suora lainaus sijoituksesta Ulkoyksikkö kannattaa sijoittaa suorasta auringonpaisteesta
pois.
Ilmalämpöpumppu
-
jariaaltonen
- Jäsen

Re: Ilmalämpöpumppu
Viime talven kesti Ultimaten pro basic (398.-) pumppu oikein hyvin ja säästi 300 € sähköä edellistalveen verrattuna. Edellistalvi oli paljon leudompi kuinj viime talvi ja muutamat -20 asteen pakkaset saivat pumpun osittain jäätymään. -15 asteessa toimi vielä hyvin ja tuossa lämpötilassa puhalsi sisälle yli 30 asteista ilmaa mutta ei riittänyt yksinään pitämään ohutseinäistä pihataloa 22 asteessa ja yhteensä ehkä viikon verran talven aikana pidettiin muutamia sähköpattereita päällä.
Hain itse laitteen Porista ja maksoin tiskillä ja sain laitteen mukaani. Jos ei nimi tai ulkonäkö ratkaise niin halvimmalla vehkeellä tulee säästöä nopeammin kuin kalliilla ja suurinpiirtein saman työn ne tekevät. Pääsääntöisesti kun laitetta käytetään lämmittämiseen niin sellainen laite mikä toimii tehokkaimmin pakkasella on parempi mutta minä en ole löytänyt kunnollisia mittaustuloksia ainakaan mistään. COP arvo ei oikein totuutta kerro. Varsinkaan jos tuijotetaan +7 asteessa mitattua maksimiarvoa. Varmasti kaikki vehkeet tuottavat tarpeeksi lämpöä siinä ulkolämpötilassa. En oikein ymmärrä 2000 € hintaisen pumpun paremmuutta verrattuna noihin halvempiin malleihin. Mm. haukutaan halpoja malleja ilmastointikoneiksi...samoja ilmastointikoneita ne kalliitkin ovat ja halvemmissakin on sulanapitotoiminnot jo ostettaessa kunhan sellaisen mallin valitsee.
Pääsääntoisesti asia taitaa mennä niin, että ne suurrikolliset jotka pumppunsa itse asentavat hankkivat näitä halpismalleja, ja ne ketkä asennuttavat ammattilaisella ostavat kalliin mallin.
Hain itse laitteen Porista ja maksoin tiskillä ja sain laitteen mukaani. Jos ei nimi tai ulkonäkö ratkaise niin halvimmalla vehkeellä tulee säästöä nopeammin kuin kalliilla ja suurinpiirtein saman työn ne tekevät. Pääsääntöisesti kun laitetta käytetään lämmittämiseen niin sellainen laite mikä toimii tehokkaimmin pakkasella on parempi mutta minä en ole löytänyt kunnollisia mittaustuloksia ainakaan mistään. COP arvo ei oikein totuutta kerro. Varsinkaan jos tuijotetaan +7 asteessa mitattua maksimiarvoa. Varmasti kaikki vehkeet tuottavat tarpeeksi lämpöä siinä ulkolämpötilassa. En oikein ymmärrä 2000 € hintaisen pumpun paremmuutta verrattuna noihin halvempiin malleihin. Mm. haukutaan halpoja malleja ilmastointikoneiksi...samoja ilmastointikoneita ne kalliitkin ovat ja halvemmissakin on sulanapitotoiminnot jo ostettaessa kunhan sellaisen mallin valitsee.
Pääsääntoisesti asia taitaa mennä niin, että ne suurrikolliset jotka pumppunsa itse asentavat hankkivat näitä halpismalleja, ja ne ketkä asennuttavat ammattilaisella ostavat kalliin mallin.
- lmfmis
- Jäsen

- Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430
jariaaltonen kirjoitti:suora lainaus sijoituksesta Ulkoyksikkö kannattaa sijoittaa suorasta auringonpaisteesta
pois.
Jos tuota oikein ajattelee että miksi niin tuo sääntöhän on merkityksellinen vain jos pumppua käyttää jäähdytykseen.
Lämmityskäytössä tuo on hyvä sijoituspaikka.
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Mikähän idea tuossa on ? Jos pumppua käyttää lämmitykseen niin auringon puolella taloa voi olla kevättalvella astekaupalla lämpimämpää kuin varjon puolella.jariaaltonen kirjoitti:suora lainaus sijoituksesta Ulkoyksikkö kannattaa sijoittaa suorasta auringonpaisteesta
pois.
- lmfmis
- Jäsen

- Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430
Cardan kirjoitti:Mikähän idea tuossa on ? Jos pumppua käyttää lämmitykseen niin auringon puolella taloa voi olla kevättalvella astekaupalla lämpimämpää kuin varjon puolella.jariaaltonen kirjoitti:suora lainaus sijoituksesta Ulkoyksikkö kannattaa sijoittaa suorasta auringonpaisteesta
pois.
"Suora lainaus"
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Tuo puhallus ilman lämpötila ei sinänsä kerro mitään siitä paljonko lämpöä siirtyy huoneilmaan. Lämmitystehoon vaikuttaa oleellisesti ilman virtausnopeus. Jos tuossa tilanteessa missä puhallusilma oli 30 astetta puhallusnopeutta nostaa niin lämpötila laskee mutta huoneeseen siirtyvä lämmön määrä nousee. Tästä syystä puhallusilman lämpötilan vertailu ei ole kovin hedelmällistä.Cardan kirjoitti:Viime talven kesti Ultimaten pro basic (398.-) pumppu oikein hyvin ja säästi 300 € sähköä edellistalveen verrattuna. Edellistalvi oli paljon leudompi kuinj viime talvi ja muutamat -20 asteen pakkaset saivat pumpun osittain jäätymään. -15 asteessa toimi vielä hyvin ja tuossa lämpötilassa puhalsi sisälle yli 30 asteista ilmaa mutta ei riittänyt yksinään pitämään ohutseinäistä pihataloa 22 asteessa ja yhteensä ehkä viikon verran talven aikana pidettiin muutamia sähköpattereita päällä.
Tämä myös mahdollistaa valmistajien kikkailun. Laitetaan sisäyksikköön hieman pienempi puhallin kuin kilpailijalla niin laite tuntuu enemmän lämpöiseltä kuin vastaava laite suuremmalla puhaltimella todellisesta lämpötehosta riippumatta.
Tavallisen ihmisen on käytännössä mahdotonta vertailla näitä vehkeitä. Se tuntuu olevan VTT:llekkin vaikeaa. Se TM rakentajan ensimmäinen ILP vertailuhan lytättiin totaalisesti, koska testit oli tehty ihan päin honkia. Lyttääminen tosin johtui osittain siitä että ihmiset hermostuivat kun "laatu" pumput ei sitten pärjännetkään vertailussa.
Enpä ole ultin ostaneilta juuri moitteen sanaa kuullut, joten hyvä pumppu se varmasti on. Tosin mulla ei Daikini jäätynyt eikä sammunut viime talvena kertaakaan vaikka pakkasta oli yli 25 astetta. COP tosin oli varmasti lähellä yhtä mutta eipä sammunut
Edes pikaliittimin varustettuja ei saa asentaa itse nykyisen tulkinnan mukaan. Ultimatekin lienee luopunut näistä itseasennusmalleista, ainakaan sivustolla ei näyttänyt noita löytyvän, vaan mainostettiin "ultimaten saa nyt myös asennettuna".zzz kirjoitti:Kylmäaineen kanssahan ei saa pelleillä itse, tarvitaan jonkin sortin luvatvmj kirjoitti:Teknisesti kyllä, ympäristöministeriön kannan mukaan ei. Kyse on YM:n mukaan ympäristönsuojelulain noudattamisesta.zzz kirjoitti: Jos haluaa mahdollisimman lyhyen takaisin maksuajan niin joku ultimate marketin halpa peruspumppu on hyvä ja ennen kaikea sen voi asentaa itse.
Mutta tuon ultimaten pumpun voi itse asentaa. Se kun on valmiiksi tyhjiöity eli vain naksautetaan pikaliittimet kiinni.
Se että kuinka hyvä tuosta tulee niin onkin sitten jo ihan eri asia, näissä ei oikein voi luottaa mainoksiin.
ILPin ulkoyksikköhän tulee tehtaalta valmiiksi "ladattuna", eli kylmäaineet ovat sisällä, itse ulkoyksikkö ei tarvitse tyhjiöintiä. Asennuksessa ulko- ja sisäyksikkö liitetään kahdella kylmäaineputkella toisiinsa. En tunne ultimaten itseasennusratkaisua tarkasti, mutta mietin miten siinä on hoidettu sisäyksikön ja kylmäaineputkiston tyhjiöinti ja miten tyhjiö säilyy liitettäessä JA miten kylmäaineet pysyvät järjestelmän sisällä. Kylmäaine R410A vuotaa pienestäkin raosta ja tässä ei tarvitse kuin yhdessä liitoksessa mokata ja homma on valmis: laite pelaa aikansa ja sitten kenno alkaakin lämmityskäytössä huurtua epätasaisesti, teho ei näytä riittävän jne... kylmäaine on hissukseen vuotanut pois. Tämä ei ole mitenkään erityisesti suunnattu ultimate-itseasennusta kohtaan, sillä saman mokan voi hyvin tehdä ei-itseasennuksessa se luvat hankkinut asentaja.
Pitää taas mainostaa lampomput.info -sivustoa myös näiden tee-se-itse COP-mittausten osalta. Siellä on paljon tietoa ja keskustelua asiasta. Toinen hyvä on ruåtsalaisten lehti, Råd&Rön joka on tehnyt aika paljon perusteellisempia testejä kuin tämä kotoinen TM Rakennusmaailma.zzz kirjoitti: ILPeissähän on se ongelma että niiden todellisen tehon mittaaminen asennuksen jälkeen kotona on vaikeaa (ikävä kyllä osa valmistajista luottaa tähän. COP tarvii ilmoittaa vain +7 asteessa. Suomessa yleisin käyttö on reilusti tätä kylmemmässä ja osalla pumpuista COP tippuu jo parissa pakkas asteessä kuin lehmän häntä).
Liityntä teho on helppo mitata. Samoin puhallus- ja imuilman lämpötila mutta ilman virtaus, jota tarvitaan laskelmassa onkin sitten se ongelma. Jos tuon virtauksen saisi helposti mitattua niin loppu olisikin sitten jo pelkkää matematiikkaa![]()
ei oo rintamamiestalo eikä mikään jos tulilankaa ja nalleja ei rempassa löydy