Oma nurkka

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
jtbo
Jäsen
Jäsen

Re: Oma nurkka

Viesti Kirjoittaja jtbo »

pvalila kirjoitti:Taitaa olla yhden illan ilo, nauti kauneudesta kun voit!

Kuinka pitkä putki sinulla järkkäriin on? Ja onko sulla rungossa optinen vakavointi vai pitääkö se ostaa joka putkeen erikseen? Vanhoina aikoina taisi olla Minolta ainoana kun vakavoinnin runkoon sijoitti, mutta ihmekö tuo: Minoltahan oli eka joka toi automaattitarkennuksen järjestelmiin. Mahdatko jtbo muistaa Novoflexin pikatarkennusobjektiivit? Runsaat kolmekymmentä vuotta sitten sinä olisit unelmoinut niistä, etkä mistään digirungosta (ok, oikeasti sinä unelmoit kolkyt ja risat sitten tutista ja kuivista vaipoista).
Ei mulla ole missään mitään vakaimia, ihan itse pitää käsillä vakavoida :lol:

300mm putki tuo on, vastaa jotain 450mm kinoputkea, tuossa on vaan aika kehno valovoima, joten vähänkin pilvisempänä päivänä kuvaaminen on aika haastavaa tuolla.
jtbo
Jäsen
Jäsen

Hain tietoa kuusen käpyjen keräämisestä ja siemenien istuttamisesta, löysin tietoa vuode 1900 alkupuolelta, enkä näe mitään syytä miksi mitään pitäisi tehdä toisin, poikkeuksellisen päteviä ohjeita noissa:
http://www.tiedekirjasto.helsinki.fi/di ... apyjen.pdf

Tuolla on muutakin nykyisiä käyttökelpoisempia tietoja sekä ohjeita:
http://www.tiedekirjasto.helsinki.fi/digi/

Mielenkiintoista lueskella varsinkin noita pikkujääkauden aikaisia tekstejä (1867 oli vuosi jolloin ei kesää ollut lainkaan), tietty hankalaa jos ei osaa wanhaa Suomea, mutta ei se nyt niin paljoa eroa :wink:
jtbo
Jäsen
Jäsen

Kyykäärmeen myrkky ei vaikuta mitään jos se ei pääse suorastaan vereen; niin että se, jolla ei ole haavaa suussaan tai sisuksissaan haitatta voi syödä tätä myrkkyä.
Oli samassa myös hoito-ohje jos käärme on iskenyt jäljen jalkaan, tulisella raudalla piti haava heti polttaa ja puristaa myrkyttynyt veri ulos, tiukka side vikuutetun jäsenen ympäri ja jäsen haudata multaan vuorokauden ajaksi, jolloin paisuma sulaa. :shock: :-D

Ei taida nykyisissä eläinkirjoissa tosin olla moisia ohjeita?
johny_t
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja johny_t »

Hmm hmm, hienoja ajatuksia Pvalilalla LED-pihavalaisimesta. Tuota voisi jopa melkein kokeilla, suurteholed ei ilmeisesti hirveita maksa...
Liiketunnistimella varustettuja halogeeneja on jo muutama asennettuna kriittisimpiin paikkoihin. Ne ovat tosiaan hyvin tehokkaita ja pimentavat sitten muun ympariston. Pvalila: osaisitko heittaa lisatietoa LED:eista? Mulla alko just ajatus juoksemaan aika vilkkaasti... Saiskohan niista ratkaisun puuvajaan? LED-kiskoja on jo nahty, mutta mulle riittais sellanen parin metrin valein oleva LED. :-D Helkutti ku en oo sahkoinssi.

jtbo: Juuh, ei tosiaan mitaan taivaalle puhaltavia valoja, muuten kuin grillijuhlien aikaan tunnelmanluojaksi. Hajavaloa on jo ihan tarpeeksi muutenkin.

