Oma nurkka

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
pvalila
Jäsen
Jäsen

Re: Oma nurkka

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Tuumanparempipuoli? kirjoitti:
pvalila kirjoitti:Laatikko pojalle ja isompi vaimolle? :mrgreen:
:evil:
Hmm, muutama tälläinen heitto lisää ja saan alkaa katsoa puista palttoota - itselleni!
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

pvalila kirjoitti:Sullahan on se puolilämmin varasto, etkö voisi latoa mikroja sinne?

Palasi mieleen tuo sun muinainen kokeilusi, 16 mikroa sulla kaiketi oli päällä ennen kuin sulake sumahti?
Puolilämmin on tasan yhtä lämmin kuin ilma ulkona, myös pakkasella, joten aivan sama tilanne kosteuden yms. kanssa kuin piharakennuksessa.

Ei tuollaisen äänieristyskopan tekeminen ole kovinkaan iso homma edes, saa jopa tyylikkäämmän apupöydän tuollaisesta kuin mitä pc-kotelo on.

Tein vähän taas testejä, ilman takaseinää ja aika väljillä aukoilla niputetulla koeversiolla kopan sisällä lämpö nousee yli 30 asteeseen, eli tarvitaan selvästi tuulettimet ajamaan ilmaa kotelon läpi, muuten koneparka läkähtyy. Tuosta saanee jo jotain kuvaa kuinka tuollainen masiina lämpenee ja tuo oli idlatessa, rasituksessa lämmöntuotto vähintään tuplautuu.

Meni tämäkin päivä ihan linuxia käyttökuntoon laittaessa, joka helkkarin nippeli joka pitää asentaa herjaa jotain mitä ei ohjeissa mainita, eli hakkaa päätä seinään joka ikisen asian kanssa, todella miellyttävää. No, nyt kun tuon sai toimimaan, niin ei enää harmita, kaikenlaista kivaa tuo boksi nyt sitten mahdollistaa, mikä windowsin kanssa olisi vähintäänkin kallista, ehkä jopa erityisen hankalaa.

Ai niin, taas kärähti yksi UPS, kohta joutuu jo uusia ostamaan, olisikohan nuo 500VA mallit sittenkin liian pieniä, kun noita menee melkein 3kk välein :roll:

Sanookos tuumalle X10 mitään, kun puhutaan taloautomaatiosta? :wink:
pvalila
Jäsen
Jäsen

UPSit ovat hakkureita ja samoin ovat tietsikoiden powerit: hakkurit ovat tosi henkimaailman asioita. Simppelillä tasolla niiden toteuttamiseen löytyy valmiita ohjainpiirejä ja keloja sekä muuntajia, joita vakiintuneesti käytetään: vaan jos joku haluaa omansa alusta asti suunnitella, niin tietoa tarvitaan tosi paljon. Sopii olla muuten aika hyvä myös matematiikassa...

X10 tuo minulle mieleen cobolin. Cobol on tunnetusti lyhenne sanoista Completely Obsolete Bad Old Language ja sille ominaista on se, ettei se suostu kuolemaan. Käsittääkseni X10 on muinaisjäänne, joka ei vain kuole koska palikoita myydään halvemmalla kuin muropaketteja (ainakin jenkeissä, mutta siellä sinkku tosin ratsastaa 110 voltin hepalla eli don't try this at home).
jtbo
Jäsen
Jäsen

X10, datasähköstandardi, jolla voi tehdä älykodin.

Muualla maailmassa tuntuu olevan käytetyin ja tuetuin systeemi, en tiedä onko suomessa mitä vastaavia, mutta näkyy noita x10 härpäkkeitä olevan ihan EU maissakin :P

Sehän on selvä, että suomesta jos meinaa jotain vähänkin hienompaa hankkia, niin yksi ohjauksella oleva pistorasia maksaa vähintään sen minkä järjestelmän aivot jenkeissä ja on silti monin osin rajoittuneempi/kehnompi kuin muissa maissa yleisesti käytetty vastaava :roll:
Kummallista oikeastaan, että täällä lobataan käyttöön aina jotain kallista ominaisuuksiinsa nähden, no paikallisessa rautakaupassakin oli nuo kipsilevyt 5 eur /kpl kalliimpia kuin mitä taloon.com hinta on, tosin taloon.com kuljetusmaksut ovat kuulemma aika suolaisia.

