Oma nurkka

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
pvalila
Jäsen
Jäsen

Re: Oma nurkka

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Asuntovaunuja en mitenkään armasta, koska niiden kanssa joutuu matkustamisen hoitamaan ahtaassa henkilöautossa jonka matkustusmukavuutta vaunu ei paranna. Kakaroille autossa istuminen tunnista toiseen on piinaa, ja heillä on keinonsa ilmaista tämä tuntemus! Vaunun kanssa käytännössä pysäköidään lähinnä kämppingalueille.

Minua kiinnostavat enemmän matkailuautot, koska niissä auton tilavuudesta voi nauttia myös matkan aikana. Matkailuauton kanssa voi myös käytännössä yöpyä yhdeksi yöksi melkein mihin hyvänsä parkkiruutuun, ex tempore. Riittävän kompakti matkailuauto on myös ihan käypänen perheen kakkosautoksi, esimerkiksi minun olisi ihan kiva istuskella sellaisessa illat pitkät jäähallien parkkipaikoilla, tyttäriä kun odottelemaan joudun.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

pvalila kirjoitti:Asuntovaunuja en mitenkään armasta, koska niiden kanssa joutuu matkustamisen hoitamaan ahtaassa henkilöautossa jonka matkustusmukavuutta vaunu ei paranna. Kakaroille autossa istuminen tunnista toiseen on piinaa, ja heillä on keinonsa ilmaista tämä tuntemus! Vaunun kanssa käytännössä pysäköidään lähinnä kämppingalueille.

Minua kiinnostavat enemmän matkailuautot, koska niissä auton tilavuudesta voi nauttia myös matkan aikana. Matkailuauton kanssa voi myös käytännössä yöpyä yhdeksi yöksi melkein mihin hyvänsä parkkiruutuun, ex tempore. Riittävän kompakti matkailuauto on myös ihan käypänen perheen kakkosautoksi, esimerkiksi minun olisi ihan kiva istuskella sellaisessa illat pitkät jäähallien parkkipaikoilla, tyttäriä kun odottelemaan joudun.
Niin no, olisihan meillekin ponun tilalle aika mainio tuollainen asuntoauto, noin niinkuin vaan autona. Mutta jotenkin vaan kun täältä ahtaudesta haluaa vähintään kerran vuodessa hieman etäisyyttä niin sulloutuminen vielä pienempään koppiin olisi ehkä hermojen viimeistenkin ratojen kannalta mahdollinen katastrofi.

Toisaalta kun ei ole omaa kokemusta niin jospa tässä sitten suunnittelisi ensi kesän reissua vuokratulla koppiautolla niin ei tarvisi arvuutella. Tosin hoitopaikkojen määrä on vissiin kortilla jos tulos olisi odotettu :lol:

Jtbo on vissiin kyllästynyt meitin löpinöihin mutta on niin herrasmies ja vain vaikenee :(
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
pvalila
Jäsen
Jäsen

jtbo antaa meille tilaisuuden toteuttaa itseämme...Mulla myös takana sellainen lomaviikko, ettei tee mieli ihan heti kerrata. Mutta kyllä tästä vielä toivutaan, niin jtbo kuin meikäläinenkin: minä vähän hitaammin, vanhempi kun olen... :lol: :lol: :lol:
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

Jalkani vuotaa yhä, tai lopetti se, mutta aloitti uudestaan, kun kovettunut rähmä halkesi kävellessä. Jos pitkään seisoo paikallaan, niin jalka muurautuu lattiaan. Luulisi, että piankin tällä tahdilla tavara loppuisi, vaan ei, kerran sekunnissa vuotaa tippa tuosta montustaan yli, muuraten kaiken kuivuttuaan.

Ehkä tuo tarvitsee jotain lisää parantuakseen.

edit: lisää suihkuttelua ja rasvalappua sekä antibioottista voidetta, ei tämä ole enää hauskaa, niin ja ei vieläkään saa hikoilla eikä rasittaa haavapaikkaa, vaan milläs olet rasittamatta, kun kävellessä väkisin tuo liikkuu.

Voikukka-armeija on vallannut koko nurmen kohta, on motivaatio aika pohjalukemissa taas, olisi pitänyt ne tikit hommata vaikka siellä kalliissa ensiavussa, niin ehkä olisi selvinnyt vähemmällä, mutta jäihän isovarpaan jäänteeseen vielä millejä matkaa...
pvalila
Jäsen
Jäsen

Yleensä reilusti vuotavien haavojen pitäisi puhdistua aika hyvin aivan itsekseen, veri työntää lian ulos. Mun mielestäni mun haavastani kaivettiin joka käynnillä kaikki rähmä pois, ja haavan suu pidettiin auki tunkemalla haava täyteen jotain lääkeaineella käsiteltyä kuitukangasta.

