Kylpyhuone / wc ylkerran portaiden alle
Kylpyhuone / wc ylkerran portaiden alle
Hei
Olen siis tekemässä yläkertaa menevien portaiden alle kylppäriä. Haulla en löytäny juttua / kuvia kuinka muut ovat vastaavan toteuttaneet. Ongelmaksi muodostui kun portaat kääntyvät niin tässä kohdin kaksi askelmaa tulisi uuden tilan sisäpuolelle n. silmänkorkeudelle. Samalle kohdalle portaiden alle vielä tulee wc- istuin. Tarvitsisi siis ideoita kuinka nämä portaat saisi "soluttaudutettua" käytännöllisesti ja esteettisesti kyseiseen tilaan. Lattiaa olen jo laskenut niin paljon kun viemärit mahdollistaa. Portaiden korotustakin ajattelin, mittailemalla totesin kuitenkin, että siinäkin tulee määräysten mukaiset rajat vastaan.
Eli mitenkä olette nähneet tai itse tehneet kyseisen asian.
Olen siis tekemässä yläkertaa menevien portaiden alle kylppäriä. Haulla en löytäny juttua / kuvia kuinka muut ovat vastaavan toteuttaneet. Ongelmaksi muodostui kun portaat kääntyvät niin tässä kohdin kaksi askelmaa tulisi uuden tilan sisäpuolelle n. silmänkorkeudelle. Samalle kohdalle portaiden alle vielä tulee wc- istuin. Tarvitsisi siis ideoita kuinka nämä portaat saisi "soluttaudutettua" käytännöllisesti ja esteettisesti kyseiseen tilaan. Lattiaa olen jo laskenut niin paljon kun viemärit mahdollistaa. Portaiden korotustakin ajattelin, mittailemalla totesin kuitenkin, että siinäkin tulee määräysten mukaiset rajat vastaan.
Eli mitenkä olette nähneet tai itse tehneet kyseisen asian.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Re: Kylpyhuone / wc ylkerran portaiden alle
Ei pytyn tarvitse olla "täyskorkeassa" tilassa, usein se on sijoitettu jopa ihan rappusten alle niin että vetonupin kohdalla on vaan reilu 120 senttiä tilaa. Seistessä pää on paljon kauempana, ettei se kolise rappuihin ja istuessa pää on matalalla. Eikä edes pytyltä noustessa saa kolistettua päätään rappuihin, kyllä sitä sen verran etukenossa nousee.
Vai ymmärsinkö väärin, tuota oli vähän vaikea tajuta ilman kuvaa?
Pekka
Vai ymmärsinkö väärin, tuota oli vähän vaikea tajuta ilman kuvaa?
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Kyllä täysin oikein ymmärsit, vaikkakin kuvailuni oli liian epätarkka (n. silmänkorkeus). Nyt jää nupin yläpuolelle vain n. 90 cm tila pienelle alueelle. Siitäki varmaan luonnollisesti liikkuu semmoisessa asennossa et kuhmuja ei tuu, tulee vain ahtaan paikan vaikutelma. Itse ajattelin et toisen portaan saa piiloon ku laittaa loivassa kulmassa kattopaneelit ja alemman kotelois, mutta jokin tässä ajatuksessa kaivertaa.
Itsellä on tulossa portaiden alle pönttö, lämminvesivaraaja, pyykkikone, jokin pieni lavuaari. Käyttökokemuksia ei vielä ole. Nyt tekisin pohjapiirroksen hieman toisin ja käyttäisin vaakamallista varaajaa, mutta enää on myöhäistä pyllistää.
Mutta miettiessäni kuinka sinne katon rakentaisi, niin lopulta päädyin vain paneloimaan suoraan portaiden runkoon (helmiponttia ja kotelot vitalia täyteen). Mielestäni ihan siedettävä tuli. Turha niitä portaita on yrittää piilotella, kaikki sen kuitenkin tietää ja muut ratkaisut syövät enemmän tilavuutta pois. Panelin annoin kääntyä portaiden mukana, eli katossa paneli on 90 astetta eri suuntaan kuin alimman (näkyvillä olevan) portaan alla. Portaan nousuihin paneli pystyyn.
Mutta miettiessäni kuinka sinne katon rakentaisi, niin lopulta päädyin vain paneloimaan suoraan portaiden runkoon (helmiponttia ja kotelot vitalia täyteen). Mielestäni ihan siedettävä tuli. Turha niitä portaita on yrittää piilotella, kaikki sen kuitenkin tietää ja muut ratkaisut syövät enemmän tilavuutta pois. Panelin annoin kääntyä portaiden mukana, eli katossa paneli on 90 astetta eri suuntaan kuin alimman (näkyvillä olevan) portaan alla. Portaan nousuihin paneli pystyyn.
