Elikkäs Moi. Olen vm. 86 oleva tyttölapsi Kotkasta, ja OPISKELIJA. Kuulostaako jo pahalta? Kahden koiran taloudessa totesin, että ei tässä nyt enää kerrostalossa viihdytä. Ja omaan oli tarve, lemmikeiden kanssa kun ei tiiä mitä ne millonkin tuhoaa, niin parempi jos rikkovat omat ku vuokraisännän kamat. Enpä tiedä mikä mielenhäiriö otti minut valtaansa, mutta todella remontin tarpeessa olevan talon menin ostamaan. Olen tosiaan asunut äitini isän rakentamassa rintamamiestalossa, jossa on viimeiset 10v riehunut kokonaisvaltainen remontti, joka ei tunnu koskaan loppuvan. Niin, no tehän tiedätte. Ei se ikinä lopu. ;) Tämän puolesta mietityttääkin, miksi ihmeessä sitä meni lusikkansa tähän soppaan laittamaan....
Projektina on: Rintamamiestalo vm. 45 tms, onneksi sentään on saunatilat uusittu -91. Sähköjohdoista on osa uusittu Joskus (which confuses the hell out of me - miksi vain osa?) ja pihaa on aivan mielettömät määrät, vaikka muille jakaa. Omenapuita löytyy seitsemän, on karviaispensasta, raparperipuska, viinimarjapensaita, pieni kasvimaatilkku - ja näiden puolesta aivan mahtava asia on, että vaikka ollaankin kunnan kaavoitusalueella veden puolesta, niin oma kaivo löytyy pihasta. Miettikää mikä fiilis oli tänään ensimmäistä kertaa ikinä 1. kastella oma puutarha oman kaivon vedellä ja 2. ekaa kertaa elämässäni käyttää ruohonleikkuria ja juurikin OMALLE pihalle. Oh, man, tästä ei kesäfiilikset parane. Talo tosin on aika karmeessa kunnossa ja nyt on vähän ongelmia entisten asukkien kanssa.. Ongelmat tosin saa aina puhumalla selväksi, on vaan mieletöntä että niitä ylipäänsä tulee. Suurin ahdistuksen aihe on tässä kuussa loppuva vuokrasoppari. Entisten asukkien tavaroista 90% on jo pihalla, mutta silti ne aikovat venyttää avainten antamista mahdollisimman pitkään - tai sitten eivät. Jänskää, miten tämä asia muuttuu aina riippuen siitä mikä päivän aika on (tänään on nyt kolme kertaa oltu asiasta eri mieltä..)
Kuitenkin, saatiin nyt sovittua (pariinkin otteeseen, sillä yhden kerran muutti mieltä matkalla..) että saisin mennä sinne vähän remontoimaan. Mutta vain kun ne entiset asukit ovat paikalla roudaamassa kamoja ulos. Tämä on sinänsä sääli, että remonttiaika ajottuu sitten noin 10-15. Olen tosin luottavaisin mielin, että ei tätä voi enää kauaa jatkua. Talo on jo lähes täysin tyhjä, ja eräs huone siellä olikin jo aivan kokonaan tyhjennetty ja jostain syystä myös kaikki paikat pyyhitty (ikkunoita myöten) ja lattia imuroitu ja pesty. Koitin tolkuttaa, että alan remppaamaan välittömästi, joten turha siivota. Nooh, meneehän se näinkin, mutta sääliksi käy niitä ikkunoiden pesuun käytettyjä hetkiä...