-Johny
johny_t
Jäsen
Jäsen

Joskus aiemmin oli keskustelua aidoista. Olen kiireinen mies, joten en jaksa kaivaa keskustelua historiasta. :-D
Lupailin muutamaa kuvaa. Pahoittelen laatua, kyseessa on autosta napsitut rapsyt, ei taideteokset.

Here we go:

Aloitetaan tammoisella karulla vaihtoehdolla
Kuva

Jatketaan hieman sirommalla. Mun mielesta taa olis komee (maalattuna tietty). Korkeutta ~2.5m
Kuva

Sama, mutta ilman tiilikuviota. Parempi kuva
Kuva

Arhakammille naapureille, ei varmaan kiipea yli. Korkeus ~5m
Kuva

Ja lopuksi portti. Kauniita portteja taalla on vaikka kuinka. Niita pitais kuvata ihan oikeasti. HUOM: valaisimet tolpankarjissa.
Kuva

-Reportteri-
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Hienoja aitoja. Kuinkahan monta metriä tuollaista aitaa saa rintsikan hinnalla? Komia aita vain tontin ympärille, ja sinne sisälle voi pystyttää vaikka teltan: eihän sitä kukaan näe, kuinka kurjasti komean kulissin sisällä asutaan.

Meillä täytyy kyllä kunnanisiä muistaa aika isolla vaaliavustuksella, ennen kuin lupa moiseen heltiää.

Tallinnasta löytyy myös aika paljon aitoja, jotka suomalaisittain ovat korkeita, mutta eivät sentää viisimetrisiä.

Kaksihan noita aitoja pitäisi oikeaoppisesti olla, ja vihaiset koirat siinä välissä.
pvalila
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:
pvalila kirjoitti:Taitaa olla yhden illan ilo, nauti kauneudesta kun voit!

Kuinka pitkä putki sinulla järkkäriin on? Ja onko sulla rungossa optinen vakavointi vai pitääkö se ostaa joka putkeen erikseen? Vanhoina aikoina taisi olla Minolta ainoana kun vakavoinnin runkoon sijoitti, mutta ihmekö tuo: Minoltahan oli eka joka toi automaattitarkennuksen järjestelmiin. Mahdatko jtbo muistaa Novoflexin pikatarkennusobjektiivit? Runsaat kolmekymmentä vuotta sitten sinä olisit unelmoinut niistä, etkä mistään digirungosta (ok, oikeasti sinä unelmoit kolkyt ja risat sitten tutista ja kuivista vaipoista).
Ei mulla ole missään mitään vakaimia, ihan itse pitää käsillä vakavoida :lol:

300mm putki tuo on, vastaa jotain 450mm kinoputkea, tuossa on vaan aika kehno valovoima, joten vähänkin pilvisempänä päivänä kuvaaminen on aika haastavaa tuolla.
Mun toivelistalla on lähinnä jokin huippuluokan superzoom: parhaissa on optiikka, joka erikseen ostettuna maksaa reilusti enemmän kuin koko kamera. Peilietsin ei ole mun juttuni: silmälasien takia koen hyvän LCD-näytön miellyttävämmäksi käyttää ja hyvät video-ominaisuudet ovat minusta huipputärkeät. Lapsiahan minä enimmäkseen kuvaan, ja kyllä hyväkin kuva lapsesta laulamassa on vähän lattea verrattuna videoklippiin.

Mutta vakaimen kyllä sullekin soisin, tuo pitkä polttoväli yhdistettynä vähän heikompaan valovoimaan vähän niin kuin salpaa henkeä kuvanoton hetkellä...Tuohon jos vielä lykkää päälle hämärät kuvausolot ja kennon, joka ei tykkää korkeista ASA-luvuista niin pitää melkein sydänkin pysäyttää puoleksi sekunniksi!

