Lämmitysjärjestelmän käytön opettelua
Lämmitysjärjestelmän käytön opettelua
Moro
Täällä kun vierailee paljon lämmitysjärjestelmistä perillä olevia kavereita, niin ajattelin kysyä vähän neuvoja tohon meidän laitoksen käyttöön. Eli kellarista löytyy 2m3?? varaaja ja vanha koksikattila, jolla talon edellinen omistaja oli vettä lämmittänyt(naapurin mukaan).
Sisällä alkoi olemaan 25 astetta lämmintä ja aloin kokeilemaan lämmön tiputtamista, ja onnistuin siinä ja lämpö tippui jo 20 asteeseen. Yritin sit vielä vähän nostaa sitä, niin seurauksena tällä hetkellä on yli 25 astetta ja patterit todella kuumia. Olohuoneesta löytyy joku säädin, mutta ei hajuakaan miten se toimii. Kierto pattereissa on pois päältä ja tuntuu, että ei lämpötila laske. Eli nyt ensimmäisenä kysymyksenä, miten tota lämpöä lähdetään pienentämään?
Lisää kysymyksiä sit sen jälkeen.
Alla vielä linkki kuviin, jos niistä selviäisi paremmin. Ja lisää kuvia otetaan sitä mukaa ku tarvitaan
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2dhax+sami-ss.html
Täällä kun vierailee paljon lämmitysjärjestelmistä perillä olevia kavereita, niin ajattelin kysyä vähän neuvoja tohon meidän laitoksen käyttöön. Eli kellarista löytyy 2m3?? varaaja ja vanha koksikattila, jolla talon edellinen omistaja oli vettä lämmittänyt(naapurin mukaan).
Sisällä alkoi olemaan 25 astetta lämmintä ja aloin kokeilemaan lämmön tiputtamista, ja onnistuin siinä ja lämpö tippui jo 20 asteeseen. Yritin sit vielä vähän nostaa sitä, niin seurauksena tällä hetkellä on yli 25 astetta ja patterit todella kuumia. Olohuoneesta löytyy joku säädin, mutta ei hajuakaan miten se toimii. Kierto pattereissa on pois päältä ja tuntuu, että ei lämpötila laske. Eli nyt ensimmäisenä kysymyksenä, miten tota lämpöä lähdetään pienentämään?
Lisää kysymyksiä sit sen jälkeen.
Alla vielä linkki kuviin, jos niistä selviäisi paremmin. Ja lisää kuvia otetaan sitä mukaa ku tarvitaan
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2dhax+sami-ss.html
Viimeksi muokannut ss34, Ma Syys 28, 2009 19:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Lämmitysjärjestelmän käytön opettelua
Unohtui vielä kertoa, että varaaja vähän tihkuttaa vettä läpi ja sitä on, kuten kuvista näkee joskus jo korjailtu. Minkälainen operaatio tollaista on korjata, vai joko alkaa oleen tiensä päässä?
Re: Lämmitysjärjestelmän käytön opettelua
Jos se tuosta kierukkalaipasta vaan vuotaa,niin onhan tuo korjattavissa.Samalla ehkä kannattaa kierukka uusia.Tuo säädin näyttää jo varsin "antiikkiselta" sen tilalle kolmitie shuntti ja oumanni tai vastaava,tosin jos tuo toimii niin kait silläkin pärjää...
Näyttää vaan sellaisilta et on vähän on/off säädin...
- Maatilallinen
- Jäsen

- Viestit: 1912
- Liittynyt: Ke Tammi 02, 2008 15:40
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: Lämmitysjärjestelmän käytön opettelua
Tota noin...
Tuo varaaja näyttää aika pahalta - kannattaa korjauttaa vielä ennen talvea. Itselleni vastaava remontti maksoi vajaa 2k€, eli ei älyttömän hintainen.
Mikäli pattereihin menee putket tuosta uuden punaisen pumpun kautta, luultavasti lämpö säädetään olohuoneen lämpösäätimestä, missä näyttää nyt olevan punainen viisari 25 asteessa.
Missä toi vanha koksikattila on? Ja mikä ihme on tuo pyöreä laite putken päällä jossa sokeripaloja ja sähköjohtoja, ja missä kohtaa se on? Veikkaan erittäin vanhaa kiertovesipumppua, ilmeisesti koksikattilan putkituksissa? Jos tuo on patterikierron putkissa niin se on ilmeisesti joku lämmönsäädin.
