Korvausilmaventtiilit puuttuu

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
tapsa
Jäsen
Jäsen
Viestit: 218
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 21:31

Viesti Kirjoittaja tapsa »

Kiitos Sammolle. Täytynee rakentaa sitten seinään tuloilmaräppänät. Niitä lienee termostaatilla olevia jotka sulkeutuu kun on riittävästi pakkasta, en tiedä onko parempia kuin perinteiset :?:
Avatar
Sampo
Jäsen
Jäsen
Viestit: 348
Liittynyt: To Syys 22, 2005 10:38
Paikkakunta: Lapinjärvi
Paikkakunta: Pekinkylä

Viesti Kirjoittaja Sampo »

tapsa kirjoitti:Kiitos Sammolle. Täytynee rakentaa sitten seinään tuloilmaräppänät. Niitä lienee termostaatilla olevia jotka sulkeutuu kun on riittävästi pakkasta, en tiedä onko parempia kuin perinteiset :?:
Ainakin Velco markkinoi termostaattiventtiiliä joka sulkeutuu lämpötilan laskiessa.Saattaa olla muitakin firmoja,en enää muista kun siitä on aikaa kun tuli tutkittua eri vaihtoehdot.
Luulen että termostaattimalli soveltuu parhaiten taloon jossa ei ole lämmitettäviä tulisijoja. Nimittäin miten termostaatin saa avautumaan kovalla pakkasella kun pitäisi tehdä tulta uuniin??? Eri asia sitten jos siinä on lisäksi jokin "manuaalinen pakko-ohjaus",käsisäätö..
tvsi
Jäsen
Jäsen
Viestit: 29
Liittynyt: Pe Maalis 17, 2006 16:54
Paikkakunta: Kiikala

Viesti Kirjoittaja tvsi »

Sampo kirjoitti:
tapsa kirjoitti:Kiitos Sammolle. Täytynee rakentaa sitten seinään tuloilmaräppänät. Niitä lienee termostaatilla olevia jotka sulkeutuu kun on riittävästi pakkasta, en tiedä onko parempia kuin perinteiset :?:
Ainakin Velco markkinoi termostaattiventtiiliä joka sulkeutuu lämpötilan laskiessa.Saattaa olla muitakin firmoja,en enää muista kun siitä on aikaa kun tuli tutkittua eri vaihtoehdot.
Luulen että termostaattimalli soveltuu parhaiten taloon jossa ei ole lämmitettäviä tulisijoja. Nimittäin miten termostaatin saa avautumaan kovalla pakkasella kun pitäisi tehdä tulta uuniin??? Eri asia sitten jos siinä on lisäksi jokin "manuaalinen pakko-ohjaus",käsisäätö..
Itselleni hankin nuo Velcon korvausilmaventtiilit (suurin osa vielä asentamatta kun ulkohommat painaa päälle;)); noissa on mahdollisuus myös käsisäätöön jos on tarvis. Nuo voi myös säätää siten, etteivät sulkeudu lainkaan vaan jäävät vähän raolleen myös kovemmalla pakkasella.
gozzi
Jäsen
Jäsen
Viestit: 82
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 17:48
Paikkakunta: Oulu

Re:

Viesti Kirjoittaja gozzi »

Sampo kirjoitti:Vähän venähti tämäkin projekti,mutta on nyt ainakin hyvällä alulla.Venttiilit tosin loppuivat kaupasta kesken,ensiviikolla saa lisää näitä kympin maksavia Pislan pakkaamia tuloilmaventtiilejä.Hinta on minusta varsin edullinen,kun näissä on kuitenkin suodatin,äänenvaimennin ja kolmiasentoinen virtauksen säätö.Halpahallista löysin pari kappaletta ikäänkuin koekäyttöön.
Nostellaanpa vähän vanhaa aihetta. Itsellä myös mielessä ilmanvaihdon tehostaminen (1 tulo, 4 poistoa, harjan suunnassa jatkettu rintsikka) ja rakoventtiilejä mieluummin laittaisin tuollaiset perinteisemmät. Mieltä on askarruttanut tuon putken kondenssieristys. Eli onko se tarpeellista, onko tuo materiaali jotenki kondensoimatonta (vai miten se kirjoitetaan:)) vai onko ne jo valmiiksi suojattu?
Avatar
Sampo
Jäsen
Jäsen
Viestit: 348
Liittynyt: To Syys 22, 2005 10:38
Paikkakunta: Lapinjärvi
Paikkakunta: Pekinkylä