Halpa = hyvä, aina on varaa ostaa kolme halpaa, muttei koskaan sitä yhtä vähän kalliimpaa :lol:

Ihme viuhahtelijoita tänään ollut, joku parkkeerasi pakuaan hetken pihallani ja joku tyyppi myöhemmin hiippaili pihaan ja samantien kääntyi kannoillaan ja tarkoitan tätä sisäpihaa, jonne pitää ihan menemällä mennä, alkaa hieman epäilyttää tämä toiminta, pitänee huomenna soitella ja kysellä asiantuntijan arviota.

Pyöri talon ympärillä aiemmin pari tyyppiä joilla oli ilmeisesti appelsiinit kainaloissa, tosin ne tiedän ketä ovat, eikä niillä ole mitään syytä täällä pyöriä, eivätkä enää kauaa pyörikkään.

Talo on kyllä hyvä, mutta kyllä se vähän siltä vaikuttaa, että sijainti ei ole aivan sellainen miltä aikoinaan vaikutti, tämä on niin pitkään ollut tyhjillään, että kaikki pitävät tätä taloa ikäänkuin ei kenenkään maana, parhaillaan on ollut auto parkissa talon suojaisella sivulla ja pari fillaria rapun vieressä, jotka eivät ole olleet meikäläisen, pitää tuumata tätäkin hommaa, taidan tehdä sen aidan, omalla tai tielaitoksen luvalla.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

jtbo kirjoitti:
pvalila kirjoitti:
Sanookos tuumalle X10 mitään, kun puhutaan taloautomaatiosta? :wink:
Halpa hilavitkutin systeemi mutta useimmiten olisi riittävä kotiautomaatioon. Euroopassakin monesti yritetty nostaa arvostusta mutta ei kaiketi mitään kummempaa. Jos haluaa valoja ohjailla ja naapureita ei ole kovin lähellä joilla samoja osoitteita niin kaipa tuolla tosiaan saa edullisia ratkaisuja, vanhoihin taloihin. En toisaalta tykkäisi jos naapurit saisivat omia valojani vilkutella tai jotain oikeasti vaarallista systeemiin kiinnitettyä ohjausta... Uusiin kaiketi moni haluaa vähän fiinimmän ja monipuolisemman jos oikean älykodin tekee. Noissa sähkökalusteissa useinkin ollaan konservatiivisia ja laitetaan vaan Jussi sarjaa tai Artic:ia. Trendi on toisaalta hieman monipuolistumassa. Olen tosin hieman jäävi kommentoimaan näitä asioita tuon enempää :(
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
tuuma
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti: Pyöri talon ympärillä aiemmin pari tyyppiä joilla oli ilmeisesti appelsiinit kainaloissa
:shock: :shock: :shock:
jtbo
Jäsen
Jäsen

Tuuma, eikös sulla kuitenkin ole ainakin valmius katkasijoissa yms. tuollaiseen älyohjaukseen?

Itselleni riittää periaatteessa jos saa vaikka triggeröityä jotain valoa ja muuta pientä liiketunnistukseen, videovalvontaan ja muihin antureihin perustuen ja ettei tarvitseisi kovin hurjia investoida.

Nykyinen nettiin tallentava akkuvarmennettu systeemi on toki ihan kiva, mutta nälkä kasvaa syödessä :lol:

Lämmitystä ja varaajaa jos voisi etäältä käskeä päälle, niin olsihan se luksusta. No jaa, haaveillahan saa, lompakkoon vilkaisu palauttaa kyllä maanpinnalle.

