veke22 kirjoitti:
Ikkunoiden koristelaudoitukset ja smyygit pitäisi vetää valkoisella, mutta pitäisikö sitä leikata jollain kun joku jossain kirjoitti, että hänellä oli valkoiset värjääntyneet tms?
Entä kannattaako homesuojia käyttää ennen maalausta?
Kyseessä on siis Suomivuorilla varustettu ns. Pähkinätalo mallia -62, jossa ulkovuori lyöty suoraan puukuitulevyyn. Syksyn voimakkaiden viistosateiden jälkeen puhkesi talon eteläseinään rakkuloita, jotka lähemmässä tarkastelussa osoittautuivat vesirakkuloiksi. Yhdessä rakkulassa oli jopa mato sisällä
Itse lisään valkoiseen maaliin nokimustaa. Toiset laittaa maalarinvalkoiseen myös vähän okraa nokimustan lisäksi, itse olen tehnyt pelkällä mustalla. Olen hieronut pigmentin pineenitärpätin ja vernissan seokseen niin että tulee lirua lientä jota voi vaan lorauttaa maalin joukkoon ja veivata vispilällä tasaiseksi.
Määriä en osaa sanoa, kun pigmentin määrä siinä ite tehdyssä tahnassa vaihtelee rajusti. Joka tapauksessa enempi tippoja ja teelusikallisia kuin ruokalusikkatolkulla. Eli se pikkuinen Uulan pigmenttipurkki piisaa pirun pitkälle. Lisää hissuksiin, ihan muutama tippa kerrallaan ja veivaa tasaiseksi. Siihen menee ekalla kerralla vähän aikaa, mutta sen määrän ja käsialan oppii äkkiä.
Maali saa näyttää purkissa ihan inan verran harmahtavalta, silloin se on parhaimmillaan. Ei se enää seinässä näytä yhtään harmaalta.
Uula suosittelee homesuojaa maalin alle, en tiedä muista. Kannattaa kysyä valmistajalta, osa laittaa sen homemömmön maalin joukkoon.
Sen sijaan nuo kuplat kuulostaa kyllä aika pahoilta. Jos maali oirehtii tuolla tavalla nin ei ne kuplat sillä katoa että pannaan vaan lisää maalia päälle. Lateksimaali on pilanut monta seinää aikaisemminkin, tuossa kannattaa selvittää todella huolellisesti seinän todellinen kunto. Lateksi voi tuollaisessa tiiviissä rakenteessa tehdä niin tiukan kalvon ulkopintaan että se kuplissa oleva kosteus onkin talon sisältä tulevaa eikä ulkoa tullutta.
Pahimmillaan voi joutua raappaamaan sitä lateksia kokonaan pois. Toivottavasti kumminkaan ei. Se levyn kunto kannattaa todella tarkistaa hyin ja kattavasti eri puolilta, koska jos se on lateksista vaurioitunut niin sula menee ne uudet hyvätkin maalit haaskuun jos seinä mätänee alta pois.
Pekka