tervankäyttö sisätiloissa.

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
auvo27
Jäsen
Jäsen

tervankäyttö sisätiloissa.

Viesti Kirjoittaja auvo27 »

koitin googletella tervan mahdollisia haittavaikutuksia, mutten löytänyt. osaisiko joku täällä sanoa asiaan juuta tai jaata.
haluaisin värjätä ohuella tervalitkulla 30mm sisal köyden, joka on tulossa olohuoneen listaksi. onkohan tuo tervan tuoksu niin voimakas että siitä on haitaksi asti tai onkohan käytölle jotain muita esteitä?
hieman mietityttää kun on tuo 6kk tyttö möngertelemässä.
minkä nuorena varastaa sen vanhana omistaa
jukkapk
Jäsen
Jäsen

Re: tervankäyttö sisätiloissa.

Viesti Kirjoittaja jukkapk »

Itse pidän tervan tuoksusta, mutta en toisaalta haluaisi kaikkien vaatteiden tms tuoksuvat siltä kodin ulkopuolella esim töissäni.
Aineen vaarallisuuteen en usko, mutta riippuu tietysti juniorin terveydestä noin yleensä (allegiat tms)
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Ei se myrkyllistä ole, mutta en laittais sisälle. Laita isosuiseen lasipurkkiin lakanarättiä, lorota kunnolla tervaa päälle ja jätä hyllylle muutamaksi päiväksi. Katso että kestätkö hajun, ajatellen vielä että köyden isomman pinta-alan takia haju on paljon vahvempi.

Terva myös alkaa vanhemmiten haista vähemmän raikkaalta, niin että hajun hiipumisen sijaan siihen saattaa tulla vain tunkkainen haju siivelle.

Ainakin köysi pitää kuivata tervauksen jälkeen huolella ulkotiloissa ennen tuontia sisälle, kuivaus voi kestää kuukauden pari. Tuommoista koristetta ei tietty tarvitse tervata läpi asti, kunhan nyt vähän pintaa värjää. Läpitervatun köyden sisältä (vaikka nyt veneessä tai laivassa) löytyy tuoretta tervaa vielä vuoden päästä ja se tippuu kannelle kun köyttä kiristää...

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
pelkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pelkka »

auvo27 kirjoitti:haluaisin värjätä ohuella tervalitkulla 30mm sisal köyden, joka on tulossa olohuoneen listaksi (klip) hieman mietityttää kun on tuo 6kk tyttö möngertelemässä.
Kyllä mun mielestä tuollainen pikkuinen likka on tarpeeksi arvokas este, etenkin kun liikkuu ja luikertaa vielä pitkään tuolla lattianrajassa.

Kokeileppa värjätä teellä! Muitakin niksejä on, mutta tee on usein helpoin / halvin / turvallisin monille luonnonkuiduille. Sain vinkin yhdeltä tekstiilitaiteilijaystävältä. Eli jotain halpaa mustaa teetä (saa se olla kallistakin!) mielellään irtoteenä - toki voi kokeilla pussiteetäkin. Vatiin tai ämpäriin reilusti (vaikka desi) niitä teenlehtiä, naru sinne ja kiehuvaa vettä pari litraa päälle tai minkä verran tarvii peittyäkseen k.o. astiassa. Annat liota siellä, nostat välillä ja katot onko mukavan sävyinen. Nostat aikanaan narulle tms. kuivumaan.

Voit kokeilla pienellä narunpätkällä ekaksi.

Mä käytän noihin semmoisia tuliaisteelaatuja, joita ei ole tullut juoduksi: vaikka teen ystävä olenkin niin kotosalla tulee harvemmin juotua mustaa teetä, joten sitä on aina askartelutarpeiksikin.

Ja kahviakin voi käyttää samaan hommaan, juu.

Kerro sitten millaista tuli! Kuva on aina mukava, sillä kannustaa muitakin.

pelkka

(siirtyy offlineen kun alkoi ukkonen)
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Miten sattuikin olemaan Tervaleijona-pastillirasia pöydällä tätä lukiessani. Katselin sen tuoteselosteesta, että olisiko siinä mainittu tervakin, mutta sokerin ja sakeuttamisaineiden lisäksi näkyy olevan vain aromeja sen kummemmin erittelemättä. Uskoisin pastillien tervan maun tulevan nykyään synteettisistä yhdisteistä mutta onkohan joskus tuotteen alkutaipaleella niihin käytetty ihan oikeaa tervaakin?
MX1K
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://mx1k.wippiespace.com/
http://mx1k.wippiespace.com/images
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MX1K »

Hmm... Tiedä sitten.
Leijona on edelleen voimissaan; nykyään Leijona-laumaan kuuluvat maukkaat, tervalla maustetut pastillit ja Leijona-makeispussit.
http://www.leaf.fi/tuotteet/tuoteryhma/ ... /gid=02.05