Re: Korvausilmaventtiilit puuttuu

Viesti Kirjoittaja Sampo »

gozzi kirjoitti:[
Mieltä on askarruttanut tuon putken kondenssieristys. Eli onko se tarpeellista, onko tuo materiaali jotenki kondensoimatonta (vai miten se kirjoitetaan:)) vai onko ne jo valmiiksi suojattu?
Itsekin mietin samaa että tiivistyykö putken ulkopintaan vettä kun venttiilit on oikein ahkerassa käytössä.Joku,ehkä Matti Alander osaisi tätä pohtia parhaiten;-) Riippunee ainakin eristemateriaalista sekä ilmavirtauksen määrästä jne..Lopulta taisi käydä niin että päätin olla stressaamatta asiasta enempää eikä ainakaan päällepäin näy merkkejä kondenssivesistä.Vanhan puolen seinissä on purua+lisävillaeriste,uudella puolella vain lasivillaeristeet.
Tuo materiaali,kun kysyit,on valkoista muoviputkea eikä mielestäni mitenkään erityisen kondensoimatonta-toki ehkä parempi kuin ihan peltputki koska ei johda niin hyvin lämpöä.

Itse asun nykyisin vanhassa hirsitalossa ja tein yhden venttiilin läpimenon 100m peltisestä syöksytorven pätkästä.Yhtään ei tiputa vettä suuntaan eikä toiseen.Kesällä kytken samaan kanavaan venttiililautasen tilalle jäähdytskoneen poistoputken:-)

Joten ei kannata varmaan huolestua kovin kondenssista?
Luupaa
Jäsen
Jäsen
Viestit: 33
Liittynyt: Su Touko 17, 2009 9:44
Paikkakunta: Tampere

Re: Korvausilmaventtiilit puuttuu

Viesti Kirjoittaja Luupaa »

Voisiko korvausilman ottaa kylmävintiltä?
Osa vinteistä on minulla käytössä, ja toista kylmävinttiä vasten oleva seinä on auki, eli olisi nyt helppo laittaa.
Sarsa
Jäsen
Jäsen
Viestit: 119
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 22:08
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Korvausilmaventtiilit puuttuu - kysymys

Viesti Kirjoittaja Sarsa »

Meilläkään ei alkuperäisvirityksenä ole yhtään ainoaa korvausilmaventtiiliä koko talossa. Talon ulkomitat karkeesti 8 m *12 m eli hiukan normikokoa isompi rintsikka kyseessä. Ollut alkuperäisellä huonejaolla keittiö&kamari ja keittiö& 2 kamaria viritelmä.

Jokamiehen rakennusoppaasta vuodelta 1946 löysin maininnan, että räppänä pitäisi laittaa ikkunan alapuolelle. Nykyään kuitenkin kuulee puhuttavan, että se pitäisi laittaa ikkunan yläpuolelle. Mitä uskoa, kun pitäisi jossain vaiheessa remontin edetessä laittaa noita hallittuja korvausilmanottipaikkoja pitäisi ripotella ympäri taloa.
rattus77
Jäsen
Jäsen
Viestit: 178
Liittynyt: Ti Elo 30, 2005 23:43

Re: Korvausilmaventtiilit puuttuu

Viesti Kirjoittaja rattus77 »

Saako mistään sähköllä toimivaa on/off venttiiliä ? Kaikki itte keksityt paikat on koluttu, mutta ei löydy...
Kyseessä olisi tuloilma suoraan seinän läpi. Mitkään termostaattihärpäkkeet ei tule kysymykseen tässä tapauksessa. Eli simply 110mm putken päähän 230v on/off... Pakkohan noita on olla olemassa. ?
ville
Jäsen
Jäsen
Viestit: 425
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 0:08
Paikkakunta: OULU
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Korvausilmaventtiilit puuttuu

Viesti Kirjoittaja ville »

Korvausilmaventtiileihin ei mielestäni pitäisi syntyä kondenssiongelmaa, koska eikös vettä synny kun kosteampi lämmin ilma kohtaa kylmän.
Ja tässä tapauksessahan ilma usein liikkuu kylmästä lämpimään.
Onkohan näin..... :?: :?
Kun kuljet ilman päämäärää, et voi eksyä.
-Nalle Puh-
Luupaa
Jäsen
Jäsen
Viestit: 33
Liittynyt: Su Touko 17, 2009 9:44
Paikkakunta: Tampere

Re: Korvausilmaventtiilit puuttuu

Viesti Kirjoittaja Luupaa »

Luupaa kirjoitti:Voisiko korvausilman ottaa kylmävintiltä?
Osa vinteistä on minulla käytössä, ja toista kylmävinttiä vasten oleva seinä on auki, eli olisi nyt helppo laittaa.
Eipä se varmaankaan kannata, kylmävintti on edelleen rakenteiden sisäpuolella, vaikkakin lähempänä ulkolämpötilaa.