Talo löytyi joskus kaksi kuukautta sitten. Myyntitapahtuma oli kolme viikkoa sitten. Tätä hommaa on siis mietitty ja puntaroitu, ja jo foorumin selaaminen sai minut miettimään, että remppaan vaan välttämättömimmät jutut. Eli parista huoneesta seinät ensin paljaiksi, sitten remppagyprokkia, siihen päälle maalit, sitten pitäisi uusia loput niistä sähköjohdoista. Hivelisi hirveästi hankkia sellainen uudenlainen sulaketaulu, niillä kliksuttimilla (huomatkaa termistö), mutta se nyt ei ole mikään ensimmäinen ja tärkein. Vessa pitää pintaremontoida, mutta siellä on enimmäkseen kaikki kunnossa, joten ei sen enempää. Keittiöstä en vielä tiedä yhtään mitä sinne teen, joten se joutuu odottamaan. Yläkertaan tahtoisin kylppärin (jota edelliset ovat sinne suunnitelleet), siitä pitää hankkia ensin hinta-arvio monelta taholta ennenkuin siitä aletaan edes haaveilemaan.. Ja, ah, niin! Taloon ei tule lainkaan lämmintä vettä. Se on aikalailla prioriteettina, tosin ei niin hirveän korkealla kuitenkaan, sillä SAUNAAN tulee lämmin vesi.
Olisikohan siinä jo niin paljon tekstiä, ettei kukaan jaksa sitä lukea? Toivottavasti ketjua ei poisteta koskaan, ja voin vuosien päästä käydä ihastelemassa, mikä oli ensimmäinen asia, jonka tänne kirjoitin ;)
Ja sitten niitä kuvia.
Tässä yleiskuvia talon sisältä. Paljon tosin jää puuttumaan. Nää on aika pahoja siksi, että otin kuvat pelkästään kaikista huonoista jutuista. Eli älkää pelästykö (ja tehän olette sitä kansaa, joka ei pelkää mitään, vai mitä? ; ) http://susitaika.kuvat.fi/kuvat/TALO/
Tässä on mun tän päivän tuhoni: http://susitaika.kuvat.fi/kuvat/ensimmainen_huone/ kuvat 000.jpg -> 004.jpg ovat "ennen"-kuvia, sitten on "jälkeen"-kuvat. Ei näytä paljolta, mutta oli siinä ihan riittämiin. Yksi jätesäkillinen lähti seinästä tapettia. Myöskin päätin seurata lukemiani ohjeita "vain yksi huone kerrallaan" (muuten, loistava idea! Kumpa äiti ois tehny niin...) ja "siivoa aina jälkesi jokaisen työn jälkeen". Itseasiassa tuossa kesti aika kauan aikaa juurikin siksi, että siivosin kokoaika tehdessä. Ensin revin pari listaa ja ja sitten irrottelin niistä nauloja ja tein siistejä kasoja, sitten vähän otin tapetteja veke että pääsin siihen komeroon käsiksi, laitoin suoraan jätesäkkiin kaikki tapetit, sitten rupesin komerosta nappaamaan lankkuja irti ja kun olin noin puolessa välissä, menin irrottelemaan niistä nauloja ja jatkoin siistejä kasoja. Tällä tavoin sai hyvin ajan kulumaan ja mielen pysymään virkeänä. Olen melko järjestelmällinen ihminen, ja minulle tuottaa suunnatonta mielihyvää tehdä asiat siististi ja kunnolla. Näin ollen olen iloinen hyvistä vinkeistä joita olen saanut. Tosin olen myös ihan hirveä teini, joka tekee varmaan montakin asiaa rintamamiestalon tyylin vastaisesti. Eli jos olet järkkymätön mielipiteissäsi, voit kyllä todellakin jakaa niitä (tosin siis aina perusteluiden kanssa, muutenhan ne ovat arvottomia), mutta jos tekee aivan liian pahaa katsella "vääränlaista" remppaamista, niin katso toisaalle :)
Osaako kukaan muuten neuvoa, mitä mun kannattaisi tehdä tolle makuuhuoneen katolle? Ajattelin että vaan maalaan ne laatat ja listat valkoiseksi uudestaan - ainoa ongelma tässä on nyt se, että kun tuon komeron purkaa, jää kattoon komeron kokoinen reikä jossa ei olekaan noita laattoja... Argh!!