Mistä pienentelit lämpöä? Tuosta sisällä olevasta "termostaatista"? Jos siitä, niin se siis toimii. Säätölaitteisto on niin antiikkinen, että pientä huojuntaa saattaa tapahtua.
Lisää kuvia tuosta koksikattilasta ja siihen liittyvistä putkituksista, kun en hokannut mistä kohdasta ne tuohon pönttöön menee.
Niin - ja kiertovesipumpun sammuttaminen pitää patterit kuumana vapaakierrolla.
Lämmität nyt ilmeisesti varaajaa sähköllä. Tuo harmaa termostaatti missä nyt 70 astetta, on se säädin. Riittääkö lämmin vesi?
Tuo varaaja näyttää aika pahalta - kannattaa korjauttaa vielä ennen talvea. Itselleni vastaava remontti maksoi vajaa 2k€, eli ei älyttömän hintainen.
Mikäli pattereihin menee putket tuosta uuden punaisen pumpun kautta, luultavasti lämpö säädetään olohuoneen lämpösäätimestä, missä näyttää nyt olevan punainen viisari 25 asteessa.
Missä toi vanha koksikattila on? Ja mikä ihme on tuo pyöreä laite putken päällä jossa sokeripaloja ja sähköjohtoja, ja missä kohtaa se on? Veikkaan erittäin vanhaa kiertovesipumppua, ilmeisesti koksikattilan putkituksissa? Jos tuo on patterikierron putkissa niin se on ilmeisesti joku lämmönsäädin.
Mistä pienentelit lämpöä? Tuosta sisällä olevasta "termostaatista"? Jos siitä, niin se siis toimii. Säätölaitteisto on niin antiikkinen, että pientä huojuntaa saattaa tapahtua.
Lisää kuvia tuosta koksikattilasta ja siihen liittyvistä putkituksista, kun en hokannut mistä kohdasta ne tuohon pönttöön menee.
Niin - ja kiertovesipumpun sammuttaminen pitää patterit kuumana vapaakierrolla.
Lämmität nyt ilmeisesti varaajaa sähköllä. Tuo harmaa termostaatti missä nyt 70 astetta, on se säädin. Riittääkö lämmin vesi?
-
Puulämmittäjä
- Jäsen

- Viestit: 534
- Liittynyt: Ke Marras 05, 2008 22:22
- Paikkakunta: Pohjois Savo
Re: Lämmitysjärjestelmän käytön opettelua
Kovin on sekaisen näköinen lämmönvaraaja. Jospa tekisit näin. Pura hengityssuojainta käyttäen kaikki eristeet varaajan ympäriltä muoviseen roskasäkkiin ja säkki katopaikalle tai neljä säkkiä. Kutsu paikallisen LVI-liikkeen edustaja paikalle kummastelemaan tilannetta. Vuotava varaaja tähän vuoden aikaan on jo melkein ns. hätätapaus. Ei ne vuodot korjaannu tai säätölaitteet uudistu sillä että asiaa vatvotaan täällä. Toimeen on tartuttava pikaisesti. Tuo mitä maatilallinen kirjoitti säätimistä pitää paikkansa. Se pölyinen pyöreä lätkä jota ympäröi sokeripalat on varmaankin "lainsuojaton" sähkövastuksen kytkentä.
Mihin lienee hävinneet suojakopat.
Mihin lienee hävinneet suojakopat.
Re: Lämmitysjärjestelmän käytön opettelua
Täältä katsottuna "se lätkä" näyttää pienjännite ohjatulta luistiventtiililtä mikä säätää kiertoon menevän veden lämpötilaa,tai ainakin yrittää...
Tosin täältä on pitkä matka katsella ja joskus olen ollu väärässäkin...
Tosin täältä on pitkä matka katsella ja joskus olen ollu väärässäkin...
Re: Lämmitysjärjestelmän käytön opettelua
Vuodot näyttäis tulevan just tuosta laipasta ja ihan putkien juuresta. Siitä pölyisestä lätkästä menee johto tuohon säätimeen joka on olohuoneessa. Mielestäni siitä lätkästä pyörittämällä lämpötila laski, mutta ongelmana on, että se ei pyöri kuin yhteen suuntaan ja siitä se kotelo on hävinnyt.