Riukuaita olisi kaunis, tosin se ei ole kovin massiivinen boundary wall, mutta olisi se kaunis ja sopisi miljööseen ihan kympillä. Työtä siinä tosin taitaa olla aika paljon, mutta suhteellisen edullinenkin kuulemma olisi ja onko se työnmäärä kuitenkaan niin suuri, jos vertaa lankkuaitaan? En noista mitään ymmärrä, kunhan haaveilen.
jtbo
Jäsen
Jäsen

No kattokaa nyt, eikö olisikin oikein aitojen aita? Yllättäen muuten Ruotsista tuo kuva :mrgreen:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... aland_.JPG
Viimeksi muokannut jtbo, Ma Heinä 06, 2009 0:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuumanparempipuoli?
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://tuikuntekeleet.blogspot.com/

Viesti Kirjoittaja Tuumanparempipuoli? »

Mä en osaa kommentoida sun aitaa, mutta mä haluaisin 3 metriä korkean betoniaidan tontin ympärille. Se olis nannaa. Tai voishan sitä vaikkaa muuttaa. Se aiemmin ketjussa mainittu korpi alkaa kuulostaa hyvälle. Täytyykin etsiä meille uusi vanha talo, jossa Tuuma voi suunnitella uusia energiajuttuja, kun eihän tässä meidän talossa oo tarpeeksi projektia.
jtbo
Jäsen
Jäsen

Tuumanparempipuoli? kirjoitti:Mä en osaa kommentoida sun aitaa, mutta mä haluaisin 3 metriä korkean betoniaidan tontin ympärille. Se olis nannaa. Tai voishan sitä vaikkaa muuttaa. Se aiemmin ketjussa mainittu korpi alkaa kuulostaa hyvälle. Täytyykin etsiä meille uusi vanha talo, jossa Tuuma voi suunnitella uusia energiajuttuja, kun eihän tässä meidän talossa oo tarpeeksi projektia.
Juu, mutta älä valitse mitään homepesää, siinä on jo vähän liikaa hommaa :lol:

Korpikin on suhteellinen käsite, noin 30km muistaakseni lähimmälle huoltsikalle täältä, voisi kuvitella että on korvessa, mutta käytäntö on osoittautunut hieman toiseksi, valitettavasti :roll:

No, kaiketi tilanne muuttuu aikaa myötä, onhan tuo autojen parkkeeraus asettunut merkittävästi jo nyt siitä mitä se oli noin vuosi sitten.

Se 3m aita muuten kaipaisi vain piikkilankaa päälle, niin voisi olla ihan omassa itsenäisyydessä vaikka mitä kamalassa ulkomaailmassa tapahtuisi, ne 'ihanat' aina vahtivat naapuritkaan eivät ehkä sitten jaksaisi kiivetä aidan reunalle.

Aitakuva ei toiminut ihan kuten kuvittelin, kokeillaas näin:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... aland_.JPG
tuuma
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:Tuuma, eikös sulla kuitenkin ole ainakin valmius katkasijoissa yms. tuollaiseen älyohjaukseen?

Itselleni riittää periaatteessa jos saa vaikka triggeröityä jotain valoa ja muuta pientä liiketunnistukseen, videovalvontaan ja muihin antureihin perustuen ja ettei tarvitseisi kovin hurjia investoida.

Nykyinen nettiin tallentava akkuvarmennettu systeemi on toki ihan kiva, mutta nälkä kasvaa syödessä :lol:

