Apua sähköviritelmän kanssa
Apua sähköviritelmän kanssa
Ollaan vastikään muutettu vm -54 rintsikkaan ja törmättiin nyt sähköongelmaan: makuuhuoneen katossa on paikka lampulle ja tänään yritettiin laittaa lamppua paikoilleen. Lamppu saatiinkin paikoilleen, mutta eipä se siinä virityksessä toiminut. Purettiin viritys, kokeiltiin yhdistellä johtoja eri tavalla, ja saatiin lopputulokseksi se, että lamppu ei edelleenkään pala, mutta nyt ei sitten tule sähköä mihinkään makkarin pistorasiaan, ja myös makkarin viereinen vaatehuone on pimeänä.
Mikä tämä tämmöinen viritelmä oikein on ja miten noita johtoja pitäisi yhdistellä?!
http://picasaweb.google.com/lh/photo/UA ... directlink
http://picasaweb.google.com/lh/photo/PC ... directlink
"Tuubeista" tulevia johtoja oli siis yhdistelty noilla keltaisilla "tulpilla" (yhteensä kolmella), ja meillä ei enää ole hajuakaan siitä, että miten niitä oli yhdistelty. Silloin sentään pistorasioihin tuli virta ja vaatehuoneessakin näki.
Mikä tämä tämmöinen viritelmä oikein on ja miten noita johtoja pitäisi yhdistellä?!
http://picasaweb.google.com/lh/photo/UA ... directlink
http://picasaweb.google.com/lh/photo/PC ... directlink
"Tuubeista" tulevia johtoja oli siis yhdistelty noilla keltaisilla "tulpilla" (yhteensä kolmella), ja meillä ei enää ole hajuakaan siitä, että miten niitä oli yhdistelty. Silloin sentään pistorasioihin tuli virta ja vaatehuoneessakin näki.
Re: Apua sähköviritelmän kanssa
Kannattaa lopettaa yhdistelykokeilut jos ei ole hajuakaan mistä tuossa on kyse. Suosittelen sähkärin puoleen kääntymistä. Edellä olevan perusteella sähkö on kysyjälle sen verran vieras elementti etten uskalla enempää neuvoa.
Jos kuitenkin aiot itse jatkaa, aloita yleismittarin hankinnalla.
Jos kuitenkin aiot itse jatkaa, aloita yleismittarin hankinnalla.
"Rautakauppias jumalan armosta, ei täällä myyjät nauti ihmisarvosta.."
Re: Apua sähköviritelmän kanssa
En ole sähkömies, mutta ei noita johtoja kannata miten tahansa yhdistellä. Hyvässä tapauksessa menee sulake ja huonossa henki.
Mitä maksais jos sähkäri tulis tarkistaa noi kytkennät? Oli varmaan kytkettynä ennen purkua niin, että musta/musta, sininnen/sininen ja kevi/kevi.
Sulake irti ja mittarilla tarkistus että ei tule sähköä johtoihin jos itse alkaa virittelemään. Saako tollasia sähköhommia edes itse tehdä?
Mitä maksais jos sähkäri tulis tarkistaa noi kytkennät? Oli varmaan kytkettynä ennen purkua niin, että musta/musta, sininnen/sininen ja kevi/kevi.
Sulake irti ja mittarilla tarkistus että ei tule sähköä johtoihin jos itse alkaa virittelemään. Saako tollasia sähköhommia edes itse tehdä?
Se mikä ei tapa,vituttaa.
Re: Apua sähköviritelmän kanssa
Ei välttämättä varmaankaan ollut väri-väriin. Hypoteettisesti siis jos oletetaan että tuossa on tarkoitus olla lamppu jota ohjataan katkaisijalla, ja tuon rasian kautta kulkee myös jatkuva virta pistorasioihin. Tällöin siis toinen MMJ jossa 3johdinta, menee rasioille, ja toinen jossa 3 johdinta TUO linjan, nollan sekä lampun ohjatun linjan.
"Rautakauppias jumalan armosta, ei täällä myyjät nauti ihmisarvosta.."
Re: Apua sähköviritelmän kanssa
Joo, ei ollut meidän mielestä väri väriin alkuperäiset kytkennät.
Pääkatkaisijasta oli koko talon virrat pois, kun yritettiin saada homma toimimaan; voiko silloinkin saada iskun johdoista? Oli miten oli, lienee viisainta kutsua se sähkäri paikalla laittamaan piuhat niin kuin niiden pitää olla.