Ollaan jo alustavasti kyselty kattilan vaihtoa ja muutama putkari tota on jo käynyt ihmettelemässä, mutta en sillon kysynyt mahdollisuudesta korjata sitä, vaan vaihtaa kokonaan Jäspin tehowattiin. Mietittiin vaan, että tolla ois tän talven pärjännyt. Mut jos korjauskustannukset on tota luokkaa, niin taitaa jäädä.
Sähköllä nyt lämmitetään ja lämmin vesi on riittänyt, ei ole edes antanut merkkejä loppumisesta, tosin kahden hengen talous.
Putkimiehillä taitaa olla kiirettä, kun en tosta tehowatista saanut kun yhden tarjouksen, 4100e josta työ 1200e. Ei sisällä asbestitöitä eikä vanhan kattilan purkua, jotka suorittaisin itse. On kuulemma päivän homma. Miltä toi kuulostaa?
Lisäilen muutaman kuvan.
Ollaan jo alustavasti kyselty kattilan vaihtoa ja muutama putkari tota on jo käynyt ihmettelemässä, mutta en sillon kysynyt mahdollisuudesta korjata sitä, vaan vaihtaa kokonaan Jäspin tehowattiin. Mietittiin vaan, että tolla ois tän talven pärjännyt. Mut jos korjauskustannukset on tota luokkaa, niin taitaa jäädä.
Sähköllä nyt lämmitetään ja lämmin vesi on riittänyt, ei ole edes antanut merkkejä loppumisesta, tosin kahden hengen talous.
Putkimiehillä taitaa olla kiirettä, kun en tosta tehowatista saanut kun yhden tarjouksen, 4100e josta työ 1200e. Ei sisällä asbestitöitä eikä vanhan kattilan purkua, jotka suorittaisin itse. On kuulemma päivän homma. Miltä toi kuulostaa?
Lisäilen muutaman kuvan.
Re: Lämmitysjärjestelmän käytön opettelua
Jos itse pystyy tekemään ei varmaankaan maksa paljoa tuo laipan ehjäys,siinähän on varmaan siileeputkinen kierukka jos kunnossa niin varmaan läpiviennit vaihtamalla pärjäis...Varaaja tyhjäks laippa irti uuttalevyä tilalle ja kierukalle läpiviennit paikoilleen osat takaisin ja vettä sisään... http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... &sk=t&sd=a ( pikaisesti ei löytynyt kuin 18mm läpivientinipalle hintaa n.17€)
- Maatilallinen
- Jäsen

- Viestit: 1912
- Liittynyt: Ke Tammi 02, 2008 15:40
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: Lämmitysjärjestelmän käytön opettelua
Koksikattilakin on täysin antiikkinen - kannattaneeko enään käyttää. Onko koksikattilan putkistoissa kiertovesipumppua? Ja meneekö ne edes varaajaan vai jonnekin täysin muualle?
Siis pyöritit siitä olohuoneen termostaatista vai tuolta "lätkästä"? Ja nyt vasta tajusin missä tuo lätkä sijaitsee. Siitä lähikuvasta sain jotenkin käsityksen, että ihan varaajan alareunassa, mutta se onkin patteriverkoston menoputkessa.
Toimiiko se? Kääntele olohuoneen termostaattia tai ota kaveri kääntelemään, silloin pitäisi lätkän liikkua. Luulisin että "lätkä" toimii siten, että kun lämpötila laskee, niin lätkä avautuu ja kun nousee niin sulkeutuu.
Lätkä saa virtansa tuosta seinässä olevasta muuntajasta, jossa jotain punaisia tarroja tms. Varmista että muuntajaan tulee virtaa (ja lähtee). Entä pitäisikö tuo "rautalanka" olla jommassa kummassa noista rei'istä? Ja olohuoneen termostaatista säädetään sitten lämpötila kunhan "lätkä" toimii.
Tuo "lätkä" säätää nyt koko talon lämpötilaa. Sen toimintaan saattaminen täytyy tehdä, jolloin lämmönsäätö alkaa toimimaan.