Lämmitystä ja varaajaa jos voisi etäältä käskeä päälle, niin olsihan se luksusta. No jaa, haaveillahan saa, lompakkoon vilkaisu palauttaa kyllä maanpinnalle.
Juu parikaapeli odottelee kytkijää, kaikenlaisia mahdollisuuksia on ja ne on toistensa kanssa niin ristiin taistelevia että siinä kanssa on sopiva soppa: Jos tekee sellaisen että vaatii ohjelmointisoftan joka on lisensoitu niin se sopii silloin jos tietää että talossa asuu kunnes heittää hopealusikan nurkkaan, toinen työläämpi ja enemmän kaapelointia tarvitseva onnistuu ilmaissoftalla ja kolmas vaihtoehto ihan perinteinen ja neljäs perinteinen+ eli silti suht älykäs mutta vaatii huomattavan ponnistuksen paksusähkö ajatuksien/suunnitelmien johdosta ja on myös aika lopullinen, 230Vac hämäräkytkimet, liiketunnistimet, termarit, jne. Kun esim. tämä meitin talo elää jatkuvaa muutosta huoneiden osalta niin tuollainen ohjelmallinen muuttaminen olisi aika herkullinen... :oops: Toisaalta jos tästä tosiaan, niinkuin tuo toinen osapuoli uhosi, tulisi ampaistua muualle niin sitten kaiketi aivan perusasennus tuottaisi vähiten murheita myynnin jälkeen. Lämmitysjututkin on vaikeita mutta niin on nämäkin.

Sun tapaukseen suosittelisin jotain pikkulogiikkaa, joita saa satkun pintaan ja voi laajentaa kohtuullisesti, ei ole niin kumma mahdollisen talon myymisen tilanteessa. Ne on tosi varmoja pelejä vaikka hieman kaapelointia tuleekin enemmän kuin väyläsysteemeillä. Voi sitten laajennella ostamalla lisäpulikoita. Esim. Zelio Ohjelmointisofta ilmainen ja voi omaa tekelettä simuloida ensin PC:n ruudulla. Sitten on Omron Tuosta ei ole sen enmpää tietoa ja on Siemens myös tehnyt vastaavia LOGO on heidän merkkinsä. Muitakin varmaan löytyy mutta noista pitäisi saada myös suht helposti infoa PC:lle jos innostuu jotain tarkkailusoftaa vielä väsäämään kummallisen innostuksen puuskassa :-)

Hieman harva muuten tuo aita mutta ikuinen... massiiviselta näytti ekassa postauksessa ja ekaksi ajattelin että on Kanadalainen heinäseiväsaita versio kyseessä :-D
pvalila
Jäsen
Jäsen

Mun ratkaisu oli quick&dirty: koko kämpässä ei ole muita sähköjä kuin pistorasiat. Osa niistä on piilossa, ja niiden jatkona valaistuksen muuntajat: siinä välissä langattomasti ohjattavat relehärpäkkeet. Toimivat tosi hyvin, ja noita voisi helposti laittaa myös PuuCeen ohjaamaan (kake vain kiinni johonkin porttiin) mutta mitään valoja kriittisempää ei tuolla systeemillä kyllä ole kiva ohjailla. Mutta näin päästiin nopeasti alkuun, ja tosi halvalla (kake ja kolme receiveriä maksavat vähän yli 20 euroa). Tuohon sarjaan saa sitten enemmän ja vähemmän älykkäitä ja ohjelmoitavia ajastimia, IR-tutkia yms. jos haluaa.

Tuuman viestiä hieman huolestuneena tavailin...Oletko muuttomietteissä? Katsohan, jos tuolla samalla rahalla lähdet toista yhtä isoa taloa hakemaan niin ei homma välttämättä kauhean helppo ole. Moni talo voi näyttää houkuttelevalta, mutta niin näytti tämäkin: yläkerta alkoi mietityttää vasta ajan kanssa. Olisi aika väärin, että joku saisi sulta nyt pikkurahalla talon, josta on vakavimmat viat korjattu pois.

Mutta mun on vaikea sanoa tuohon kotirauhajuttuun mitään. Minä olen kerrostalolapsi ja mulle riittäisi oikein hyvin rivarin pikkuriikkinen piha: oikeastaan minä vähän kärsin, kun vaimo pistää mut puutarhahommiin. Kun taloa alettiin etsiä, mun ideaalina oli talo, jonka ikkunasta aukeaa kaunis puutarha: ei oma, vaan naapurin. Aivan ihania ovat mun mielestäni penthouset, joissa on pikkuinen puutarha siellä jossain kattojen korkeudella, lasitettuna tuulelta suojassa. Viidenkymmenen neliön lasitettu veranta on mun mielestäni riittävä side luontoon.

