 2 krtaa parempaan eristävyyteen kuin EPS,tai eristevilla? Jokunen hyypiö on suu vaahdossa selittänyt kuinka foami vastaa tuplasti eristevillaa. Sekoittaako myyjätkin sitten tuon kenties uretaaniin.
Suulakepuristettu uretaanilevy on 2 kertaa eristävämpää kuin villa. Finfoam on selvästi eristävämpää, mutta ei kumminkaa kahta kertaa eristävämpää kuin villa.
Nopealla haulla muutaman valmistajan tuotteiden lambda design arvoja, joita käytetään suoraan U-arvojen määrittämiseen:
Ekovilla : 0,041
Finnfoam: 0,032-0,037
SPU: 0,026-0,027
Eli valmistajien antamien arvojen mukaan finnfoam on noin 11-28% "parempaa" ja SPU 57-66% "parempaa" kuin ekovilla, jos unohdetaan eristeiden muut ominaisuudet. Että aika kauaksi jää kaksi kertaa paremmasta toi polyuretaanikin. Siinä on markkinamiehet onnistuneet kyllä hienosti, kun ovat saaneet moisen uskomuksen läpi lähes totuudeksi asti...
Edittiä. Niin tulikin mieleen että siitä voidaan tietysti kiistellä, tarkoittaako "puolet parempi" 50% vai 100% parempaa. Eli onko puolet parempi tuote 1,5 kertaa vai 2 kertaa parempi tuote? Minun mielestäni sillä tarkoitetaan jälkimmäistä ja kyseisen tuotteen kohdalla (SPU) voidaan jo puhua lähes valehtelemisesta, jos joku niin väittää...
Ekovilla : 0,041
Finnfoam: 0,032-0,037
SPU: 0,026-0,027
Eli valmistajien antamien arvojen mukaan finnfoam on noin 11-28% "parempaa" ja SPU 57-66% "parempaa" kuin ekovilla, jos unohdetaan eristeiden muut ominaisuudet. Että aika kauaksi jää kaksi kertaa paremmasta toi polyuretaanikin. Siinä on markkinamiehet onnistuneet kyllä hienosti, kun ovat saaneet moisen uskomuksen läpi lähes totuudeksi asti...
Edittiä. Niin tulikin mieleen että siitä voidaan tietysti kiistellä, tarkoittaako "puolet parempi" 50% vai 100% parempaa. Eli onko puolet parempi tuote 1,5 kertaa vai 2 kertaa parempi tuote? Minun mielestäni sillä tarkoitetaan jälkimmäistä ja kyseisen tuotteen kohdalla (SPU) voidaan jo puhua lähes valehtelemisesta, jos joku niin väittää...
Kielitoimisto on tuosta samaa mieltä, joskin toteaa että matemaattisesti asia ei ole yksiselitteinen. http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/suomi/kaksikertaa.htmlAnzai kirjoitti: Edittiä. Niin tulikin mieleen että siitä voidaan tietysti kiistellä, tarkoittaako "puolet parempi" 50% vai 100% parempaa. Eli onko puolet parempi tuote 1,5 kertaa vai 2 kertaa parempi tuote? Minun mielestäni sillä tarkoitetaan jälkimmäistä ja kyseisen tuotteen kohdalla (SPU) voidaan jo puhua lähes valehtelemisesta, jos joku niin väittää...
-
Tuulentupa
- Jäsen

No jos nyt ei aleta hiuksia halkomaan prosenteista, niin joka tapauksessa lisäeristämistapoja on useita - ja kannattaa kysellä usealta taholta. Itse olen saanut täysin ristiriitaisia mielipiteitä esim. kahden naapurikunnan rakennustarkastajilta. Seinän tolkuton paksuntaminen ei ole hyvä, ja parhaan tuloksen taitaa saada ulkokautta tehtävällä eristeen uusinnalla. Sisäpuolelta eristettäessä jää paljon kylmiä nurkkia, eikä hyöty välttämättä vastaa työn määrää. Vaihtoehtoja on, kunhan ei nyt ihan mineraalivillaa käytä (vaatii höyrynsulun). Itse olen SPU:n kannattaja, mutta se vaatii tietysti ilmanvaihdon varovaista tehostamista.
Itse eristäisin kyseisessä tapauksessa ulkoapäin tuulensuojalevyllä.
Onhan totta, että nuo uudet eristeet ovat papempia U-arvoltaan kuin vanhat mutta pääsääntöiseti ajattelen niiden jotenkin kuuluvan uudempiin taloihin. Vaikka katto onkin tärkein osa RMT:n hengittävyydessä ja seinät vasta myöhemmin, niin jotenkin tuntuu siltä, että ei pitäisi sotkea noita spu, omg, jamitäkaikkeaniitäonkaan -eristeitä vanhoihin taloihin. Jos haluaa matalaenegiatalon niin sitten pitää semmoinen rakentaa alusta asti
. Käsittääkseni näihin vanhoihin taloihin saa kyllä upotettua rahaa vaikka kuinka paljon. Jokainen tietysti tyylillään.
Itse laittaisin lisäeristykseksi sisäpuolelle jotain suht tiivistä luonnonmateriaalia kuten huokolevyä (esim pari kerrosta), mutta ottaisin tapetit ja mahdolliset maalit pois seinästä ensin. Jos ne on ei-hengittäviä niin ei se seinä silloin hengitä vaikka eristyksenä olis pelkkää ilmaa. Ulkopuolelle tietysti tuulensuojalevy. Käsittääkseni polyuretaanieristeet eivät eristä kauhean hyvin ääntä, toisin kuin esim puru tai villat. Tästä en kyllä ole varma.
Itse laittaisin lisäeristykseksi sisäpuolelle jotain suht tiivistä luonnonmateriaalia kuten huokolevyä (esim pari kerrosta), mutta ottaisin tapetit ja mahdolliset maalit pois seinästä ensin. Jos ne on ei-hengittäviä niin ei se seinä silloin hengitä vaikka eristyksenä olis pelkkää ilmaa. Ulkopuolelle tietysti tuulensuojalevy. Käsittääkseni polyuretaanieristeet eivät eristä kauhean hyvin ääntä, toisin kuin esim puru tai villat. Tästä en kyllä ole varma.
-
Tinakenkäpoika
- Jäsen

Asian vierestä. Huomasin tuossa talouslehdessä vai oliko se tekniikkalehdessä että, Ekovilla tuo markkinoille ilmeisesti tässä lähikuukausina? levymäisen puukuitueristeen. Vitalille siitä sitten kilpailija?
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Lehdistötiedote http://www.ekovilla.com/gfx/pdf/ajankoh ... 150609.pdfTinakenkäpoika kirjoitti:Asian vierestä. Huomasin tuossa talouslehdessä vai oliko se tekniikkalehdessä että, Ekovilla tuo markkinoille ilmeisesti tässä lähikuukausina? levymäisen puukuitueristeen. Vitalille siitä sitten kilpailija?
Tuosta ei käynyt ilmi levyn tarkka koostumus, mutta ymmärtääkseni se on puukuitua eikä kierrätyspaperista tehtyä.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/