Pääkatkaisijasta oli koko talon virrat pois, kun yritettiin saada homma toimimaan; voiko silloinkin saada iskun johdoista? Oli miten oli, lienee viisainta kutsua se sähkäri paikalla laittamaan piuhat niin kuin niiden pitää olla.
-
Jokapaikanhöylä
- Jäsen

- Viestit: 791
- Liittynyt: Pe Heinä 06, 2007 3:22
- Paikkakunta: Oulainen
- Paikkakunta: Oulainen
Re: Apua sähköviritelmän kanssa
Kuvan perusteella en lähtisi arpomaan mitään... mut teoreettisesti tässä siis LUULISIN olevan juurikin näin, että toisesta MMJ:stä musta=tuleva vaihe, sininen=tuleva nolla, keltavihreä=tuleva lampun vaihe. Toisessa MMJ:ssä taas musta=menevä vaihe, sininen=menevä nolla ja keltavihreä=ei mikään (tai sitten on)... täyttä arpapeliä, tarkistuta oikeasti jollakin asiantuntevala siellä paikanpäällä!
"Köyhän pitää osata kaikkea.."
"Älä koskaan tee tänään sitä, minkä voit jättää huomennakin tekemättä.."
"Ole säästäväinen, säästä itseäsi.."
"Älä koskaan tee tänään sitä, minkä voit jättää huomennakin tekemättä.."
"Ole säästäväinen, säästä itseäsi.."
- Sampo
- Jäsen

- Viestit: 348
- Liittynyt: To Syys 22, 2005 10:38
- Paikkakunta: Lapinjärvi
- Paikkakunta: Pekinkylä
Re: Apua sähköviritelmän kanssa
Kuvan perusteella rasiassa on ainoastaan jatkettu ryhmäjohtoa(=sähköä johonkin,esim pistorasioille ja viereiseen huoneeseen syöttävää linjaa).Pack kirjoitti: Mikä tämä tämmöinen viritelmä oikein on ja miten noita johtoja pitäisi yhdistellä?!
"Tuubeista" tulevia johtoja oli siis yhdistelty noilla keltaisilla "tulpilla" (yhteensä kolmella), ja meillä ei enää ole hajuakaan siitä, että miten niitä oli yhdistelty. Silloin sentään pistorasioihin tuli virta ja vaatehuoneessakin näki.
Eli sillä ei olisi mitään tekemistä makkarin valaistuksen eikä valaisimen paikan kanssa.Kyseessä saattaa siis olla ainoastaan jakorasia johon ei tule johtoja tai kaapelia valokatkaisijalta.
Silloin kannattaisi vaan kytkeä johdot takaisin samanväriset yhteen mutta varottava ettei johdot katkea kun niitä on jo väännelty moneen kertaan.Siis viisain katkaista sentin verran pois ja kuoria uudestaan.Kytkentöjä kylläkin saa tehdä ainoastaan koulutettu sähköasentaja.Tuota kun ei edes lasketa valaisimen kytkemiseksi "sokeripalaan" jonka sentään nykyään saa tehdä asukas ilman sähkärin passia.
Etsikää sitä valon paikkaa jostain muualta jos siellä on toinen rasia.
Kuka tuon rautakiinnikkeen sitten on laittanut vai oliko se jo valmiina.Viittaisi esim kattotuulettimen kiinnitysrautaan ja niissähän on toisinaan myös valaisimet jotka kytketään vedettävästä ketjusta päälle.Sellaisen tuohon kyllä saisi koplattua helposti
Taikka sitten siihen sopii esim jokin halogeenispottiryhmä jonka muuntajakotelo tulee tuohon rautaan kiinni.Silti jää arvoitukseksi mistä se kytketään päälle.Ilmeisesti rauta on kuitenkin teidän laittama?Muuten tuo toinen kaapeli voisikin mennä valokatkaisijalle(silloin tarpeettomasta keltavihreästä maadoitusjohtimesta huolimatta) mutta jos kerran nyt pimeni myös viereinen huone ja pistorasioita niin olisin ensin mainitun vaihtoehdon kannalla..Niitä nimittäin on aika mahdoton järjestää vain kolmella johtimella jos vielä valokytkin tulisi mukaan.