Ilmeisesti minä olen akvaariosielu, en tunne edes tarvetta iltaisin vedellä verhoja ikkunoiden eteen eikä mua kiusaa millään tavalla, vaikka joku katselisi kun minä istun kotona ja naputtelen mikroa tai laitan syötävää. Mun lapsuuteni ajan minä näin sisään varmaan kahteenkymmeneen asuntoon ja meille näki myös eikä kenelläkään ollut oikeasti mitään nähtävää ja tuntuu ihan höpsöltä kuvitella jotain muuta. Totta kai vaatteet tuli vaihdettua katvealueella jne. mutta pääsääntöisesti: ihmisten oikeat salaisuudet ovat näkymättömiä, ei niitä tarvitse piilotella, riittää kun pitää suunsa kiinni.

Pikkuisen on Pekalla myös paha mieli myös jtbo:n puolesta. Ei kiva, mökki on normaalin ajattelun mukaan koko lailla korvessa ja silti häiriöitä on enemmän kuin olisi ikinä voinut kuvitella. Onneksi ainakaan toistaiseksi ei ole ollut mitään ilkivaltaa tai suoranaista kiusantekoa, ja diplomatian jos kunnossa pitää niin kaipa niiltä välttyy tulevaisuudessakin. Mutta kuitenkin sanoa, jtbo, sulla on vielä hyvät mahdollisuudet vaihtaa mestaa jos haluat: talo ei ole vielä vienyt hirveästi rahaa ja lama ei ole iskenyt sinuun kovin pahasti ja väliraha johonkin vähän sopivampaan on kohta oleellisesti pienempi kuin mitä se olisi ollut nousukauden aikana. Tuo sun kämppäsi sopisi tosi hyvin jollekin yrittäjähenkiselle ihmiselle, joka hyödyntäisi tiloja ansaitsemismielessä ja jolle pieni vipinä talon ympärillä tarkoittaa kassakoneen kilinää. Yläkerran purut kun lattialle romautat, niin sitten on sullakin pallo jalassa.
jtbo
Jäsen
Jäsen

Onkohan tämä kesä jotenkin rintsikka asujien depisaikaa? :mrgreen:

Karmeasti tehtävää ennen talvea ja kesä vaikuttaa katoavan ennen kuin siitä ehtii nauttia, eikä silti tule mitään valmista :roll:

Itse olen enemmänkin erakkoluonne, voin aivan hyvin olla päivän näkemättä ja kuulematta ketään tai puhumatta kenenkään kanssa, johtuisikohan se siitä, että duunissa päivittäin on suuna päänä ja luokallinen ihmisiä edessä, sitä sitten ikään kuin kaipaa vastapainoksi.

No, kun syksy ja talvi alkaa, niin kyllä se meno täälläkin rauhoittuu, sitten on huomattavasti vähemmän humalaisia turisteja :lol:
pvalila
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:Onkohan tämä kesä jotenkin rintsikka asujien depisaikaa? :mrgreen:

Karmeasti tehtävää ennen talvea ja kesä vaikuttaa katoavan ennen kuin siitä ehtii nauttia, eikä silti tule mitään valmista :roll:

Itse olen enemmänkin erakkoluonne, voin aivan hyvin olla päivän näkemättä ja kuulematta ketään tai puhumatta kenenkään kanssa, johtuisikohan se siitä, että duunissa päivittäin on suuna päänä ja luokallinen ihmisiä edessä, sitä sitten ikään kuin kaipaa vastapainoksi.

No, kun syksy ja talvi alkaa, niin kyllä se meno täälläkin rauhoittuu, sitten on huomattavasti vähemmän humalaisia turisteja :lol:
Tule lama kultainen, kutsui Sarasvuo, ja lama tuli. Olisi kyllä voinut odottaa vielä yhden vuoden mun puolestani.

Kesä tai ei, nyt on vain pakko potkia oravanpyörään lisää kierroksia, lasten kanssa oleskelusta jne. nautitaan sitten joskus taantuman jälkeen: turha vetää naamaa vinoon, ei se viimeksikään kestänyt juuri kuutta vuotta enempää.