Pystytkö piirtämään vaikka pikaisesti paintilla jotain hahmotelmaa pohjasta ja siitä miten portaat menevät yli... Kun ei nyt oikein aukea paljonko siinä sitten on seisomakorkeuksista tilaa olemassa. Ja paljonko ylipäänsä neliöitä ja onko tarkoitus saada siis sopimaan vain pytty+lavuaari.. vai myös suihku, pyykkikone... ym?rkk kirjoitti:Kyllä täysin oikein ymmärsit, vaikkakin kuvailuni oli liian epätarkka (n. silmänkorkeus). Nyt jää nupin yläpuolelle vain n. 90 cm tila pienelle alueelle. Siitäki varmaan luonnollisesti liikkuu semmoisessa asennossa et kuhmuja ei tuu, tulee vain ahtaan paikan vaikutelma. Itse ajattelin et toisen portaan saa piiloon ku laittaa loivassa kulmassa kattopaneelit ja alemman kotelois, mutta jokin tässä ajatuksessa kaivertaa.
Itsellä tämä voi tuottaa hankaluuksia kun portaiden askelmat elää hiukan, joten kosteussulut voi ajankanssa repeillä. Nyt olen lukinnut niitä ruuveilla.Hep kirjoitti: Mutta miettiessäni kuinka sinne katon rakentaisi, niin lopulta päädyin vain paneloimaan suoraan portaiden runkoon (helmiponttia ja kotelot vitalia täyteen). Mielestäni ihan siedettävä tuli. Turha niitä portaita on yrittää piilotella, kaikki sen kuitenkin tietää ja muut ratkaisut syövät enemmän tilavuutta pois. Panelin annoin kääntyä portaiden mukana, eli katossa paneli on 90 astetta eri suuntaan kuin alimman (näkyvillä olevan) portaan alla. Portaan nousuihin paneli pystyyn.
Piirsin nyt kuvan jossa mittasuhteet epätarkat, mutta piirrokset kuvastavat ongelmaani. Eli tilan sisäpuolella törröttää portaiden kaksi askelmaa ja eri huonekorkeudet.
- Liitteet
-
- wc suunnitelam2.GIF (17.22 KiB) Katsottu 7614 kertaa
Mä en laittanut kuin vesieristeen lattiaan (Valettu kaukalo lattiakaivolla. Nousee noin 10cm seinille, kynnyksen kohdalla pari senttiä.), mutta tosiaan mulla suihku tuleekin toisaalle. Tuolla ratkaisulla sai nuo vesilaitteet lattiakaivolliseen tilaan, joten mahdolliset vuodot ei pitäisi aiheuttaa sen suurempia vahinkoja. Pyykkikoneen poisto menee kaivon kylkeen, joten hajulukonkin pitäisi pysyä märkänä. Lisäksi tilassa on vesimittari ja pääsulku sekä jakotukit.rkk kirjoitti:Itsellä tämä voi tuottaa hankaluuksia kun portaiden askelmat elää hiukan, joten kosteussulut voi ajankanssa repeillä. Nyt olen lukinnut niitä ruuveilla.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Kyllä pitää pytyllä käydessä aika pahasti sohia ohi, että noiden rappusten alapinnan kosteussulut on kovilla
Ei niillä ylöspäin olevilla kosteussuluilla ole mitään virkaa tuommoisessa paikassa jossa vielä on lämmin rappu yläpuolella eikä edes täytteitä välissä.
Tuo sivulta päin tuleva rappu on kenkku. Suoraan taaksepäin madaltuva tila ei ole paha, mutta tuo on vähän hankala. Yksi tapa hahmottaa tilaa on ottaa tuoli sinne huussiin mukaan ja simuloida sitä pyttyä tuolilla. Mulla oli semmoinen olo että en millään saa vessaani mahtumaan pyttyä, mutta kun mittaili tuolin samaan kohtaan kuin pytty tulee, niin totesin, että tässähän jää oikeen mallikkaasti tilaa.
Itse luultavasti paneloisin nuo ongelmaportaat suoraan portaan alapintaan yrittämättäkään tehdä siihen vinoa koteloa päälle. Sillä tavalla säästät sen tilan joka on säästettävissä ja paljon muuta ei ole tehtävissä.
Pekka
Tuo sivulta päin tuleva rappu on kenkku. Suoraan taaksepäin madaltuva tila ei ole paha, mutta tuo on vähän hankala. Yksi tapa hahmottaa tilaa on ottaa tuoli sinne huussiin mukaan ja simuloida sitä pyttyä tuolilla. Mulla oli semmoinen olo että en millään saa vessaani mahtumaan pyttyä, mutta kun mittaili tuolin samaan kohtaan kuin pytty tulee, niin totesin, että tässähän jää oikeen mallikkaasti tilaa.