Käytiin perheen kanssa poninäyttelyssä. Helkkari, toimitetaanko ponit nykyään omistajalle pitkäputkisen järkkärirungon kanssa? Pikkukonien omistajaperheillä oli järjestään käsittämättömän raskasta kamerakalustua kaulassa, yrittääkö ne optiikan keinoin saada pikkuisen ponin näyttämään täyskokoiselta hevoselta? Siis niitä järkkäreitä oli tosiaan paljon, suunnilleen yksi per poni (poneja oli kuulemma kahtenä päivänä yhteensä 400).
johny_t
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Hienoja aitoja. Kuinkahan monta metriä tuollaista aitaa saa rintsikan hinnalla? Komia aita vain tontin ympärille, ja sinne sisälle voi pystyttää vaikka teltan: eihän sitä kukaan näe, kuinka kurjasti komean kulissin sisällä asutaan.

Meillä täytyy kyllä kunnanisiä muistaa aika isolla vaaliavustuksella, ennen kuin lupa moiseen heltiää.

Tallinnasta löytyy myös aika paljon aitoja, jotka suomalaisittain ovat korkeita, mutta eivät sentää viisimetrisiä.

Kaksihan noita aitoja pitäisi oikeaoppisesti olla, ja vihaiset koirat siinä välissä.
Eipä nuo aidat kalliita ole, precast-elementtejä kun ovat. Lisäksi täällä on niin kova menekki, että volyymilla saadaan hintaa puristettua alas.

Tottahan se on, että tuskin Suomessa viismetristä aitaa saa rakentaa, mutta kyllä mä parimetrisen ajattelin... :-D Mutta eka pitää funtsia monta muuta juttua kuntoon. Kyllä täällä näkee sellaisia kahdenkin aidan ratkaisuja: ensiksi on teräsverrko&piikkilanka ja sitten vasta tuo näkösuoja. Pitääkö sellaisestakin ottaa kuva? smiley_074
pvalila kirjoitti: Mun toivelistalla on lähinnä jokin huippuluokan superzoom: parhaissa on optiikka, joka erikseen ostettuna maksaa reilusti enemmän kuin koko kamera. Peilietsin ei ole mun juttuni: silmälasien takia koen hyvän LCD-näytön miellyttävämmäksi käyttää ja hyvät video-ominaisuudet ovat minusta huipputärkeät. Lapsiahan minä enimmäkseen kuvaan, ja kyllä hyväkin kuva lapsesta laulamassa on vähän lattea verrattuna videoklippiin.
Taida puhua Canonin uudesta 5D Mark II:sta aivan selkeästi?!? :mrgreen:
Siitä löytyy kaikki mainitsemasi ominaisuudet ja siihen saa loistavia linssejä.

Mutta lopettakaa nyt hyvät herrat tuo kameroista puhuminen tai minuu alkaa harmittaa, että jätin filmirungon kotio....

-J
pvalila
Jäsen
Jäsen

Ethän sinä voinut tietää, että saat luottamustehtävän kuvata valtakunnan tärkeimmät aidat! Olisi varmaan aivan erityinen tunne kävellä kotimatkalla turvatarkastuksen läpi, repussa rullakaupalla kuvia ankarasti suojeltujen rakennusten aidoista ja porteista...

5D on runko, kansanomaisesti superzoomilla tarkoitetaan noita kiinteäobjektiivisia digikameroita, joissa on pitkiä zuumi.
pvalila
Jäsen
Jäsen

johny_t kirjoitti:Hmm hmm, hienoja ajatuksia Pvalilalla LED-pihavalaisimesta. Tuota voisi jopa melkein kokeilla, suurteholed ei ilmeisesti hirveita maksa...
Liiketunnistimella varustettuja halogeeneja on jo muutama asennettuna kriittisimpiin paikkoihin. Ne ovat tosiaan hyvin tehokkaita ja pimentavat sitten muun ympariston. Pvalila: osaisitko heittaa lisatietoa LED:eista? Mulla alko just ajatus juoksemaan aika vilkkaasti... Saiskohan niista ratkaisun puuvajaan? LED-kiskoja on jo nahty, mutta mulle riittais sellanen parin metrin valein oleva LED. :-D Helkutti ku en oo sahkoinssi.

jtbo: Juuh, ei tosiaan mitaan taivaalle puhaltavia valoja, muuten kuin grillijuhlien aikaan tunnelmanluojaksi. Hajavaloa on jo ihan tarpeeksi muutenkin.