Oletko jtbo joskus harkinnut yrittäjäksi ryhtymistä? Nyt olisi miehekäs aika irtisanoutua...
- Minä aloitin yrittäjyyden 1991, juuri ennen lamaa, vahvaa taloudellista vaistoa oli siis jo silloin. Mun olisi varmaankin kannattanut tutkituttaa nuppi ennen irtisanoutumista.
jtbo
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti: Tule lama kultainen, kutsui Sarasvuo, ja lama tuli. Olisi kyllä voinut odottaa vielä yhden vuoden mun puolestani.

Kesä tai ei, nyt on vain pakko potkia oravanpyörään lisää kierroksia, lasten kanssa oleskelusta jne. nautitaan sitten joskus taantuman jälkeen: turha vetää naamaa vinoon, ei se viimeksikään kestänyt juuri kuutta vuotta enempää.

Oletko jtbo joskus harkinnut yrittäjäksi ryhtymistä? Nyt olisi miehekäs aika irtisanoutua...
- Minä aloitin yrittäjyyden 1991, juuri ennen lamaa, vahvaa taloudellista vaistoa oli siis jo silloin. Mun olisi varmaankin kannattanut tutkituttaa nuppi ennen irtisanoutumista.
Toki on itselläni ollut myös heikot hetkeni, mutta onneksi olen päässyt seuraamaan tuota ihan vierestä, joten tietää mitä odottaa ja ei tuo ole meikäläisen laji ollenkaan, siihen pitää olla joku sellainen duracell pupun ja Battery tipun risteytys, räjähtää pitkäkestoista sinkoilemista ja joustoa, tuohon päälle vielä säntillinen paperinpyörittäjyys, niin ollaan lähellä yrittäjältä vaadittavia perusomineisuuksia, toki sitten tulee vielä kasa muita tuohon päälle :lol:

Pitäisi sitä yläkertaa tutkia ja pohtia, vaan mihin katosi inspiraatio, kuka vei motivaation?

Tilasin kaivurinkin arvioimaan ojan toteuttamista, yllättäen tuossa saattaa olla parit Soneran kaapelit vielä riesana, ehkä ne voisi siirtää syrjään sopivasti katkottuina? :mrgreen:
Soneralle olen yrittänyt päästä kysymään asiasta tietävän numeroa, mutta "jonotusaika on yli 20 minuuttia" siellä vaan soi, puhukoon tilastot mitä hyvänsä, niin noinhan se yleensä on kun sinne pitää soittaa. Paikalliselta yhtiöltä saisi vastauksen heti, mutta eiväthän he näistä kaapeleista mitään voi tietää, vaikka ovat varmaankin niitä alihankintana vetäneet, ei, kyllä toimimattomasta suuresta lafkasta joutuu kyselemään moiset asiat.

On kyllä ihme keli täällä, pilvet roikkuu ja sataa ehkä pisaran parissa minuutissa, tai tuon verran osuu kohdalle kun pihalla hämmensin kompostia, sieltä hohkasi lämmintä, vaikka voikukan jäänteet olivat kehittyneet puhalluspalloiksi (niitä valkoisia höytyväjuttuja), kun huolettomasti ne vaan tuohon päälle nakkasin. Vaan aika erikoinen kasvi, kun ilman auringonvaloa silti vaan jatkaa kehittymistään.

Komposti on taas melkein tyhjä, hyvä jos pohja peittyy, mitä ihmettä minä tuonne nyt viskaan? Jos pari puskaa vetäisi nurin, tai mitä lie vesakkoa onkaan tuo joka yrittää vallata nurmeni :-D
Se on kuin puuta, lehti on kuin pihlajassa, mutta terävempi kärki ja siihen tulee pieniä valkeita kukkiakin, vähän kuin pihlaja, mutta pensasmainen, en tiedä mikä se on, miekalla sitä aina husin poikki ja katki, mutta nopeasti kasvaa uusi tilalle :shock:
Vastaa Viestiin