Onko tuohon korvausilman ottamiseen mitään perussääntöjä tarpeen arviointiin.
Meillä yhdessä makkarissa on kyllä poisto hormin kautta, koska huone on aikoinaan ollut 2. kerroksen keittiö (talossa on ollut kaksi asuntoa), mutta tuloreikiä (ei vanhojakaan) ei ole.

Kellarissa on tuloja useita, mutta keskikerroksessa vain yksi puolilämpimän kuistin kautta ja yläkerrassa vain poistoja hormiin.
Oiskohan järkeä pistää portaikkoon (aika leveät portaat, noin 1m, eli aika avoin ja korkea tila), yksi tuloilmaventtiili ihan katon rajaan.
Ja sitten yläkerran huoneiden ovenkarmeihin jonkinlainen virtaussäleikkö-tyyppinen ratkaisu (http://www.dir-air.fi/virtaus.html)

Ilma kiertäisi sitten siten, että kellarista tulisi korvausilmaa keskikerrokseen (kerrarin ovi on nimittäin yleensä auki), ja sitä täydennettäisiin portaikon tuloilmaventtiilin kautta. Yläkerran korvausilma tulisi sitten keskikerroksesta ja portaikosta yläkertaan ja poistuisi tuon yhden makuuhuoneen poistohormin kautta.
Avatar
Sampo
Jäsen
Jäsen
Viestit: 348
Liittynyt: To Syys 22, 2005 10:38
Paikkakunta: Lapinjärvi
Paikkakunta: Pekinkylä

Re: Korvausilmaventtiilit puuttuu - kysymys

Viesti Kirjoittaja Sampo »

[quote="Sarsa"
Jokamiehen rakennusoppaasta vuodelta 1946 löysin maininnan, että räppänä pitäisi laittaa ikkunan alapuolelle. Nykyään kuitenkin kuulee puhuttavan, että se pitäisi laittaa ikkunan yläpuolelle. Mitä uskoa, kun pitäisi jossain vaiheessa remontin edetessä laittaa noita hallittuja korvausilmanottipaikkoja pitäisi ripotella ympäri taloa.[/quote]

Aika erikoista,että ikkunan alapuolelle..En ole kyllä missään vanhassakaan talossa sellaista vielä nähnyt,mutta voihan niitä olla.
On se varmaan paras mahdollisimman ylös asentaa.Huoneen lämpimän ilman noste katonrajassa ehkäisee hieman vedon´tunnetta lattianrajassa tällöin. Huonekorkeudesta riippumatta olen laitellut nuo aina niin korkealle kuin "silmä sietää".
Viimeksi muuten tehtiin löytö Biltemasta:narulla ohjattava täydellinen venttiili ja hintakin oli edullisimmasta päästä,olisko ollut lähempänä kymppiä kuin kahta.Kalleimmillaanhan nuo perusventtiilit säädettävällä läpivientisarjalla on olleet runsaat 30€.
Kesäaikaanhan nuo ei taida niin toimia rintsikassa ellei sitten polta tulia tai ole koneellista poistoa(esim. liesituuletin,wc,kph.) tai yläkerran hormiin puhkaistua poistoa.Tuohon "meidän taloon" pitäisi vieläkin lisätä yläkertaan yksi poistoreikä lisää; toisen makkarin vapaaseen hormiin vaan ei ole jaksanut piikata vielä..
Avatar
Sampo
Jäsen
Jäsen
Viestit: 348
Liittynyt: To Syys 22, 2005 10:38
Paikkakunta: Lapinjärvi
Paikkakunta: Pekinkylä

Re: Korvausilmaventtiilit puuttuu

Viesti Kirjoittaja Sampo »

ville kirjoitti:Korvausilmaventtiileihin ei mielestäni pitäisi syntyä kondenssiongelmaa, koska eikös vettä synny kun kosteampi lämmin ilma kohtaa kylmän.
Ja tässä tapauksessahan ilma usein liikkuu kylmästä lämpimään.
Onkohan näin..... :?: :?
En jaksa minäkään miettiä mutta kai se noin saattaa mennäkin.Jokatapauksessa olen porannut nuo reiät aina hieman alaviistoon ulospäin,kuten yleensä kaikki muutkin läpiviennit ulkoseinissä.Kaikenvaralta,ja näin on aikoinaan ohjeistettukin ainakin sähköputkien osalta.Mahdollinen vesi valuu silloin ulospäin.
Vaikka tuon aukon tekee hieman viistoon poraten,niin mielestäni silti säleiköt kummallekin puolelle saa justeerattua aika hyvin niin ettei huomaa mitään irvistystä niissä eikä kukaan tiedä että reikä ei oikeasti olekaan vatupassissa :wink:
Kallistus ei tarvitse olla n. 30 cm seinässä 10 mm enempää.
JukkaK
Jäsen
Jäsen
Viestit: 501
Liittynyt: Ke Helmi 02, 2005 11:18
Paikkakunta: Oulu

Re: Korvausilmaventtiilit puuttuu

Viesti Kirjoittaja JukkaK »

Vastailin jo kerran mutta näyttää hävinneen bittiavaruuteen. siispä uusix.