Ei varmaan kannata alkaa TehoWattia laittamaan. Voisiko nykyisen varaajan korjaaminen, uusi halkokattila, ja nykyaikainen lämmönsäätösysteemi + uudet putkityöt ja varaajan lataussysteemi kattilahuoneessa olla varteenotettava vaihtoehto?
Siis pyöritit siitä olohuoneen termostaatista vai tuolta "lätkästä"? Ja nyt vasta tajusin missä tuo lätkä sijaitsee. Siitä lähikuvasta sain jotenkin käsityksen, että ihan varaajan alareunassa, mutta se onkin patteriverkoston menoputkessa.
Toimiiko se? Kääntele olohuoneen termostaattia tai ota kaveri kääntelemään, silloin pitäisi lätkän liikkua. Luulisin että "lätkä" toimii siten, että kun lämpötila laskee, niin lätkä avautuu ja kun nousee niin sulkeutuu.
Lätkä saa virtansa tuosta seinässä olevasta muuntajasta, jossa jotain punaisia tarroja tms. Varmista että muuntajaan tulee virtaa (ja lähtee). Entä pitäisikö tuo "rautalanka" olla jommassa kummassa noista rei'istä? Ja olohuoneen termostaatista säädetään sitten lämpötila kunhan "lätkä" toimii.
Tuo "lätkä" säätää nyt koko talon lämpötilaa. Sen toimintaan saattaminen täytyy tehdä, jolloin lämmönsäätö alkaa toimimaan.
Ei varmaan kannata alkaa TehoWattia laittamaan. Voisiko nykyisen varaajan korjaaminen, uusi halkokattila, ja nykyaikainen lämmönsäätösysteemi + uudet putkityöt ja varaajan lataussysteemi kattilahuoneessa olla varteenotettava vaihtoehto?
-
Puulämmittäjä
- Jäsen

- Viestit: 534
- Liittynyt: Ke Marras 05, 2008 22:22
- Paikkakunta: Pohjois Savo
Re: Lämmitysjärjestelmän käytön opettelua
Ahaa, siis tämmöinen kattila se olikin. No eipä hätää tämän kanssa vielä. Katsellaampas kuvaa tarkemmin. Näyttää olevan kyseessä vanha vapaakierto lämmitys. Korjausvihje. Kattilan alaosaan tulevaan verkostoveden paluuputken nykyaikainen kiertovesipumppu. Sillä pumpulla kierrätetään sitten sinne varaajaan lämmintä vettä. Mikä on varaajan ja kattilan korkeusero. Varaajan pitäisi olla ainakin 2-3 metriä ylempänä että nykyinen malli toimisi edes joten kuten. Siis pumppu on hyvä apukeino. Kattilan etuseinässä on KIP-kierrukkailmansäätäjä. Toimii luonnonlailla joten on hyvä ja varma laite. Kierrukan sisällä on nestettä. Kun kuumennut kattilavesi lämmittää säätimen tuntoelintä, paine säätäjän sisällä kasvaa ja kierrukka pyrkii oikenemaan painaen vipua alaspäin joloin ilmantulo pelti sulkeutuu ja veto kattilassa pienenee. Kun kattilan lämpö nyt laskee tapahtuu säätäjän toiminta toisinpäin ja ilmaluukku avautuu palaminen lisääntyy ja kattilavesi lämpenee jne. Hyvä varma laite, parempi kun nykyaikaiset säätäjät. Mutta säätimen alkuviritys pitää ensin tehdä ennen kuin se toimii. Kuvan perusteella voisin sanoa että se on nyt tekemättä, onkohan ollut kunnossa entisen omistajan aikaan. Kannattaa kysäistä. Kattilasta taitaa puuttua eristys. Se pitäisi tehdä. Muuten tuon tyyppisellä alapalokattilalla voi huoletta lämmittää myös puilla. Siis järjelmän heikko kohta on se varaaja.
Myös kannattaa hankkia se Oumanni sinne patterikierron säätöä hoitamaan.
Myös kannattaa hankkia se Oumanni sinne patterikierron säätöä hoitamaan.
- Maatilallinen
- Jäsen

- Viestit: 1912
- Liittynyt: Ke Tammi 02, 2008 15:40
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: Lämmitysjärjestelmän käytön opettelua
Täytyy muistaa, että Oumanin asennus vaatii putkitöitä, se ei mene "heittämällä", koska pitää asentaa kolmitieventtiili.