(edit: poistin turhaa synkistelyä, nyt on aamu ja vanha pessimistikin vähän vähemmän murheissaan*)

Superzuumi kiukuttelee, uuden kameran osto lähenee hiljalleen. Ensiapuna ajattelin ostaa jotain taskuun mahtuvaa, ja Sonyn DSC-W120 näytti olevan myytävänä 90 euron hintaan. Steve's digicamin mukaan kyseessä on ihan kelpo laite, muistikorttityyppi ei vain ole oma suosikkini. Megapikseleitä on vain 7,2, mutta minä en ole koskaan oikein hyväksynyt pikselimäärän käyttöä kuvanlaadun ainoana mittarina. Kivaa tuossa kamerassa on normaalia 3* zuumia pidempi nelinkertainen vaihtuvapolttovälinen objektiivi, joka tosin saisi alkaa vielä alempaa (nyt vastaa laajakulma kinarin 32 mm linssiä). Telepäätä voi ainakin yrittää paikata osasuurennoksilla, mutta laajakuva on armoton: jos reunimmainen ihminen pitää kuvasta rajata pois ei häntä siihen ihan helppo ole jälkikäteen mukaan saada (ok, onhan noita usean kuvan panoraamatoimintoja, mutta ne sopivat vain harvoihin tilanteisiin).

Suhteellista tuo digikameroidenkin halpuus. Totta kai ne ovat halpoja ominaisuuksiinsa nähden, mutta filkka-aikaan ihan tavallisen perheen peruspokkareita sai tuhannella markalla kolme.

Digikameroiden tulo markkinoille oli muuten sikäli mielenkiintoinen, että valokuvausliikkeet olivat suunnilleen viimeisiä kauppoja, jotka digikameroita alkoivat myydä: muutosvastarinta oli kovaa.
jtbo
Jäsen
Jäsen

Panoraamoista kun tuli puhe, niin tein tämän eilen:
Kuva

En käyttänyt kameran panoraamatoimintoa, koska mielestäni en ole D40:stä sellaista löytänyt, mutta käytin Autostich nimistä softaa, joka hoitaa homman paremmin kuin hyvin, kannattaa kokeilla, voi löytyä uusia tilanteita joissa panoraamaa voi hyödyntää, tai sitten ei, mutta helppoa tuolla on noita väsätä, softa kun on tosiaan suhteellisen pätevä ja automaattinen. Ota vaikka tusinan verran kuvia ja tuo osaa löytää niistä yhtenevät kohdat, jonka jälkeen kasaa kuvan siitä kaikesta.

Valokuvausliikkethän kovasti laahavat jäljessä, tai ainakin laahasivat, nykyään vähän sama kuin huoltoasemien kanssa, yritäppä löytää pätevää apua vaikkapa kennon puhdistukseen, ei tunnu kovin yleiseltä osaamiselta moinen, vaikka homma on periaattessa aika simppeli, kunhan on sopivat tarpeet.

Oma Ixus 75 on ollut varsin riittävä, iso näyttö ja suht nopea toiminta on tuonut monta tilannekuvaa kotiin. Laitoksessa tuntuu olevan vain sama ominaisuus kuin toisessa Canonissani, taivas palaa puhki todella helposti jos kuvaa vihreää, tosin ei Nikon paljon paremmaksi pistä, vihreä tuntuu ylivalottuvan myös aika helposti.

Tuosta löytyy Ixuksella panoraamatoiminolla otettu panoraama, joka on sitten yhdistetty Autostich:llä, ei muuta tarvitse kuin painaa nappia ja katsoo ruudusta että on suurinpiirtein kohdakkain seuraava foto:
http://jtbo.pp.fi/images/road_pics/toijalan_asema.jpg
pvalila
Jäsen
Jäsen

Upeasti ovat palat liittyneet toisiinsa, ja jos vielä ilman kauheaa käsityötä ja äherrystä niin aina parempi.

Minulla kun ei ole tuota valokuvaajan moraalia (=joka kieltää manipuloinnin mikrolla) niin itse asiassa pidän ajatuksesta, että erilaiset sievistelyt kuvalle tehdään vasta jälkikäteen. Esimerkiksi punaisien silmien poisto löytyy kyllä kameroistakin, mutta minulle kelpaa kyllä peruskamera ilman tuotakin ominaisuutta.