Terva ei todellakaan ole terveydelle vaarallinen aine.
Janetski
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Janetski »

Terva ei todellakaan ole terveydelle vaarallinen aine.
Terva sisältää noin 600 erilaista yhdistettä ja ainesosaa, joista suurinta osaa ei pystytä tutkimaan tai selvittämään niiden haitallisuutta tai ei-haitallisuutta. Siksi EU:ssa on väännetty kättä sen mahdollisesta kieltämisestä vaikka kuinka monta vuotta. Tämän hetkinen hyväksytty käyttöturvallisuustiedote näyttää tältä: http://www.uula.fi/pdf/puuterva_kayttot ... iedote.pdf

Museoviraston suosiollisella avustuksella sille saatiin viimein oma CAS numero, jonka turvin sitä saadaan myydä ja käyttää. Tämäkin tulee muuttumaan jossakin vaiheessa melko varmasti ja minä henk.koht luulen, että tervan myynti ja käyttö valitettavasti kielletään joskus. Kuinka kauan siihen menee, on mahdotonta sanoa. Vääntö jatkuu kuitenkin EU:ssa, nyt eletään ns. suvantovaihetta.

Terva tuoksuu voimakkaasti, se aiheuttaa sisätiloissa varsinkin huimausta ja päänsärkyä. Jotkut kokevat tuoksun häiritseväksi myös ulkotiloissa. En siis missään tapauksessa suosittele sitä sisätiloihin käytettäväksi. Tuo Pekan ehdottama testi avoimen tervapurnukan jättämisestä hetkeksi huoneilmaan on hyvä. Veikkaan, että suurin osa ihmisistä laittaa purkin kiinni melko nopeasti. Minulta on moni kysynyt saunan paneleiden mahdollisesta tervaamisesta ja tervalla sävyttämisestä. Olen antanut neuvoksi käsitellä muutaman irtopanelin tervalla ja sitten kunnon saunomisen niiden irtopanelien kanssa. Sitten jos ei silmiä kirvele tai päässä humise tarpeeksi ajattelemaan, että kaikki on tervattu ympärillä. Erilaiset saunatuoksut, shamppoot tms. on tehty erilaisilla teollisilla esansseilla. Myös nuo pastillit. Ei niissä aitoa puu- tai hautatervaa ole.
Entinen Uulatuotteen edustaja. Leipätyö Colorialla tällä hetkellä.
MX1K
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://mx1k.wippiespace.com/
http://mx1k.wippiespace.com/images
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MX1K »

Tähän voisin todeta että tottakai tervassa on terveydelle haitallisia aineita, mutta luetteleppa minulle edes YKSI aine jossa ei ole terveydelle vaarallisia ainesosia? happi? (hengitysilmassa on, esim argon ei tee hyvää sellaisenaan) :)
auvo27
Jäsen
Jäsen

kiitoksia vastauksista. näin vähän arvelinkin. täytynee koittaa kahvia kun siitä niin pidän :-)
Janetski
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Janetski »

^^Näin varmasti on, nyt onkin kyse erilaisten haitallisten aineiden pitoisuuksista. Happea ei ole vielä tänä päivänä tarvinnut merkitä haitallista tai ärsyttävä merkinnällä. :-)

Kysyjän alkuperäiseen viestiin vaan vastaten toin esille sen, minkä takia tervaa ei kannata sisätiloissa käyttää. Jos joku tuosta hajusta niin paljon tykkää, että haluaa sen kanssa elää päivästä toiseen niin siitä vaan. Varsinkin kun kaikkea aineesta haihtuvaa ja sen mahdollisesti aiheuttamia ongelmia ei tunneta. Mutta kukin tekee miten haluaa.
Entinen Uulatuotteen edustaja. Leipätyö Colorialla tällä hetkellä.
Hep
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hep »

Joskus testailin Sateenkaarivärien tervaöljyä muutamiin paneleihin. Rätillä pyyhiin väriksi pintaan. Jonkun aikaa se hiukan tuoksui, mutta ei pitkään. Mutta sitä onkin jatkettu jollain, kun on sellaista litkua. Ei sitäkään sisätiloihin suositella, mutta pitihän sitä kokeilla, kun sillä saa niin helposti kivan "petsauksen" aikaan.
Picea
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://mehtapaivakirjat.blogspot.com/

Viesti Kirjoittaja Picea »

Isä tervasi kyllä saunan lauteet, mutta kuivatti/imeytti tervan puhalluslampun kanssa. Tuloksena rusehtavanharmaa, kuiva, tuoksuton ja miellyttävän tuntuinen pinta.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Sitä tervan ärsyttävää vaikutusta ei kannata aliarvioida. Ja tuo tervan allergisoiva vaikutus (kosketusallergia) on ihan todellinen juttu. Mulla ei ole mitään muita allergioita, mutta kun tervaa on tullut käytettyä vähintään riittävästi, niin mulla on terva-allergia. Aiemmin se ei ollut paha, mutta nykyisin käsivarret kutisee monta päivää vaikka kuin kumihanskat kädessä ja itteänsä varoen tervaa pari venettä. Tunnen myös venekuvioista toisenkin kaverin jolla tuli samanlainen vika ajan mittaan. Ja sen lisäksi tiedän yhden vanhanrouvan, joka sanoo migreeninsä laukeavan tervan tuoksusta samaan tapaan kuin muutkin vahvat tuoksut voi migreenin laukaista.