Se taas vaatii putkimiehen käyntiä, eli kannattaa yrittää saada tuo nykyinen säädin toimimaan. Tosin jos oumanin asentaa, tuota nykyisen olohuoneen termostaatin kaapelointia voi kätevästi käyttää sisäanturille.
Ihmettelen sitä, että miten vapaakierto voi toimia kun paluuputkikin tulee katon rajasta
Siksi epäilin ettei putket vain menisi suoraan patterikiertoon.
Siis meneekö koksikattilan putket tuohon varaajaan, jos ei, niin mihin? Onko pumppua?
Se taas vaatii putkimiehen käyntiä, eli kannattaa yrittää saada tuo nykyinen säädin toimimaan. Tosin jos oumanin asentaa, tuota nykyisen olohuoneen termostaatin kaapelointia voi kätevästi käyttää sisäanturille.
Ihmettelen sitä, että miten vapaakierto voi toimia kun paluuputkikin tulee katon rajasta
Siis meneekö koksikattilan putket tuohon varaajaan, jos ei, niin mihin? Onko pumppua?
Re: Lämmitysjärjestelmän käytön opettelua
Tosta koksikattilasta menee putket kyllä varaajaan, mutta haarautuu useammasta kohdasta myös pattereille, pumppua ei kyllä näy.
Varaaja ja kattila seisovat aikalailla samalla tasolla, eri huoneissa kylläkin.
Edelliseltä omistajalta ei ikävä kyllä voi enää kysyä, perikunnalta ostettiin talo ja niistä kukaan ei oikeen tiedä mitään.
Varaaja ja kattila seisovat aikalailla samalla tasolla, eri huoneissa kylläkin.
Edelliseltä omistajalta ei ikävä kyllä voi enää kysyä, perikunnalta ostettiin talo ja niistä kukaan ei oikeen tiedä mitään.
- Maatilallinen
- Jäsen

- Viestit: 1912
- Liittynyt: Ke Tammi 02, 2008 15:40
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: Lämmitysjärjestelmän käytön opettelua
Koksikattilasta saattaa mennä tulinen vesi suoraan pattereihin tms.
Kattilasta pitäisi mennä paksu menoputki varaajan yläosaan ja paksu paluuputki varaajan alaosaan.
Mihin kohtaan patteriverkostoa nuo haaraputket menevät? Voi nimittäin olla, että pattereihin menee vesi koksikattilan latausputkiston kautta, ja alunperin on ollut pelkkä koksikattila ja käyttöveden varaaja ja myöhemmin asennettu iso lämpövaraaja, joka kytketty käyttövesivaraajan tilalle koksikattilaan ja sitten tehty uudet putket pattereita varten.
Ja meneehän koksikattilasta ihan omat putket varaajaan, siis eri paikkaan kuin nuo putket missä on pumppu ja "lätkä"?
Kattilasta pitäisi mennä paksu menoputki varaajan yläosaan ja paksu paluuputki varaajan alaosaan.
Mihin kohtaan patteriverkostoa nuo haaraputket menevät? Voi nimittäin olla, että pattereihin menee vesi koksikattilan latausputkiston kautta, ja alunperin on ollut pelkkä koksikattila ja käyttöveden varaaja ja myöhemmin asennettu iso lämpövaraaja, joka kytketty käyttövesivaraajan tilalle koksikattilaan ja sitten tehty uudet putket pattereita varten.
Ja meneehän koksikattilasta ihan omat putket varaajaan, siis eri paikkaan kuin nuo putket missä on pumppu ja "lätkä"?
Re: Lämmitysjärjestelmän käytön opettelua
koksikattilasta ei mene omia putkia tohon varaajaan. Pitää tarkastaa nuo muut putket kun pääsee illalla kotiin. Lämmintä riittää edelleen olohuoneessa ja yläkerrassa se 25. muissa huoneissa vähemmän. Patterien termostaatit väänsin kiinni ja olohuoneessa sekä yläkerrassa patterit hehkuu siitä huolimatta, muissa huoneissa patterit kylmiä.
- Maatilallinen
- Jäsen

- Viestit: 1912
- Liittynyt: Ke Tammi 02, 2008 15:40
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: Lämmitysjärjestelmän käytön opettelua
No niin, asiahan selveni.