Jos nyt kuitenkin joku on aiemmin tehnyt tuon kytkennän rasiasta valokatkaisijalle,niin silloin siinä voi olla sikäli laitonta kytkentää mukana että maajohtoa on saatettu joutua lankojen puutteessa käyttämään esim nollajohtimena.Eli siinä tapauksessa viimeistään se ammattimies tarvitaan korjaamaan sotku.Koska maajohtoa ei saa käyttää mihinkään muuhun kuin maadoitukseen.
edit:kirotusvihreitä
Viimeksi muokannut Sampo, La Syys 26, 2009 20:21. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Apua sähköviritelmän kanssa
Jokapaikanhöylä kirjoitti:Kuvan perusteella en lähtisi arpomaan mitään... mut teoreettisesti tässä siis LUULISIN olevan juurikin näin, että toisesta MMJ:stä musta=tuleva vaihe, sininen=tuleva nolla, keltavihreä=tuleva lampun vaihe. Toisessa MMJ:ssä taas musta=menevä vaihe, sininen=menevä nolla ja keltavihreä=ei mikään (tai sitten on)... täyttä arpapeliä, tarkistuta oikeasti jollakin asiantuntevala siellä paikanpäällä!
Samaa olisin arponut itsekin, ja jo kirjoitinkin sen, mutta koska kyseessä on TODELLAKIN arpapeli, niin en julkaissut kirjoitusta.. Ainoastaan mittaamalla selviää, ei kannata kokeilla yhdistelemällä.
"Rautakauppias jumalan armosta, ei täällä myyjät nauti ihmisarvosta.."
Re: Apua sähköviritelmän kanssa
Kolme riittää. Jatkuva linja, jatkuva nolla, katkaisimelta linja. Olettaen tietty ettei järjestelmässä ole keviä vaan rasiamaadoitus.Sampo kirjoitti:Niitä nimittäin on aika mahdoton järjestää vain kolmella johtimella jos vielä valokytkin tulisi mukaan.
Edit! Eikä missään nimessä johtoja yhteen ennen kuin on asiasta varmuus! Jos nyt nimittäin Keviä on käytetty katkaisijan linjajohtona, niin yhdistämällä se lähtevään keviin on mahdollista että naapurihuoneessa on sitten linjavirta maadoituksissa.
"Rautakauppias jumalan armosta, ei täällä myyjät nauti ihmisarvosta.."
Re: Apua sähköviritelmän kanssa
Kyllä vaikuttais, että Sampo on oikeassa. Väri väriin niin sitten toimii pistorasiat ja vaatehuone. Noi kaksi "irtonaista" johtoa vaikuttaa siitä on tosiaan kytketty se tuulein (yleensä niissä on se "vetonaru", jos sen saa pyöriin ja päälle silloin ei tarvita erillistä kytkintä vaan se voidaan laittaa suoraan ns. vaiheeseen kiinni). Jos haluaa saada täyden varmuuden niin sitten täytyy availla muitakin rasioita ja vähän nykiä johtoja katsoa missä ne liikkuu ja mihin ne menee (suorita työ päiväs aikaan ja pääkytkin varmuuden vuoksi pois kytkettynä)
Re: Apua sähköviritelmän kanssa
Ei näytä tuulettimen paikalta, kun rasia sijaitsee näemmä katon ja lappeen taitekohdassa. Ei mahtuis lavat oikeen pyörimään. Tietysti joku narukytkinlamppu voi olla mahdollista. Kokemus vaan on näyttänyt että "sähkärit" on surutta käyttäneet vaikka keviä linjana jos tarpeen. Ei kannata vanhassa väreihin luottaa!
"Rautakauppias jumalan armosta, ei täällä myyjät nauti ihmisarvosta.."
- akim
- Jäsen

- Viestit: 327
- Liittynyt: To Maalis 01, 2007 17:39
- Paikkakunta: Tuusula + Keski-Suomi
- Kotisivu: http://vanha-talo.blogspot.com/
Re: Apua sähköviritelmän kanssa
Kuulostan nyt varmaan tylyltä kukkahattujeesustelijalta, mutta miten joku voi edes harkita, että rupeaa omin avuin kytkemään sähköjä, varsinkaan kun ei ole mitään käsitystä mitä pitäisi tehdä. Siinä vaiheessa kun pitää netistä kysyä neuvojä miten sähköt kytketään, niin pitäisi jo alkaa miettiä, että olisiko sähkärin tilaaminen parempi vaihtoehto. Sähkäri ottaa varmaan sen n. 40-50€/h ja tietää kuitenkin yleensä vähän paremmin mitä tekee. Puolet hinnasta voi vähentää verotuksessa. Lisäksi työlle saa jonkunlaisen takuun, jos vaikka talo sattuisi palamaan sähkövian takia. Ihan vaan noin vakuutustenkin takia. Herää vain kysymys miksi riskeerata henki parin kympin takia. Vielä enemmän ihmetyttää kun jotkut neuvoo täällä...kiitos ja anteeksi.