Mulle itselleni terva on niin arkipäiväinen asia, että sen lisääminen "sisustusmielessä" johonkin tuntuu vähän lapselliselta. Onhan se hyvä aine, mutta kun sille on ihan oikeatkin käyttötarkoituksensa (ja sitä nyt muutenkin tulee joka paikassa itse viljeltyä), niin jotenkin tuntuu vähän pliisulta tämmöiset pikkunätit ihqut tervateemat, joka paikan tervaaminen, tervatuoksut saunassa ja kaikki muu yliromantisointi. Onhan terva valtavan hyvää ainetta, mutta jotenkin surettaa kaikki nää päälle liimatut tervaleikit, jotka nyt viimeistään todistaa että elävä perinne ja kosketus koko aineeseen on katkennut. Että on enää nimi ja mielikuva, mutta itse liemestä ei enää tajuta tuon taivaallista. Vähän samaa on tuo roslagin mahongin tuputtaminen joka paikkaan aivan kuin ihmeitä tekevänä eliksiirinä. Musta tuntuu että mä olen koko jutun suhteen ihan pihalla kun kattoo että mihin kaikkeen se mukamas on maailman parasta ainetta. Ja mä nyt sentäs olen tervaa käyttänyt aika paljon, että niillä määrillä on sen allergian saanut laukaistua.

Jos nyt pehmennetään vähän pikkunätteihin sisustusteemoihin, niin olen mäkin käyttänyt tervaa myös hajusteena. Meidän häät oli vanhassa tiiliholvatussa ruutikellarissa ja siellä haisi siltä kun nyt maan alla tiilikellarissa haisee. Laittelin rätteihin tervaa ja rätit ilmastointiräppänöiden viereen, oli ihan raikasta niiden häiden ajan. Mutta sen pidempään en niitä rättejä ois käyttänyt. Se oli kertakäyttöjuttu ja meidän veneilyteemaan sopiva, mutta en kyllä takuulla huolis kotiini katkuamaan.

Yhden kerran piti kaverin kanssa yrittää tislata oikein parfyymi "Eau de Metsämies" tervasta, pellavaöljystä ja muista miehisistä ingredienteistä, kun molemmat tykkäsi pellavaöljykyllästyksen upeasta tuoksusta. Tehtiin ihan tislauskolonnikin sitä varten, mutta juopotteluksihan sekin kokeilu meni :lol:

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Pekka Huhta kirjoitti:Ja sen lisäksi tiedän yhden vanhanrouvan, joka sanoo migreeninsä laukeavan tervan tuoksusta samaan tapaan kuin muutkin vahvat tuoksut voi migreenin laukaista.
Sen ei tarvitse olla edes vahva sen tuoksun, joka migreenin laukaisee. Itselläni sellainen on sikarin tuoksu ja nimenomaan aivan heikkona, aivan kuin aavistus riittää ja varsinkin kylmässä tilassa. Jos pienessä kabinetissa herrat pössyttelee paksuja kääryleitä, niin se ei särkyä laukaise, tunnen vaan tukehtuvani.

Itse pidän tervan tuoksusta mutta vain, jos se esiintyy luonnollisessa ympäristössään, meriveden tuoksun kanssa. Puuveneillä en juurikaan seilaa eikä muoviveneitä tervata, mutta esimerkiksi jos laituri tuoksuu tervalta, niin se on todella hyvä tuoksu.

Nyt kun allergioihin päästiin, niin hunaja on myös sellaista, johon jotkut reagoivat todella voimakkaasti. Naapurin rouva sanoo, että hänelle riittää jo hunajapurkin kuvan näkeminen, mutta oliskohan se jo hiukan liioiteltua...
auvo27
Jäsen
Jäsen

kokeilin eilen illalla värjätä köyttä kotona pienessä kattilassa tekemälläni käpy männynkaarna"keitolla".
leikkasin pienen haituvan köydestä ja kiehuttelin sitä n20 min kattilassa. mielestäni tuli ihan kiva punertavan ruskea sävy. tänään iltasella töistä päästyäni meinaan laittaa vanhaan muuripataan joka ulkona samanmoisen "keiton" porisemaan ja isken köydet sinne. tosin annan nyt muhia siellä joitain tunteja. koitan muistaa laittaa muutamia kuvia kun ovat valmiit.
Vastaa Viestiin