IXUS on aina ollut varma valinta, mutta ihan 90 euron hintaan sellaista ei kotiin kanna.

Tosi outo juttu tuo asuntovaunujen yöllinen liikennöinti siitä sun kämppäsi ohi: eivät ne minun mielestäni yleensä mitään yöeläjiä ole. Yön jos ajaa, niin luulisi seuraavan päivän menevän pipariksi koko perhekunnalta: Suomessahan ei saa vaunussa olla matkustajia ajon aikana.
- Joskus kauan sitten sattui kaiketi ikävä tapaus, vaunuun jätetty lapsi astui ovesta ulos vauhdissa.

Tuon Sonyn erikoisuus on hymyntunnistus: kamera laukeaa vasta, kun ainakin yksi kuvassa olija hymyilee. Voi vielä valita, josko halutaan lapsen vai aikuisen hymy! Kovista jätkistä tuolla ei sitten ilmeisesti saa kuvia lainkaan...
jtbo
Jäsen
Jäsen

Joskus oli poistomyynnissä Ixus 80 alle satkulla, mutta tahtovat tosiaan kustantaa hieman enemmän, oma 75 maksoi 300e se kun oli ihan uusin malli tuolloin.

Vai hymyn tunnistus, täällä pää pyörii ja ilme on tälläinen :shock: Mitähän ne vielä keksii noihin :lol:

Canonia suosii muuten yksi seikka, sille on saatavissa puukotettu firmis, joka antaa aika paljon lisätoimintoja käyttöön. http://chdk.wikia.com/wiki/CHDK tosin se on sitten toinen juttu kuka löytää moiselle käyttöä. Sonyn pitäisi kyllä olla kuvanlaadullisesti parempi, ellen ole ihan väärin ymmärtänyt ja mielestäni digipokkarin tärkein ominaisuus on ottaa luonnollinen kuva heti kun painaa nappia, omassa Ixuksessakin on viivettä kun linssi tulee esille ja se joskus vähän kiusaa, laitteen saa päälle ja sormen laukaisimelle oikeastaan samalla kun ottaa sen kouraan.
Oma Ixus on kyllä jo kuin pommin jäljiltä, hopeinen kuori on enemmänkin harmaa ja jokapuolella on naarmuja, jotain 15 000 kuvaa sillä on tullut otettua ja aina se on mukana, alkaa vaan kennolla olla siinäkin pölyä ja mokoma on madoton puhdistaa kotikonstein, joten ehkä täytyy katsoa sille seuraaja.

Mielestäni halvimmat digipokkarit ovat jotain 50-60e luokkaa, en tiedä yhtään millaisia ovat.

Tuolta itse käyn lueskelemassa juttuja.
http://www.dpreview.com/

Onpas pönttö olo, tuli nukuttua se 24h, en tiedä oikein kävisikö taas nukkumaan vai mitä. Tuossa antibioottisessa rasvassa jota myös haavaan laittoivat taisi olla jotain kummaa, kun näin nukutti.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Tosi pitkien unien jälkeen on kyllä aika epätodellinen tunne, vuorokaudenajan taju katoaa. Aika usein noin käy, kun on nukkunut sellaiset 3-4 h päiväunet ja kroppa väittää että on aamu ja kello jotain ihan muuta.

Tuolta samalta sivuostolta minäkin olen (Steven ohella) kameroiden vertailuja lueskellut. Kameroista löytyy käsittämättömän perusteelliset testit netistä.

No, vanha kamera tokeni sen verran että uuden hankinta siirtyy taas.
jtbo
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Tosi pitkien unien jälkeen on kyllä aika epätodellinen tunne, vuorokaudenajan taju katoaa. Aika usein noin käy, kun on nukkunut sellaiset 3-4 h päiväunet ja kroppa väittää että on aamu ja kello jotain ihan muuta.

Tuolta samalta sivuostolta minäkin olen (Steven ohella) kameroiden vertailuja lueskellut. Kameroista löytyy käsittämättömän perusteelliset testit netistä.