Ps. Vituttaa vaan, kun oma henki meinasi mennä jonkun "pätevän" Ranen sähkökytkennän takia.
Ps. Vituttaa vaan, kun oma henki meinasi mennä jonkun "pätevän" Ranen sähkökytkennän takia.
Viimeksi muokannut akim, Su Syys 27, 2009 8:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Sampo
- Jäsen

- Viestit: 348
- Liittynyt: To Syys 22, 2005 10:38
- Paikkakunta: Lapinjärvi
- Paikkakunta: Pekinkylä
Re: Apua sähköviritelmän kanssa
Sitä minäkin mietin mutta itselläni esim on sellainen tuuletin jossa on aika pitkä jatkovarsi ja kyllä se tuolla yäkerran katon taitteessakin mahtuisi pyörimään vaan tukka siinä lähtis päästäkaukomäki kirjoitti:Ei näytä tuulettimen paikalta, kun rasia sijaitsee näemmä katon ja lappeen taitekohdassa. Ei mahtuis lavat oikeen pyörimään.
Eikä meillä tässä tarkoitus ole suoranaisesti yllyttää itse sähköjä kytkemään,(saahan sitä kaveria sitäpaitsi neuvoa-ei se ole vielä kiellettyä),kunhan muuten arvuutellaan ajankuluksi..akim on ihan oikeassa että vaara siinä vaanii jollei tuon vertaa tiedä mitä tekee.
Eihän noi johdot kamalan vanhoilta näytä mutta epäilen että ammattisähkäri olisi keviä virroittanut,sensijaan joku aiempi rintsikkaseppä olis niin hyvin voinut vaikkapa tietämättään tehdä.
Ja mr kaukomäki, niistä rasiamaadoituksista:Koskakohan ne on taas tulleet uudelleen luvallisiksi?? En ole enää sähköalalla nykyään mutta siksi kysynkin
Eli kaiketi se vaatisi neljä piuhaa jakorasialta eteenpäin jos valokatkaisijan perässä oleva pistorasia olisi maadoitettu..no tämä nyt on vaan tällaista turhaa pähkäilyä ja hiukka aiheen ohi jo;-)
Re: Apua sähköviritelmän kanssa
Miten niin tulleet uudestaan luvallisiksi? Ei ainakaan täällä meilläpäin ole. Joskus ovat olleet ja siltäajalta meitin talossa noita on.Sampo kirjoitti:
Ja mr kaukomäki, niistä rasiamaadoituksista:Koskakohan ne on taas tulleet uudelleen luvallisiksi?? En ole enää sähköalalla nykyään mutta siksi kysynkin![]()
)
Ja kuten sanottu, jos ei varmuutta ole, niin sähkäri paikalle. Vanhoissa taloissa voi oikeesti olla monenlaisia kytkentöjä, ja väreistä ei ole välitetty p%&#an vertaa. Hulluhan se olisi joka rupeaisi oikeasti nettineuvojen mukaan leikkimään sähkömiestä.
"Rautakauppias jumalan armosta, ei täällä myyjät nauti ihmisarvosta.."
Re: Apua sähköviritelmän kanssa
Kyllähän se niin on, että remonttia saa tehdä omin päin ihan mihin vaan, kunhan ei sähkötöihin kajoa, jos niihin ei ole asinamukaista koulutusta ja lupia. Omalla luvalla tekemisenkin voi vielä hyväksyä jos on oikeasti kokemusta sähköhommista.
Mikä tahanssa muu toimenpide remppahommissa ei aiheuta välitöntä hegenvaaraa, mutta sähköihin älkää koskeko jos ei ole 110 % varma.
Neuvojen antaminen sähkötöihin maalikoita varten on aina hiukan riskaapelia hommaa. Oma omatunto ei aainakaan saa rauhaa näissä asioissa jos on "luvatta" tehty asennuksia.
Sähkö kanssa muute ei tehdä mitään viritelmiä, paitsi korkeintaan taskulampussa.
Mikä tahanssa muu toimenpide remppahommissa ei aiheuta välitöntä hegenvaaraa, mutta sähköihin älkää koskeko jos ei ole 110 % varma.
Neuvojen antaminen sähkötöihin maalikoita varten on aina hiukan riskaapelia hommaa. Oma omatunto ei aainakaan saa rauhaa näissä asioissa jos on "luvatta" tehty asennuksia.
Sähkö kanssa muute ei tehdä mitään viritelmiä, paitsi korkeintaan taskulampussa.
Kun Savolainen puhuu siirtyy vastuu kuulijalle. Koskee tässä tapauksessa myös Hämäläistä.