Kylmävintilta ilmaa korvausilmaa ei kannata ottaa kun sieltä mukaan tulee pölyä ja mite lie "itiöitä". Ei täytä siten raitisilman normeja.

Nyrkkisääntönä jokaisessa makuuhuoneessa pitäisi olla ainakin tuloilmaventtiili. Jos on kaksi huonetta erotettuna liukuovella tms. että ilma pääsee liikkumaan, niin riittää jos raitisilmaventtiili toisessa huoneessa. Tämä ohjeistus löytyy jo 40-luvun rakennusohjeista. Vielä tietenkin parempi on jos huoneesta löytyy se poistohormikin tms.

RT-kortissa vm-47 tosiaankin ohjeistettiin laittamaan raitisilmaventtiili ikkunan karmin alle ja ylöspäin suunnattuna. Ja koko venttiilin matkalle alapuolelta pitää löytyä radiaattori eli lämpöpatteri. Nykyisin venttiilit laitetaan pääasiassa ikkunan yläpuolelle, hankala sano kumpi parempi. Väittävät että ikkunan yläpuolelta leviää tasaisemmin ja aiheuttaa vähemmän vedon tunnetta.

Oman kokemukseni mukaan pääsääntöisesti yksikään 40-80-luvun kunnossa oleva RMT ei täytä noita ilmanvaihto-ohjeita. Ei ole ainakaan vielä tullut vastaan :wink: Parin viime vuosikymmenen aikana rempatuissa nuo alkaa olla jo hyvin huomioitu.

Omassa tehdastekoisessa 4 huoneen talossa vuodelta -45 noita tuloilmaventtiilejä oli tasan 2 kpl eli talon molemmissa päädyissä, toinen keittiön ruokakaapissa ja toinen olohuoneen seinässä. Itse asiassa niitä on nyt vieläkin alakerrassa se 2 kappaletta eli alakerran molemmissa makuuhuoneissa, vaikka taloon on tullut pituutta lisää 5 metriä. Tuo on ihan LVI-suunnittelijan teko, mutta toki hommaa avittaa ajoittain liesituuletin ja kylppärin koneellinen poisto sitten kun sais sen koneen asennettua. Tuolla se on jo pari vuotta ollut pahvilootassa odottamassa asennusta ja tuuletuksesta huolehtii ikkuna :-)

Monesti sanotaan että painovoimainen ei toimi kesällä kunnolla, mutta itse olen tässä hämmästellyt että kyllä tuo meidän hormi ainakin vetää vaikka mikä helle olisi ulkona. Venttiilit on keittiössä ja vessassa lähellä katon rajaa ja takan luukut on myös auki. Joku fyysikko osannee senkin selittää? Massiivinen tiilimuuri taitaa olla aika vakiolämpöinen läpi kesän?

Kesäaikaanhan näissä toimii raitisilmaventtiilinä ja ilmanvaihdon tehostajana tyypillisesti n. 35x100cm kokoinen ikkuna, mielellään hyttysverkolla varustettuna. :-) Talvisin vähän lyhyemmissä jaksoissa.
-----------------------------------------------
Parasta työtä on tekemätön työ!

T. Tietoteknikko
JukkaK
Jäsen
Jäsen
Viestit: 501
Liittynyt: Ke Helmi 02, 2005 11:18
Paikkakunta: Oulu

Re: Korvausilmaventtiilit puuttuu

Viesti Kirjoittaja JukkaK »

JukkaK kirjoitti: Monesti sanotaan että painovoimainen ei toimi kesällä kunnolla, mutta itse olen tässä hämmästellyt että kyllä tuo meidän hormi ainakin vetää vaikka mikä helle olisi ulkona.
31 astetta auringossa, varjossa/sisällä 24 ja painovoimainen ilmanvaihtohormi vetää edelleenkin komeasti :-)
-----------------------------------------------
Parasta työtä on tekemätön työ!

T. Tietoteknikko
Avatar
tareone
Jäsen
Jäsen
Viestit: 177
Liittynyt: Ti Syys 11, 2007 21:48
Paikkakunta: Järvenpää
Järvenpää
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Korvausilmaventtiilit puuttuu

Viesti Kirjoittaja tareone »

Meillä on vain yksi tuloilmaventtiili ja sekin kellarissa, kylpyhuoneessa (+saunassa oma). Laitan Dir-Airin Kameleontti saneerausventtiilin olohuoneen ikkunan pokaan. Kattellaan myöhemmin lisää.
Vastaa Viestiin