-Johny
Ledit ovat sikäli kiva juttu, että ne ovat pro-kamaa eli niistä ostaja saa ihan oikeat faktat pöytään: spekseistä selviävät käyttöiät, kulmat, spektrit ja candelat. Vanha kunnon Yleiselektroniikka on yksi paikka, kuluttajalle halvempi Bebec joka ei kyllä ole mikään laadun mekka. Meille vaimo osti joku viikko sitten JYSKistä kympillä viisi pientä, siroa aurinkokennovalaisinta: ovat yllätyksekseni osoittautuneet koko lailla kirkkaiksi eli aivan harkittava vaihtoehto on myös valmiin valaisimen modaus (auringot mäkeen, tilalle virransyöttö ohuella piuhalla). Yleensä kannattaa suhtautua epäilyksellä valaisimiin, joissa on pienellä hinnalla kauhea määrä ledejä: minulla esimerkiksi Ohlsonin fikkarista on melkein puolet ledeistä pimennyt vaikka käyttötunteja on tosi vähän. No, lapsille ei ole tullut ostettua omaa vasaraa, joten fikkari on saattanut joutua heidän käsissään aika kovaankin käyttöön.
johny_t
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:5D on runko, kansanomaisesti superzoomilla tarkoitetaan noita kiinteäobjektiivisia digikameroita, joissa on pitkiä zuumi.
Jaa! Aiemmassa viestissa mainitsit jokin huippuluokan superzoomin, joten tarjosin heti kunnon runkoa. :-) Panasonicilta loytyy mainitsemaasi pokkarisarjaan hyvalla zoomilla oleva malli. Itse pohdin juuri sen ja LX-3:n valilla.

Lumix DMC-ZS3K
http://www2.panasonic.com/consumer-elec ... 0000005702

Ja nayttaisi olevan tulossa uusi melko mielenkiintoinen malli aivan naina paivina:
Panasonic DMC-ZR1S

-J
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

johny_t kirjoitti:
pvalila kirjoitti:5D on runko, kansanomaisesti superzoomilla tarkoitetaan noita kiinteäobjektiivisia digikameroita, joissa on pitkiä zuumi.
Jaa! Aiemmassa viestissa mainitsit jokin huippuluokan superzoomin, joten tarjosin heti kunnon runkoa. :-) Panasonicilta loytyy mainitsemaasi pokkarisarjaan hyvalla zoomilla oleva malli. Itse pohdin juuri sen ja LX-3:n valilla.

Lumix DMC-ZS3K

-J

Itsellä on tuollainen Panasonicci ja Olympus SP 570. Molemmat superzoomeja.

Jostain syystä Olympus on aina mukana kun kuvaan. Kuvaamisessa on vähän oikeampi meininki.

Pana on kyllä ollut mukana häissä - kun sen saa taskuun.

Sitten seuraavaksi ostan superzoomin jossa on ISO kenno.
johny_t
Jäsen
Jäsen

Ja sitten sulavasti takaisin LED-keskusteluun:
Muualta aihetta surffatessani huomasin, etta ainoastaan suurtehole-LED:lla voidaan saavuttaa oikeasti valaisutehoa. Tosin viesti oli noin 9kk. vanha ja uskoakseni systeemit ovat kehittyneet suuresti tana aikana.

Ajatuksena on ollut saada puukatokseen sellainen valaistus, etta sielta nakisi hakea puita pimeallakin. Tallahetkella siella on 300w halogen, joka kylla valaisee kohteen hyvin, mutta vie samalla hamaranaon. Tilalle voisi asentaa katonrajaan hirrenpaalle kulkemaan ledeja metrin valein siten etta ne loisivat valoa koko alueelle, eika ainoastaan yhteen pisteeseen. Mutta sitten kysymykseen tulee myos valon vari. En tahdo kylmaa sinista hohkavaa jouluvalojarjestelmaa, vaan spektrin tulisi olla kutakuinkin katseltavissa.

