Kellaripesuhuone+hengittävä lattia

Keskustelua maanpinnan alapuolelta - kellari, salaojat, sokkeli jne.
Vastaa Viestiin
tomimikael
Jäsen
Jäsen
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 22:00
Paikkakunta: Kymenlaakso

Kellaripesuhuone+hengittävä lattia

Viesti Kirjoittaja tomimikael »

Terve

Meillä myös rintsikassa sauna ja pesuhuone on kellarissa ja tyypillisesti sauna ja pukkari betonipinnalla ja pesuhuone laatoilla suoraan maanvaraista betonia vasten.


Nyt kun remontti häämöttää on mieleen tullut pesuhuoneen lattian teko seuraavasti: vanhat laatat veks, mm. toimistojen väliseinissä käytetystä alumiiniprofiilista juoksut kiinni betonilattiaan tiuhalla (30-40) cm jaolla. Siihin sitten päälle jotkut 2-3 kovalevy/erikoiskova cyprok kerrosta joihin saisi vielä hukattua lattia lämmityspiuhankin.


Eli ajatuksena olisi että nouskoon betonista kosteuksia rauhassa, ne nousisi ulkoseinään josta räppänä ulos.


Korkeutta riittäisi tuohon operaatioon, nyt haluaisin kuulla mitä "ammattilaiset" sanoo tästä suunnitelmasta.
Ves_ku
Jäsen
Jäsen
Viestit: 881
Liittynyt: Su Touko 04, 2008 23:35
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Kellaripesuhuone+hengittävä lattia

Viesti Kirjoittaja Ves_ku »

Jos välttämttä haluaa kokeilla niin levyksi ei ainakaan mitään orgaanista eli ei kovalevyä eikä kipsilevyä. Kipsilevyssähän pinnat on pahvia.

Platon lattia vois ehkä olla toimivin tässä tapauksessa. Siihen käsittääkseni voi päälle tehdä saneeraus tasotteilla "valun". Ja lämpöähän sitten saa ladata ihan tosissaan siihen eristämättömään lattiaan.
Kun Savolainen puhuu siirtyy vastuu kuulijalle. Koskee tässä tapauksessa myös Hämäläistä.
timle70
Jäsen
Jäsen
Viestit: 369
Liittynyt: To Tammi 01, 2009 20:17
Paikkakunta: kajaani

Re: Kellaripesuhuone+hengittävä lattia

Viesti Kirjoittaja timle70 »

Kuulostaa tosi oudolta toi sun suunnitelma :shock: kannattaa lukea tätä palstaa, löytyy varmasti ohjeet miten se kannattaa tehdä. On kyllä käsitelty aihe :wink: Sama kun jätät kolme gybroc-levyä päällekkäin ulos mahdollisimman lähelle maata ja pressu päälle annat olla vuoden päivät ja vaikka tuulettuisikin alapuoli niin aikas pehmeeksi ne menevät :wink:
tomimikael
Jäsen
Jäsen
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 22:00
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Kellaripesuhuone+hengittävä lattia

Viesti Kirjoittaja tomimikael »

Oli tuo ulosanti hiukan sekavaa, materiaalit valitaan sitten joskus. eli tarkoitin että onko kukaan tehnyt/voiko tehdä ns. rivinteerattua lattiaa!!!
Avatar
rautarunnari
Jäsen
Jäsen
Viestit: 831
Liittynyt: La Loka 21, 2006 14:12
Paikkakunta: Lahti

Re: Kellaripesuhuone+hengittävä lattia

Viesti Kirjoittaja rautarunnari »

ei toimi, ei.
täytyisi olla aktiivinen puhallus ja jotenkin ohjattu se koko lattian alalle. kosteus kun nousee siitä alapinnasta, niin mihinkäs se siitä menee ? ei riitä, että on väli, täytyisi olla liikettä ja totta puhuen, aika vaikea tehtävä.

vedät vanhalle pinnalle laatat tai tasoituksen ja laatat ja muovimatot päälle.
sillä mennään.
H
Kaikkien alojen erikoisasiantuntija
tomimikael
Jäsen
Jäsen
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 22:00
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Kellaripesuhuone+hengittävä lattia

Viesti Kirjoittaja tomimikael »

No olin meinannut että se kosteus siirtyisi rivinteeratun seinän ilmatilaan, josta räppänästä ulos....?
Ves_ku
Jäsen
Jäsen
Viestit: 881
Liittynyt: Su Touko 04, 2008 23:35
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Kellaripesuhuone+hengittävä lattia

Viesti Kirjoittaja Ves_ku »

Se ilma pitäisi saada jollain kiertämään siellä raossa. Ilman puhallusta ei varmasti saa riittävää ilmanvaihroa sinne rakoon eikä oikeen sen puhalluksen kanssakaan.
Kun Savolainen puhuu siirtyy vastuu kuulijalle. Koskee tässä tapauksessa myös Hämäläistä.
tomimikael
Jäsen
Jäsen
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 22:00
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Kellaripesuhuone+hengittävä lattia

Viesti Kirjoittaja tomimikael »

Jassoo eli ei siis tuommoista "pellepeloton" lattiaa tehdä...Vaikka vieläkin epäilen että ei sitä kosteutta nyt NIIN paljon sinne lattiaan kertyisi.?.

Eli nykyisessä lattiassa on vesikiertoinen lattialämmitys(sama vesi kuin pattereissa) ja pari laattaa on "kopoja", nyt kun remontti on edessä ei huvittaisi lattiaa pois piikata ja laittaa alusta asti. Mitenkäs tuo nouseva kosteus, eikö tuo lattia lämmitys sitä estä/hävitä? Ollaan sitä pidetty nyt kylpyhuoneen päälämmönlähteenä=aina päällä. Tämä siksi kun käyttövesi lämpeää kuitenkin öljyllä, eli poltin on päällä myös kesäisin.
Avatar
rautarunnari
Jäsen
Jäsen
Viestit: 831
Liittynyt: La Loka 21, 2006 14:12
Paikkakunta: Lahti

Re: Kellaripesuhuone+hengittävä lattia

Viesti Kirjoittaja rautarunnari »

lattialämmitys kyllä haihduttaa sen maasta nousevan kosteuden, eli suoraan huoneilmaan tehokkaammin kuin pelkkä lämmin ilmatila. Itse asiassa lattialämmitys suorastaan imee kosteutta maasta

H
Kaikkien alojen erikoisasiantuntija
Vastaa Viestiin