Elikkä: Entinen omistaja on todennäköisesti ottanut tuon lämmönsäätäjän eli lätkän pois käytöstä, koska jos se on käytössä, niin koksikattila ei lämmitä varaajaa ollenkaan. Oumania siis et voi asentaa ilman suurehkoja putkitöitä.
Patteriverkoston kiertovesipumppu painaa vettä "väärinpäin" koksikattilaa käytettäessä. Eli menoputkesta sisään ja paluuputkesta varaajaan. Tämä aiheuttaa harmaita hiuksia. Varaaja lämpenee pohjasta päin.
Siis koksikattila on kytketty patteriverkoston kanssa "rinnan".
Suosittelen että jos et ala putkitöitä tekemään, niin käyttövedet lämmität sähköllä. Koksikattilalla lämmitettäessä suljetaan patterikierron pumppu ja kierto toimii vapaakierrolla.
Varmista että koksikattilasta pystysuoraan nousevassa putkessa oleva ensimmäinen hana on kiinni kun koksikattilassa ei ole tulta - muuten koksikattila on kuumana koko ajan ja haihduttaa näin sähköllä tehtyä lämpöä. Kun laitat koksikattilaan tulen, patteriverkon pumppu pois päältä ja vesi kiertää vapaasti pattereissa. Muut hanat voi olla aina auki.
Tuo lämpövaraaja näyttää pahasti jälkikäteen asennetulta, luulisin että katossa on ollut sellainen käyttövesivaraaja kytkettynä juurikin noin miten nykyinen lämpövaraaja on.
Mikäli haluat lämmittää tuon varaajan kuitenkin koksikattilalla, tulisi toimia näin: Tuo lätkä pois päältä, venttiili täysin auki. Patteriverkon pumppu täysille, ja tuon "lätkän" vierestä alas lähtevän putken hana kiinni. Koksikattilan hanat auki. Sitten vain polttamaan puita kattilassa, tällöin patterit ovat kuumia. Sitten kun tuli sammuu / varaaja on lämmin, koksi kattilan hana kiinni ja tuon pystyputken varaajan vieressä auki. Lätkä päälle ja nyt lämpö tulee varaajasta.
Elikkä: Entinen omistaja on todennäköisesti ottanut tuon lämmönsäätäjän eli lätkän pois käytöstä, koska jos se on käytössä, niin koksikattila ei lämmitä varaajaa ollenkaan. Oumania siis et voi asentaa ilman suurehkoja putkitöitä.
Patteriverkoston kiertovesipumppu painaa vettä "väärinpäin" koksikattilaa käytettäessä. Eli menoputkesta sisään ja paluuputkesta varaajaan. Tämä aiheuttaa harmaita hiuksia. Varaaja lämpenee pohjasta päin.
Siis koksikattila on kytketty patteriverkoston kanssa "rinnan".
Suosittelen että jos et ala putkitöitä tekemään, niin käyttövedet lämmität sähköllä. Koksikattilalla lämmitettäessä suljetaan patterikierron pumppu ja kierto toimii vapaakierrolla.
Varmista että koksikattilasta pystysuoraan nousevassa putkessa oleva ensimmäinen hana on kiinni kun koksikattilassa ei ole tulta - muuten koksikattila on kuumana koko ajan ja haihduttaa näin sähköllä tehtyä lämpöä. Kun laitat koksikattilaan tulen, patteriverkon pumppu pois päältä ja vesi kiertää vapaasti pattereissa. Muut hanat voi olla aina auki.
Tuo lämpövaraaja näyttää pahasti jälkikäteen asennetulta, luulisin että katossa on ollut sellainen käyttövesivaraaja kytkettynä juurikin noin miten nykyinen lämpövaraaja on.
Mikäli haluat lämmittää tuon varaajan kuitenkin koksikattilalla, tulisi toimia näin: Tuo lätkä pois päältä, venttiili täysin auki. Patteriverkon pumppu täysille, ja tuon "lätkän" vierestä alas lähtevän putken hana kiinni. Koksikattilan hanat auki. Sitten vain polttamaan puita kattilassa, tällöin patterit ovat kuumia. Sitten kun tuli sammuu / varaaja on lämmin, koksi kattilan hana kiinni ja tuon pystyputken varaajan vieressä auki. Lätkä päälle ja nyt lämpö tulee varaajasta.