No, vanha kamera tokeni sen verran että uuden hankinta siirtyy taas.
Jaa, no halvinta se on tuo vanhan kameran tokeneminen toki :-D

Milloinkas laivaat korvikekulkineen? Nyt säästit jo lippujen hinnan, eli voit lähteä milloin vaan hakemaan? Säästetty menohan on suoraa verotonta tuloa smiley_074
pvalila
Jäsen
Jäsen

Oikeastaan ainoa kulkuneuvoja koskeva päätös, johon olen kypsynyt, on tuon Pösönromun hoitaminen pois pihasta tavalla tai toisella. Vappuna hajosi, enkä vieläkään ole saanut sille mitään tehdyksi.
jtbo
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Oikeastaan ainoa kulkuneuvoja koskeva päätös, johon olen kypsynyt, on tuon Pösönromun hoitaminen pois pihasta tavalla tai toisella. Vappuna hajosi, enkä vieläkään ole saanut sille mitään tehdyksi.
Myy moottori tuumalle 'dieselinä' jolla saisi tehtyä lämpöä, eikös se äänen puolesta melkein dieselinä menisi? No kai tuuma näppäränä äkkiä siihen LPG (nestekaasu) konversion tekisi, halpaa voimaa ja lämpöä smiley_074

Aijjuu, haava vuotaa yhä nestettä ja nyt siinä oli mustaa reunoilla sekä vihreää limaa keskellä, mutta ei se enää niin syvä ole, mustakin saattoi olla kuivanutta verta kun suihkuttelulla katosi. Kallista tuo haavan hoito, meinaan sidetarpeita menee kolme settiä päivässä.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Jos polttoöljyä käyttäisikin voiteluaineena, ei voimanlähteenä? Jopa ranskalaisella öljynkulutuksella pari kuutiota riittäisi pitkään ja Tuuman öljyongelma ratkeisi kuin itse edestään.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

jtbo kirjoitti: Myy moottori tuumalle 'dieselinä' jolla saisi tehtyä lämpöä, eikös se äänen puolesta melkein dieselinä menisi? No kai tuuma näppäränä äkkiä siihen LPG (nestekaasu) konversion tekisi, halpaa voimaa ja lämpöä smiley_074
Kyllä mä ranskalaisen bensamoottorin tunnistan jo kaukaa :-D Omassani tosin kolmepyttyinen Toyota, joka hiukan hämää mutta kaipa sekin tuon ranskalaismerkkisen kuoren alla kohta puoleen alkaa oppia tavoille :lol:
pvalila kirjoitti:Jos polttoöljyä käyttäisikin voiteluaineena, ei voimanlähteenä? Jopa ranskalaisella öljynkulutuksella pari kuutiota riittäisi pitkään ja Tuuman öljyongelma ratkeisi kuin itse edestään.
Kätevää, sekä polttoaine että voitelu samalla aineella, aika rasvaistahan tuo PÖ on. Tuusula-Espoo väli olisi kyllä aikamoinen luistinrata motoristeille kun kumminkin haluaisin tuon pösön kokonaisuudessaan ajoon. Mä vielä antaisin sille pösölle silti armonaikaa, eihän tuo ole edes vanha ja juuri leimattukin. Tiedän tiedän, mitta on täysi mutta sä mullekin aina laitat noita järjen sanoja pääkoppaan niin mun järjen ääni sanoo että laitata se kytkin kuntoon ja ajele ainakin seuraavaan katsastukseen. Vielä hienommat Volvot on tarjolla ensi vuonna kumminkin...
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
pvalila
Jäsen
Jäsen

Ajattelin noudattaa järjen ääntä ja ostaa vaimolle junalipun! Eihän tuosta romuna mitään saa mutta korjaus maksaa liikaa: osat tosin vain sen 159 euroa mutta päivä pajalla maksaa tautisesti suhteessa rakkineen arvoon. Ja siitä leimastakin on jo monta kuukautta mennyt lähinnä seisoen. Kuolleena tuo olisi arvokkaampi kuin elävänä, mutta en minä oikein halua katsella pihassa yhä rujommaksi muuttuvaa varaosa-autoa. Upeasti se aina lähti käyntiin, pakkanen kuin pakkanen niin aina riitti kun vähän avainta näytti. Akkuna näyttää muuten olevan keltainen Ultima.

Naapuri on Maan autossa töissä eikä pitänyt kytkimen vaihtoa tuohon mitenkään sopivana pihaprojektina: ihan tarpeeksi ikävä homma kunnon pajallakin.

Piru, kun piti ne iskaritkin siihen vaihtaa! Montaa sataa kilsaa ei niillä ehditty ajaa. Ja maksoihan se leimakin, kun piti kerrata.
Vastaa Viestiin