Itse luultavasti paneloisin nuo ongelmaportaat suoraan portaan alapintaan yrittämättäkään tehdä siihen vinoa koteloa päälle. Sillä tavalla säästät sen tilan joka on säästettävissä ja paljon muuta ei ole tehtävissä.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Löytyykö taloudesta vanhoja pahvilaatikoita? Arkkitehdille pienoismalli on usein oiva keino tutkia hankalia kolmiulotteisia tilanteita, mutta noin pienestä kohteesta voi mallin tehdä 1:1 mittakaavassa. Sopivaan nurkkaan pahvista portaiden pinnat oikeille korkeuksille. Pöntön paikalle tuoli tai jakkara+säiliötä mallaava pahvilaatikko. Varsinainen happotesti on kun yrittää suihkutella jakkaraan (myös ns. kuivaharjoittelu käy
) tai istuutua ja nousta seisomaan, myös vauhdikkaasti.
Olen tuossa ihan vakavissani, paljon helpompi on kolautella päätä pahviin ja siirrellä jakkaraa, kuin sitten muutella vesieristettyä ja muuten valmista systeemiä.
Voisi kokeilla myös asettaa pönttöä 45 asteen kulmaan seiniin nähden. Muutkin kulmat ovat mahdollisia, mutta saattavat vaikuttaa hoopolta. Jostain porrasaskelmasta voisi saada hyvän linjauksen. Yksi mahdollisuus on vetää seinä jostain sopivasta askelmasta suoraan alas ja kätkeä säiliö sinne taakse. Idolla ainakin on näitä upotettavia malleja, tosin ovat kalliimpia kuin perusvessat. Noitahan näkyy asuntomessuilla tms. Usein nitä varten tehdään oma kotelonsakin, mikä minusta on vähän hassua, kun varsinainen sinällään pieni säiliö korvataan hirmuisella laatikolla, mutta tässäkin tapauksessa kun sen voisi luontevasti upottaa sellaiseen koloon jolla ei ole muuta käyttöä niin mikä ettei. Mitoituksellinen etu noissa upotettavissa on se että pytyn etureunan etäisyys taustaseinästä on sen säiliön verran pienempi, joten vaikka lattiapinta-ala pienenee mahtuu istuin silti hyvin. Vähän säästyy myös kallista lattialaattaa
Olen tuossa ihan vakavissani, paljon helpompi on kolautella päätä pahviin ja siirrellä jakkaraa, kuin sitten muutella vesieristettyä ja muuten valmista systeemiä.
Voisi kokeilla myös asettaa pönttöä 45 asteen kulmaan seiniin nähden. Muutkin kulmat ovat mahdollisia, mutta saattavat vaikuttaa hoopolta. Jostain porrasaskelmasta voisi saada hyvän linjauksen. Yksi mahdollisuus on vetää seinä jostain sopivasta askelmasta suoraan alas ja kätkeä säiliö sinne taakse. Idolla ainakin on näitä upotettavia malleja, tosin ovat kalliimpia kuin perusvessat. Noitahan näkyy asuntomessuilla tms. Usein nitä varten tehdään oma kotelonsakin, mikä minusta on vähän hassua, kun varsinainen sinällään pieni säiliö korvataan hirmuisella laatikolla, mutta tässäkin tapauksessa kun sen voisi luontevasti upottaa sellaiseen koloon jolla ei ole muuta käyttöä niin mikä ettei. Mitoituksellinen etu noissa upotettavissa on se että pytyn etureunan etäisyys taustaseinästä on sen säiliön verran pienempi, joten vaikka lattiapinta-ala pienenee mahtuu istuin silti hyvin. Vähän säästyy myös kallista lattialaattaa
Minkälaiset mahtaa portiden alaosat olla nyt. Tarviiko niitä portaita aina piilottaa panelilla tai levyllä, jos ovat muuten siististi tehdyt maalia vaan.Siihen saa hyvät hyllyt portaiden askelmien kohdalle 
Tuossa valmistuu hiljalleen kylppäri portaiden alle. Pytty tulee portaiden viereen ja alle sijoittuu vain höyrykaappi ja pyykkitorni. Rappuset alapinnaltaan paneloin, sivu tuli laatoitettua kuten muutkin seinät. Tilaa ei liiemmin ole mutta näyttäis toimivalta.
No ne on aikoinaan tehty periaatteella et piiloon jää, et piilottaa pitää taas. Jos ne olisi ollut sellaset et ei tarviis ku petsin tai öljyn pintaa ni ois kyllä hienompi sillei tullu. Voipi olla et laitan laudat päälle ja sitten pintakäsittely. Miettiny kans tota hylly juttua, mutta ei ole tarvetta ku pöntön viereen tulee syvennys johon hylly aku ankoille ja vessapaperilletimle70 kirjoitti:Minkälaiset mahtaa portiden alaosat olla nyt. Tarviiko niitä portaita aina piilottaa panelilla tai levyllä, jos ovat muuten siististi tehdyt maalia vaan.Siihen saa hyvät hyllyt portaiden askelmien kohdalle
Hyvä et erilaisia ideoita on tullut, tulee eri näkökulmia joista yhdistelemällä löytyy se oma mieltymys tai sitten tulee suoraa olo et ton kopioin.
Ja onhan se hyvä tehdä siitä katosta höyrysulullinen, kun sulla tulee sinne suihku