Ikkunatiivisteen reagoiminen öljymaalin kanssa
- akim
- Jäsen

- Kotisivu: http://vanha-talo.blogspot.com/
Ikkunatiivisteen reagoiminen öljymaalin kanssa
Tämä tuskin lienee mikään uusi ongelma, mutta itselle tämä tuli uutena "ongelmana". Huomasin tuossa viikonloppuna karmeja putsatessani, että muutama vuosi sitten maalaamani karmit ja puitteet olivat tulleet tiivisten vierestä oudun keltaisiksi, noin 1-2 cm tiivisteestä. Kummatkin osat maalattu Tikkurilan Teho ikkunamaalilla. Ennen tiivistämistä maalin annettua kuivua ainakin vuoden. Tiivisteenä normaali liimapintainen tiivistenauha. Joko tiivisteen kumi reagoi maalin kanssa, tai tiivisteen liima reagoi maalin kanssa. Onko muilla vastaavia ongelmia?
Re: Ikkunatiivisteen reagoiminen öljymaalin kanssa
Saman olen itse havainnut, syytä en tiedä. Mulla viime kesänä Uulan pellavaöljymaalilla maalatut pokat ovat myös kellertävät kohdista, jotka ovat kosketuksissa tiivisteisiin. Ikkunoiden ollessa kiinni tuosta ei ole haittaa, mutta tuuletellessa nuo kohdat tulevat kiusallisesti näkyviin.
Kyseessä on kaikille öljymaaleille ominainen pimeässä kellastuminen. Sellaiset kohdat jotka eivät saa valoa kellastuvat. Kellastuminen on sitä voimakkaampaa mitä perinteisempää maalia on käytetty. Tiivisteiden kanssa kellastumisella ei siis ole mitään tekemistä. 
Entinen Uulatuotteen edustaja. Leipätyö Colorialla tällä hetkellä.
Meillä tuon huomaa pokista muualtakin kuin pelkästään tiivisteen kohdalta. Ikkunat on maalattu Uulan maaleilla ja pimeässä olevat osat kellastuvat. Kun olohuoneen ikkunat aikoinaan tuotiin pimeästä varastosta, niin ne näyttivät niin kellertäviltä että ajattelin että ne on pakko maalata jossain vaiheessa uudelleen. Onneksi ei tullut hötkyiltyä, sillä aurinkoinen kesä tasoitti mukavasti sävyerot, niin että kaikki pokat ovat nyt valkoisia...
Meidän lattiat on maalattu vaalealla Permolla ja sekin on kellastunut isompien mattojen alta jonkin verran. Eipähän tule kauheaa himoa muutella sisustusta (tai sitten pitäisi muutta järjestystä riittävän usein).
Meidän lattiat on maalattu vaalealla Permolla ja sekin on kellastunut isompien mattojen alta jonkin verran. Eipähän tule kauheaa himoa muutella sisustusta (tai sitten pitäisi muutta järjestystä riittävän usein).
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Mun pitää tässä kohti olla eri mieltä. Olen itse liimaillut silikoni-P-tiivisteitä saniteettisilikonilla paikalleen. Muutamaan kertaan tiivisteitä uusiessa tai poistaessa on tullut vastaan paikkoja, jossa kellastuma seuraa ihan tarkkaan kyntteeseen tursotetun silikonirannun reunoja. Koko kyntteen pohja on kuitenkin ihan yhtä lailla pimeässä, eli se ei mielestäni yksin selitä juttua.Janetski kirjoitti:Kyseessä on kaikille öljymaaleille ominainen pimeässä kellastuminen. Sellaiset kohdat jotka eivät saa valoa kellastuvat. Kellastuminen on sitä voimakkaampaa mitä perinteisempää maalia on käytetty. Tiivisteiden kanssa kellastumisella ei siis ole mitään tekemistä.
Sama ilmiö tapahtuu PVC-ikkunaliimapaperin ja vanhojen superlonitiivisteiden kanssa. Mulla on jossain kuviakin näistä, pitää kaivella arkistoa. Ja tuosta silikonikellastumasta saan varmaan kanssa kuvan jossain välissä kun tulee semmoinen paikka vastaan.
Maali on pimeässä myös ikkunaliimamaperin alla, mutta ei merkittävästi kellastu sen alta. Muovisen ikkunalliimanauhan alla se sen sijaan kellastuu kyllä, ja maali myös jotenkin ihmeellisesti "vanhenee" sen alla muuttuen hilseileväksi ja keltaiseksi.
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
- akim
- Jäsen

- Kotisivu: http://vanha-talo.blogspot.com/
Ennen kunnostusta karmit ja puitteet olivat toki huonossa kunnossa, mutta karmeissa ei kyllä vastaavaa kellastumista samoissa paikoissa näkynyt. Oli maalattu öljymaalilla aikaisemminkin, mutta erotuksena tiivisteenä oli sellainen kiinni naulattu "punottu naru".
Nyt kunnostuksen jälkeen tuo keltainen "raita" seuraa aika tarkasti tiivisteen reunaa ympäri koko karmi. Eli karmissa, heti ulkopuitteen takana on kellastuma. Tuo paikkahan ei erityisen pimeässä ole. Toki suoraa auringon paistetta siihen ei koskaan tule. Luulisi että sen ulkopuitteen alla karmissa olisi eniten kellastumista, mutta ei. Siellä sitä ei ole, paitsi siellä tiivisteen reunassa. Harmikseni digikamerastani hajosi salama, enkä saanut onnistunutta kuvaa tuosta otettua. Voi johtua tuosta pimeässä kellstumisesta, mutta omituista on, että se "pimein" kohta ei kallastu, vaan tuo kellastuminen on tiivisteen ympärillä sekä puitteessa että karmissa.
Nyt kunnostuksen jälkeen tuo keltainen "raita" seuraa aika tarkasti tiivisteen reunaa ympäri koko karmi. Eli karmissa, heti ulkopuitteen takana on kellastuma. Tuo paikkahan ei erityisen pimeässä ole. Toki suoraa auringon paistetta siihen ei koskaan tule. Luulisi että sen ulkopuitteen alla karmissa olisi eniten kellastumista, mutta ei. Siellä sitä ei ole, paitsi siellä tiivisteen reunassa. Harmikseni digikamerastani hajosi salama, enkä saanut onnistunutta kuvaa tuosta otettua. Voi johtua tuosta pimeässä kellstumisesta, mutta omituista on, että se "pimein" kohta ei kallastu, vaan tuo kellastuminen on tiivisteen ympärillä sekä puitteessa että karmissa.