Loysin netista oheiset linkit:

LED Koysi
http://www.oversol.fi/www/popupcard.php?id=61

LED ulkovalo liiketunnistimella
http://www.oversol.fi/www/popupcard.php?id=111

Koydessa on paljon ajatusta, mutta rullakoko on tarkoitukseeni turhan pitka ja jotenkin miteityttaa joulukuusenkoristemaisuus. (ja toki hinta)
Joskohan sita sais itse tekemalla jotakin aikaiseksi... Ois vaan niin helppo vetaa valmista koytta. Toki loisteputket on yksi vaihtoehto, mutta niiden kylmassa toimiminen on hieman niin ja nain.

-J
johny_t
Jäsen
Jäsen

lmfmis kirjoitti: Itsellä on tuollainen Panasonicci ja Olympus SP 570. Molemmat superzoomeja.

Jostain syystä Olympus on aina mukana kun kuvaan. Kuvaamisessa on vähän oikeampi meininki.

Pana on kyllä ollut mukana häissä - kun sen saa taskuun.

Sitten seuraavaksi ostan superzoomin jossa on ISO kenno.
SP 570 onkin sitten jo eri sarjaa. Se sijoittuu jonnekin pokkareiden ja jarkkareiden valiin. :) On varmasti hyva kamera! Itse olen huomannut, etta mita paremmin kamera mahtuu taskuun tahi laukkuun niin sita useammin se on mukana. Toki ennakoidut kuvaustilanteet ovat asia erikseen, silloi voi kayttaa vaikka vanhaa filmikameraa. :-D

Suurikennoiset kamerat ovat varmasti tulossa pikkuhiljaa myos kansan hintaluokkaan. Odotelkaamme niita!
jtbo
Jäsen
Jäsen

johny_t kirjoitti:SP 570 onkin sitten jo eri sarjaa. Se sijoittuu jonnekin pokkareiden ja jarkkareiden valiin. :) On varmasti hyva kamera! Itse olen huomannut, etta mita paremmin kamera mahtuu taskuun tahi laukkuun niin sita useammin se on mukana. Toki ennakoidut kuvaustilanteet ovat asia erikseen, silloi voi kayttaa vaikka vanhaa filmikameraa. :-D

Suurikennoiset kamerat ovat varmasti tulossa pikkuhiljaa myos kansan hintaluokkaan. Odotelkaamme niita!
Siihen on syynsä, miksi minulla tuo Ixus yhä on, en tarkalleen tiedä minkä kokoinen savukeaski on, mutta tuo ixus taitaa olla sellaista helpommin mukana kulkeva, nurkat on pyöreät ja luulisin tuon olevan litteämpi, ehkä samaa kokoluokkaa muutoin, mutten tosiaan tiedä oikein savukeaskin kokoa, minkä nyt kaupoissa joskus muistelen nähneeni niitä ja muistelisin niiden olleen hieman tuota kameraa suurempia ja terävämpinurkkaisia.

Kuvaaminen sujuu loistavasti yhdellä kädellä, kun on juuri oikein mittainen korkeudestaan, joten kuvan voi ottaa periaatteessa puristamalla, tai sitten voi ottaa kolmen sormen otteen :lol:

Tänään viimeksi oli kätevää tuolla ottaa kuvia matalalla leijailleista pilvistä sivuikkunasta 100km/h nopeudessa, point and shoot saa uuden merkityksen, tähtääminen tapahtuu käsimuistilla, ei siinä voi alkaa sihtailemaan :mrgreen:

On kameroita joita käytetään kun lähdetään kuvaamaan, sitten on näitä jotka ovat mukana, että saa tilanteet talteen, en oikein osaa päättää kummasta sitä luopuisi jos toisesta pitäisi luopua, enkä oikein koe, että yksi kamera voisi riittää kaikkeen mitä tahtoo kuvata.
Vastaa Viestiin